יום ראשון, ספטמבר 11, 2022

וואטאבאוטיזם

צילום מסך: "פגוש את העיתונות" עם עמית סגל ובן כספית, קשת 12, N12 10.9.2022 (ללא כתובית)
צילום מסך: "פגוש את העיתונות" עם עמית סגל ובן כספית, קשת 12, N12 10.9.2022


וואטאבאוטיזם 

סלנג. מאנגלית - What-about-ism) Whataboutism)

מושג שמבוסס על השאלה "?...what about" וכולל סוגים של טיעונים מתעמתים שנועדו להראות שטיעונו של אדם נכשל או לוקה בצביעות או במגמתיות; הסטת הדיון.


1. אדם א' יוצא נגד מעשה או אמירה, ואדם ב' מציג דוגמה נגדית הדומה מבחינתו למעשה, לאמירה או לטענה. המטרה היא להראות שמעשים דומים או אמירות דומות שנגדם יוצא אדם א', נעשו או נעשים על ידו או על ידי המחנה שהוא מייצג או תומך בו, ועל כן טיעונו של אדם א' נכשל או לוקה בצביעות או במגמתיות, ולאדם ב' (או לאלה שהוא תומך בהם) יש לגיטימציה לעשות את מה שעשה או לומר את מה שאמר.

***

בן כספית, בתגובה לדבריה של עירית לינור על ח"כ איתמר בן גביר [עוצמה יהודית]: "לבן גביר יש גם היום תמונה של הרב כהנא בבית".

לינור: "וואו, לעודא [ח"כ איימן עודא, הרשימה המשותפת] יש תמונה של ערפאת".

עמית סגל: "כיוון שה'טרייד מארק' שלי הוא הוואטאבאוטיזם, אני חייב להגיד שזאת לא תשובה. זאת תשובה למי שטוען את זה באופן צבוע. אבל השאלה היא באופן מהותי, אולי צריך להגיד 'לא זה ולא זה'." 

("פגוש את העיתונות" עם עמית סגל ובן כספית, קשת 12, N12 10.9.2022)

 

2. אדם א' יוצא נגד מעשה או אמירה, ואדם ב' שואל אותו מדוע הוא לא יוצא נגד מעשים בעלי מכנה משותף, לדעתו, או מדוע הוא לא פועל למען זכויות של קבוצות אחרות - זאת בניסיון להראות שטיעונו של אדם א' לוקה בצביעות.

***

"התשת פמיניסטיות #1: וואטאבאוטיזם, או 'אבל למה את יוצאת נגד רצח נשים ולא פועלת למען זכויות דובי הקואלה באוסטרליה?' [...] במקום להתייחס לטענות ענייניות שאת מעלה, שימוש בפרקטיקה של וואטאבאוטיזם נועד להסיט את הדיון למחוזות אחרים. בהם, למשל, תיאלצי להתגונן ולהדוף טענות על כך שאת מוחה נגד רצח נשים אבל לא פועלת למען זכויות דובי הקואלה באוסטרליה, שזה לא פחות חשוב. צביעות!!!!"

(נטע עמית, "איך להתיש את הפמיניסטיות? המדריך לגבר הפריבילגי", אתר פוליטיקלי קוראת, 18.6.2020)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.