יום שבת, אוקטובר 24, 2015

לסגור את הפינה; סגור; מה נסגר?



יוכי מ"המרוץ למיליון" ואליעד ששודך לה בתוכנית "מלחמת המינים" מדברים בפגישה הראשונה:

 יוכי: ראית את המרוץ למיליון?

אליעד: לא.

יוכי: באמת?

אליעד: כן, אז אנחנו מתחילים דף חלק. אימא שלי ראתה והיא מאוד אהבה.

יוכי: אז כאילו אימא שלך כבר מאוהבת בי. אז סגורה הפינה של החמה.

אליעד: כן.

(מלחמת המינים, רשת, 2015)

******

מרינה ונתנאל מדברים בפינת העישון בבית האח הגדול. נתנאל אומר לה שהוא מתגעגע מאוד לדיאן ורוצה לעזוב. 

מרינה: "אל תוותר לעצמך. כי אני יודעת שאחר כך, בדיעבד, אתה תתחרט על זה. וזה בדיוק מה שקורה עם הגעגועים האלה. סבבה, תוותר, תצא עכשיו, תיתן את החיבוק, תהיה עם המשפחה, תהיה עם דיאן. יום, יומיים, שבוע, אבל אז יהיה לך משהו לא סגור פה. והלא סגור הזה - שיצאת בלי להילחם."

(האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)


סגור
  • סגרתי: הזמנתי מראש; נרשמתי; חתמתי; זה שמור לי; קיבלתי התחייבות (מבעל מקצוע או לגבי מקום) על שירות שאקבל; זה מובטח לי; קבעתי תאריך; סיכמתי; תיאמתי תאריך שבו אני מחויב/מחויבים כלפיי.
  • סגרנו, סגור = כן, בסדר, אוקי, מעולה, קבענו, סיכמנו, אני מסכים, אין בעיה, זה מקובל עליי, זה מתאים לי, אתה יכול לסמוך עליי ואני סומך עליך שזה סופי; הבנתי אותך. 
  • מה נסגר? = 1. מה קרה? מה הוחלט?; מה היה מהלך האירועים? 2. מה קורה?; מה הקטע?; נו, מה יהיה?; מה נהיה?; מה פתאום?; איזה הזוי הדבר הזה.
  • מה נסגר איתך? = החלטת? מה החלטת? מה הקטע שלך? למה אתה מתנהג ככה?
  • לסגור את הפינה = עניין פתוח שמצריך בירור וסגירת מעגל; לקבל תשובות לשאלות, לתהיות ולדברים לא ברורים; לשים את הדברים על השולחן; לדבר על הנושא באופן ישיר וברור; להסיר את הערפול; להיות שקט ורגוע לגבי הנושא
  • אני סגור על זה = החלטתי סופית; שמתי עין על זה וזה מוצא חן בעיניי; אני בטוח במאה אחוז; זה סופי מבחינתי; אין לי ספקות; לא אשנה את דעתי; אני נעול על זה.
  • אני נעול על זה = לא אשנה את דעתי/ את החלטתי לעולם.
  • אני לא סגור על זה = אני לא בטוח, אני מבולבל, עדיין לא החלטתי.
  • אתה לא סגור על עצמך = אתה לא החלטי, אתה מבולבל, אתה משנה את דעתך כל הזמן, אתה לא יודע מה אתה רוצה
  • אנחנו סגורים / סגורים על זה = אנחנו בטוחים; החלטנו באופן סופי; אנחנו מתואמים בינינו; יש הסכמה בינינו; אנחנו מוכנים; אנחנו מאורגנים. 


       "כשכל הפינות סגורות, אפשר להירגע", פורסם בהארץ      ב-24.10.2015

      הוא: אז סוגרים את המרפסת?

      היא: אממ... כן.

      הוא: לסגור עם השיפוצניק?

      היא: אה...

      הוא: נו באמת, מה נסגר איתך?

      היא: הכל בסדר....

      הוא: אז אנחנו סגורים?

      היא: כן...

      הוא: סגור?

      היא: ברור, למה?

      הוא: כי את נראית כאילו את לא סגורה על עצמך.

      היא: לא, פשוט קר לי, תסגור את התריסים.


