יום שבת, אפריל 21, 2012

4 הערות: זה סוג של; המוני; צפי ועובדות; אולי מחר

מתוך "4 הערות: זה סוג של; המוני; צפי ועובדות; אולי מחר", פורסם בתפוז ב-21.4.2012

1. הראשונה שהבינה את גודל האירוע

ובאותו פאתוס (התבטאות נמלצת, התלהבות מופרזת) שהכתיר את ביבי נתניהו כמי שהיה "הראשון שהבין את גודל האירוע", אני מכריזה על עצמי כמי שהיתה הראשונה שהבינה את גודל הבעייתיות מאחורי השימוש הנפיץ ב"זה סוג של". כתבתי עליו ביולי 2008, הבחנתי בו הרבה לפני כן.

הבעיה היא שגם כאשר אנשים נמנעים מ"זה סוג של" תמיד יהיה אחד שלא יוותר וידחוף את זה. דוגמה: ליאור צורף הגשים חלום - הוא הִרצה בוועידת TED היוקרתית. בתכנית "צינור לילה" דווח על כך בהרחבה. בין כולם היתה הסכמה שזה היה חלום שהתגשם. צורף מספר שזה היה החלום שלו, ובכותרת נכתב: "ההרצאה שהגשימה חלום". גם גיא לרר, מנחה התכנית, דיבר על ההתרגשות מאחורי החלום שהתגשם, אבל באיזשהו שלב לרר, שמרבה להשתמש ב"זה סוג של", כנראה כבר לא היה יכול להתאפק ואמר לבסוף (דקה 13:50 בסרטון): "תגיד, זה היה סוג של חלום, כפי שאמרנו..."

אתם תוהים למה אני נזכרת בזה עכשיו כשהתכנית שודרה לפני יותר מחודש וחצי (ב-1.3.12)? כי זה הרגיז אותי ונחקק אצלי בראש. דחיל רבאק לרר, הבנאדם אומר לך שזה היה חלום שהתגשם - לא סוג של חלום. עד שכבר פעם אחת מישהו לא משתמש ב"זה סוג של" היית חייב להרוס?

2. המוני

פעמים רבות אני נתקלת בפרשנות לא נכונה של המילה "המוני". אני זוכרת שכשהייתי בת 15 דיברתי עם חברתי בקיבוץ על מתנדב אחד מדנמרק, והיא אמרה לי: "הוא המוני, כל הזמן יש סביבו קהל, אנשים".

מהו "המוני"?

1) וולגרי, פשוט, גס.
2) מיועד להמון

הפרשה של המין הקבוצתי בחוף בוגרשוב כונתה גם "מין המוני".

בפרשה הזאת אי אפשר להגיד שהמין היה המוני במובן הראשון. הדבר שהחריד אנשים רבים הוא שהדבר נעשה בפרהסיה תוך ניצולה של האישה. זה היה הרבה מעבר לוולגריות. גם אי אפשר להגיד שהמין היה המוני במובן השני. זאת היתה קבוצת נערים, לא המון.

3. צפי ועובדות

אחד הדברים שמעצבנים אותי הוא העובדה שרבים מדברים על עובדות שאינן עובדות כלל. גם על כך כבר כתבתי. יש משהו שלא מסתדר לי:
צפי הוא דבר מה ידוע מראש, שניבאו או שחזו אותו; שמשערים או שמניחים כי יתקיים, יתרחש או יבוא (מילון רב מילים);
עובדה היא אירוע שידוע כי הוא קרה, כי הוא אמיתי וקיים; דבר ממשי או אמיתי שאפשר להוכיח אותו (רב מילים).
יש כאן סתירה, ולמרות זאת, שימו לב כמה דברים שצפויים לקרות והם בגדר צפי הפכו לעובדה. מתוך גוגל:
  • "לאור העובדה שצפויים להיקלט בגנים אלה מאות ואלפי תלמידים".
  • "העובדה שצפויה להיות ירידה משמעותית במקרי המוות מסרטן השד"
  • "ובמיוחד לאור העובדה שצפויות השבוע כמה הנפקות אג"ח"
  • "לאור העובדה שצפויות בעיות של הסתגלות"
ועוד.

