יום שבת, 6 בפברואר 2016

אנחנו מדברים על / אני לא מדבר על



 "החלטתי מטעמים מובנים של כבוד למקום וכבוד לבית המשפט ולשופטי ישראל ואדוני בתוכם, שאני אקצר בדבריי ולא אזעק את הזעקה שרוצה להשתחרר מגרוני. לא על השנים הארוכות שאותן כאב פרקליטי אהובי אלי זהר כפי שתיאר, לא על הזדון והפגיעות האישיות, לא על המשא הכבד שאדם שרעייתו, ילדיו ונכדיו צריכים לשאת לאורך שנים יום-יום, שעה-שעה, על כך לא אדבר. לא אדבר גם על מה שנעשה ולא נעשה, מה שנבנה ולא נבנה. גם לא על הימים הקשים של ניהול העיר ירושלים כשיום-יום התפוצץ אוטובוס או בית קפה ואנשים נקרעים לגזרים ברחובות ואתה צריך לאסוף את החלקים ולהשקיט את הרוחות ולטעת ביטחון באנשים ואמונה במדינת ישראל. לא אדבר גם על כל מה שנבנה בעיר הזו, כבישים ומנהרות, מפעלי מים וגשרים ומבנים בהשקעות עתק של מיליוני דולרים – והכל לפי הדין וההגינות".
(אהוד אולמרט בית המשפט, 29.4.14, וואלה)
_______________

נועה תשבי: יש דרך שבה שחקנים לא מסחריים יכולים להשפיע על השוק הזה?

אמיתי: כן בהחלט, אנחנו מדברים בעיקר על מוזיאונים... בניו יורק ובלונדון אנחנו מדברים על הטייט, אנחנו מדברים על המומה...
("החיים על פי נועה התשבי", 13, קשת)

אני לא מדבר על
אני לא אפרט; אני לא אכנס לזה; אני לא מזכיר את...
אמצעי להעלות בכל זאת את הדברים ולהביא אותם לידיעתו של השומע ובה בעת להציג את הדובר כטיפוס אצילי ולא קטנוני שלא מטריח את סביבתו. 
אנחנו מדברים על
הקדמה בהשראת האנגלית, נועדה להעלות את מידת החשיבות של המידע שנמסר לנו (וכמובן, של הדובר). לרוב הדובר משתמש בלשון רבים ("אנחנו מדברים") למרות שהוא מדבר בשם עצמו בלבד.
בא לפני תיאור או פירוט; אני מתכוון ל...; אני מספר לכם על...; אלה הם; הנושא הוא...

"אנחנו מדברים על שורה ארוכה של אתרים שממותגים כאתרי יוקרה" (החיים על פי נועה תשבי, 12, מאקו)
"אנחנו מדברים בעיקר על מוזיאונים... בניו יורק ובלונדון אנחנו מדברים על הטייט, אנחנו מדברים על המומה...("החיים על פי נועה התשבי", 13, קשת)
לרוד סטיוארט מותר לא לדבר על כל מה שהוא רוצה

________________
לפוסט "מדבר", הארץ, 30.4.15
לעמוד הראשי