      זה לא מקרי שיש כל כך הרבה וריאציות ל"סגוּר". סגוּר היא מילה חזקה ובעלת עוצמה. סגוּר הוא אטום, כלוא, נעול, חסום, בלתי חדיר, אין יוצא ואין בא. אין לאן לברוח, אי אפשר להתחרט ולחזור לאחור, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים, אנחנו זקוקים להחלטיות, לקיצוניות, לא להשאיר מקום לעמימות, לסימני שאלה, לא להיות בחוסר ודאות, לא להשאיר קצוות פתוחים, שהכל יהיה ברור, ידוע, סופי ומוחלט. כשהכל סגור, אפשר להירגע, כשמשהו לא סגור, אנחנו באי שקט. בעולם של כאוס וחוסר ודאות, אנחנו צריכים לדעת שהכל מושלם, מעולה, תכלס וסגור. לגמרי! סיכומים אפשר להפר, סגירה הרמטית קשה לפתוח. "סיכמנו!" נתון לשינוי, "סגרנו!" הוא חוזה כובל שלא ניתן לסגת ממנו.

      ואנחנו סוגרים שנה, סוגרים טיסה, סוגרים על אולם, סוגרים תאריך, סוגרים שמלה, סוגרים מעגל, סוגרים פינה, סוגרים קצוות, סוגרים עניין, סוגרים את הפרשה. "כמה אנחנו גמרנו, מר צנעני?" שואל הסוחר את צנעני בסרט "משפחת צנעני". זה היה בשנת 1976, כשלא פחדנו מהמילה "לגמור". עכשיו זה "על כמה סגרנו?"

      הלקוחה: או, יופי שהגעת. הנה, זה כאן, אתה רואה? חשוב לי לסגור את הפינה הזאת.

      השיפוצניק: אין בעיה, נסגור אותה. את זוכרת שאת עוד חייבת לי כסף, נכון?

      הלקוחה: ברור שאני זוכרת.

      השיפוצניק: מעולה, היה לי חשוב לסגור את הפינה הזאת.

      אחד הביטויים הפופולריים הוא "לסגור את הפינה הזאת". בוא נסגור את הפינה הזאת = בוא נברר ונבהיר את הנושא, בוא נפתור אותו, בוא נסדיר את העניין, בוא לא נשאיר פתח לעמימות ולשאלות מיותרות, בוא נדבר בגלוי ובפתיחות, בוא נשים את הדברים על השולחן.

      כשהפינה סגורה, זה אומר שאני בשליטה, הכול בסדר, לא יהיו הפתעות לא נעימות, נחה דעתי, אני יודעת היכן אני עומדת ויכולה להיות רגועה לגבי עמדתו של הצד השני. "אז סגורה הפינה של החמות?" שואלת יוכי את הבחור אחרי שהוא אומר לה שאמו אוהבת אותה ("מלחמת המינים", רשת), כלומר: אני יכולה לבנות על זה שאם נהיה זוג, אימא שלך תאהב אותי ולא יהיו לי בעיות איתה. "פורטיס, רק תגיד לי דבר אחד, אני לא משובט, נכון?", שואל המתמודד באקס פקטור את רמי פורטיס, שעונה לו בשלילה. "ברוך השם, זהו", הוא אומר לו, "סגרתי את הפינה הזאת מבחינתי", כלומר: כל עוד החזקת בטענה שאני משובט, הייתי באי שקט, עכשיו אני יכול להיות רגוע.


