יום שישי, דצמבר 02, 2005

אהוד אשרי: מוכרחות להיות שמח

אהוד אשרי, "מוכרחות להיות שמח", פורסם ב-2.12.2005 בטור "משחקי מילים", הארץ


מרב מיכאלי נוהגת לפנות למאזינים ולמרואיינים בלשון נקבה (את או אתן), בניגוד לכללי השפה שקבעו בין היתר הבחנה בין זכר לנקבה במספרים וכן קבעו כי פנייה לקבוצה שרובה נשים ומיעוטה גברים תהיה בלשון רבים ולא בלשון רבות.

על כך נכתב באתר האקדמיה
"... המגמה המסתמנת בעברית לדורותיה היא ביטול צורות הנקבה מפני צורות הזכר, ולא להפך. בַּפּועל בזמן עבר יש במקרא רק שרידים לצורה בגוף שלישי רבות, ואילו הצורה העיקרית היא צורת הזכר: 'הלכו'. בזמן עתיד ובציווי כבר משלהי תקופת המקרא משתלטות הצורות 'ילכו', 'לכו' וכיו"ב לנקבות (גם בעברית של היום כמעט אין שימוש בצורות 'תלכנה', 'לכנה'). ובעברית המדוברת שלנו רבים אינם מקפידים לומר 'הן', 'אתן', 'כתבתן' וכיו"ב. נקיטת לשון זכר גם במקום שיש רוב נשים היא דרכה של העברית, ואין האקדמיה רואה עצמה רשאית לקבוע קביעה המנוגדת לדרך זו".

את התנגדותה של מרב מיכאלי לחוקים אלה היא הביעה בהזדמנויות רבות, וכך היה אפשר לשמוע אותה אומרת בהרצאות שנתנה ובתוכנית הבוקר שלה "רדיו ללא הפסקה":
  • "הפלשתינאים שולטות במעברים";
  • "קול ישראל הם בחורות רציניות";
  • "מאזינינו הלא עצמאיות";
  • "אני ואתה מסכימות".
  • "כי עכשיו אנחנו כבר יודעות שהוא מנהיג. איך אנחנו יודעות?" (2.1.09, ערוץ 10, "החמישייה הפותחת" בחדשות שישי עם רביב דרוקר ועפר שלח)

בטורו "משחק מילים" ("מוכרחות להיות שמח", הארץ, 3.12.2005) כתב אהוד אשרי: 

"בפעם הראשונה זה נשמע כמו טעות צורמת. בפעם השנייה מבינים (כלומר מבינות) שמדובר בשיטה, ואז זה נשמע סתם מגוחך; בפעם השלישית זה מתחיל להישמע כמו נדנוד פמיניסטי. בפעם העשירית את מתחילה להפנים את האמירה הסאטירית המתריסה. נכון, זה מגוחך לפנות לגברים בלשון נקבה, אבל לא פחות מגוחך לפנות לנשים בלשון זכר. מיכאלי מצאה דרך סמלית להביע את מחאת המגדר שלה. מוכרחות להודות שזה יותר חינני מלשרוף חזיות".



*****************
לעמוד אהוד אשרי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.