יום שישי, יולי 18, 2008

באיזשהו מקום

אופק וטליה, האח הגדול עונה 4, רשת, 2022
אופק וטליה, האח הגדול עונה 4, רשת, 2022

 



"'באיזשהו מקום' הוא ביטוי מעורפל כמו בשירו של שלמה ארצי 'אך באיזשהו מקום בים העצב הגדול... ישנה איזושהי רפסודה...'. היכן חבוי אותו 'איזשהו מקום' ומי אמור לחפש אותו? זה מזכיר לי את התוכנית הנושנה 'סיבה למסיבה'. באחת התוכניות רואיינה הזמרת שרון חזיז. 'כשאת שרה 'קח אותי לשם', שאלה אותה רבקה מיכאלי ברצינות תהומית, 'לאן את מתכוונת?'"

(עינת קדם, 2008, בתקופת הציניות)


***************

"באיזשהו מקום אולי ההורים שלי הרגישו שהם לא היו בשבילי אז, למרות שהם לא ידעו מזה [מהחרם על אופק בבית הספר], וגם פה [בבית האח הגדול], באיזשהו מקום הם לא יכולים להיות בשבילי, וזה עוד פעם אני נגד העולם. אני חושב שבאיזשהו מקום הם אולי קצת לא... לא הכירו אותי. [...] מאוד קשה לי באיזשהו מקום להאמין שיש בי מה לאהוב."

(אופק בחדר האח הגדול, האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)


מתוך "באיזשהו מקום" התפרסם בתפוז ב-18.7.2008; ו"טיול להכרת מקומות" התפרסם בהארץ ב-3.12.2012


באיזשהו מקום; איפשהו

  • מבטא מודעות, שקיפות, רגישות, כנות, מבט מהורהר וחוקר
  • ביטוי לחקר פנימי, בירור, חיפוש והתבוננות עצמית ללא הדחקות, גם בדברים שלא נעים להודות בהם, עימות עם אותו מקום לא מוגדר
  • ביטוי לתובנה שמגיעים אליה בהתבוננות פנימית, לרוב במבט לאחור
  • מבטא זהירות, מטשטש את הנחרצות באמירה שלא נעים להודות בה או כדי לא לפגוע
  • עמימות וחוסר התחייבות
  • קול, חלק בתוכי שאני מודע לקיומו, גם אם הוא לא בלט ולא היה בעוצמה גבוהה
  • באופן שלא ניתן להסבירו
  • בפועל, למעשה, בסופו של דבר, בתכלס, בשורה התחתונה
  • אפשר להגיד ש...


השף ניר צוק: "ואני חושב שבאמת באיזשהו מקום הפכתי אותו [את הלחץ] לחבר שלי ומשרת שלי" (חדשות 10, נענע 10, 2015)
השף ניר צוק: "ואני חושב שבאמת באיזשהו מקום הפכתי אותו [את הלחץ] לחבר שלי ומשרת שלי" (חדשות 10, נענע 10, 2015)


דליה: "זה גם אומר להיות ראש קטן, שבאיזשהו מקום דווקא מתאים לי" ("הבורגנים" 2000-2004, חינוכית, 2015)
דליה: "זה גם אומר להיות ראש קטן, שבאיזשהו מקום דווקא מתאים לי" ("הבורגנים" 2000-2004, חינוכית, 2015)


דליה: "באיזשהו מקום זה באשמתי" ("הבורגנים" 2000-2004, חינוכית, 2015)
דליה: "באיזשהו מקום זה באשמתי" ("הבורגנים" 2000-2004, חינוכית, 2015)

בני: "היא אומרת שהיא הרגישה שבאיזה שהוא מקום היא איבדה את האני שלה" ("הבורגנים" 2000-2004, חינוכית, 2015)
בני: "היא אומרת שהיא הרגישה שבאיזה שהוא מקום היא איבדה את האני שלה" ("הבורגנים" 2000-2004, חינוכית, 2015)

"איפשהו כאילו, בסופו של דבר זה קובע הרבה דברים לעתיד" (דייט בחשכה, רשת, 2012)
"איפשהו כאילו, בסופו של דבר זה קובע הרבה דברים לעתיד" (דייט בחשכה, רשת, 2012)


"זה באיזשהו מקום משהו שאני קצת מרגישה עם אלעד" (דייט בחשכה, רשת, 2019)
"זה באיזשהו מקום משהו שאני קצת מרגישה עם אלעד" (דייט בחשכה, רשת, 2019)


-"נעלבת?" -נטלי עטייה: "ציפיתי לזה באיזשהו מקום" (האח הגדול VIP, קשת, מאי 2015)
-"נעלבת?" -נטלי עטייה: "ציפיתי לזה באיזשהו מקום" (האח הגדול VIP, קשת, מאי 2015) 

ישראל גודביץ' לאריאנה מלמד: "אני חושב שמזג האוויר תורם באיזשהו מקום לתחושה הסוריאליסטית" (האח הגדול VIP, קשת, 2015)
ישראל גודביץ' לאריאנה מלמד: "אני חושב שמזג האוויר תורם באיזשהו מקום לתחושה הסוריאליסטית" (האח הגדול VIP, קשת, 2015)


