יום שישי, ינואר 14, 2005

אהוד אשרי: לעשות

אהוד אשרי, "לעשות", פורסם ב-14.1.2005 במדור "משחק מילים", הארץ

את פינת הלשון בטורו משחק מילים הקדיש אהוד אשרי ל"התפשטותו הממארת של הפועל ‘לעשות‘". היום את המילה "אומרים" מחליפה המילה "עושים". לדוגמה: "אז הוא עושה לי: מה הקטע שלך?"

לצד המילה "לעשות" שכבשה את הסלנג בעברית ושפת הרחוב ודחקה ממנה כל פועל אחר, יש את:
  •  "לעשות סמים" המחליף את "לעשן", "להשתמש", "לקחת", "להסניף", "להזריק"; 
  • וכן "לעשות אותו/אותה" המחליף את המילה "לשכב", "להזדיין", או "לקיים יחסים". 

"שמעתי אפילו", כותב אשרי, "על מישהו שהלך ‘לעשות‘ ‘ארץ נהדרת‘ (במקום ‘לראות‘)".


אשרי מסכם את אפשרויות השימוש ב"לעשות": 
"הוא עשה לי, ‘בואי‘נה, אני מת לעשות אותך‘, אז עשיתי לו ‘תעשה טובה, אתמול עשיתי אקסטה‘, זה עושה לי כאב ראש ובא לי לעשות ‘היפים והאמיצים‘, אז תעשה ביד ואחר כך תעשה קפה".


"מה זה שֵׁרתי? עשיתי צבא". "עשיתי" (2017) בביצוע ג‘ימבו ג‘יי ולהקת ספא



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.