יום רביעי, מאי 13, 2015

עובדה

"המקור", נענע 10

פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("עובדה שלא") ב-21.4.2010 וב"הארץ" ("עובדה שלא") ב-22.11.2012

"אני מרגישה בושה עמוקה לנוכח העובדה שהמוסד שהיה אמור לייצג את שיא הצדק, היושר והמשפט, נהפך בשנים האחרונות לסמל של איפה ואיפה, החמרה סלקטיבית כלפי מגזרים מסוימים, ויחס בלתי נסבל בקלותו כלפי מגזרים אחרים". אלה הם דבריה של קרני אלדד (הארץ, 18.4.10), הקובלת על כך שהשופטת אילה פרוקצ'יה השליכה למעצר עד תום ההליכים נערות בנות 14 שהפגינו נגד ההחלטה על ההתנתקות, בעוד שאת ענת קם היא שחררה לביתה תחת שמירה.

ואני קובלת על כך שטענות ודעות מוצגות כעובדות. זאת לא עובדה שהמוסד נהפך לסמל של איפה ואיפה.

"היתה לי תקופה שאולי… חמש שנים הייתי מתנצלת על העובדה שאני סקסית", מתוודה מורן אטיאס בגילוי לב מרגש ("סופר סטארט", הוט). אטיאס סקסית, רבים חושבים שהיא סקסית, גם אני חושבת שהיא סקסית – אבל זאת דעה - זאת לא עובדה.

מקורה של המילה "עובדה" מארמית: עובדא (ovada), שפירושה מעשה. עובדה היא מעשה שנעשה, פעולה, מאורע שקרה, דבר של ממש. דברים רבים הם בגדר עובדה שאין עליה עוררין, ודברים רבים אחרים אינם בגדר עובדה. אפשר לכנות אותם דעה, הנחה, מחשבה, פרשנות, טענה, תיאוריה. הם אינם עובדה אובייקטיבית, הם לא מעשה שברור שהוא נעשה, הם אינם מאורע שקרה, הם אינם דבר של ממש.

דוגמאות:
עינת ארליך: "אי אפשר להתעלם מהעובדה ש'היכל התהילה' תרמה לכל המשתתפים בה". זאת לא עובדה.
ריקי בליך: "ההתעלמות, המדהימה בעיני, מהעובדה שאמנות חייבת לשאול שאלות קשות ולזעזע את אמות הספים". גם זאת לא עובדה.
מורן שריר: "במסגרת הדיון ההוא טענתי שהוויכוח על הלגיטימיות של ז'אנר הריאליטי הוא דיון אנכרוניסטי שמתעלם מהעובדה ש'מעושרות' היא התוכנית הטובה ביותר בטלוויזיה". לא עובדה.

פעמים רבות אני נתקלת ב"עובדות" בעבודות אקדמיות ובמאמרי טיעון. "עובדה זו...", "העובדה ש...", "החוקר מציין את העובדה כי...", "לאור העובדה ש..." מי קבע שזאת עובדה? הכותב בלבד.

צריך צניעות ומודעות עצמית כדי לדעת מתי זאת לא עובדה. כותב שהטיעון שלו טוב וחזק אינו זקוק להצגת טענותיו כעובדות. המילה "עובדה" היא סממן קוסמטי מתלהם - כמו סימן קריאה, כמו מירכאות של סגי נהור או מילת עזר שמטרתה לשוות לאדם ארשת מתוחכמת של האדם החושב.

לא עובדה: "… והתמקד בעובדה שהוא צריך להתמקד בחיים" ("טריני וסוזנה", פרק 5, נענע 10)
לא עובדה: "וגם העובדה שאותם גופים מוּטים חזק לכיוון אחד" (נפתלי בנט, "המקור", 9.1.13, נענע 10)
לא עובדה: "היתה לי תקופה שאולי… חמש שנים הייתי מתנצלת על העובדה שאני סקסית" (מורן אטיאס, "סופר סטארט", הוט, אתר ynet)


הניסיון היומרני הזה מתחדד לנוכח העובדה שרבים משלבים עובדות שאינן עובדות עם דברים הצפויים לקרות בעתיד:
  • "לאור העובדה שצפויים להיקלט בגנים אלה מאות ואלפי תלמידים".
  • "העובדה שצפויה להיות ירידה משמעותית במקרי המוות מסרטן השד"
  • "לאור העובדה שצפויות השבוע כמה הנפקות אג"ח"
  • "לאור העובדה שצפויות בעיות של הסתגלות"

צפי הוא 1. חיזוי, סיכוי; 2. (בעתידנות) קביעת הצפוי בעתיד (מילון אבן שושן המלא), ולפיכך כל עוד הוא לא התרחש, הוא לא יכול להיות בגדר עובדה.

