יום רביעי, נובמבר 28, 2012

השמטת ש' הזיקה

 


חלק מהטור "נראה לי אפשר", פורסם בהארץ ב-28.11.2012 

רבים משתמשים ב"נראָה" תוך השמטת "ש" הזיקה: "נראָה לי אני הולך" - במקום "נראה לי שאני הולך"; "נראה לי אני חולה"; "נראה לי אני מאוהב"; "נראה לי התחרפנת". 

נראה לי שבהשמטת ה"ש" נוצרת נימה קלילה ולא רצינית. זה סגנון דיבור הנבדל מעולם השפה התקנית הרצינית.

טוב, נראה לי אני זזה.


השמטת ש' הזיקה (להלן בקיצור - השמטת ש')

  • דיבור בין גברים;
  • דיבור קליל ומשוחרר בין חברים, הלך רוח זורם, לא רשמי, לא מעונב, לא כבד;
  • אווירה היתולית, הומור, מצב רוח טוב;
  • סגנון צבאי קשוח;
  • סגנון סרטי בורקס;
  • סגנון תל אביבי;
  • סגנון של צעירים;
  • סגנון נחרץ;
  • שאנטי - רגוע, נינוח, מרחף, בסוטול, חסר דאגות;
  • מבוכה; אי נעימות; ניסיון "להקליל";
  • התלהבות;
  • ציניות;
  • זלזול

ללא השמטת ש'

  • בעלי תפקידים שמשדרים רצינות, למשל מנהל
  • הקפדה על עברית תקינה
  • משדר רצינות במצבים רציניים


המילים עם/בלי ש' הזיקה מסומנות בכחול



"מחוברים": רן שריג וחברו נירו לוי מדברים באוטו. רן: "נראָה לי   קארין (אשתו של נירו) היא סוג של מרי פופינס כזאת, אה?"  (מחוברים, הוט, 2010)
"מחוברים": רן שריג וחברו נירו לוי מדברים באוטו. רן: "נראָה לי   קארין (אשתו של נירו) היא סוג של מרי פופינס כזאת, אה?"  (מחוברים, הוט, 2010)

"הבורגנים", יוני: "נראָה לי הפעם יהיה בן." (הבורגנים, חינוכית, 2000-2004)
"הבורגנים", יוני: "נראָה לי הפעם יהיה בן." (הבורגנים, חינוכית, 2000-2004)

"האח הגדול" 4: דרור מדבר עם חברו הטוב על הבת שלו: "היא יודעת והיא מקשיבה למה אני אומר." (האח הגדול 4, רשת, 2022). בכתובית שינו וכתבו: "היא יודעת והיא מקשיבה למה שאני אומר." בכך הם מחקו את הסגנון הייחודי של דרור שמאפיין אותו.
"האח הגדול" 4: דרור מדבר עם חברו נתנאל על הבת שלו: "היא יודעת והיא מקשיבה למה אני אומר." (האח הגדול 4, רשת, 2022). בכתובית שינו וכתבו: "היא יודעת והיא מקשיבה למה שאני אומר." 

"מסודרים". גיא: "לא, נראָה לי אני אסתדר." (מסודרים, קשת, 2007-2009)

"חתונה ממבט ראשון" 3: דניס ונעם נפגשים במפגש זוגות. נעם צוחק ואומר על ירח הדבש שלו: "אחי, נראָה לי לכולם היה הלם קרב." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)
"חתונה ממבט ראשון" 3: דניס ונעם נפגשים במפגש זוגות. נעם צוחק ואומר על ירח הדבש שלו: "אחי, נראָה לי לכולם היה הלם קרב." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)

"סטופ כדור הארץ". אדיר (מאחור), נדב (מימין) ופיני נוסעים במכונית גג פתוחה ליד חוף הטיילת בתל אביב. נדב לפיני: "תהיה לך מסיבת רווקים של הלייף". פיני: "כן". נדב: "נראָה לי אני לא בא לחתונה. 11 יום להתקרחן (להשתולל במסיבה)." (סטופ כדור הארץ, הוט, 2011)
"סטופ כדור הארץ". אדיר (מאחור), נדב (מימין) ופיני נוסעים במכונית גג פתוחה ליד חוף הטיילת בתל אביב. נדב לפיני: "תהיה לך מסיבת רווקים של הלייף". פיני: "כן". נדב: "נראָה לי אני לא בא לחתונה. 11 יום להתקרחן (להשתולל במסיבה)." (סטופ כדור הארץ, הוט, 2011)


"מאסטר שף" 3: אחת המשתתפות (אולי שלי הרמן) אומרת לחברתה: "נראָה לי יהיה לנו משהו סופר דומה." ("מאסטר שף" 3, מאקו, 2013)
"מאסטר שף" 3: אחת המשתתפות (אולי שלי הרמן) אומרת לחברתה: "נראָה לי יהיה לנו משהו סופר דומה." ("מאסטר שף" 3, מאקו, 2013)

