יום שלישי, דצמבר 01, 2009

אלי גיא: ייתכן ש... או ייתכן כי

ייתכן ש... או ייתכן כי, פורסם ב-1.12.2009
...
ב. לשון ימינו
6. מילים מודליות
אלו מילים המציינות סבירות, היתכנות, המלצה, איסור, ויש מבנה משפט אופייני שכיח לשימוש בהן: 
  • אפשר ללכת
  • אסור לעשן
  • כדאי להחליט
וכו'.
צורה דומה היא ייתכן ש... במקרא ובלשון חז"ל אין משתמשים כך במילה "ייתכן", והשימוש המקראי היחיד (כמה פעמים בספר יחזקאל) אינו רלוונטי לכאן. במקרא משתמשים הרבה ב"אולי", ובמקרים רבים במשמעות שהיום רבים מעדיפים לבטא ב"ייתכן ש..."
את הקרבה בין הצורות אפשר לראות בצורות: אסור שהדבר יקרה, כדאי שתחליטו, וכן הלאה.

7. השימוש בן ימינו ב"כי" וב"ש..."
ראינו שהיום בשפת יום-יום אין לנו בעיה לוותר על כל ה"כי" ולהחליפה ב"ש...". ויתרנו על הבידולים המקראיים המיוחדים, ואנו אומרים "ראינו ש..." (כמו בתחילת הפסקה הזאת), "שמעתם ש...", "אמרנו ש..." וכדומה.
אבל כמו במקרא, בפעלי לראות, לשמוע, לדעת, לחשוב, להגיד, להודיע וכן הלאה, רבים משתמשים ב"כי...", וזה נחשב למשלב גבוה יותר, לשון פורמלית. גם על כך יעידו מאות אלפי תוצאות חיפושי גוגל.
במילים אחרות, "כי..." במשמעות "ש..." עדיין חיה ובועטת חזק, ואינה נחשבת לשימוש ארכאי, ולהפך: היא נחשבת לסמן של משלב רשמי וגבוה.

8. האם מותר או כדאי להשתמש ב"ייתכן כי..." במקום ב"ייתכן ש..."
באחרונה שכיח השימוש ב"ייתכן כי" (כרבע מליון תוצאות חיפוש בגוגל).
דומה שבשאלה זו אין גבול חד-משמעי בין מותר ואסור, נכון ולא-נכון.
נראה שהשימוש ב"ייתכן כי" ובצורות קרובות אינו סותר שום מסורת, שהוא שכיח, ושרבים אוהבים אותו, כאמור, כסמן של משלב בינוני-גבוה.
על דרך "ייתכן כי..." אפשר כמובן להגיד: דומה כי... נראה כי... סביר כי... רצוי כי...; אבל יש צירופים שבהם "כי" נשמעת טבעית יותר, ויש צירופים שבהם היא נשמעת טבעית פחות.
בשולי הדברים אעיר שלשיעבוד באמצעות "ש..." יש שני יתרונות:
ראשית, המילה "כי" משמשת בעוד משמעויות, ולפעמים החד-משמעיות של "ש..." נוחה יותר מהרב-משמעיות של "כי". נכון שבמקרא השתמשו ב"כי" לכמה משמעויות, שאחדות מהן כבר ארכאיות (למשל, "כי תבואו אל הארץ"), אבל עדיין השימוש ב"כי" בתור מילת תיאור סיבה דומיננטי מאוד בלשון זמננו.
שנית, "ש..." היא סימן דפוס אחד, ולא שלושה כמו ב"כי...", והחסכנים יעדיפו אותה כבר מסיבה זו.

ג. סיכום
... 
אין שום פסול ב"ש...". אין בה דופי, היא לא מאפיינת משלב נמוך, ויש לה אזרחות ישראלית מלאה ושושלת יוחסין מכובדת. אין צורך להחליפה ב"כי...", ואפשר להשתמש בה על דרך לשון חז"ל, ולמשל: 
בבלי, נשים, כתובות, י, ב גמרא: 
... ראה רבי שפניהם שחורים צוה עליהן והכניסום למרחץ והאכילום והשקום. (ולא: ראה רבי כי פניהם שחורים)
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.