יום רביעי, אפריל 30, 2014

אני לא מדבר על; מיותר לציין ש; שלא לדבר על; אנחנו מדברים על

"מדבר" התפרסם בהארץ ב-30.4.2014 

"החלטתי מטעמים מובנים של כבוד למקום וכבוד לבית המשפט ולשופטי ישראל ואדוני בתוכם, שאני אקצר בדבריי ולא אזעק את הזעקה שרוצה להשתחרר מגרוני. לא על השנים הארוכות שאותן כאב פרקליטי אהובי אלי זהר כפי שתיאר, לא על הזדון והפגיעות האישיות, לא על המשא הכבד שאדם שרעייתו, ילדיו ונכדיו צריכים לשאת לאורך שנים יום-יום, שעה-שעה, על כך לא אדבר. לא אדבר גם על מה שנעשה ולא נעשה, מה שנבנה ולא נבנה. גם לא על הימים הקשים של ניהול העיר ירושלים כשיום-יום התפוצץ אוטובוס או בית קפה ואנשים נקרעים לגזרים ברחובות ואתה צריך לאסוף את החלקים ולהשקיט את הרוחות ולטעת ביטחון באנשים ואמונה במדינת ישראל. לא אדבר גם על כל מה שנבנה בעיר הזו, כבישים ומנהרות, מפעלי מים וגשרים ומבנים בהשקעות עתק של מיליוני דולרים – והכל לפי הדין וההגינות". (אהוד אולמרט בית המשפט, 29.4.14, וואלה)

עצם ההעלאה המסודרת של הנושאים שאולמרט אומר שהוא לא מדבר עליהם, היא דיבור עליהם. זה מזכיר קצת את האם שמתלוננת בפני בנה: "אני לא מדברת על זה שבערב פסח אשתך לא אמרה לי כלום, שום מילה טובה על האוכל שבישלתי ואני לא מדברת על הכאבים שיש לי אחרי שעמדתי שעות על הרגליים, אני לא מדברת על הכסף שהשקעתי, ואתה הרי יודע שאבא שלך השאיר לי רק חובות, ורצתי וקניתי מתנות לנכדים העיקר שכולם יהיו שמחים ומרוצים. אני לא אומרת כלום. יושבת ושותקת".

אני לא מדבר על

  • אני כן מדבר על זה, ועוד איך!
  • לא אפרט; לא ארחיב; 
  • אמצעי להעלות בכל זאת את הדברים ולהביא אותם לידיעתו של השומע ובה בעת להציג את הדובר כטיפוס אצילי ולא קטנוני שלא מטריח את סביבתו חרף הסבל שנגרם לו.

"מיותר לציין ש…" (not to mention) - ומציינים בכל זאת

  • ביטוי מדגיש ומעצים: הדבר שאני מדבר עליו עכשיו כל כך ידוע ומובן מאליו;
  • מגוון את המשפט

"שלא לדבר על..." - ומדברים בכל זאת

"קליפת תפוחי האדמה מכילה יותר סיבים מהשורש עצמו. חוץ מזה הקליפה מכילה ויטמין B, ויטמין C ברזל, סידן ואשלגן, שלא לדבר על כך שתפוחי אדמה אפויים עם קליפה אפילו טעימים יותר מתפוחי אדמה מקולפים". מדברים, מדגישים ומגוונים את המשפט.

אנחנו מדברים על...

נועה תשבי: יש דרך שבה שחקנים לא מסחריים יכולים להשפיע על השוק הזה?
אמיתי: כן בהחלט, אנחנו מדברים בעיקר על מוזיאונים... בניו יורק ובלונדון אנחנו מדברים על הטייט, אנחנו מדברים על המומה...
("החיים על פי נועה התשבי", 13, קשת)

  • הקדמה בהשראת האנגלית, לרוב הדובר משתמש בלשון רבים: "אנחנו מדברים".
  • ממקד את העניין; בא לפני תיאור או פירוט; אני מתכוון ל...; אני מספר לכם על...; אלה הם; הנושא הוא...
  • נועד להעלות את מידת החשיבות של המידע שנמסר ולתת לו נופך מדעי ואותנטי. 

"אנחנו מדברים על שורה ארוכה של אתרים שממותגים כאתרי יוקרה" (החיים על פי נועה תשבי, 12, מאקו)
"אנחנו מדברים בעיקר על מוזיאונים... בניו יורק ובלונדון אנחנו מדברים על הטייט, אנחנו מדברים על המומה...("החיים על פי נועה התשבי", 13, קשת)



"I don't want to talk about it", אחד השירים האהובים עליי. לרוד סטיוארט מותר לשיר על מה שהוא לא רוצה לדבר עליו, כמה שהוא רוצה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.