יום חמישי, 31 בדצמבר 2015

לבחור


"גם אני הייתי יכול להשאיר את שני הילדים שלי במוסד וללכת, ובחרתי שלא. בחרתי להיות אב, בחרת להיות בעל, בחרתי להיות בן, בחרתי להיות אני".
(שי גולדן, מחוברים, 26, הוט, 2010)

עו"ד פינצ'וק-אלכסנדר: "אני שמחה על פסק הדין שניתן בבית הדין לעבודה. יש להצטער שהגברת נתניהו בחרה להכפיש עובדים במעון מבלי שנמצא צידוק ראייתי". תגובת משפחת נתניהו: "מצערת העובדה שאף שבית הדין דחה כ-90 אחוז מהתביעות הכספיות של מני נפתלי, בית הדין בחר להקדיש חלק ניכר מהחלטתו לגברת נתניהו - שכלל לא הייתה צד במשפט".
(ynet, איתי בלומנטל, 11.02.16)


אני בחרתי, אני בוחרת

מושג הלקוח מעולם הפסיכולוגיה והניו אייג', שמשמעותו: החלטתי לפעול כך. נשים מרבות להשתמש ב"בחרתי" ו"אני בוחרת" כחלק מהעצמה נשית.
ב"בחרתי" אני מציגה את עצמי באור חיובי ומדגישה את הבגרות והאומץ בהחלטותיי, שנעשו לאחר ששקלתי היטב את כל ההיבטים והאופציות ומתוכן בחרתי את הנכונה ביותר - לא בהכרח את הנוחה ביותר או הקלה ביותר עבורי - ונהגתי כאדם אחראי.
ב"בחרתי" אני מעבירה מסר: אני מודעת לעצמי, אני שולטת בחיי, אני מובילה ולא מוּבלת, אני אדם חופשי, יש לי יכולת בחירה עצמאית, אני קשובה לעצמי, נאמנה לעצמי, לא נמהרת, לא אימפולסיבית, אני פועלת בשיקול דעת, הבחירות שלי אמיצות ונעשות תוך חיבור לרגשות שלי, אני בעלת מודעות עצמית, אני אסרטיבית ונחושה, אני נושאת באחריות על בחירותיי האמיצות, אני מנתבת את גורלי. ההחלטות שהגעתי אליהן נעשו לאחר בירור מעמיק עם עצמי, אני שלמה עם החלטותיי.


אתה בחרת / אתה בוחר
משום מה החלטת לפעול כך.
בדרך כלל זהו ביטוי לחוסר הסכמה, לביקורת והסתייגות מהמעשים של הזולת. אני רומזת לו שהכל תלוי בו, ועמדו בפניו אופציות אחרות, טובות יותר, שהוא היה יכול לבחור בהן, אבל הוא בחר באפשרות שנוחה וקלה לו, או בראייה לא נכונה של הדברים ובהתנהגות ילדותית ולא בוגרת, ובכך נהג בחוסר אחריות, ולפיכך האחריות לתוצאות העגומות ולמצב הדברים הנוכחי מוטלת על כתפיו.
זה קטע שלך, זה מעיד עליך ולא עליי. "נעלבת כי בחרת להיעלב" - זאת בעיה שלך, אתה נושא באחריות לכאב שלך ולא אף אחד אחר.
ב"אתה בחרת" אני מדגישה את הבגרות, החוכמה והמודעות העצמית שלי לעומת חוסר האחריות, הילדותיות וחוסר המודעות העצמית של האדם מולי;
תקינות פוליטית ועידון של התוקפנות כלפי האדם שמולי, ומיתון של האמירות שהייתי רוצה להגיד לו באמת. בכך אני מבהירה שאני לא טיפוס אימפלוסיבי ומתלהם אלא אדם שקול ורציונלי.



