יום שבת, ינואר 30, 2016

מת אבא שלה; לך תביא בורקסים

מימין - ערן, דווידי וברק, "אנחנו במפה", הוט, 2016



משפטים של הכדורגלנים ערן, דוידי וברק על שירלי, אשתו של אליקיר, חברם לקבוצת הכדורגל, כשהם מסתכלים על צילומים שלה באינטרנט או אחרי שהיא מגיעה לבקר:
ברק: מאיפה הגריל אותה אליקיר הזה? מת אבא שלו ושלה ביחד

ערן: גברת, זה טרפה, אין לך תעודת כשרות עם מה שאת עושה

ברק: עברת את הגבול, גברת, הלכת לאיבוד וחיליק מגנוס (איש חיפוש והצלה) בדרך להחזיר אותך

דוידי: נשרף לך הבית, גנבת לי את התמימות גנבת לי, תתביישי לך!

ערן: אליליי לי אליליי 

ברק: יש לך לוק של אישה רעה שמגיע לך עונש

ברק: דוידי, רד לאוטו, לך לקנות בורקסים דחוף (-למה? למה?) לשבעה, למה מת אבא שלה מת, מה זה הדבר הזה?

ברק [כאילו כורז]: הגברת עם הבגד ים לצאת מהבריכה! (-למה?) מת האבא שלך

ברק [לדוידי]: לך לאוטו דחוף לתא כפפות, תביא לי כיפה (-למה?), למה מת אבא שלה מת.

 דוידי: נשרף לה הבית, נשרף

ערן, דוידי וברק ביחד: יואו, יואו, יואו...

("אנחנו במפה", הוט, 2016)


ערן, דווידי וברק, "אנחנו במפה", הוט, 2016

מת אבא שלה / מת אבא שלך / לך תביא בורקסים
מילות שבח ופרגון: את/היא כוסית, מהממת בטירוף.


"ותשרוף את ביתך עלייך, אבל בקטע טוב" פורסם בהארץ    ב-30.1.2016

בחורה בת 24 העלתה שאלה באתר askpeople וסיפרה שהיא עברה בחדר הכושר ושמעה קריאות "לך תביא בורקסים" ו"אבא שלה מת". "אחר כך סיפרתי את זה לאחותי", היא כותבת, "והיא הראתה לי את הסרטון של 'מה קשור', צחקנו וזה, אבל לא הבנתי אם זה אומר שאני פרוצה/טיפשה או שזה קשור למראה שלי (בתקווה שזה לכיוון החיובי) ומה הקשר 'אבא שלה מת?!?!?' תשמעו יש לי חוש הומור, לא יודעת למה לא הבנתי ת'בדיחה". הגולשים השיבו לבחורה שזה אומר שהיא סקסית בטירוף וכוסית ושלא תיפגע ושזה אומר שהיא מהממת. חלקם העלו השערות והסברים לקשר בין "מת אבא שלה" לבין המחמאה, אז אני רוצה להציג את הפרשנות שלי למשפט הזה, שהופיע בסצנות המלתחה בסדרה "אנחנו במפה".

השפה העברית והסלנג עוברים בשנים האחרונות שינויים. מגמה בולטת היא ההקצנה, ההגזמה, הנחרצות וההליכה לקצה במילים ובביטויים (להתרסק, מטלטל, מצמרר, לגמרי, מושלם, מעולה), והיא כוללת גם את סגנון ההפוך על הפוך - שפת השלילה, שבפועל מכַוונת להבעת רגשות חיוביים. "זה לא ייאמן" השתנה ל"את לא מבינה" ול"די לא נכון", שהם: אני יודעת שאת כן מבינה ואני רוצה לספר לך על הדברים המרגשים שקרו לי, ואני יודעת שאת לא משקרת ואני רוצה לשמוע על הדברים המרגשים שקרו לך. "אני שרופה של הקבוצה הזאת" השתנה ל"אני שרופה על הגבר הזה, על התיק הזה, על המשפט הזה", ו"זה משהו בן זונה" ו"את היסטרית, את מטורפת".

