יום רביעי, יוני 24, 2015

לבחור

צילום מסך: האח הגדול 4, רשת 13, 2022

בחרתי; בחרת וכו'

בהשראת עולם הפסיכולוגיה, הניו אייג' והקואוצי'נג. מדגיש את השליטה על ידי בחירה מתוך האפשרויות העומדות לפנינו. מחליף את החלטתי/החלטת, אני/אתה רוצה וכו'. בא בדרך כלל כפועל + שם הפועל: בחרת לפתוח, אתה בוחר לראות, אני בוחר להשאיר, אני בוחר לחיות וכו'. בדרך כלל הדובר מציג את בחירותיו (בגוף ראשון) כנכונות ביותר עבורו, ובמצב של עימות, יריבות, כעס, ביקורת או הסתייגות, הוא יציג את בחירותיהם של אחרים (בגוף שני ושלישי) כשגויות. מוסיף נופך דרמטי לאמירה ולעיתים משמש כמרסן של התוקפנות.

בגוף ראשון: אני בחרתי, אני בוחר וכו'

אדם שאומר "בחרתי" מציג את עצמו באור חיובי ומדגיש את הבגרות והאומץ בהחלטותיו, שנעשו לאחר ששקל היטב את כל ההיבטים והאופציות ומתוכן בחר את הנכונה ביותר - לא בהכרח את הנוחה ביותר או הקלה ביותר עבורו - ונהג כאדם אחראי. 

המסר: אני מודע לעצמי, אני שולט בחיי, אני מוביל ולא מוּבָל, אני אדם חופשי, יש לי יכולת בחירה עצמאית, אני קשוב לעצמי, נאמן לעצמי, לא נמהר, לא אימפולסיבי, אני פועל בשיקול דעת, הבחירות שלי אמיצות ונעשות תוך חיבור לרגשות שלי ולמה שקורה מסביבי, ההחלטות שהגעתי אליהן נעשו לאחר בירור מעמיק עם עצמי, אני אסרטיבי ונחוש, אני נושא באחריות על בחירותיי האמיצות, אני קובע את גורלי.

הדגש על בחירה, להבדיל מהחלטה, הוא על התהליך: עומדות לפניי כמה אפשרויות ואני בוחר בדרך מסוימת שאני מאמין בה. אני שלם עם עצמי.

"גם אני הייתי יכול להשאיר את שני הילדים שלי במוסד וללכת,  ובחרתי שלא. בחרתי להיות אב, בחרתי להיות בעל,  בחרתי להיות בן,  בחרתי להיות אני." (שי גולדן, מחוברים, הוט, 2010)

*  "יכולתי לשבת מנגד ולהמתין עד יחלוף זעם, יכולתי לשבת מנגד לחכות לזרי הפרחים שימלאו את לשכתי עם כניסתי לתפקיד, אבל בחרתי אחרתבחרתי לצעוק את צעקתם של רבים [...]" (שרת התרבות והספורט מירי רגב, הארץ, 15.6.2015) 

* "בגלל זה אנחנו אנשים שונים, ובגלל זה אני בוחרת את התגובות של עצמי, בגלל זה אני מודעת נורא למה שאני עושה, ואם זה יצא ממני, כנראה שזה יצא ממני, ואני לא מתחרטת על שום דבר ואני הייתי עושה את זה שוב." (קוקו, האח הגדול, עונה 7, קשת, 2015)

*  למנת האורז שלי בחרתי להכין סלט אורז מלא.


בגוף שני ושלישי: אתה בחרת, אתה בוחר וכו'

1. תקינות פוליטית, דרך מתונה ומאופקת להבעת חוסר הסכמה, ביקורת והסתייגות ממעשיו של הזולת. אני רומזת לו שהכול תלוי בו, ועמדו בפניו אופציות אחרות, טובות יותר, שהוא היה יכול לבחור בהן, אבל הוא בחר באפשרות שנוחה וקלה לו, או בראייה לא נכונה של הדברים או בהתנהגות בעייתית. ולפיכך האחריות לתוצאות ולמצב הדברים הנוכחי מוטלת על כתפיו.

