יום שני, מאי 04, 2020

לעשות השתדלות

צילום מסך: ג'קי אזולאי ("אני בינתיים עושה את כל ההשתדלות, אני לא סומכת על הנס."). "מאסטר שף", עונה 3, קשת, מאקו, 2013
צילום מסך: ג'קי אזולאי. "מאסטר שף", עונה 3, קשת, מאקו, 2013


השתדלות; לעשות השתדלות


1. מונח מעולם היהדות. המאמצים שאדם משקיע כדי להשיג משהו אינם סותרים את אמונתו שהכול מלמעלה, אלא הוכחה לכך שהוא תורם את חלקו ולא משליך את יהבו על הקדוש ברוך הוא מבלי לעשות דבר.

***

"נוסף על האמונה הפשוטה שהקדוש ברוך הוא זן ומפרנס את כל בריותיו, על האדם לעשות את ההשתדלות שלו להביא את פרנסתו, ואין זה בא בסתירה לכך שהכל מלמעלה. [...] כאשר האדם עושה את שלו, ומנוע מלעשות עוד, הרי זו ראיה שהקב"ה כך רצה וימצא את דרכיו להיטיב ולדאוג לכל מחסורו.[...] אדם שאינו עושה את השתדלותו, ותולה תקוותיו לגמרי בהקב"ה, אינו נוהג כראוי [...]."

(מתוך חב"דפדיה)

***

ג'קי אזולאי לא בטוחה שהמנה שהכינה מספיקה, ומכינה רוטב לבשר:

"יש מצב שהם [השופטים] לא יטעמו את זה גם. אני בינתיים עושה את כל ההשתדלות, אני לא סומכת על הנס. שאם הם לא יטעמו, עשיתי את זה עם כל הלב שיהיה טעים. [...] אני עשיתי השתדלות, אני התאמצתי. מפה, הקדוש ברוך הוא תעשה מה שצריך שזה יהיה מוכן".

("מאסטר שף", עונה 3, קשת, 2013)


2. התאמצות מתוך כוונה אמיתית, הנעה, כנות ורצון עמוק וחזק מבפנים - לחולל שינוי, להיטיב, לשפר, להגיע להישגים, לתת הזדמנות, להגיע לשלווה, להשיג מטרות חשובות וכדומה. כרוך בקושי, במאמץ ולעיתים ב"יציאה מאזור הנוחות".

***

הפסיכולוג דני פרידלנדר: "את חייבת לצאת מעצמך ולהבין למה מאור הוא הבן זוג שלך במסע הזה".

מור: "אני אעשה השתדלות".

("חתונה ממבט ראשון", עונה 3, קשת 12, 2020)

 ***

מור מספרת לפסיכולוגית יעל דורון שהיא ניסתה לדבר עם מאור על משהו שהיא נפגעה ממנו והוא התעסק בטלפון:

מור: "אז אמרתי וואו, הבן אדם כאילו לא רואה אותי. עשיתי השתדלות אדירה בשישי שבת במגרש הביתי שלי, הכי נתתי לו להרגיש בנוח. הבן אדם באמת הרגיש בנוח, וזה גם מה שהוא הסביר וביטא".

הפסיכולוגית יעל דורון: "רצית שהוא יראה כמה התאמצת?" 

מור: "כן, מילה טובה קטנה".

("חתונה ממבט ראשון", עונה 3, קשת 12, 2020)

***

רינת לא מרגישה משיכה לבן הזוג ששודך לה. מדברת עם חברתה:

רינת: "אני באמת באה לתת הזדמנות אמיתית, משהו שלא הייתי עושה פעם".

חברה של רינת: "אני גאה בך. את באה לעשות את ההשתדלות שלך ואת באה להגיד 'אני עכשיו באה לשנות'".

("חתונה ממבט ראשון", עונה 5, קשת 12, 2022)



צילום מסך: מור לרמן ("עשיתי השתדלות אדירה בשישי שבת."). "חתונה ממבט ראשון", עונה 3, קשת, מאקו, 2020
צילום מסך: מור לרמן. "חתונה ממבט ראשון", עונה 3, קשת, מאקו, 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.