לא עובדה: "אני חיפשתי לבדוק איך הם יגיבו לעובדה (שרוב הסיכויים שהם לא יצליחו לסיים את המשימה בזמן)" (אסף גרניט, משחקי השף פרק 8, רשת)


המילה "עובדה" מזכירה לי ויכוחים שהיו לי פעם עם אחותי. בכל פעם שטענתי משהו והיא שאלה אותי: "מניין לך לדעת?" הטחתי בפניה את התשובה המנצחת: "עובדה!" בכך נסתתמו טענותיה. עובדה שהיא צחקה.
עובדה: "בהתחשב בעובדה שהמע"מ בארץ הינו 18%..." (תגובת מקדונלד'ס, "הכל כלול", 28.4.15, ערוץ 10)
עובדה: "מבחינתו, העובדה שהוא הפך לאבא (במציאות - ע.ק.) (היא זו שהכשירה אותו לתפקיד הראשי)" (חדשות הבידור על עידו רוזנבלום, הוט בידור ישראלי, אוגוסט 2015)
לא עובדה: "אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שהם יכולים לעבוד על זה ולקחת אותה (לקחת את הודא לברית שלהם - ע.ק.)" (הישרדות הונדורס 2015, רשת)

*************
תגובות בתפוז:

 עובדה שהנושא שכתבת היה מענין 
מנורה ו21/04/2010 00:32
לילה טוב♥ 

• 
אני חושב שיש הבדל מסויים בין מי 
שרוני 18 ו21/04/2010 08:15
שמנסה ערער את הדמוקרטיה ושלטון החוק ע"י המרדה וניסיון לגרור את ההמון לתוך קלחת של פרובוקציות לבין מי שפעל לבד.
זה לדעתי הבסיס ל"עיוות" ולטענה של "משפט ללא צדק". 

• 
עובדה שאת צודקת 
motior ו21/04/2010 08:59
גם אני זוכר את הויכוחים האלה שהסתיימו במילה המנמחת "עובדה!"
אולי התבלבלו עם "אקסיומה"? 

• 
עובדה 
אתי אברהמי ו21/04/2010 12:15
הצדק מת מזמן
הוא משחק רק במגרש של היחצנים,שואי האולימפוס, ועוד נספחים.
ליושבי מטה,............................. 

• :-) העובדה היא 
ע נ נ ת ו21/04/2010 22:10
שנהניתי כתמיד לקרוא אצלך


תגובות בהארץ:

1. motior:
23 בנובמבר, 2012, בשעה 16:16
ובדה שהרבה אנשים חושבים שמספיק לומר שמשהו הוא עובדה כדי שהוא יהיה נכון 


2.
אלון:
11 בדצמבר, 2012, בשעה 05:32
אבל ״צפויים להיקלט בגנים האלה תלמידים״ זה כן עובדה, לא? צפו שיקלטו, זה הצפי. כמו שהמשפט ״לפי דעתי, הבחורה ההיא יפה״ הוא עובדה.
ועוד דבר, יש לך עוד הצעה של ניסוח למשפט של אטיאס חוץ מ״מתנצלת על כך שאני סקסית״? עדיף ניסוח שמתאים להגיד, לא לכתוב.

3.
עינת קדם:
11 בדצמבר, 2012, בשעה 12:56
היי אלון,
כל עוד זה לא קרה – זאת לא עובדה, זה צפי.
מעבר למה שהצעת אין לי הצעה. אולי בשפת הדיבור יהיה נוח וטבעי יותר להגיד "על זה שאני סקסית" ולא "על כך שאני סקסית". אפשר גם: "על שאני…" או, אם רוצים להיות צנועים: "על כך/זה שאנשים אומרים עליי שאני סקסית
בכל מקרה, צריך להוריד את המילה "עובדה", שהופכת את זה למשהו בדוק, מדעי, מוחלט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.