      "רגע, אבל יש לי משהו פתוח איתך שאני חייב לסגור אותו כאילו" (דייט בחשכה 10, רשת, 2012)
      הצופה, בטלפון: "מחר, בשמחה, יום ללא איפור". שיר אלמליח: "יופי, סגור". (האח הגדול VIP2, 11, קשת 2015)
      "היה לי איזשהו עניין לא סגור איתך" (גבריאל לשירי מימון, אקס פקטור 2, רשת, 2015)
      "מה נסגר עכשיו התייעצות באמצע היום?" (אקס פקטור 2, 9, רשת, 2015)
      "יאללה, אנחנו סגורים. ככה אני מוכנה לעלות איתכם לבמה" (אקס פקטור 2 פרק 10, רשת)
      "מה נסג... לא הבנתי למה הלכתם" (בר רפאלי, אקס פקטור 2, רשת, 2015)
      "תחזירי את זה, מה נסגר איתך?" (מושיק עפיה, האח הגדול VIP2, קשת, 2015)
      רמי פורטיס: "אתה לא משובט". אור אלון: "ברוך השם, זהו, סגרתי את הפינה מבחינתי" (בעלה של ציפי חוטובולי, אקס פקטור 2, רשת, 2015)
      יוכי: "אז סגורה הפינה הזאת של החמה?" (מלחמת המינים, 11, רשת, 2015)
      מאיר סוויסה למירי רגב: "אז אם רוצים לסגור פינה, אני חושב שצריך לסגור אותה בדיוק במקום הזה" (תחקיר חדשות 10, 30.8.15)
      "... כי הם כבר סגרו טיסה בסופה"ש לאיביזה הרחוקה" (על יהודה לוי ושלומית מלכה, חדשות הבידור, הוט בידור ישראלי, 2015)
      "בינתיים בר סגרה דווקא עם המנטור של דה וויס, שלומי שבת" (חדשות הבידור, הוט בידור ישראלי, 2015)
      "אולי את עוגת הפיסטוק, אולי, עוד לא סגורה על זה" (נטלי פינקלשטיין, מאסטר שף 5, קשת, 2015)
      "לפני הכל נעשה שיחה כזאת, סגור?" (שיר אלמליח לאריאנה מלמד, האח הגדול VIP2, קשת, 2015)
      "אז אנחנו סגורים על זה?" -"אני סגורה על זה" ("נשים", ערוץ 10, 2015)
      שי מיקה: "אני אתן לך להיות לבד קצת?" תניה: "סגור". (האח הגדול 7, 14, מאקו, 2016)

      "אני מבולבלת, אני לא סגורה על עצמי" (מיכל, מאסטר שף 5, 9, קשת, 2015)

      עומרי: "אני לעולם לא אהיה חבר שלו (של שי חי)". דודו: "סבבה, סגור" (האח הגדול 7, 9, קשת, 2016)

      "אתה סגור על הבוראטה" (נועה תשבי, החיים על פי נועה תשבי, 8, קשת)

      עומר: "רון שובל, סגרתי לך בטברנה היום בלילה" (הישרדות הונדורס 2015, 21, רשת)

      טילטיל מדבר עם בני הברית שלו לקראת מועצת השבט: "אז אנחנו סגורים מי הולך היום הביתה, כן?" -"כן". "הכול מאוד ברור". טילטיל: "אז סגור, לא צריך להתברבר?" (הישרדות הונדורס, רשת, 2016)
      טילטיל מדבר עם בני הברית שלו לקראת מועצת השבט: "אז אנחנו סגורים מי הולך היום הביתה, כן?" -"כן". "הכול מאוד ברור". טילטיל: "אז סגור, לא צריך להתברבר?" (הישרדות הונדורס, רשת, 2016)
      בכתבה על ננסי ברנדס, רואים את ננסי הולך לנגן בפסנתר של בית החולים לפני שהשתחרר מבית החולים אחרי אשפוז ממושך: "רגע לפני שהלך הביתה, הוא צריך היה לסגור עוד איזו פינה" ("ננסי ברנדס נאבק בחיידק טורף ובקריסה כלכלית", אולפן שישי, ערוץ 2, ינו' 2016)
      בכתבה על ננסי ברנדס, רואים את ננסי הולך לנגן בפסנתר של בית החולים לפני שהשתחרר מבית החולים אחרי אשפוז ממושך: "רגע לפני שהלך הביתה, הוא צריך היה לסגור עוד איזו פינה" ("ננסי ברנדס נאבק בחיידק טורף ובקריסה כלכלית", אולפן שישי, ערוץ 2, ינו' 2016)