"בחרתי לא לקחת חלק ולא להתעצבן" (איציק זוהר מדבר ברקע, האח הגדול VIP2, קשת, מאקו, 2015)

"וכשאני מסתכלת על עצמי ואני בוחרת, אני לא רוצה לאבד את זה" (רויטל הנדלר מרבה להשתמש ב"בוחרת". אולפן שישי ערוץ 2, 29.5.15)
"יכולתי לשבת מנגד ולהמתין עד יחלוף זעם, אבל בחרתי אחרת. בחרתי לצעוק את צעקתם של רבים שאינם יכולים לשאת עוד את העובדה שישנם קולות בתוך הבית שקוראים להחרים קהלים רבים ולהדירם רק בשל מוצאם, מיקומם הגיאוגרפי, צבע עורם או שפת הדיבור שלהם" (מירי רגב, הארץ, 15.6.15)

"יש נשים מאוד בטוחות בעצמן בבית הזה, אבל את בוחרת לראות את כמה הן טיפשות בעינייך" (מאזינה לסטלה עמר, האח הגדול VIP2, מאקו, 2015)
"מוזר שידידי עמית סגל בחר לעשות סלפי עם עוכר ישראל, הנבלה, רוג'ר ווטרס, השם ינקום דמו. לפעמים הרצון לסלפי הוא מיותר" (רן רהב בטוויטר, 13.12.15, מאקו)
"מרשות מקרקעי ישראל נמסר שלא התקבלו מהם אישורים והם אף שלחו לתשובה לפני החתונה דרישה לבטל את האירוע (חתונת בנו ביער בן שמן - ע.ק.) ותשובה ותשובה פשוט בחר להתעלם" (חידת תשובה, המקור 15.12.15, נענע 10)
"אני בוחר להשאיר (את פסלון החסינות - ע.ק.) אצלי" (מושיק גלאמין לאחר שנשאר האם הוא רוצה להעביר את פסלון החסינות למישהו אחר. הישרדות הונדורס 2015, רשת)

"אין ספק שהוא יכל לעשות הרבה יותר למען השבט שלנו, והוא פשוט בחר לא לעשות" (הוסלנה, הישרדות הונדורס 2015, 10, רשת)
"את צריכה להדיח אותי? את בחרת להדיח אותי" (ג'ני לטיטי, הישרדות הונדורס 2015, רשת)
"כן, יש מי שבוחר להתייחס לזה ככה" (מגיב לדבריו של הכתב שאמר על פעיל השמאל עזרא נאווי שיש שיגידו שהא אדם שהקדיש את חייו לזכויות האדם, עובדה 8.1.16, מאקו)
ארבל: "אני חושבת שבמקומך לא הייתי עושה את זה (כשקוקו יצאה ועשתה אצבע משולשת לשי חי), משום שזה לרדת לרמה נמוכה". קוקו (ברקע): "בגלל זה אנחנו אנשים שונים, ובגלל זה אני בוחרת את התגובות של עצמי, בגלל זה אני מודעת נורא למה שאני עושה, ואם זה יצא ממני, כנראה שזה יצא ממני, ואני לא מתחרטת על שום דבר ואני הייתי עושה את זה שוב". (האח הגדול7, 10, מאקו 2015)
"זה שאני בוחר לא להיות האסטרטג והמניפולטור וזה שעושה את התככים והמזימות, זה לא אומר שלא באתי להישרדות" (כוכבי, חדשות הבידור, 6.12.15, הוט)
"למה הוא (פרקליט המדינה שי ניצן - ע.ק.) בחר לצטט את העדות של שני פלטי (מתייחסת לבדיקה המחודשת בפרשת תאונת הדרכים שאירעה 2005 שבה נהרג רוכב הקטנוע גל בק לאחר שמכוניתה של שני פלטי פגעה בו) ונגדי? כדי להטיל ספק בתחקיר העיתונאי" (תיק תקשורת, 28.1.15, חינוכית)

"אני כאן ועכשיו השמים מעליי, נשימה עמוקה, הבחירה בידיי" ("מה נסגר" ערוץ 10 אוק' 2010, מתוך "מדברים על זה", רשת)
"גם אני הייתי יכול להשאיר את שני הילדים שלי במוסד וללכת, ובחרתי שלא. בחרתי להיות אב, בחרת להיות בעל, בחרתי להיות בן, בחרתי להיות אני" (שי גולדן, מחוברים, 26, הוט, 2010)
____________
לפוסט "בחרה לצעוק", הארץ, 24.6.15
לפוסט "זאת היתה שנה וואו", הארץ, 23.12.15
לעמוד הראשי