יום שבת, פברואר 19, 2011

השמטת אוגד (השאלה כמה זה יעלה)

האח הגדול וי-איי-פי, פרק 3, קשת

"מה השאלה" פורסם בתפוז ב-19.2.2011

"אחד שיש לו מלא בחורות הוא גבר. השאלה כמה גבר הוא יכול להיות בשביל בחורה אחת". 

משפט מעניין, מעורר חשיבה. הנה עוד כמה משפטים כאלה:

  • "איזה כיף שיש המון חברים. השאלה אם הם אמיתיים";
  • "ברור לי שלא שיחקתי את זה נכון, השאלה כמה לא נכון";
  • "בית"ר מתרחקת מאוהדיה. השאלה איזה אוהדים";
  • "לפחות אני חי? השאלה איזה חיים";
  • "המיתון נגמר, השאלה איך תיראה ההתאוששות"
  • "האדמה תרעד, השאלה מתי";
  • "השאלה כמה זה יעלה לי".
  • "השאלה איזה שלטון יקום אחרי".
  • "השאלה איך אני מבדיל בין אדמה לחול ים?"

רבים משמיטים את האוגד כשהם מציגים שאלה (או תהייה, או אמירה מעוררת מחשבה) תוך כדי שימוש במילה "שאלה". במשפטים המוצגים אחרת לא צריך להשתמש ב"היא". למשל, בכותרת:
  • "הסוד האמיתי שעומד מאחורי השאלה איך באמת עושים כסף".
או במשפטים עם פיסוק מתאים:
  • "השאלה 'עם כמה גברים שכבת' תמיד מגיעה בסוף".
  • "השאלה מתי ייערכו הפריימריז חוזרת לדיון"
במשפטים הבאים הלקוחים מהצילומים למטה הוספתי בסוגריים "היא":
  • "השאיפה (היא) שהמערכת הזאת תינתן ללא חיוב של הלקוח".
  • "כשמטרת הסרט הזה (היא) לשבור את האינטרנט".
  • "הבעיה (היא) שבדיוק רצינו לפטר אותה".

השאלה היא האם הצגת השאלה באופן הזה היא עניין של חוסר מודעות או של עצלנות.
העובדה היא שרבים עושים זאת.
הכוונה היא להשמטת האוגד.
העניין הוא שזה מפריע לי.
השאלה למה.


"השאיפה שהמערכת הזאת תינתן ללא חיוב של הלקוח" (28.4.15 חדשות 10 נענע 10)
"כשמטרת הסרט הזה לשבור את האינטרנט" (האח הגדול וי-איי-פי, פרק 3, קשת)
נאמר: "הבעיה שבדיוק רצינו לפטר אותה" (הבורגנים, חינוכית)




motior  19/02/2011 11:28
° שאלות מצוינות :-)


לשונאי10  19/02/2011 11:47
• מה שלומך? התגעגעתי!!!
  :-)
במשפטים האחרים שהבאת אכן אין צורך באוגד כי כי תוכן השאלה הוא לוואי ולא נשוא (ואוגד מחבר בין נושא לנשוא במשפט שמני).
טוב שחזרת לכתוב.


איש חוזר  19/02/2011 16:13
• תודה, כרגיל
 איך כמוך!
וכבר אמרנו זאת 1000 פעמים ונאמר עוד אלף שביל הדרך.
רק חשבתי כה זמן נדרש למוח שלך כדי למצוא את כל הדוגמאות הלא נכונות – להמחשה.
לומר אין כמוך שוב ושוב זה כמול לומר אני אוהב/ת אותך שוב ושוב . ולא ניעף.

ע נ נ ת  19/02/2011 19:55
• כרגיל, את צודקת.
 והתשובה היא: חפיפניקיות מתפשטת.

seymore butts  20/02/2011 12:44
אני חושב שאנשים משמיטים את האוגד כהיקש לוגי מתוך אי השימוש במקביל לפועל to be בזמן הווה. כשם שלא אומרים "דנה היא בבית", "אני הווה סטודנט" וכולי.

המילים של עינת 21/02/2011 11:33
• נשמע הגיוני.
 אני מודה שהשימוש מטריח, אבל זוהי דרכה של השפה העברית, לגרום לנו לעבוד קשה :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.