בעולם הדינאמי והמתחדש שאנחנו חיים בו, אנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש כל הזמן ונראה שהמילים המוכרות כבר אינן יכולות לבטא את העוצמה שאנחנו מכוונים אליה והן לא עושות את העבודה כמו שצריך. בכל פעם אנחנו מעיזים יותר ומרשים לעצמנו יותר, וסומכים על כך שכולם יודעים למה אנחנו מתכוונים באמת.

"קרדיט לשירי מימון על השיר הטוטאל מוש שכתבת♥! שיישרף לך שיר מושלם!♥". כך כתב אחד הגולשים על השיר של שירי מימון ביוטיוב, "אוויר". ב"שיישרף לך" יש מעבר מתיאור של מצב קיים בהווה כדוגמת "שרוף עלייך", שחל עליי ונועד להביע התלהבות, לאיחול כביכול שיתרחש בעתיד ומכוון לאותה מטרה. "שיישרף לך" הוא לא קללה כמובן, אלא פרגון והבעת הערכה וכבוד: כל הכבוד, שאפו, וואו, מה זה? איך הצלחת ליצור שיר כזה מדהים, אוף לעזאזל איתך!. היום כל דבר נמדד על פי השאלה אם הוא בקטע טוב או בקטע לא טוב. האמירה הזאת היא בקטע טוב.

גם "מת אבא שלה" ו"נשרף לה הבית" הם מילות שבח ופרגון שמביעות התלהבות קיצונית בקטע טוב. שירלי, אשתו היפה של אליקיר, היא פאם פאטאל, אישה קטלנית, נשואה ובלתי מושגת, בעלת כוחות מאגיים, שמכשפת גברים, ואלה נופלים שדודים לרגליה, חסרי אונים. כשערן, ברק ודוידי (במלעיל, שהם ציון ברוך, שלום מיכאלשווילי ואסי ישראלוף) אומרים בחיוך "מת אבא שלך", הם אומרים: מה זה הדבר הזה, אין דברים כאלה! את כל כך מדהימה ונחשקת, את גורמת לנו לכזה בלבול ובלגן, זה לא הוגן מה שאת מעוללת לנו, את אישה רעה, רעה במובן הטוב של המילה, ומגיע לך עונש - אבל זה בכאילו, בצחוק, לא באמת, אנחנו לא באמת רוצים שיהיה לך רע, זה בקטע טוב.



ברק (רציני): "דוידי רד לאוטו, לך לקנות בורקסים דחוף" ("אנחנו במפה", הוט, 2016)
ברק: "דוידי רד לאוטו, לך לקנות בורקסים דחוף" ("אנחנו במפה", הוט, 2016)

ברק (משמאל, רציני): "דוידי רד לאוטו, לך לקנות בורקסים דחוף". דוידי (באמצע, רציני): "למה? למה?". ברק: "לשבעה. (מחייך) למה מת אבא שלה, מת". כולם ביחד מחייכים: "אלליי לי, אלליי" (ערן)... "מת אבא שלה, מה זה הדבר הזה?" (ברק) "נשרף לה הבית נשרף לה" (דוידי) "מת אבא שלה" (ברק) ("אנחנו במפה", הוט, 2016)
ברק (משמאל, רציני): "דוידי רד לאוטו, לך לקנות בורקסים דחוף". דוידי (באמצע, רציני): "למה? למה?". ברק: "לשבעה. (מחייך) למה מת אבא שלה, מת". כולם ביחד מחייכים: "אלליי לי, אלליי" (ערן)... "מת אבא שלה, מה זה הדבר הזה?" (ברק) "נשרף לה הבית נשרף לה" (דוידי) "מת אבא שלה" (ברק) ("אנחנו במפה", הוט, 2016) 




מימין - ערן, דווידי וברק, "אנחנו במפה", הוט, 2016
ברק (כאילו כורז): "הגברת עם הבגד ים לצאת מהבריכה". ערן (צוחק): "למה?" ברק: "מת האבא שלך!" ("אנחנו במפה", הוט, 2016)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.