יום ראשון, אוגוסט 31, 2008

שלוש נקודות

"ערב טוב עם גיא פינס", 19.11.12, נענע 10
"שלוש..." פורסם ב-31.8.2008 בתפוז , "שלוש נקודות, אגב, לא אמורות לעשות את מלאכתו של הכותב" פורסם ב-5.12.2012 בהארץ

ליבי ליבי עלייך… היזהרי מקמטי קנאה גם כך היופי הוא לא הצד החזק שלך… ראש אגב הוא לא רק לצמח שיער.. הוא מקום לשכל בינה ותבונה...
אלה דבריה של ציפי רפאלי, אמה של בר רפאלי, בוויכוח בטוויטר מול ליאורה גולדנברג כפי שהועלה בתכנית "ערב טוב עם גיא פינס" (19.11.12, נענע 10).
לא הצגתי אותם כדי לדון בשאלה הפילוסופית האם ראש, אגב, נועד לשיער בלבד או שהוא גם מקום לשכל, בינה ותבונה (אגבאני לא אוהבת אמירות אגב שאינן סטייה מנושא השיחה) – אלא לצורך הדיון בשלוש נקודות בטקסט.
יש כמה סוגים של שלוש נקודות: 
  • השמטה בציטוט לפני ואחרי: "... היזהרי מקמטי קנאה..." 
  • קיצור בציטוט משפטים מוכרים: ועל כך נאמר: "המתחיל במצווה..."
  • תפנית במשפט: "כמה פעמים אמרתי לך ש…" לפתע נאלמתי דום. 
  • סימן לטעוּת: אופס… טעות. 
  • קטיעת משפט באמצע
  • ביטוי להיסוס, בלבול או מבוכה בכתיבה ספרותית: אה… תגידי… בא לך להיפגש לקפה?
  • אמירה שנועדה לוודא שהדברים נכתבו בצחוק: אם תמשיך ככה אני קורעת לך ת'צורה
  • ריכוך של האמירה
  • המשך שיבוא: המשך יבוא
  • אין צורך לכתוב את זה, הדברים כבר ידועים
  • ביטוי לחשש
  • קישוט קוסמטי - בעיקר ברשתות החברתיות

ויש מטרות אחרות בשימוש בשלוש הנקודות. במקום שהמילים יביעו, מוטל על שלוש הנקודות המסכנות משא כבד והן צריכות לעשות את כל העבודה
:
יצירת דרמה בכתיבת פרוזה: "ואז הוא אמר לי שאני בנו המאומץ…" אילו זו היתה טלנובלה, אפשר היה להחליף את שלוש הנקודות ב"בום" ענק או בכינורות דרמטיים, או ב"תארו לכם איך הרגשתי".
שלוש נקודות בדוגמה של ציפי רפאלי אומרות: תראו איזו תשובת מחץ מדהימה נתתי כאן. הראיתי לה מה זה. והמבין יבין. 
שלוש הנקודות באות להדגיש את כוונת הכותב ולהזמין את תגובת הקורא. הן אמורות להזכיר לו שמאחורי המילים עומדת שנינות או התחכמות שאמורה לשעשע אותו. כאשר קהל מוזמן לאולפן הקלטות של תכנית אירוח המשודרת בטלוויזיה הוא מוחא כפיים בהתאם להנחיות של מפיקי התכנית. שלוש הנקודות בטקסט מחליפות את ההוראה למחיאת כפיים והן מורות לקורא: חייך, גחך, צחק, חשוב עליי ככותב שנון ומשעשע. 
כותב עם ביטחון עצמי לא נזקק לעזרים מהסוג הזה. הוא נותן לקוראים לשפוט. העוצמה צריכה לעלות מהמילים – לא מהסימנים. 
רק שלא יכסחו אותי עכשיו בטוויטר 


דבריה של ציפי רפאלי בטוויטר כפי שהוצגו ב"ערב טוב עם גיא פינס", 19.11.12, נענע 10
"מה שהכי חשוב עכשיו...." (בובות, הוט). קטיעת המשפט על ידי אדם אחר.
"לא, לא, לא, לא... אל תעבירי אותי ל... אל..." (בובות, הוט). קטיעת המשפט על ידי אדם אחר.
"תגידי..." (בובות, הוט). עצירה בדיבור עקב הרהור, אתנחתה, המשך שיבוא
"תראי, אני..." (בובות, הוט). עצירה בדיבור בגלל מבוכה





אמאלה 4 אוצרות  31/08/2008 01:43
• עכשיו את נזכרת?
 כבר בתגובתי הראשונה בבלוג שלך טעיתי בשימוש בשלוש נקודות (גם עכשיו מדגדג לי בקצות האצבעות להשתמש בהן אבל אני מתאפקת). הספקתי לקרוא כמה רשומות שלך בהנאה רבה .


