יום שלישי, אוגוסט 09, 2011

בטירוף

"בטירוף שלי" התפרסם באתר מאמרים ב-9.8.2011


איך אומרים:
"אני אוהבת אותך בְּטֵרוּף
או 
"אני אוהבת אותך בטירוף בַּטֵּרוּף"? 

זה מטריד אותי בטירוף!

חיפשתי בגוגל בטירוף, וכמובן, לא מצאתי. גוגל לא מנקד:
  • עוגת שוקולד עסיסית בטירוף
  • מצחיקים בטירוף
  • זה טעים לי בטירוף

אם נבחן את זה על פי כללי העברית, יש להגות את התחילית בי"ת בתואר הפועל "טירוף" בשווא:
  • הוא יצא בְּ-חיפזון (בשווא)
  • הוא דיבר בְּ-להט (בשווא)
  • היא דיברה בִּ-מהירות (השווא בבי"ת הופך לחיריק בגלל השווא במ"ם)

ובכל זאת, שמתי לב שאנשים אומרים בַּטֵּרוּף כמשהו  ספציפי.  מדוע?

מתוך מילון הסלנג המקיף של רוביק רוזנטל. "בטירוף" מנוקד בפתח


השערה מאוחרת: 

אולי לעומת מילת היחס הכללית בְּ ,  בַּ ספציפית ומדגישה יותר את התיאור ולוקחת אותו לעולם שפת הדיבור. בכל אופן, בְּטירוף / בַּטֵּרוּף מייצגת לרוב משמעות חיובית - ממש, מאוד: "זה יכול ממש לייצג אותנו בטירוף באירופה"; ולעיתים משמעות שלילית - באופן קיצוני:  "זה היה אלים בטירוף".

אספתי בטירוף צילומים שמתעדים את השימושים בבטירוף. בטירוף שלי. 

ב-1981 -"בלחץ" ולא "בטירוף": "יהיה כאן צפוף בלחץ" (שושיק שני בסרט "שיגעון של אבא", 1981). .
ב-2003 השתמשו ב"בטירוף", אבל במינון נמוך יחסית: "הוא פשוט נלחץ מזה בטירוף" (אהבה מעבר לפינה, הוט, שודר לראשונה ב-2003)

"זה מרגש אותי בטירוף. כאילו, יש לי צמרמורת"(רמי פורטיס באקס פקטור 2015, רשת) 

"את ריגשת אותי בטירוף" (חברים/משפחה של מתמודדת בסיום הביצוע באקס פקטור 2015, רשת)


"זה היה פשוט מפתיע בטירוף" (משתתפים באקס פקטור 2015, רשת)

"לא פשוט, אני מתרגשת בטירוף" (זמרת באקס פקטור 2015, רשת)

"זה נראה לי מגניב בטירוף". -"גם אני, זה יהיה קול" (משתתפים באקס פקטור 2015, רשת)

"לא, אני... הקול שלי רעד ואני זייפתי בטירוף" (ליה טישצ'נקו באקס פקטור 2015, רשת)

"היא חמודה בטירוף ואני מת עליה, וזהו" (משתתף על ליה טישצ'נקו באקס פקטור 2015, רשת)

"לא, אבל נירו, זה היה אלים בטירוף, בטירוף" (האח הגדול וי-איי-פי 2015, מאקו)

"וגם חשבתי שזה יכול ממש לייצג אותנו בטירוף באירופה" (קרן פלס, הכוכב הבא 3, 2015, מאקו)

"אני עדיין חושב שאתה מוזיקאי ומוזיקלי בטירוף" (משה פרץ, אקס פקטור, רשת, 2015)

"נדלקתי על זה בטירוף" (עופר שכטר, סמולטוק הוט בידור, ווינט)

"ריגשת אותי בטירוף" (עדן בן זקן לזמרת באקס פקטור, 2017, רשת)

"הוא זייף בטירוף" (שירי מימון על אחד המשתתפים, אקס פקטור 2015, רשת)


איתי לוי בשיר "זז בטירוף" (2019): 
"איך הם יפים אני זז בְּטירוף
שמים ורודים קישטו את השכונה". 
הרס לי את כל התיאוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.