"מאסטר שף" 3: אחת המשתתפות (אולי שלי הרמן) אומרת: "נראָה לי זה יהיה פצצה." ("מאסטר שף" 3, מאקו, 2013)
"מאסטר שף" 3: אחת המשתתפות (אולי שלי הרמן) אומרת: "נראָה לי זה יהיה פצצה." ("מאסטר שף" 3, מאקו, 2013) 
"אהבה מעבר לפינה" 2: עודד, אולי לקרן: "נראָה לי אפשר לסגור (את הפאב) מוקדם." (אהבה מעבר לפינה 2, ערוץ 2, רשת, קשת, טלעד, 2004-2005, שודר בהוט)
"אהבה מעבר לפינה" 2: עודד, אולי לקרן: "נראָה לי אפשר לסגור (את הפאב) מוקדם." (אהבה מעבר לפינה 2, ערוץ 2, רשת, קשת, טלעד, 2004-2005, שודר בהוט)

"חתונה ממבט ראשון" 3: הזוגיות בין מאור למור לא טובה, ובהמשך הופסקה באמצע התהליך. מאור: "טוב, נראָה לי אני אזוז, כבר מאוחר." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)
"חתונה ממבט ראשון" 3: הזוגיות בין מאור למור לא טובה, ובהמשך הופסקה באמצע התהליך. מאור: "טוב, נראָה לי אני אזוז, כבר מאוחר." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)



"מחוברים": ישי גרין (יזם הייטק) ואשתו דפנה מתכננים מסיבה: "אז   נראָה לי נירה וצור וכל החברות שלה זה ארבע, חמש." (מחוברים, הוט, 2010)
"מחוברים": ישי גרין (יזם הייטק) ואשתו דפנה מתכננים מסיבה: "אז   נראָה לי נירה וצור וכל החברות שלה זה ארבע, חמש." (מחוברים, הוט, 2010)

"בשבילה גיבורים עפים": "אביב לדותן (שירתו יחד בסיירת גולני): "חבל לא השארתי אותך שם, היית אוסף את אזולאי בעצמך." (בשבילה גיבורים עפים, מאקו,  2018)
"בשבילה גיבורים עפים": "אביב לדותן (שירתו יחד בסיירת גולני): "חבל לא השארתי אותך שם, היית אוסף את אזולאי בעצמך." (בשבילה גיבורים עפים, מאקו,  2018)


"בשבילה גיבורים עפים": אחרי שיעל נפרדה מאביב היא נוסעת לטיול בדרום אמריקה ומתקבלת ידיעה שהיא נהרגה בהתהפכות ג'יפ. 9 שנים אחר כך מופיעה תמונה שלה בעיתון. בנדה מתקשר לאביב: "אביב, אני לא יודע איך להגיד לך את זה". אביב: "להגיד לי מה?" בנדה: "נראה לי שראיתי את יעל היום." (בשבילה גיבורים עפים, הוט, ווינט, 2018)
"בשבילה גיבורים עפים"אחרי שיעל נפרדה מאביב היא נוסעת לטיול בדרום אמריקה ומתקבלת ידיעה שהיא נהרגה בהתהפכות ג'יפ. 9 שנים אחר כך מופיעה תמונה שלה בעיתון. בנדה מתקשר לאביב: "אביב, אני לא יודע איך להגיד לך את זה". אביב: "להגיד לי מה?" בנדה: "נראה לי שראיתי את יעל היום." (בשבילה גיבורים עפים, הוט, ווינט, 2018) 

"האח הגדול" 4: נתנאל וטליה רבים. טליה: "תנסה (להרים עליי את הקול) יא בהמה". נתנאל: "בהמה מי עשה אותך." (האח הגדול 4, רשת, 2022).
"האח הגדול" 4: נתנאל וטליה רבים. טליה: "תנסה (להרים עליי את הקול) יא בהמה". נתנאל: "בהמה מי עשה אותך." (האח הגדול 4, רשת, 2022).  

