יום שישי, אוקטובר 01, 2010

יכלתי, יכל



"לא יכולתי עם לא יכלתי" פורסם בתפוז ב-1.10.2010

"לא יכלתי לעשות את זה", הוא אומר בטלוויזיה בקול רועד ונרגש, ואני, מה לעשות, באותו רגע לא יכולתי להזדהות איתו. בגלל ה"יכלתי". 

קל וטבעי להטות פעלים בבניין קל, כגון כתב, למד, אמר, שמר. עם "יכול" הסיפור אחר ויש להטות אותו בעבר כך:
  • אני יכולתי או הייתי יכול (ולא "יכלתי") 
  • אתה יכולת או היית יכול (לא "יכלת") 
  • את יכולת או היית יכולה (לא "יכלת") 
  • הוא יכול או היה יכול (לא "יכל") 
  • אנחנו יכולנו או היינו יכולים (לא "יכלנו") 
  • אתם יכולתם או הייתם יכולים (לא "יכלתם") 
  • אתן יכולתן או הייתן יכולות (לא "יכלתן") 
  • היא יכלה או היתה יכולה 
  • הם יכלו או היו יכולים
  • הן יכלו או היו יכולות
    הערות:
    1. "יכול" לא מתייחס רק להווה, אלא גם לעבר. רק בכתיב המנוקד נבחין בהבדל ביניהם בכתיבה. "יכול" בעבר מנוקד בחולם חסר יָכֹל ו"יכול" בהווה מנוקד בחולם מלא יָכוֹל
    "ולא יכול יוסף להתאפק לכל הניצבים עליו, ויקרא הוציאו כל איש מעלי, ולא עמד איש אתו בהתוודע יוסף אל אחיו" ; 
    וְלֹא-יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל-אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא-עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו (בראשית מה 1)
    וְעֵלִי בֶּן-תִּשְׁעִים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה וְעֵינָיו קָמָה וְלֹא יָכוֹל לִרְאוֹת (שמואל א ד, ט"ו). 
    בכתיב מלא "יכול" בהווה ובעבר נכתב באופן זהה. 
    2. בדרך כלל מתלווה לפועל "יכול" פועל עזר: יכול ללכת (או היה יכול ללכת/יכול היה ללכת), יכול להגיד, יכול לעשות, יכול להיות וכדומה. במקרים אחדים לא מתלווה לפועל "יכול" פועל עזר: "אני לא/איני יכול אחרת".
    תובנה מאוחרת: "יכולתי" בעבר נשמע טבעי (ולא יכלתי), אבל "יכול" בעבר או "היה יכול" מסבכים את החיים, משום שיש לנו את "יכלה", "יכלו", אז למה להפלות את "יכל"? האקדמיה מוזמנת לחשוב על אי הפללה בעניין הזה. (האקדמיה בתגובה לא רשמית: לא יכולתי בעבר, אני לא יכולה כעת, אבל אולי אוכל בעתיד לשנות ליכל).

    "שבה אף אחד לא יכל להירגע, אפילו לא ארז טל" (ירדן הראל, הוט, 2016)
    -"לא יכל יותר". -"מי". -"רמי" (מגי אזרזר, "מחוברים", הוט, 2015)
    "ששום תסריטאי לא יכל להמציא" (חדשות שישי, ערוץ 10, מאי 2014)
    "אפילו אברהם אבינו לא יכל עם שרה אמנו" ("אולפן שישי", ערוץ 2, יוני 2015)
    "בגלל שהוא לא יכל לשמור את הזין שלו בתוך המכנסיים?" ("המיוחדת", פרק 8, רשת, 2012)
    "כשאני הבאתי לו את סימני השאלה, אז הוא יכל לחזור עם סימני הקריאה" (מעיין על בן, חתונה ממבט ראשון עונה 5, יוני 2022)



    ************
    תיקון טעויות


    איש 01/10/2010 12:37
    • איש בצרה
    ממש מעצבן!
    כתבתי תגובה חכמה היאה לגבירה כמותך. נתתי הוראת שלח, ונסחף במים אדירים.מ י ידע אל אן. אולי סמבטיונה שבשבת ינוח מזעפו ויתעלס עם תגובתי,כדי להרוג את הזמן.
    כל מה שיכתב כאן יהיה דל מדי. אה, גם שם כתבתי שיהיה דל מדי, כי מספר המלים בלשונו של אדם מגובל הוא ואדם לא יכול (לא יכל ולא לא איכל) לחדש כל פעם.
    אז כל הדברים הטובים שכתבתי בכל הפעמים,  ארוזים כאן בחבילה בלתי נראית. לא אומר אותם,לא אפתח את החבילה - כי תגידי בנקיעת נפש, שאני אדם משעמם שלא יודע לחדש.
    מל מקום אני אקח סיכון להיות מי שמחרבי ומהרסיי ממני יצא.
    לא מתאבד שיעי.
    תגידי: האפי יודע מה יש לו בבית?
    כי אני די מקנא בו.


    תושב חוץ  02/10/2010 13:34
    • למזלי גם את זה ידעתי
    אבל לא הייתי בטוח.
    טוב לקבל אישור מגורם מוסמך.


    motior  02/10/2010 18:51
    ° טעות נפוצה ומעצבנת

    ע נ נ ת  03/10/2010 15:36
    • בהחלט טעות נפוצה,
    וכבר קרה לי ש"תקנו" אותי כשאמרתי ש"יכולתי לומר..."

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה

    שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.