לאור העובדה שצפוי המשך של המגמה הזאת, אני צופה שאמשיך לכתוב על כך.


4. אולי מחר

מכירים את "מחר אני אהיה יותר חכם?" היום כשאפי אמר את זה נזכרתי שאני צריכה להכניס את זה לרשימת הדברים המעצבנים. מחר אדבר אתו ונראה אם משהו השתנה אצלו. מחר אהיה יותר חכמה. ואולי מחר גם אהיה יפה מאוד, צעירה מאוד, ואהבָתי מאירה מאוד.

יש לי עוד הערות שהצטברו אצלי, אבל אעלה אותן בפעם הבאה. אולי מחר.

לשונאי10  21/04/2012 02:45
•:-)
זה סוג של רשומה המונית לאור העובדה שצפוי שמחר נהיה חכמים יותר.
סתם. :-)
רשומה מחכימה.


המילים של עינת  21/04/2012 22:44
°יפה!

EYTAN155  21/04/2012 08:16
•הדבר שהכי מרגיז אותי
זה מה שכתבת בפרק 2 שורה 4
"לא משנה"
כל פעם הבת שלי או סתם(לא סתם) בני נוער שאני עובד איתם קוראים לי/שואלים שאלה וכשאני מגיב ,עונים לי לא משנה......


עלמה7  21/04/2012 19:39
•גם אותי זה מעצבן!
לי יש חברה שמקשיבה בסבלנות למה שאני אומרת, ואז עונה "לא חשוב, .....".
למה מה שאני אומרת הוא לא חשוב, ולמה הקשבת לי בכזו סבלנות, אם זה כל כך לא חשוב?

המילים של עינת  21/04/2012 22:11
• דווקא על זה נתפסת? אז אסביר
אני כאילו עומדת לחזור על הבדיחה בהערה הראשונה שאני הייתי הראשונה, ואז עוצרת בעצמי. אבל מעבר לכך רציתי להגיד ש... עזוב, לא משנה.

לעגן צמרת  21/04/2012 09:08
• נהפוך הוא מחר נהפוך לשוטים
בכל יום מתים במוחנו 12 ג'יגה בייט של תאים עקב צפייה בטלוויזיה ונוספים רק שמונה ג'יגה בייט של תאים חדשים עקב קריאת הבלוגים והספרים. כך שבעוד 50 שנה כולנו נהפוך שוטים גמורים שלוחצים על הסמארטפון והוא מגיש לנו ממתק מזין, הרגע המצאתי אפליקציה חדשה, אני ניגש להקים סטארט אפ :)

המילים של עינת  21/04/2012 22:40
° אשתדל להשלים עוד ארבע גי'גה :)

עופר D  21/04/2012 09:16
• נראה שהצטברו אצלך
הרבה קצרים מעצבנים :-)
מעניין, לא חשבתי שיש משהו לא ברור באלה שהבהרת. כנראה שאני לא מאזין לתקשורת ישראלית.
שבת שלום, עינת יקרה


המילים של עינת  21/04/2012 22:41
° ♥

שרוני 18 21/04/2012 18:04
• אני חושב שמה שכהת על זה סוג
של שפת מינגלינג - מילים מעודדות תקשורת בין בני אדם. מילים פתוחות שיכולות לגרום לצד השני להרחיב את היריעה . למשל -
הוא המוני
למה את מתכוונת בזה שאת אומרת שהוא המוני ?
אני מתכוונת שהוא כזה כאילו.....