      מרינה לנתנאל: "אל תוותר לעצמך. כי אני יודעת שאחר כך, בדיעבד, אתה תתחרט על זה. [...] תהיה עם דיאן. יום, יומיים, שבוע, אבל אז יהיה לך משהו לא סגור פה. והלא סגור הזה - שיצאת בלי להילחם." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)
      מרינה לנתנאל: "אל תוותר לעצמך. כי אני יודעת שאחר כך, בדיעבד, אתה תתחרט על זה. [...] תהיה עם דיאן. יום, יומיים, שבוע, אבל אז יהיה לך משהו לא סגור פה. והלא סגור הזה - שיצאת בלי להילחם." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)


      לימור מדברת על הקושי בקשר עם ליעד ששודך לה בתוכנית "חתונה ממבט ראשון": "אני לא סגורה על עצמי, אז אני לא רוצה להישמע כאילו אני סגורה על עצמי." (חתונה ממבט ראשון, עונה 5, מאקו, 2022)
      לימור מדברת על הקושי בקשר עם ליעד ששודך לה בתוכנית "חתונה ממבט ראשון": "אני לא סגורה על עצמי, אז אני לא רוצה להישמע כאילו אני סגורה על עצמי." (חתונה ממבט ראשון, עונה 5, מאקו, 2022)


      ראש מח"ש, יפעת, משיבה לסגנית ראש מח"ש, היבא, ששואלת אותה לא הם לא היחידה החוקרת של רצח רוסלן: "כי ככה אני סגרתי עם ראש אח"מ" (מנאייכ 2, כאן 11, 2022)
      ראש מח"ש, יפעת, משיבה לסגנית ראש מח"ש, היבא, ששואלת אותה לא הם לא היחידה החוקרת של רצח רוסלן: "כי ככה אני סגרתי עם ראש אח"מ" (מנאייכ 2, כאן 11, 2022)


      דניאל מ"האח הגדול" מקריא בפני הדיירים פוסט שפרסם ב-2019 בפייסבוק ובו הוא מבקש עזרה מחבריו: "אחרי המון בלגן עם הצבא סגרתי חוזה שכירות בדירה ממש חמודה צמוד לחולון. הבעיה היא שהדירה ריקה לגמרי ואין לי כסף אפילו לקנות משומש." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
      דניאל מ"האח הגדול" מקריא בפני הדיירים פוסט שפרסם ב-2019 בפייסבוק ובו הוא מבקש עזרה מחבריו: "אחרי המון בלגן עם הצבא סגרתי חוזה שכירות בדירה ממש חמודה צמוד לחולון. הבעיה היא שהדירה ריקה לגמרי ואין לי כסף אפילו לקנות משומש." (האח הגדול 4, רשת, 2022)

      שירי מ"מטומטמת", לעמוס: "תקשיב, אני סגרתי לך את הדיל של הלייף" (מטומטמת, הוט)
      שירי מ"מטומטמת", לעמוס: "תקשיב, אני סגרתי לך את הדיל של הלייף" (מטומטמת, הוט)

      אחרי ששירי פוטרה ובן הזוג שלה עזב אותה, היא מגיעה לדירה של נתי ולירז. לירז מציע לה עבודה כברמנית והיא מופתעת, מכיוון שהוא נוהג לתקוף אותה. לירז: "את צריכה עזרה, לא?". שירי: "אתה סגור על זה?" (מטומטמת, הוט)
      אחרי ששירי פוטרה ובן הזוג שלה עזב אותה, היא מגיעה לדירה של נתי ולירז. לירז מציע לה עבודה כברמנית והיא מופתעת, מכיוון שהוא נוהג לתקוף אותה. לירז: "את צריכה עזרה, לא?". שירי: "אתה סגור על זה?" (מטומטמת, הוט)

      טהוניה רובל ועדי שילון נמצאות בעימות מתמיד בסדרה "היחידה". טהוניה על עדי: "אני חושבת שמשהו לא סגור אצלה." (היחידה 2, הוט, 2016)
      טהוניה רובל ועדי שילון נמצאות בעימות מתמיד בסדרה "היחידה". טהוניה על עדי: "אני חושבת שמשהו לא סגור אצלה." (היחידה 2, הוט, 2016)



      לפני ש"מה נסגר" הפך להיות דומיננטי: "ג'נה ג'יימסון? תאורה? מה נהיה?" (מסודרים 1, 4 2007, וואלה)


      אין תגובות:

      הוסף רשומת תגובה

      שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.