יום רביעי, אפריל 25, 2012

שתהיה בריא; אחלה יום

שיחה חצי דמיונית:

נטלי: תגיד, מה אתה עף עליי?
איציק: תהיי בריאה.
נטלי: מה? מה אמרת?
איציק: אמרתי תהיי בריאה.
נטלי: אוי, די עם המילים הנמוכות האלה "תהיי בריאה". למה אתה מדבר אליי ככה?
איציק: יאללה, תהיי בריאה, ביי ביי.

(נטלי יוצאת מהחדר בוכה):

שיר: מה קרה? למה את בוכה?
נטלי: איציק אמר לי "תהיי בריאה".
שיר: מה? את בטוחה? אולי לא שמעת טוב?
נטלי: שמעתי טוב מאוד. 

 

רותם (נכנסת לחדר): מה קרה לה?
שיר: איציק אמר לה "תהיי בריאה".
רותם: מה? מה עשית לו שהוא אמר לך את זה?
נטלי: לא עשיתי לו כלום, נשבעת לך, כלום.
רותם: אז למה לא החזרת לו? היית אומרת לו גם "תהיה בריא".
נטלי: את יודעת שאני לא מסוגלת, אני לא כזאת.
רותם: מה יש? פעם אחת תעני לו, שילמד.
שיר: כן, כן, תגידי לו את זה, את חייבת להראות לו שאת חזקה, שאת לא פראיירית.
נטלי: את יודעת מה? עכשיו אני אראה לו מה זה.
רותם (לשיר): חבל שהיא שותקת לו.
שיר: עזבי, שתהיה בריאה.

(נטלי חוזרת לחדר בוכה):
נטלי: איציק...
איציק: מה.
נטלי: לפעמים אתה ממש יכול לפגוע, שתהיה בריא.
איציק: מאמי, נשמה שלי, שתהיי בריאה גם את, כפרה עלייך, חיים שלי, בואי תביאי נשיקה.


תהיה בריא / שיהיה בריא

  • עידון של אגרסיות
  • מסר של כעס, זלזול ומורת רוח
  • נאמר באירוניה
  • ניסיון לסיים את התקשורת בנימה חיובית
  • תעזוב אותי
  • עדיף שלא אגיד מה אני חושבת עליו/ה
  • ככה הוא/היא, אין מה לעשות
  • מסר של חיבה, פיוס וקבלה
  • הבעת אהבה

"1. סוגיה; 2. שתהיה בריא" פורסם בתפוז ב-25.4.2012

2. מה אני אגיד לך? שתהיה בריא!

הידיעה הנ"ל הובילה לידיעה קודמת שהתפרסמה בנושא זה ביום 13.9.2011. בתגובה לכתבה על בג"ץ, שהורה להקצות מגרש מגורים לזוג ערבי בגליל שנדחה פעמיים על ידי ועדת הקבלה ביישוב רקפת, כתבה חנה חורש (תגובה 2): 
"גזענות מובהקת. אין ספק שהזוג הזה בעל רמה הרבה יותר גבוהה מרבים ביישוב רקפת. השאלה איך ישפילו אותם אחר כך?"

סמי הגיב: 

"מאוד מתוחכמת. גברת חורש, כמה פעמים נפגשת עם הזוג המדובר? כמה פעמים ועם כמה מאנשי הישוב נפגשת? ומה ההכשרה שלך לקבוע 'רמה'? תגובה מטומטמת, אווילית, ומשוללת כל בסיס. שיהיה לך אחלה יום".

המעבר החד מדיבורים על טמטום לאיחול הלבבי ומקללות ל"מה אני אגיד לך - שתהיה בריא" מזכיר לי את התכנית בוקר טוב ישראל בגלי צה"ל. "אין לי לחם, אין לי חלב, אני לא יודע איך לעבור את היום", בוכה הגבר שנייה לפני נעימת הפתיח, ומוסיף מיד: "בוקר טוב ישראל", וזה האות לנעימה הנמרצת והעליזה של בוקר טוב ישראל Flight to Paradise - Rory Gallagher.