* "אני שמחה על פסק הדין שניתן בבית הדין לעבודה. יש להצטער שהגברת נתניהו בחרה להכפיש עובדים במעון מבלי שנמצא צידוק ראייתי." (עו"ד פינצ'וק-אלכסנדר המייצגת את מני נפתלי. כתבתו של איתי בלומנטל, ynet, 11.2.2016)

 *  "מצערת העובדה שאף שבית הדין דחה כ-90 אחוז מהתביעות הכספיות של מני נפתלי, בית הדין בחר להקדיש חלק ניכר מהחלטתו לגברת נתניהו - שכלל לא הייתה צד במשפט". (תגובת משפחת נתניהו לפסק הדין. כתבתו של איתי בלומנטל,  ynet, 11.2.2016)


2. זה שלך; זה קטע שלך; זה מעיד עליך ולא על אחרים; זאת בעיה שלך ואתה אחראי לתוצאות. נפגעת - בחרת להיפגע. 

*  יש כאן נשים מאוד בטוחות בעצמן, אבל אתה בוחר לראות כמה הן טיפשות בעיניך. 

 בחרת לקחת ממני צעד אחורה, את לא מאפשרת תקשורת בינינו ואת מפרשת לא נכון את ההתנהגות שלי, אז מה את רוצה?


3. עמדה שמדגישה את הבחירה אך לא מבקרת אותה.

איזו מנה בחרת להגיש לנו היום? 

 בחרת להגיש לנו מנה מסורתית מהבית, שמבטאת את כל מה שגדלת עליו.

 


מתוך סדרת הדוקו ריאליטי "מחוברים" (הוט). שי גולדן: "גם אני הייתי יכול להשאיר את שני הילדים שלי במוסד וללכת, ובחרתי שלא. בחרתי להיות אב, בחרתי להיות בעל, בחרתי להיות בן, בחרתי להיות אני." (צילום מסך: מחוברים, עונה 1, הוט, 2010)
מתוך סדרת הדוקו ריאליטי "מחוברים" (הוט). שי גולדן: "גם אני הייתי יכול להשאיר את שני הילדים שלי במוסד וללכת, ובחרתי שלא. בחרתי להיות אב, בחרתי להיות בעל, בחרתי להיות בן, בחרתי להיות אני." (צילום מסך: מחוברים, עונה 1, הוט 3, 2010)



מתוך סדרת הדוקו ריאליטי "מחוברים" (הוט). סקאזי במונולוג למצלמה: "או שאני מקמט את עצמי לחיות כמו כולם, או שאני חי איך שבא לי. ונראה לי שאני בוחר לחיות איך שבא לי." (צילום מסך: מחוברים, עונה 2, פרק 1, הוט, 2012, הוט ביוטיוב "סקאזי חי איך שבא לו ואתם?")
מתוך סדרת הדוקו ריאליטי "מחוברים" (הוט). סקאזי במונולוג למצלמה: "או שאני מקמט את עצמי לחיות כמו כולם, או שאני חי איך שבא לי. ונראה לי שאני בוחר לחיות איך שבא לי." (צילום מסך: מחוברים, עונה 2, פרק 1, הוט 3, 2012, הוט ביוטיוב "סקאזי חי איך שבא לו ואתם?")


מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (קשת). שי חי אומר למייקי: "אם היו באים ואומרים לי, 'אוקי, תשמע, הגעת למצב לא טוב, בוא תתחיל מחדש', אני לא חושב שמתוך איזשהו פחד הייתי כזה מדבר יותר ביראה לחלק מהאנשים פה בבית כדי שזה לא יגיע למצב הזה. אני חושב שפשוט הייתי בוחר לא להיכנס." (צילום מסך: האח הגדול, עונה 7, קשת, יוטיוב האח הגדול 7, 2016)
מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (קשת). שי חי אומר למייקי: "אם היו באים ואומרים לי, 'אוקי, תשמע, הגעת למצב לא טוב, בוא תתחיל מחדש', אני לא חושב שמתוך איזשהו פחד הייתי כזה מדבר יותר ביראה לחלק מהאנשים פה בבית כדי שזה לא יגיע למצב הזה. אני חושב שפשוט הייתי בוחר לא להיכנס." (צילום מסך: האח הגדול, עונה 7, קשת, יוטיוב האח הגדול 7, 2016)


