יום שני, מרץ 12, 2012

וכאלה


חלק מ"אין דברים כאלה וכאלה", פורסם בתפוז ב-12.3.2012


"מה דעתכם על גברים שלובשים תכשיטים וכאלה?"
"רוצים לדעת איך לבכות בלי בצל וכאלה?"
"כאן תמצאו חומר לביולוגיה, סיכומים וכאלה"

"וכאלה" בשפת הדיבור היא:
  • תרגום מאנגלית של and stuff like that.
  • כאלה ואחרים, וכדומה, וכו', וכיו"ב, וכן הלאה, ועוד
  • וכל מיני דברים כאלה - דומים לזה, מאותו סגנון, סוג, עולם; 
  • ופרטים נוספים
  • נועדה לקצר ולהתרכז בעיקר;
  • חוסכת מאמץ בכניסה לפירוט ובירור;
  • מדלגת על פרטים לא חשובים או לא רלוונטיים;
  • מדלגת על פירוט מייגע או מביך;
  • מסתירה מבוכה ומציגה נינוחות;
  • מציגה שליטה בעולם המושגים העכשווי;
  • מבטאת הלך רוח משועשע, ידידותי, זורם וקליל

"וכאלה" נשמעת סבבית, קלילה, מזמינה ולא מחייבת וכאלה, ומאפשרת לדובר לדלג על הפירוט. זה מזכיר לי את יאדה יאדה יאדה מ"סיינפלד" (עונה 8 פרק 19). מרסי, החברה החדשה של ג'ורג', נהגה להשתמש בה כדי לדלג על פירוט, ובעיקר על פירוט שיסגיר מעשים מביכים שעשתה, חלקם פליליים, וכולם סביבה אימצו את זה. קטעים מהפרק:

ג'רי, ג'ורג' ומרסי יושבים בבית קפה, מדברים על ג'קוזי:

מרסי: אתה יודע, חברה שלי חשבה שהיא חלתה מהג'קוזי במחלת לגונר.
ג'ורג': באמת? מה קרה?
מרסי: הו, יאדה יאדה יאדה, רק סלט ביצים מקולקל. [קמה] אחזור מייד.
ג'רי: שמתי לב שהיא משתמשת הרבה בביטוי "יאדה יאדה".
ג'ורג': "יאדה יאדה" זה רע?
ג'רי: לא, "יאדה יאדה" זה טוב. היא מאוד תמציתית.
ג'ורג': היא אכן תמציתית.
ג'רי: כן, זה כאילו אתה יוצא עם "USA Today"  [עיתון יומי אמריקאי בארצות הברית[

מרסי וג'ורג' במכונית שלו:

מרסי: אז אני בשדרה השלישית, עסוקה בעניינים שלי, ויאדה יאדה יאדה, אני מקבלת עיסוי חינם וטיפול פנים.
ג'ורג': וואו, איזה סיפור תמציתי.
מרסי: אני מופתעת שאתה נוהג בקדילק.
ג'ורג': אה, זה לא שלי. זה של אימא שלי.
מרסי: הו, אתה קרוב להורים שלך?
ג'ורג': ובכן, הם ילדו אותי, ו יאדה יאדה...
מרסי: יאדה מה?
ג'ורג': יאדה יאדה יאדה...

ג'ורג' וג'רי במרפאת השיניים:

ג'ורג': אני חייב להגיד לך, אני אוהב את היאדה יאדה הזה. אתה יודע, אני יכול לחצות איתו את כל סיפור חיי. 

ג'ורג' ומרסי בבית הקפה. הוא לא מספר לה על ארוסתו סוזן שמתה בגלל שליקקה דבק מהמעטפות של ההזמנות הזולות שקנה לחתונה: 

ג'ורג': ובכן, היינו מאורסים, אה, קנינו את ההזמנות לחתונה, אה, יאדה יאדה יאדה, אני עדיין רווק.
מרסי: אז מה היא עושה עכשיו?
ג'ורג': יאדה.
מרסי: אם כבר מדברים על אקסים, האקס שלי הגיע אתמול בערב מאוחר, ויאדה יאדה יאדה. בכל מקרה, אני ממש עייפה היום. 


בפעם אחרת, ג'ורג' ומרסי בבית הקפה:

ג'ורג': ובכן, זאת הייתה חתיכת יאדה.
מרסי: הוא עובר לסיאטל, הוא רצה להיפרד, בדיוק יצאתי מהמקלחת, ויאדה יאדה יאדה...
ג'ורג': בסדר, מספיק! מספיק! מעכשיו אין יותר יאדה יאדה. תני לי את הסיפור המלא.
מרסי: אוקי, וואו... כשיצאתי מהמקלחת הייתי רטובה...
ג'ורג': לא הסיפור הזה, הסיפור השני. תספרי לי על טיפול הפנים בחינם.
מרסי: אוקיי, טוב, כמו שאמרתי, הייתי בשדרה השלישית, ועצרתי ליד חנות כלבו גדולה.
ג'ורג': איזו?
מרסי: בלומינגדייל'ס.
ג'ורג': טוב מאוד. תמשיכי.
מרסי: ו... אה, גנבתי שעון פיאז'ה.
ג'ורג': מה זה?
מרסי: ואז, הייתי בכזה היי, שעליתי לסלון בקומה החמישית וקיבלתי עיסוי וטיפול פנים, וחמקתי מהתשלום.
ג'ורג': גניבה מחנות.
מרסי: ומה איתך? אמרת לי שאתה מאורס. מה היה שם?



