יום שלישי, פברואר 22, 2011

עבודה סיזיפית

 "סוג של עבודה סיזיפית" פורסם בתפוז ב-22.2.2011


"תיאטרון זה מקצוע מאוד סיזיפי, מאוד קשה", אומר השחקן שרון אלכסנדר לשירה פליקס ("המקצוענים", ערוץ 10, 17.2.2011). פליקס מתלהבת: "אני משתמשת הרבה במשפט הזה" (כלומר במשפט עם "סיזיפי"). בהמשך, היא שואלת אותו: "אז למה לעשות תיאטרון? תוותר על זה", וכשהוא שואל אותה למה, היא משיבה: "כי זה סיזיפי, זה קשה".

שירי מימון ושמעון בוסקילה התראיינו בחדשות (ערוץ 10, 20.2.2011) על המופע החדש המשותף שבו הם חוגגים 150 הופעות: "תמיד אנחנו עובדים הכי קשה בעולם", אומרת מימון, "לוקח לנו, ככה, עבודה קשה, עבודה סיזיפית".

בטורו "משחק מילים" (סיזיפוס הישראלי, הארץ, 29.9.2006) מצטט אהוד אשרי את שלי יחימוביץ', המספרת למוסף "הארץ" על פעילותה הפרלמנטרית: "העבודה הזאת קשה. סיזיפית. אפורה. אבל אני מופתעת עד כמה היא משיגה תוצאות". 

"אם יחימוביץ' השיגה תוצאות", כותב אשרי, "עבודתה לא היתה סיזיפית. העונש שהטיל זאוס על סיזיפוס היה שלא יצליח לעולם להציב את האבן בראש ההר. לכן 'עבודה סיזיפית' היא עבודה אינסופית ללא תכלית וללא תוצאות. רק בעברית נהפך העונש הנורא לדימוי חיובי של פעילות קשה למען מטרות מבורכות. או שסיזיפוס הישראלי הוא לא פראייר, או שהישראלי לא יודע מיהו סיזיפוס".

סיזיפוס הוא דמות מן המיתולוגיה היוונית. סיזיפוס היה בנו של מייסד קורינתוס. על פי אחת מגרסאות הסיפור, סיזיפוס סחט מאל הנהר, אסופוס, הבטחה כי יספק מעיין מים חיים לקורינתוס. בתמורה הוא גילה לאל הנהר שזאוס הוא זה שחטף את בתו. זאוס כעס על סיזיפוס והטיל עליו עונש כבד. בעולם שמתחת לפני האדמה חייב סיזיפוס לגלגל גוש של סלע במעלה הר גבוה. בכל פעם שהסלע הענק מגיע לראש ההר הוא שב ומתגלגל מטה במדרון. עונשו האכזרי של סיזיפוס מאלץ אותו לרדת בעקבות הסלע ולגולל אותו שוב לראש ההר.  סיזיפוס נידון לנצח למאמץ חסר תועלת וייאוש ללא סוף. (לקוח מאתר SHVOONG, המיתוס של זיסיפוס, ומוויקיפדיה).

כיום משתמשים ב"סיזיפי" במשמעות שונה: זה דבר מה קשה לביצוע, עבודה הדורשת המון סבלנות ואורך רוח, אך בניגוד לסיזיפוס המיתולוגי האומלל שנלכד בגורלו ולא הייתה כל תכלית למעשיו, אצל סיזיפוס הישראלי שמספר על עבודתו במבט לאחור, העבודה הסיזיפית משתלמת ומשיגה תוצאות, והיא מרמזת על תכונותיו הטובות: התמדה, סבלנות, כוח רצון, אמונה, לוחמנות חיובית, חוזק, עוצמה, תעצומות נפש וחוסן. כל אלה מובילים לניצחון.

עו"ד אורי קורב, התובע במשפט אהוד אולמרט בפרשת מעטפות הכסף, לאחר ביטול זיכויו, מחוץ לאולם בית המשפט: "זוהי מלחמה סיזיפית, זה לוקח הרבה זמן, אבל סוף הצדק להיעשות". נענע 10, 3.4.2015 )

"תשמע, זו משימה מאוד סיזיפית" (השף אסף גגרניט לשפים מושיק רוט ומאיר אדוני, "משחקי השף", רשת, 23.7.15) 

*******************
ניתוח / תיעוד מילים



LashonIvrit  22/02/2011 18:09
• אכן טעות מעצבנת
זה כמו שאנשים עושים מהפך של 360 מעלות ויש כאלה שעושים מהפך של 720 מעלות. כמובן הם עשו מהפך של 180 מעלות, אבל יש אנשים שלא משתנים.
לפעמים רוצים להעצים את המצב ומשתמשים במילים או במושגים לא ברורים.

עדי א רן  22/02/2011 18:44
• ברור שהישראלי לא יודע מיהו סיזיפוס
מה שהישראלי הממוצע יודע משתקף בתכניות שמשודרות בפריים טיים בטלוויזיה - האח הגדול, ארץ נהדרת, הישרדות, ומשחקי כדורגל וכדורסל (אם שכחתי משהו - אני גאה בכך). רוב הציבור יודע את המתרחש במחוזות אלה לפרטי פרטים.
מעבר לכך - הישראלי הממוצע לא יודע הרבה. הרצל ובן גוריון מתקשרים אצלו איכשהו להקמת המדינה ובזה נגמרת הבקיאות בהיסטוריה. מיתולוגיה יוונית? זה קשור לל"ג בעומר, לא?
"סיזיפי" על פי המובאות שלך הוא פשוט הפרזה של "קשה". והנה מצטרף חדש למשפחת המלים אקטואלי, סולידי, הפנינג וטוקבק - מילים שמשמעותן בעברית מנותקת לחלוטין מהמשמעות המקורית.


לשונאי10  22/02/2011 19:27
• אהבתי את הרשומה
שכתובה בחן ובעניין, מה שעושה אותה מעניינת וחיננית

motior  22/02/2011 20:45
• ואני משתעשע תמיד מהביטוי
"מלחמה בטחנות רוח" - שהפך משום מה למלחמה חסרת סיכוי - אך צודקת - בגוף גדול, בעוד שבמקור מדובר בהתקפה חסרת טעם על גופים דוממים שדון קישוט דימה לענקים.

המילים של עינת  23/02/2011 00:17
° וואללה? לא ידעתי. תודה!

ע נ נ ת  24/02/2011 14:56
• מדהים איך דברים מאבדים את ההקשר
אבל לנסות להחזיר את הביטוי למשמעותו זו באמת עבודה סיזיפית!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.