מתוך "חדשות הבידור" (הוט). כוכבי, יוצא "הישרדות, בריאיון: "זה שאני בוחר לא להיות האסטרטג והמניפולטור וזה שעושה את התככים והמזימות, זה לא אומר שלא באתי להישרדות." (צילום מסך: חדשות הבידור, הוט בידור ישראלי, 2015)
מתוך "חדשות הבידור" (הוט). כוכבי, יוצא "הישרדות, בריאיון: "זה שאני בוחר לא להיות האסטרטג והמניפולטור וזה שעושה את התככים והמזימות, זה לא אומר שלא באתי להישרדות." (צילום מסך: חדשות הבידור, הוט בידור ישראלי, 2015)

מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (רשת). אחרי ויכוח קשה בין שחף לקאזם, שרין אומרת לשחף: "יש לך גם את היכולת להכיל את זה, זה מה שעשית כל הזמן הזה". שחף: "ואני בוחר לא להשתמש ביכולות האלה יותר." (צילום מסך: האח הגדול, עונה 4, פרק 26, רשת 13, 2022)
מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (רשת). אחרי ויכוח קשה בין שחף לקאזם, שרין אומרת לשחף: "יש לך גם את היכולת להכיל את זה, זה מה שעשית כל הזמן הזה". שחף: "ואני בוחר לא להשתמש ביכולות האלה יותר." (צילום מסך: האח הגדול, עונה 4, פרק 26, רשת 13, 2022)

מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (רשת). טליה מדברת על שרין, מבהירה לבר: "דובר על זה שבן אדם מרים עליי את הקול ואני סותמת. כי אני יכולה להרים עליה את הקול, אני בוחרת שלא. כי אני רואה שזה בא מפינה שהיא מאוד מאוד רגישה, אז אני בוחרת להשפיל את הראש ולסתום את הפה כדי לא להכניס אותה לפינה." (צילום מסך: האח הגדול, עונה 4, פרק 36, רשת 13, 2022)
מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (רשת). טליה מדברת על שרין, מבהירה לבר: "דובר על זה שבן אדם מרים עליי את הקול ואני סותמת. כי אני יכולה להרים עליה את הקול, אני בוחרת שלא. כי אני רואה שזה בא מפינה שהיא מאוד מאוד רגישה, אז אני בוחרת להשפיל את הראש ולסתום את הפה כדי לא להכניס אותה לפינה." (צילום מסך: האח הגדול, עונה 4, פרק 36, רשת 13, 2022)


מתוך תוכנית הריאליטי "הישרדות" (רשת). ג'ני אומרת לטיטי: "את צריכה להדיח אותי? את בחרת להדיח אותי." (צילום מסך: הישרדות הונדורס, רשת, 2015)


מתוך תוכנית הריאליטי "האח הגדול" (קשת)צופה מדברת בטלפון עם סטלה עמר (ברקע): "יש נשים מאוד בטוחות בעצמן בבית הזה, אבל את בוחרת לראות את כמה הן טיפשות בעינייך." (צילום מסך: האח הגדול VIP2, מאקו, 2015)


מתוך תוכנית הריאליטי "הישרדות" (רשת)רוסלנה: "אין ספק שהוא היה יכול לעשות הרבה יותר למען השבט שלנו, והוא פשוט בחר לא לעשות." (צילום מסך: הישרדות הונדורס, רשת, 2015)

מתוך "חדשות הבידור" (הוט). כתב "ישראל היום" כתב על אסי עזר כתבה שכותרתה: "'הכוכב הבא': כולם שונאים את אסי עזר". רותם סלע הגיבה על כך בפוסט שהעלתה: "בזמן שאנשים נרצחים ברחובות, הומואים נרצחים בגלל הנטייה המינית שלהם, ואנשים מתאבדים בגלל שיימינג ברשת, זו הכותרת שבה בחרת לפתוח את הכתבה שלך?" (צילום מסך: חדשות הבידור, הוט בידור ישראלי, 2015)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.