"אז אני יכול לקבל את מספר הטלפון שלך וכאלה?" (תרגום מאנגלית של and stuff)" (אבי אטינגר לבחורה שהכיר, גולשי ספות 2, פרק 25, הוט, mondial4live, 2015)

"אני חייב לנסוע מחר בענייני עבודה וכאלה" (אהבה מעבר לפינה 3, הוט, 2005)
"את כל הספרים הכי חזקים, כל מיני תורות ספירה וכאלה" (עפר שכטר, סמולטוק, הוט, ווינט)
פלאפל עדשים, היום דווקא כן הולך במסעדות וכאלה" (רחלי, מאסטר שף 5, קשת, 2015)
חוץ מבמלחמות ומבצעים וכאלה" (רחלי, מאסטר שף 5, קשת, 2015)
אני יושב בהרבה בתי קפה, כותב פאנצ'ים וכאלה" (דודו ארז, מלחמת המינים, רשת, ינו' 2016)
"ולהגיד: אוקי, היה לי איקס, וואי, זד מול מסך טלוויזיה בפריים וכאלה" (טהוניה, סלבריישן 2, 2, רשת, 2016)
"יכולתי לשים את הטבעת, להישבע אמונים וכאלה" (טהוניה, סלבריישן 2, 2, רשת, 2016)

ג'ורג': "ובכן, התארסנו, קנינו את ההזמנות לחתונה וידה ידה ידה - אני עדיין רווק" (ג'ורג', שלמד ממרסי להשתמש ב"ידה", מספר לה על ארוסתו ומדלג על החלק שבו היא מתה בגלל הדבק בהזמנות הזולות שהחליט לקנות, "סיינפלד", עונה 8 )
"אני מתרגשת, התרגשות וכאלה" (המתמודדת באקס פקטור, אקס פקטור 2, רשת, ינו' 2016)
"כיסויי המיטה וכריות וכאלה?" (נועה תשבי, החיים עפי נועה תשבי 9, קשת, ינו' 2016)

LashonIvrit 12/03/2011 | 16:53
ממש אחלה דשופרא של רשומה. אין דברים כאלה וכאלה :)


אישה ממקום אחר 12/03/2011 | 18:36
ידה ידה וכאלה...
ידה ידה בא כדי להמנע מלספר עוד אינפורמציה שונה מהאינפורמציה הקודמת (במקור - כי היא לא רלוונטית, וכך גם מרסי משתמשת בביטוי. בדוגמאות שהבאת: ג`ורג` מנסה להסתיר כי היא רלוונטית וחשובה עד מאוד, ולכן הפרק הזה כל כך מצחיק).
`וכאלה` (כמו גם `וכו`, `וגומר` וכאלה), בא כדי להמנע מפרוט מיותר של דברים דומים וכאלה.

אתי אברהמי 12/03/2011 | 19:15
הייתי מוסיפה
שיהורם גאון כל כך צדק באמירתו.
העברית נעלמת. כמו הדור.
תודה לרשומה מחוייכת.


לשונאי 1013/03/2011 | 06:52
אין רשומות כאלה, סוף...
:-)

motior 13/03/2011 | 09:08
הייתי מוסיף את "כזה כאילו"
או "כאילו כזה"... אבל אין דברים כאלה :-)


ע נ נ ת 13/03/2011 | 11:45
תמיד כשאומרים לי
"זה כל כך יפה, אין דברים כאילה" (או משהו בסגנון) - המתמטיקאית שבי מתעוררת, ואני אומרת - אבל הנה, כאן לפנינו יש אחד. זה אומר שיש דברים כאילה...


המילים של עינת 14/03/2011 | 15:52
נכון, ולכן על המדייקים להשתמש ב:
"חוץ מזה אין עוד דברים כאלה" :)


עדי א רן 13/03/2011 | 16:56
מה אמר הקיבוצניק כשראה ג`ירפה?
"אין דבר כזה".
(מקור: עממי)


מתעניינת 12/07/2011 | 14:23
וצורה נוספת של אותו רעיון
וצורה נוספת של אותו רעיון "את לא מאמינה", "את לא מבינה".


המילים של עינת 12/07/2011 | 14:28
חחח נכון! את לא מבינה כמה זה נכון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.