"האח הגדול" 4: נתנאל וקאזם רבים. קאזם: "חצוף". נתנאל: "חצוף מי עשה אותך." (האח הגדול 4, רשת, 2022).
"האח הגדול" 4: נתנאל וקאזם רבים. קאזם: "חצוף". נתנאל: "חצוף מי עשה אותך." (האח הגדול 4, רשת, 2022).  
"האח הגדול" 4: בר כועסת על נתנאל שלא עוזר במטבח: "חי בסרט, עשה כמה קעקועים חושב הוא איזה רוזנשטיין." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: בר כועסת על נתנאל שלא עוזר במטבח: "חי בסרט, עשה כמה קעקועים חושב הוא איזה רוזנשטיין." (האח הגדול 4, רשת, 2022)


"מנאייכ" 2: איזי ויעל בארוחת ערב רומנטית אצלו, צוחקים. יעל שואלת אותו אם היה בהודו. איזי: "נראה לי איך שאני נוחת שם, מבט אחד על הטינופת אני בורח ישר במטוס הראשון חזרה לארץ." (מנאייכ 2, כאן 11, 2022)


"מנאייכ" 2: איזי עם החברה הטובה טל בביתה אחרי שהשתחררה מבית החולים. היא נורתה על ידי שוטר ואיבדה את העובר. היא עצובה מאוד וגם איזי. איזי: "טוב, נראה לי שאני אזוז, אני עוד רוצה להספיק לעבור בחנות." (מנאייכ 2, כאן 11, 2022). אותו איזי, קודם בלי ש' כשהוא שמח, כאן עם ש' כשהאווירה רצינית.
"מנאייכ" 2: איזי עם החברה הטובה טל בביתה אחרי שהשתחררה מבית החולים. היא נורתה על ידי שוטר ואיבדה את העובר. היא עצובה מאוד וגם איזי. איזי: "טוב, נראה לי שאני אזוז, אני עוד רוצה להספיק לעבור בחנות." (מנאייכ 2, כאן 11, 2022)



"חתונה ממבט ראשון" 3: רוני ונעם במפגש זוגות, רואים את הקשיים של זוגות אחרים. רוני: "וואי איזה מזל יש לנו אני ואתה, נראָה לי אנחנו לא מבינים עד כמה." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)


"גולסטאר" 3: דורון מירן מציע ליון תומרקין דיסקים שלו בתמורה לפסל של יגאל תומרקין. יון: "נראָה לי זה פחות הקהל של אבא שלי." (גולסטאר 3, הוט, 2015)


"גולשי ספות" 2: אבי אטינגר נתקל בברלין בתגובה לא נעימה של אישה: "נראָה לי היא לא הייתה נחמדה גם אז." (גולשי ספות 2, הוט, 2015)


"האח הגדול" 4: שחף צוחק עם קאזם: "יא דביל, חשבתי אתה עובד עלינו." (האח הגדול 4, רשת, 2022).  


"חתונה ממבט ראשון" 5: בן בניו יורק, צוחק עם מעיין בטלפון: "נשבע לך יש חבילה מלפפונים על המיטה בחדר, זהו, זה מה אני אוכל היום." (חתונה ממבט ראשון 5, מאקו, 2022)



"מטומטמת" 2: לירז עושה טקס עילוי נשמה של יונה. ניסו מעיר משהו באמצע. לירז משתיק אותו: "אמרנו רק אני מדבר, נכון?" (מטומטמת 2, הוט, 2017)

"האח הגדול" VIP2: נירו לוי: "חשבתם נפטרתם ממני, אה?" (האח הגדול VIP2, קשת, 2015)



"האח הגדול" 4: הבת של דרור הביאה לו מצית במתנה. עד (צוחקת): "אבל אני אגיד לך מה, יש פה איזה טוויסט". דרור: "איזה טוויסט בעלילה?" עד: "לא נראָה לי יש דלק." (האח הגדול 4, רשת, 2022)


"האח הגדול" 4: משימת הצייד נפסלה בגלל שרון והוא מתחפר במיטה. הדיירים עובדים עליו וצוחקים איתו כדי שיצא מהדיכאון. דניאל: "אתה רוצה נביא לך ביצה עם מלח?" (האח הגדול 4, רשת, 2022)

"האח הגדול" 4: במשימת הדו קרב, דניאל ואילנה שהיו זוג בבית האח מראיינים זה את זה. אילנה שואלת את דניאל אם הוא היה איתה בזוגיות בבית האח כדי לחזק את מעמדו. דניאל: "את לא מאמינה לעצמך כשאת שואלת אותי את השאלה הזאת, זה מה אני רואה." (האח הגדול 4, רשת, 2022)

"חתונה ממבט ראשון" 3: מור ומאור בדייט רומנטי במסעדה. מור עונה למלצרית: "נראָה לי אני אשתה כוס יין." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)
"מטומטמת" 1: מנהל בית הספר, אסף, לשירי התלמידה: "טוב, נראה לי שאנחנו סיימנו פה. את יכולה ללכת." (מטומטמת 1, הוט, 2016)


"מטומטמת" 3: ריבי אומרת לבאבא שאין עסקה כי האדם שהיה אמור לספק את הסחורה נעלם. ריבי: "לא יודעת, נראה לי שאני הולכת לבאס לך את התחת." (מטומטמת 3, הוט, 2019)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.