"איפשהו זה מבאס" (חדשות הבידור, הוט, מתוך הישרדות רשת, ינו' 2016)
"איפשהו זה מבאס" (חדשות הבידור, הוט, מתוך הישרדות רשת, ינו' 2016) 

אופק לטליה: "באיזשהו מקום התאכזבתי ממך" (האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)
אופק לטליה: "באיזשהו מקום התאכזבתי ממך" (האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)


אופק בחדר האח הגדול: "וגם פה [בבית האח הגדול], באיזשהו מקום הם [ההורים שלי] לא יכולים להיות בשבילי, וזה עוד פעם אני נגד העולם." (האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)
אופק בחדר האח הגדול: "וגם פה [בבית האח הגדול], באיזשהו מקום הם [ההורים שלי] לא יכולים להיות בשבילי, וזה עוד פעם אני נגד העולם." (האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)




אירוס הנגב
3718/07/2008 | 06:26
באיזה שהוא מקום... לא הייתי מודעת למה שכתבת פה ....זה נהפך לחלק משפה שגורה.
(-: ..סתם..
מה שכתבת רק מוכיח את משמעות דיוק השפה וכוחה של מילה ומינוחה.
להגיד באיזה שהומקום..זה לא לקחת אחריות על דיוקה של המילה ומשמעותה.
"באיזה שהוא מקום."=איזור דמדומים לפני השקיעה..שם יש חוסר בהירות.. אולי זה מקום יפה ואפשר לטייל שם לפעמים..מי יודע..(-:
שבת שלום לך.


 lovlyone1 18/07/2008 | 06:55
כתבת יפה,ומתנהלת לה שפה קצת שונה משגדלנו עליה,אולי ממלא חוסרים,אולי תוצר של דור אחר...
יש לנו דברים מן המשותף.
שמחתי שנכנסתי באקראי ..
את מוזמנת אליי בכיף,נראה שתמצאי עניין..
יום נפלא.



אתי אברהמי 18/07/2008 | 12:44
עמימות מילת המילים בלכסיקון החדש(-:
מגלים טפח ומעלימים טפחיים


איש 18/07/2008 | 14:14
מה שמרגיש לה 
עינת,
את מדליקה אותי.
דברייך דברי אלוהים חיים
דברי אישה חכמה
עינגו אותי
ממש עינגת אותי במה שכתבת.
איני לשונאי אבל במקצועי השפה היא כלי מרכזי ביותר.

string of pearls19/07/2008 | 01:29
וכאן איאלץ להודות שאני חוטאת בשימוש בשני הביטויים המוזכרים, ולעיתים קרובות למדיי (אולי מתוך עיסוקי במקצוע טיפולי פלצני במקצת).
למרות זאת אני מסכימה עם רוב הנאמר כאן.
אני מאד נהנית מסדרת המאמרים שפרסמת בבלוג. הם בהחלט מספקים חומר למחשבה לחובבי השפה העברית.

תגובות בהארץ

1. יגאל: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 02:01
הבלוג שלך נהדר, אל תעלמי לשום מקום!


2. סתם אחד: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 16:08
ומה עם "סוג של", כמו למשל ב"סוג של בלוג". הרי "סוג של", במקור, נועד לחלוקת קטיגוריות פשוטה: מלפפון הוא סוג של ירק; חתול הוא סוג של יונק. והנה, ראה זה פלא, "בלוג" כבר איננו בלוג, אלא "סוג של בלוג", דהיינו: יש בו מן הבלוגיות, אבל לא לגמרי.
או שזו לשון דיבור לגיטימית?


3. חוזר מארה"ב: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 16:24
מישהו בארה"ב (אמריקאי) אמר לי את המשפט הבא:
Actually, Eventually, At some point along the way, I'm gonna do it


4. ענת, אלטנוילנד: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 16:30
נהדר. מילים כדורבנות.
איכשהו השפה נהיית יותר ויותר רזה, שפת הסמסים. משפטים מתקצרים, אוצר המילים מתדלדל. ואולי בגלל דלות השפה, ואיתה באיזה שהוא מקום היכולת ההולכת ופוחתת להתבטא, ממלאות המילים הכל כך מיותרות האלה, אבל בעלות איזשהו ניחוח של "שפה גבוהה" את מקומן של מילים אמיתיות.
יכול להיות שזה בא מהמקום הזה.
😀

5. עינת קדם: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 20:30
למגיב מס' 2 ("סתם אחד")
קרא את "הצהרת כוונות" ואת הקישור שבפוסט ותבין למה קראתי לבלוג שלי "סוג של בלוג".


6. סתם אחד: 4 בדצמבר, 2012, בשעה 14:22
חוזר בי. עניין של חשד מובנה ביחס להבחנה – שלא תמיד ברורה – בין טוהר השפה לטהרנות

7. עודד: 7 בדצמבר, 2012, בשעה 00:00
כי אנחנו באיזשהו סוג של מקום איפשהו, וגם לא יודעים מאיזה מקום באנו. עובדה שאנחנו מדברים ככה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.