יום שלישי, פברואר 28, 2012

לפתוח; לפתוח עליו

צילום מסך: אילנה דיין. "עכשיו אני אשאל אותך בשפה של החברים שלך לשעבר: אתה זוכר את היום שבו פתחת עליהם?" "עובדה", קשת, מאקו, 2009
צילום מסך: אילנה דיין. "עובדה", קשת, מאקו, 2009


לפתוח עליו


1. בעולם הפשע: להלשין עליו; להעביר מידע מפליל עליו; להסגיר אותו.

***

"עכשיו אני אשאל אותך בשפה של החברים שלך לשעבר: אתה זוכר את היום שבו פתחת עליהם?" (אילנה דיין מראיינת את טל קורקוס לאחר שהפך לעד מדינה, "עובדה", קשת, 2009)

 ***

עמוס: "המשטרה הגיעה אליו והוא חתך את הוורידים לפני שהם הספיקו לדבר איתו, ואת שלחת אותם אליו". [...]

שירי: "אני לא. אני גמרתי עם השטויות האלה עמוס, אני בהיריון. תקשיב, אני... אני בחיים לא אפתח עליך. אתה יודע את זה".

("מטומטמת", עונה 2, הוט 3, 2017)

***

"מה נראה לך, אה? שברק ייקח את הסיכון שאתה תלך לכלא ותפתח עליו?" (איזי לחנן, "מנאייכ" 2, כאן 11, 2022)


2. לחשוף בפומבי סוד לא פלילי של מישהו. 

***

קאזם וריווא רבו, ובמהלך הריב קאזם חשף בפומבי שריווא שומרת במגירה שלה קופסת סיגריות - מידע שהיא סיפרה רק לו ולעוד כמה חברים קרובים בבית האח. בשיחת הפיוס הם מדברים:

ריווא: "מה שעצבן אותי, שמהריב הכי קטן ביני לבינך באת ופשוט פתחת עליי."

קאזם: "לא, זה לא נקרא פתחתי עלייך".

ריוואה: "פתחת עליי קאזם. זה נקרא שאני סומכת עליך".

קאזם: "את יודעת שאני שותף סוד ואני שומר סוד. זה שאמרתי 'קופסת סיגריות' זה לא נקרא פתחתי עלייך".

("האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022)

 

 2. לספר עליו דברים מביכים, לא נעימים.

***

מאיה בוסקילה וליטל סמדג'ה מתעמתות בשיחת קבוצה. מאיה מצטטת את ליטל שאמרה לה במריבה ביניהן: "כולנו יודעות מאיפה באת. מה את רוצה, שאני אפתח עלייך בטלוויזיה?" 

("גולסטאריות" 3, הוט 3, 2021)


3. ללכלך עליו; להשמיץ אותו; להעליל עליו.

***

קאזם מאשים את שחף וטוען שהוא שיקר וניסה לחפות על דניאל שנרדם בניגוד לחוקי הבית. הוא נכנס לבית ואומר לכולם ששחף שיקר. 

שחף: "שרין, בואי בואי בבקשה, בואי נזכור שנייה איזה פה יש לקאזם, איך הוא מלכלך על אנשים. הולך ופותח פֹּה על אנשים. פותח עליי 10 דקות מלאות: 'שקרן', 'מחפה', כשהוא לא יודע כלום מהסיטואציה, לאנשים שוואלה, לא בא לי שישמעו את זה עליי".

("האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022)

 

4. לדבר בגנותו; ללכלך עליו; להשמיץ אותו; לרדת עליו.

***

"יום אחרי זה נסענו לערוץ 24 לאיזו תוכנית לרלורים לדבר על 'האח הגדול'. [...] בדרך חזרה שמו אותנו במונית עם בחור שהתארח באותה תוכנית ובא לקדם ספר שכתב. הבנות לא קלטו שהוא יושב ליד הנהג והתחילו לפתוח עליו. מה זה לפתוח, טינופים. והן יודעות לפתוח. אחרי כמה זמן פתאום הוא מסתובב, כולו אדום, ומסנן 'אני כאן'".

(דרור נובלמן, "לרלורים, טינופים והנאום שהימם את תעשיית הטלוויזיה. דרור נובלמן נפרד מגילה גולדשטיין", הארץ, 9.2.2017)

5. לתקוף אותו; לפגוע בו; להתעמת איתו; לפתוח עליו את הפה.

