יום שבת, אוגוסט 15, 2015

להתרסק

אהבה מעבר לפינה, ערוץ 2רשתשידורי קשת וטלעד, אתר וואלה




"תגיד תודה שאתה גבר, ותתרסק", התפרסם בהארץ ב-15.8.2015

 

הוא: ואת ריסקת אותי, את שומעת? מה שעשית לי ריסק אותי ואני התרסקתי כמו שבחיים שלי לא התרסקתי.

היא: תפסיק לדבר שטויות, לא עשיתי לך כלום, אתה פשוט אוהב את המילה התרסקתי.

הוא: נכון, אני מת על זה. מה יש לאכול?

היא: יש ג'חנון, תאכל.

הוא: יש עגבניות מרוסקות?



מהמחקר הלא מייצג שערכתי, למדתי שגברים מאוהבים במילה "להתרסק" והטיותיה. גם נשים אוהבות אותה, אבל בעיקר גברים אוהבים להשתמש בה ובראיונות אישיים ובתכניות בטלוויזיה מתועדות בכל יום התרסקויות המדווחות על ידי גברים.

להתרסק זה ליפול, להתנגש בכוח בקרקע ולהישבר לרסיסים, להימחץ, להתנפץ, אך יש הבדלים דקים בשימוש במילה הזו:

1. התרסקות במובן של מפלה, תבוסה, כישלון שגורם לבושה ומבוכה, למשבר נפשי, לתחושת כישלון, לאכזבה קשה ולפגיעה בביטחון העצמי. למשל: שירי מימון עצרה את האודישן של אחד הזמרים בתכנית אקס פקטור ואמרה שהיא עשתה את זה לפני שהוא יתרסק על הבמה, וערן זרחוביץ מספר שהוא לא רצה ללכת לאודישן של "מסודרים" כיוון שהוא ידע שלא יתקבל, ושגם הפסיכולוג ייעץ לו להימנע מכך, כדי לא להתרסק (סמוטלוק, הוט בידור ישראלי).

2. התרסקות במובן של קריסה טוטלית, תקופה קשה. איציק זוהר, שאוהב מאוד את המילה הזאת ומשתמש בה בכל ההטיות האפשריות ובכל הזמנים, מתאר בהאח הגדול VIP את התקופה הרעה שבאה אחרי ההצלחה הגדולה שלו כהתרסקות, ריסוק.

3. התרסקות שבה חווים משבר נפשי, שיברון לב, כאב גדול ועצב, התמוטטות. מדבריה של קוראת של הטרילוגיה "תחרה וצבע" שכתבה איילת סווטיצקי, אפשר להבין מהי התרסקות במובן הזה: "כשהיא התרסקה (גיבורת הספר), אני התרסקתי איתה. הלב שלי נשבר, אני כאבתי, אני נעצבתי, אני בכיתי" (חדשות שישי, 1.5.15, ערוץ 10). וכשיובל שם טוב מספר על הביקורת הקשה שנכתבה עליו, הוא אומר: "כשיצאה הכתבה פתחתי את העיתון וזה ריסק אותי, זה ריסק אותי. אני זוכר שיומיים לא יצאתי מהבית, לא יצאתי מהמיטה, ורק בכיתי, רק בכיתי יומיים" ("איך להיות - יובל המבולבל", ערוץ 10).

ניסיתי לברר למה גברים אוהבים את המילה "להתרסק" והטיותיה, כך לדעתי, מעבר לצורך שלנו להשתמש במילה חדשה ואופנתית, מוחלטת וחזקה. 

ראשית, המילה "התרסקתי" נשמעת טוב יותר מנפלתי, התמוטטתי, נשברתי או נכשלתי.

