יום שלישי, מרץ 31, 2020

סדר מילים במשפט - דוגמאות

"בובות", הוט
"בובות", הוט

הדוגמאות הבאות נועדו להמחיש את פעולת תיקון סדר המילים במשפט בעריכה לשונית של טקסט כתוב - לא בכתוביות שמתעדות את דברי הדמות או הדובר:

"כולם מעולים, אז אני צריכה גם להיות מעולה" (מאסטר שף 5, 19, קשת, 2015) התיקון: "כולם מעולים, אז גם אני צריכה להיות מעולה"
"כולם מעולים, אז אני צריכה גם להיות מעולה" (מאסטר שף 5, 19, קשת, 2015)
התיקון: "כולם מעולים, אז גם אני צריכה להיות מעולה" 




"אני חייבת ללכת גם" ("בובות", הוט).  התיקון: "אני גם חייבת ללכת", כלומר נוסף לכל מה שאמרתי, אני גם חייבת ללכת.
"אני חייבת ללכת גם" ("בובות", הוט). 
התיקון: "אני גם חייבת ללכת", כלומר נוסף לכל מה שאמרתי, אני גם חייבת ללכת. 


"אני יודע שזה לפעמים לא מגניב לבקש" ("כפולה", הוט).  אפשר: "אני יודע שלפעמים זה לא מגניב לבקש", כלומר לפעמים זה מגניב לבקש ולפעמים זה לא מגניב.
"אני יודע שזה לפעמים לא מגניב לבקש" ("כפולה", הוט). 
אפשר: "אני יודע שלפעמים זה לא מגניב לבקש", כלומר לפעמים זה מגניב לבקש ולפעמים זה לא מגניב.
"כי לא אכלתי ושתיתי מים אפילו" ("לגעת באושר", הוט) אפשר: "כי לא אכלתי ואפילו מים לא שתיתי", כי ה"אפילו" מתייחס למים. ואפשר: "כי לא אכלתי ואפילו לא שתיתי מים".
"כי לא אכלתי ושתיתי מים אפילו" ("לגעת באושר", הוט)
אפשר: "כי לא אכלתי ואפילו מים לא שתיתי", כי ה"אפילו" מתייחס למים. ואפשר: "כי לא אכלתי ואפילו לא שתיתי מים".

"ואפשרות להגדיל את ההיצע במהירות יחסית גבוהה" (אנליסט, חדשות ערוץ 10, 2015) התיקון: "ואפשרות להגדיל את ההיצע במהירות גבוהה יחסית". תואר הפועל אחרי התואר.
"ואפשרות להגדיל את ההיצע במהירות יחסית גבוהה" (אנליסט, חדשות ערוץ 10, 2015)
התיקון: "ואפשרות להגדיל את ההיצע במהירות גבוהה יחסית". תואר הפועל אחרי התואר.

"חיזקה את תיאוריית הקונספירציה שליברמן כבר מפיץ שנים" (המקור, ערוץ 10, 2016) התיקון: "חיזקה את תיאוריית הקונספירציה שליברמן מפיץ כבר שנים" - תואר הפועל "כבר" אמור להתייחס לשנים ולא למפיץ.
"חיזקה את תיאוריית הקונספירציה שליברמן כבר מפיץ שנים" (המקור, ערוץ 10, 2016)
התיקון: "חיזקה את תיאוריית הקונספירציה שליברמן מפיץ כבר שנים" - תואר הפועל "כבר" אמור להתייחס לשנים ולא למפיץ.


"אבל את גם לא בסדר" ("הבורגנים", חינוכית) מהמשפט עולה שלא רק שהיא בסדר (או כל דבר אחר) - היא גם לא בסדר. התיקון: "אבל גם את לא בסדר", כלומר לא רק אני לא בסדר, גם את לא בסדר.
"אבל את גם לא בסדר" ("הבורגנים", חינוכית)
מהמשפט עולה שלא רק שהיא בסדר (או כל דבר אחר) - היא גם לא בסדר. התיקון: "אבל גם את לא בסדר", כלומר לא רק אני לא בסדר, גם את לא בסדר.


"וואי וואי, היו לי הרבה סיטואציות שיכולות לקרות בראש" (טליה, האח הגדול עונה 4, רשת, 2022) טליה חשבה בראש על סיטואציות שהיו יכולות לקרות במציאות ולא על סיטואציות שיכולות לקרות בראש, לכן עדיף: "וואי וואי, היו לי בראש הרבה סיטואציות שיכולות לקרות".
"וואי וואי, היו לי הרבה סיטואציות שיכולות לקרות בראש" (טליה, האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)
טליה חשבה 
בראש על סיטואציות שהיו יכולות לקרות במציאות ולא על סיטואציות שיכולות לקרות בראש, לכן עדיף: "וואי וואי, היו לי בראש הרבה סיטואציות שיכולות לקרות".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.