"יאללה, תהיי בריאה, ביי ביי" (איציק זוהר לבת הזוג שלו, נטלי עטיה, האח הגדול וי-איי-פי 2, תוכנית 7, קשת, 2015)

"אוי, די עם המילים הנמוכות האלה 'תהיי בריאה'" (נטלי עטיה מגיבה לאיציק, האח הגדול וי-איי-פי 2, תוכנית 7, קשת)
"איך היא ניצחה? איך היא זכתה? שתהיה בריאה" (רותם אייזק לא מרוצה מכך שסטלה עמר חסינה מהדחה, האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 10, קשת, 2015)
"אני מתה עליך, שתהיה לי בריא, נשמה, אוהבת אותך" (האם לבנה, "מפונקים", רשת)

*******************
ניתוח / תיעוד מילים


גגג האחת 25/04/2012 | 23:37
לאחרונה את בתנופת כתיבה! 
יפה לך ☺על תהיה לי בריא הרהרתי גם כמועמד לרשומה, אבל אני רואה את זה אחרת ועל כן מן הסתם הדוגמאות היו אחרות.
"תהיה לי בריא" שאני אומרת לאדם בפניו או "מוישה, שיהיה בריא,חושב / אמר ש..." הנאמר כחלק מסיפור לאחר תמיד מלווים באנחה קלה והבקורת תמיד נראתה לי לגמרי על השולחן. בעיני זה אפילו חביב ואירוני בצורה נעימה.חג שמח!



המילים של עינת 26/04/2012 | 20:34
ה"תהיה בריא" הזה בסדר גמור ♥ 

שרוני 1826/04/2012 | 01:14
תהיה לי בריא" נהיה מסוכן כמעט כמו ."שתדע לך שאני אוהב אותך....."


המילים של עינת 26/04/2012 | 20:36
כן, וגם ה"תהיה לי" מעצים את האירוניה


עופר D26/04/2012 | 08:05
"תהייה לי בריא" - זה מזמן לא איחול לבבי, עם או בלי מרכאות, לא?

המילים של עינת 26/04/2012 | 20:38
כן, אבל המגיב ההוא הצחיק אותי. "שיהיה לך אחלה יום", כי נתקלתי בזה הרבה.

אנימו 26/04/2012 | 09:26
אני מאחלת לך שתהיי בריאה. בלי מירכאות. גם לעצמי אני מאחלת זאת ולכל אוהביי ואהוביי. נכון שאם הייתי מוסיפה לזה איזו אינטונציה ואולי תנועת יד - הייתי יכולה להפוך את הכוונה על פיה....אבל זה לא המקרה.ושני ה-"י" . מסתבר שספרייה יש לכתוב ב-2 יודים. קשה לי להתרגל.חג שמח.


המילים של עינת 26/04/2012 | 20:39
גם אני מאחלת לך אנימו ♥ 

לשונאי 1026/04/2012 | 09:48
אצלי זה "רק בריאות".
:-)יום עצמאות שמח!

ע נ נ ת 26/04/2012 | 18:01
מעניין בכל המלים שהזכרת בסעיף הראשון, בדיבור השווא הופך לחיריק. לא ידעתי שאמור להיות שם שווא... תודה לך


המילים של עינת 27/04/2012 | 14:08
נכון, בדיבור זה נשמע אחרת 


יהודית שמר 26/04/2012 | 18:44
שתהיה לי בריא בהחלט לא חיובי ומעיד על מורת רוח של הדובר. שתהיה בריא' לעומת זאת מכוון למקום אחר. המילה הקטנה 'לי' עושה את ההבדל.

המילים של עינת 27/04/2012 | 14:06
אני מאחלת את זה לכל מי שעוזר לי. אומרת לו "תהיה בריא" ומתכוונת לזה.


עלמה 727/04/2012 | 00:25
אני מאוד אוהבת את כל איחולי ה- "תהיה בריא" (או "שתהיה *לי* בריא) למיניהם. אין כמותם להדגשת האירוניה והתקווה שבעצם תהיה חולה.אם כי כשאני רוצה לקלל מישהו, אני משתמשת בהפוך של תהיה לי בריא, בתוספת הדגשה כלכלית - שתשתמש בכסף לתרופות.אחלה סופשבוע שיהיה לך.


המילים של עינת 27/04/2012 | 14:10
כן, כמו שכתבה יהודית, ה"לי" עושה את ההבדל, אלא אם כן זה נאמר בחיבה: "הו, שתהיה לי בריא".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.