הסיבה השנייה קשורה אולי לדימוי של הגבר החדש. גבר שמרשה לעצמו לדבר על חוויה כל כך חזקה, מבין את מה שנשים ידעו כל הזמן - שמותר ליפול ולהישבר וזה בסדר לחשוף פגיעוּת ולספר על חולשות ורגעי משבר, ולא חייבים להיות תמיד בשליטה. הוא יודע שלא רק שזה לא פוגע בתדמית שלו כגבר - זה אולי אף מחזק אותה. הוא קם והתרומם מהתהומות ששאבו אותו למטה, הוא מפוכח ומציאותי, הוא אנושי, ובעיקר - הוא מאחורי ההתרסקות, היו לו כוחות להתגבר עליה. אז אם הגבר המטרוסקסואל בעל המודעות למראה החיצוני אימץ לעצמו התנהגות שזוהתה עם נשים מבלי שזה יאיים על הגבריות שלו, כך הגבר המתרסק, המתבונן לתוך עצמו פנימה והמחובר לעצמו, יכול לספר על התרסקות שהוא חווה והתגבר עליה ולהיות אחלה גבר.


"הלך לאיבוד, התרסק" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, תכנית 4, קשת)
"זה ריסוק מטורף" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, מאקו)
"שהתרסקתי ככה ושנפלתי ככה" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, תכנית 3, קשת)
"אני הולך להתרסק עכשיו, אחרי היומיים המטורפים האלה שעברתי" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, חוזרים הביתה, מאקו)
"מרסקת לי אותו, מרסקת לי אותו" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, קשת, 2015)

"אני התרסקתי פה בצורה קשה" (איציק זוהר, האח הגדול, קשת, 2015)

"כשיצאה הכתבה פתחתי את העיתון וזה ריסק אותי, זה ריסק אותי" (איך להיות - יובל המבולבל, ערוץ 10, יולי 2015)



"כמה סטנדאפיסטים יוכלו להגיד שהם התרסקו בשתי יבשות שונות?" (אבי אטינגר, גולשי ספות 2, הוט בידור ישראלי, 2015)
"כשהיא התרסקה, אני התרסקתי איתה" (חדשות שישי, 1.5.2015, ערוץ 10)

"מילה אחת שאני אומרת לו הוא יתרסק פה. שייזהר ממני" (פלורי על דודו, האח הגדול, מאקו, 2015)


"עזבי אותו גמרת אותו ריסקת את הבן אדם" (מוקי לרותם על אסי, הכוכב הבא, מאקו 2016)


"... ושם חוויתי התרסקות" (דב נבון, סמולטוק, הוט בידור ישראלי, ווינט)

"כי אם תתרסק, באמת, זה מפחיד" (ערן זרחוביץ', סמולטוק, הוט בידור ישראלי, ynet)


"חתונה ממבט ראשון" 3. מאור מדבר עם חבר שלו על הקושי שלו בזוגיות עם מור: "בשבת היינו בים עם כל החברים שלה בגורדון, בלי משפחה, כל החברים הרווקים שלה, כל החבורה כאילו. היה מעולה. היה חיבור טוב, זרמנו. ואז במוצאי שבת כאילו, הבחורה הולכת לחדר, חוזרת, כאילו, אתה יודע, אני לא יודע מה קרה. התחילה להתרסק עליי". החבר: "מה זה אומר להתרסק עליך?" מאור: "להתרסק. למה אמרתי ככה, למה לא עשיתי ככה." (חתונה ממבט ראשון, עונה 3, מאקו, 2020)
"חתונה ממבט ראשון" 3. מאור מדבר עם חבר שלו על הקושי שלו בזוגיות עם מור: "בשבת היינו בים עם כל החברים שלה בגורדון, בלי משפחה, כל החברים הרווקים שלה, כל החבורה כאילו. היה מעולה. היה חיבור טוב, זרמנו. ואז במוצאי שבת כאילו, הבחורה הולכת לחדר, חוזרת, כאילו, אתה יודע, אני לא יודע מה קרה. התחילה להתרסק עליי". החבר: "מה זה אומר להתרסק עליך?" מאור: "להתרסק. למה אמרתי ככה, למה לא עשיתי ככה." (חתונה ממבט ראשון, עונה 3, מאקו, 2020)





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.