אילה56  31/08/2008 07:04
• שלוש נקודות
מבחינתי שלושת הנקודות מבטאות - יש המשך, והוא ידוע לי ואני מניחה שאתם כבר מבינים לבד.
אצל כל אחד שכותב שלוש נקודות, ומרבה להשתמש בהם, יש לו הסבר שונה לתופעה הזו - ואולי כדאי לברר באופן אישי מה זה מביע.
בטוח שיגיעו הרבה תשובות.
אצלי שלושת הנקודות ביטאו גם, "תבינו לבד" אין לי כח להמשיך ולהקליד את מה שאני מתכוונת להגיד.
מה שבטוח מבחינה אישית, שלי, שהיום שאני מרשה לעצמי לבטא יותר את עצמי, בלי לחשוש, בלי להשמיט...(הנה כן זה נכון), אז השימוש בשלושת הנקודות פחת מאד.


המילים של עינת  31/08/2008 23:38
• טוב מאוד, וזו בדיוק הכוונה:
המילים אמורות להביע, לא הסימנים.


לילית462  31/08/2008 11:39
• מילא שיש כל כך הרבה ללמוד על סימן
פיסוק פשוט, שמסתבר שהוא לא כל כך פשוט בעצם. אבל לכתוב את זה באמצע הלילה ? עינת.. חשבתי שסוף השבוע הוקדש לבילויים וחגיגות.
כרגיל כתוב נהדר, ברור ועם זאת שנון וחיכני - בדיוק כמו שאני רוצה שהספר שלי יהיה ;-)
דורית, המתחנפת מאוגנדה... (שימי לב לשימוש בשלוש הנקודות)


אתי אברהמי  31/08/2008 17:12
• מבחינתי  שלוש נקודות הן שלוש נקודות
מדוע צריך לפרשן כל דבר? ...
סתם בא לי לצייר שלוש נקודות
חטאתי?
אם משתמשת ולרוב לא, יש המשך למשפט שכל מי שקורא יכול לפנטז עליו
שבוע טוב
אתי

המילים של עינת  31/08/2008 23:34
• לא חטאת כלל אתי!!!!
המשיכי כך... :)

קטנים כגדולים  31/08/2008 21:19
• אני גכ"ק ואני מרבה (מדי) בשימוש
בשלוש הנקודות דנן...
כבר חודשים שאני בתהליך גמילה מואץ. (בא לי לסיים בסימן קריאה, אבל נראה לי שעדיף להשתמש כאן בנקודה בודדת וצנועה)
א.


string of pearls  31/08/2008 22:27
• בכל פעם שאני משתמשת בסימן פיסוק
אני נזכרת בדברים שכתבת עליו ובחלק ניכר מהמקרים מוחקת או מחליפה אותו בנקודה הבודדת. אני חייבת להודות שהמשפט לרוב נשמע טוב יותר כך.
בנושא שלוש הנקודות, אנשים באמת עושים בהן שימוש-יתר, בעיקר באינטרנט.
לילה קסום...

איש  02/09/2008 02:19
• עינת, איש ושלוש הגמדות
יפה כתבת וגם נהניתי הנאה די חושנית מן הכתיבה, הרבצת פרק נוסף על הקפדה על לשון נכונה. 

seymore butts 02/09/2008 10:20
• זהו הלך עליי
 אני משתמש בלי סוף ב"שלוש הנקודות"....כמעט כל משפט שני שלי בעולם הוירטואלי מסתיים בהן...
מעניין מה את חושבת על שכמותי... ;-)

המילים של עינת 02/09/2008 14:31
• מה אני חושבת?
שזהו, הלך עליך...:)


תגובות בהארץ:

1. מודרניסט:
7 בדצמבר, 2012, בשעה 00:03
אמ, סרגי דובלטוב, אחד מטובי הכותבים במאה ה20, ידוע בשימושו הנרחב בשלוש נקודות…

2. חנן:
7 בדצמבר, 2012, בשעה 02:47
כה לחי…


3. motior:
9 בדצמבר, 2012, בשעה 13:11
אני גם משתמש יותר מדי בשלוש נקודות. בד"כ כסימן למבוכה.


4. עברית מתחדשת:
11 בדצמבר, 2012, בשעה 09:39
אני מוכרת נקודות / כל נקודה 10 שקלים / זה היה סוג של סטרטאפ / זיהיתי את הצורך בשוק, וקניתי מראש ובזול את כל הנקודות, ואחר כך מכרתי ביוקר /
ככה עשיתי את ההון הראשוני שלי וקניתי את הצמוד קרקע שלי בשוהם /
עד שבא ליברמן והלאים לי ת'נקודות ואני נאלצת להשתמש בקו נטוי ימינה במקום /

תגובה 1:

  1. מעניין...
    טוב, זה התבקש :-)
    לי יש גירסה מקוצרת, של שתי נקודות - משהו באמצע שבין שלוש הנקודות הפתוחות לחלל, לנקודה הבודדת החותכת וההחלטית מדי לעיתים.

    ברור שזה לא תקני, אבל זה די מובן.
    ואולי פעם יהפוך גם תקני יותר..

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.