יום שבת, דצמבר 26, 2009

אלי גיא: לקרוא או להקריא?

האם נחמיה הקריא באוזני העם את ספר התורה?  פורסם ב-26.12.2009

שאלו בפורום: "אנחנו מקריאים לבן שלנו ספר"... וכן הלאה. ענו בפורום: "איזה כיף לילד שהוריו קוראים (למה מקריאים?) לו ספרות יפה! " העונה נוזף בעדינות בשואל על השימוש בצורת "מקריאים", ולפני שהוא עונה על השאלה, הוא מלמד אותו שיעור בנוקדנות: השימוש ב"להקריא" אינו תקני, וצריך: "קראתי לילד ספר".
זה משהו שאני לא מבין: מה רע ב"להקריא"? על כך כתבתי בפורום: זה נוגע לשאלה: למה לנסות לעצור את התפתחות השפה העברית? הנימוק היחיד שאני יכול לדמיין לזה הוא שכך השתמשו לפני שנים אחדות, בזמן כתיבת המקרא, ודוגמאות: 
שמות כד, ז: 
ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם... 
כלומר: וקרא באוזני העם, לא הקריא; 
ירמיהו לו, ה: 
ויצוה ירמיהו את ברוך לאמר: אני עצור לא אוכל לבוא בית ה'. שם, לו, ו ובאת אתה וקראת במגלה אשר כתבת מפי את דברי ה' באזני העם ...
כלומר: וקרא במגילה, ולא הקרא; 
נחמיה ח, ח: 
ויקראו בספר בתורת האלהים מפרש ושום שכל ויבינו במקרא...
כלומר "וקראו" ולא "ויקריאו".

אבל הרי בניין קל לשורש קרא מאז המקרא ועד היום כבר משמש בכמה משמעויות, שהשכיחות בהן
:
לתת למשהו שם: בראשית א,ה: 
ויקרא אלהים לאור יום ולחשך קרא לילה;
לקרוא למישהו במשמעות: ג,ט: 
ויקרא ה' אלהים אל האדם ויאמר לו: "איכה?";
וגם: יונה ג, ב: 
קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא אליה את הקריאה אשר אנכי דבר אליך;
וכמובן, לקרוא לעצמך טקסט, במשמעות: 
  • קראתי ספר יפה, 
  • קראתי את מכתבך, 
  • קראתי באיזשהו מקום
השכיחים מאוד כיום, וכוונתם הבהירה היא לקריאה שקטה לעצמך.
בא הדובר בן זמננו והנהיג שימוש יפה וגם תקני מבחינת תצורת המילים הקלסית: "להקריא". בעיניי זו הצעה יפה והגיונית מכל היבט שתבחר להביט בה:
א. היא משתמשת בתבנית תקנית לחלוטין של שורש קר"א בבניין הפעיל, שהוא פעיל יותר מבניין קל. כמו שיש קלט והקליט, כמו שיש לבש והלביש, יש קרא והקריא;
ב. היא יוצרת בידול משמעות, ומבחינה את פעולת הקריאה בקול לפני מישהו אחר מהקריאה השקטה, מקריאת השמות, ומקריאת הקריאות;
ג. היא נוחה לשימוש וברורה לכול;
ד. היא התקבלה גם במילון, ללא הסתייגות, ואבן שושן כותב:

הקריא: "1. קרא בקול לפני מישהו כדי שיחזור זה ויקרא אחריו; 2. קרא באוזני אחרים; 3. גרם שיקרא ('הקדוש ברוך הוא מקריא בשחר את התרנגולים')".


כמובן, השאלה אינה דווקא על "הקריא". היא כללית הרבה יותר: למה ולפי אילו קריטריונים לנסות לעצור את התחדשות הלשון, ולמה להצליף במשתמשים תמימים הדוברים ככה סתם דיבור יפה וברור, רק כי...

רק כי מה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.