המילים של עינת  21/04/2012 22:42
° חח :)

עלמה7  21/04/2012 19:43
• מין המוני זה ביטוי נורא
אבל גם מין קבוצתי הוא ביטוי שגוי בהקשר הזה.
מהדיווחים האחרונים בעיתון הבנתי שזה לא היה אונס, אז אולי "מין בפרהסיה"?

המילים של עינת  21/04/2012 22:44
° אני לא מעיזה להגדיר את זה :)

motior  21/04/2012 20:47
•מחר, אני אהיה כה רחוקה
וכשהצבא יפשוט מדיו, לבי יעבור לדום ;-)


המילים של עינת  21/04/2012 22:43
° המשך: חישטרון זה לא פשוט!

ע נ נ ת  21/04/2012 22:07
ובכלל, למה סוג ולא מין?! :-)
• יפה כתבת


המילים של עינת  21/04/2012 22:28
kind of באנגלית.
• אולי "סוג" הוא תרגום נאמן יותר ל-

ע נ נ ת  23/04/2012 09:51
• אני יודעת, אני צוחקת
בבוטניקה - סוג זה "genus" ומין זה "species" - וכל פעם אנשים שואלים שאלות כמו "איזה סוג סחלב זה?" - ה*סוג* הוא סחלב. ה*מין* הוא (למשל) סחלב הגליל.
ובגלל כל הקונוטציות שיש למילה "מין", אפשר להפליג הלאה... ;-)
ובגלל כל הקונוטציות שיש למילה "מין", אפשר להפליג הלאה... ;-)

המילים של עינת  23/04/2012 21:20
• אוי, לא קלטתי את ההומור :)
נכון, יש מילים שעם הראש הכחול של כולנו צריך להיזהר איתן. אולי להגיד את זה בפנים ממש רציניות. זה מין סחלב כזה שאפשר לדבר ולדבר עליו ולא לגמור.

עדי א רן  28/04/2012 20:34
• kind of, sort of
במשך עשרות שנים היה שימוש במלה ״מין״ בסמיכות במקומות שבהם אומרים היום ״סוג של״.
והנה דוגמאות מוכרות יותר או פחות:
״איזו מין שלוה ולא עושים שום דבר״ (אבי קורן)
״אחד כזה מין טושטוש, כזה מין חולמני״ (תרצה אתר)
״איזו מין ילדה את היית בבית הספר״ (יהודית רביץ)
ורמי פורטיס אפילו יש שיר שנקרא ״איזה מין מין״.
משום מה מין הפך לסוג של. יותר ארוך ומסורבל. יותר נקי? כמו שכבר לא גומרים אלא מסיימים (לאכול)? לא נראה לי שזו הסיבה...
שימו לב שהצירוף ״סוג של״ הפך גם להיות אמירת תשובה בפני עצמה, מין כן אבל לא לגמרי, כזה sort of כאילו. ולצורך זה הסמיכות לא מתאימה, כי אין דבר כזה באנגלית. ומרגע שהתשובה רוצה להיות sort of קם לו סוג של ביטוי חדש. ולמה לקצר אם אפשר להאריך, הרי אולי יחשוב השומע שיש מחשבה רבה ברקע, ולא איסתרא בלגינא.
ושימו לב שגם באנגלית יש שני ביטויים כמעט מקבילים ,
ושימו לב שגם באנגלית יש שני ביטויים כמעט מקבילים , sort of ו-kind of, אבל רק הראשון שימושי בתור תגובה.
ושימו לב גם שבמקרה או שלא במקרה,
ושימו לב גם שבמקרה או שלא במקרה, sort בתור פועל מציין מיון, סידור, סיווג. אבל זה כבר נושא אחר.

המילים של עינת 29/04/2012 13:04
• גומרת את ההלל על התגובה הזו
תודה עדי


איש 22/04/2012 00:57
° מסכים עם כל מילה

שובב2  23/04/2012 02:46
° היום החכמתי יותר נראה מה יהיה מחר

המילים של עינת  29/04/2012 13:04
° איזה שובב אתה ♥

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.