יום שבת, יוני 20, 2015

1. בלבלות; 2. זכה לכינוי; 3. מספר נוזלים; 4. הניב הפסדים

אהבה מעבר לפינה 3, הוט בידור ישראלי


פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית ("1. בלבלות; 2. זכה לכינוי; 3. מספר נוזלים; 4. הניב הפסדים"), ובאתר הארץ ("הערות קצרות: 1. זכה ל-; 2. לשדרג") ב-1.12.2012

1. בלבלות
אל תגיד: "ידידי, הנח לי! אני במבוכה, בתחושה של בלבול, במצב של דיסאוריינטציה, טשטוש הדעת, ערפול חושים, תוהו ובוהו, אנדרלמוסיה, טירוף, על סף איבוד עשתונות" - אמור: "אחי, אל תחפור לי עכשיו במוח. אני כאן בסרטים ובלגנים ואתה סתם עושה לי בָּלְבָּלוֹת בראש".
"תביני את זה, את תהיי בבלבלה הזאת" (אהבה מעבר לפינה 3, הוט בידור ישראלי)
"הם באים, הנוער הזה היום, בבלבלה של החיים שלהם" (מסטר שף עונה 5, קשת, מאקו טי-וי)


אז הנה כמה דברים שעושים לי בלבלות בראש:

2. זכה לתואר / לכינוי מניאק
"הזוכה הגדולה בפריימריז בעבודה היא אשת השמאל מרב מיכאלי שתוצב במקום החמישי ברשימה, למרות שזכתה להתנגדות מצד היו"ר יחימוביץ", כך הודיע אתמול ynet.
מוזרה הבחירה במילה "זכתה" כשהיא נכתבת תוך התייחסות להתנגדות. לא ברור אם הציניות מכוונת, או שהיא הושרשה כל כך בשפה שלנו עד שהכותב לא שם לב לניגוד בין שתי המילים.

דוגמאות נוספות:
  • המקום זכה לכינוי "בית קברות";
  • כיוון שכל הבעלים שלה לשעבר היו צעירים ממנה, היא זכתה לכינוי האכזרי "האלמנה השחורה";
  • אחר פרסום הרצח האכזר והתמונות הקשות, זכה הרצח לכינוי "הלינץ' ברמאללה"
  • מרי הראשונה (1553-1558) זכתה לכינוי "מרי העקובה מדם". 
שיחה:
- היי גבר, מה קורה?
– באסה.
– למה?
– כי זכיתי.
– זכית ואתה מבואס? במה זכית?
– בתואר.
– יפה! באיזה תואר?
– חרא של בן אדם.

"... ומיירה האומללה זכתה לכינוי הלף-טון-קילר (רוצחת חצי טון)" (אתר פטרייה, 1.3.15) 
זכייה אמיתית: "הקבצן שהחזיר מחב בשווי 1,400 דולר זוכה למימון המונים" (אורלי וגיא, 29.6.15, ערוץ 10)

3. מספר נוזלים
במהדורת החדשות מ-2.9.12 בערוץ 10 דיבר השוטר על "מספר נוזלים" שנמצאו במים של המשפחה ברעננה שהורעלה. נוזל הוא מצב צבירה של חומר שאינו מוצק ואינו גז המסוגל לזרום או להישפך והמשנה בנקל את צורתו בהתאם לצורת המכל (מילון רב מילים). אם כך, איך אפשר לכמת את זה במספר?

4. הניב הפסדים
באותה מהדורת חדשות דיבר הכתב מתן חודורוב על אחת החברות בבעלותו של נוחי דנקנר שהניבה הפסדים. זה לא מסתדר לי: הניב = הצמיח, נתן פרי או תנובה (מילון רב מילים); הפסדים = נזק כלכלי וכספי, מצב שבו הרווח קטן מההוצאה; כישלון, אובדן (מילון רב מילים). זה סתם עושה לי בלבלות בראש.


__________________________________
תגובות בהארץ:

1. motior:
2 בדצמבר, 2012, בשעה 10:32
כמו "בגלל" שקיבלה גם הקשרים חיוביים מסתבר ש"זכיה" קיבלה גם הקשרים שליליים…
האם זה שדרוד למילה?

2. עינת קדם:
2 בדצמבר, 2012, בשעה 11:35
היי מוטי,
זאת חשיבה יפה. אבל הפירוש של "בגלל" הוא לא בהכרח בהקשר שלילי. בגלל = בשביל, בשל, משום (מילון אבן שושן).


3. motior:
3 בדצמבר, 2012, בשעה 09:04
מוזר… תמיד סיפרו לי ש"בגלל" זה שלילי. תודה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.