***

טהוניה הולכת למגדת עתידות שמתעמתת איתה ואומרת לה דברים לא נעימים. 

טהוניה למצלמה: "פתחה עליי, השתיקה אותי, העמידה אותי במקום, מה שהרבה אנשים אחרים לא יכולים ולא מסוגלים לעשות." 

("היחידה" 2, הוט 3, 2016)

***

עומרי: "הייתי מעדיף שתפתח עליי ולא תפתח עליה כמו שפתחת עליה".

שי חי: "אין מה לעשות עומרי, יש עוד דרך ארוכה בינינו. תעשה הרבה דברים, אני אפתח עליך." 

("האח הגדול" 7, קשת, 2016)

לפתוח 

1. להפר את הזהירות ולדבר מול אחרים על סוד, לא מתוך כוונה להלשין.

***

גילי שמעיה רצח את שאדי. לייבו מבין את זה ומגיע לשמעיה בסערה ותוקף אותו: "מה עשית לשאדי?", בזמן שהעובד של שמעיה לידו.

אחרי שהעובד שלו הולך משם, גילי שואל את לייבו: "מה אתה פותח דברים לידו?"

("מנאייכ" 2, כאן 11, 2022)

 

2. לספר על סוד כגון מתיחה.

***

דודו כהן מספר על מתיחה שחברי הקבוצה עשו לו: 

"ואז איל [...] פותח שהכול היה מתיחה. עבדו עליי בעיניים." ("גולסטאר" 4, הוט 3, 2017)

 

3. לדבר; לדבר בפתיחות ובגילוי לב על הסכסוך, הבעיות וכדומה; לפתוח את הנושא.

***

"אם היית באה לשבת לידי, משהו בקטנה, אז הייתי מרגיש יותר בנוח לפתוח איתך, לדבר איתך." (שחף לשרין, "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022)

 

4. לפתוח את הנושא; לדבר על נושא שלא דובר עליו עד כה; לפתוח דיון; לנהל בירור; לשים את הדברים על השולחן.

***

באספת דיירים לירן אומרת לדיאן שדיאן כל הזמן מחפשת אותה ועוקצת אותה: "תקשיבי, זו התחושה שלי, אני פותחת  את זה כי אני אומרת, אין לי בעיה להכיר אותך." ("האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022)

***

באספת דיירים טליה מדברת על הפגיעה שספגה מנתנאל בזמן שכולם עמדו מנגד ושתקו. 

דיאן: "א', זה גם לא מקום לפתוח את זה כי לא כולם היו פה. בא לך לפתוח משהו? קחי אותו לנסט ותגידי לו".

טליה: "אני אפתח כמה שאני רוצה ואיפה שאני רוצה." 

("האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022) 

***

מאיה בוסקילה וליטל סמדג'ה מתעמתות בשיחת קבוצה:

ליטל: "איימתי? במה? אני רוצה ש... בואי, אם את כבר פותחת משהו שאין בו אמת, אז בואי נשמע את הדמיון שנראה לך שהוא אמת".

מאיה: "באמת את רוצה שאני אפתח את זה?"

ליטל: "כן, אני רוצה, תפתחי. את יכולה לפתוח".

("גולסטאריות" 3, הוט 3, 2021)

 

5. לפתוח את הנושא; לפתוח את השתיקה; לדבר ללא סייגים; לפתוח את הפה ולהגיד דברים לא נעימים.

***

טליה כועסת על אופק שהיה אחראי בטבלט על הזמנת האוכל השבועית. נוצר ויכוח. 

טליה: "עדיף שאני לא אפתח". 

אופק: "תפתחיתפתחי [..] תפתחי את הכול".

("האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022)


צילום מסך: ריווא רסלאן וקאזם חליליה. "מה שעצבן אותי, שמהריב הכי קטן ביני לבינך באת ופשוט פתחת עליי." "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: ריווא רסלאן וקאזם חליליה. "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: עמוס (ליאור רז). שירי: "תקשיב אני... אני בחיים לא אפתח עליך. אתה יודע את זה." "מטומטמת", עונה 2, הוט 3, 2017
צילום מסך: עמוס (ליאור רז). "מטומטמת", עונה 2, הוט 3, 2017  

"היחידה" 2: טהוניה הולכת למגדרת עתידות שמתעמתת איתה ואומרת לה דברים לא נעימים. טהוניה למצלמה: "היא די חמודה. פתחה עליי, השתיקה אותי, העמידה אותי במקום, מה שהרבה אנשים אחרים לא יכולים ולא מסוגלים לעשות. וכיף שיש אחת כזאת." (היחידה 2, הוט, 2016)
צילום מסך: טהוניה רובל. "היחידה" 2, הוט 3, 2016

צילום מסך: שחף רז: "כי אתה בא אליי אחרי שהיית שם ופתחת עליי רצח." "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: שחף רז. "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: גילי שמעיה (אבי סלמה) ולייבו (דורון בן דוד). שמעיה: "מה אתה פותח דברים לידו?" "מנאייכ" 2, כאן 11, 2022
צילום מסך: גילי שמעיה (אבי סלמה) ולייבו (דורון בן דוד). "מנאייכ" 2, כאן 11, 2022

צילום מסך: דודו כהן: "ואז איל [...] פותח שהכול היה מתיחה. עבדו עליי בעיניים." "גולסטאר" 4, הוט 3, 2017
צילום מסך: דודו כהן. "גולסטאר" 4, הוט 3, 2017

צילום מסך: לירן רוזן: "תקשיבי, זו התחושה שלי, אני פותחת את זה כי אני אומרת, אין לי בעיה להכיר אותך". "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: לירן רוזן"האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: בר כהן, אופק לוי, טליה עובדיה ודרור רוקנשטיין. טליה: "עדיף שאני לא אפתח". אופק: "תפתחי, תפתחי". "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: בר כהן, אופק לוי, טליה עובדיה ודרור רוקנשטיין. "האח הגדול", עונה 4, רשת 13, 2022




"פותח עליו", פורסם בתפוז ב-28.2.2012





עופר D  28/02/2012 05:16
נראה שבמקרה הזה
הכוונה פשוט 'לפתוח (את הפה) על...'
ובענייני המשטרה - לצער הציבור כולו, נראה שיש עוד לא מעט תיבות פנדורה שכאלה, המסתירות הרבה אמיתות ושרצים. ולא בטוח שיש בהן איזו תקווה..
תודה על העדכון, עינת


המילים של עינת  28/02/2012 14:06
יפה ♥


שרוני 18  28/02/2012 08:24
נראה לי בסיכום שכאן פותחים יותר מסוגרים.
יום נפלא,
שרוני

המילים של עינת  28/02/2012 14:05
גם לך שרוני ♥


motior  28/02/2012 10:29
כשקראתי את הכותרת
הנחתי שמדובר ב"פותח את הפה" - לא הכרתי את הסלנג שמשמיט את "הפה".
שעשע אותי שפותחים כדי לסגור... מצד שני, אם לא פותחים, איך אפשר לסגור?
תודה על רשומה מעניינת!

המילים של עינת  28/02/2012 14:06
בבקשה ♥


seymore butts  28/02/2012 11:03
הסיפור הזה מזכיר לי אמרת כנף
ששמעתי פעם - ההבדל בין העבריינים לשוטרים הוא המדים. כמובן שזו הכללה שחוטאת לרוב השוטרים שאינם כאלה, אבל סיפורים כמו שהבאת כאן מכתימים את כלל הציבור.
הכרתי את הסיפור על פנדורה אם כי לא את כל הפרטים שהבאת כאן. החידוש הגדול מבחינתי הוא שהמיל דורון מקורה ביוונית - אילו שאלת אותי קודם לכן הייתי מוכן להמר שהיא מופיעה בתנ"ך.
איך זה שאת זוכרת בדיוק את היום בו צפית בכתבה ב"עובדה" לפני למעלה משנתיים? יש לך זיכרון של פיל (אולי שווה לחקור מנין הביטוי הזה).


המילים של עינת  28/02/2012 13:56
איך ידעתי שתשאל :)
אני זוכרת הכל היטב. דברים נחקקים אצלי בראש, ויש מקום להכל. מתישהו בדרך זה יוצא החוצה. כל דבר והזמן שלו. אני מחכה לזמן המתאים לכל דבר עד שהוא מגיע מעצמו :)


ע נ נ ת  29/02/2012 13:18
אז הוא פותח או סוגר?



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.