יום שישי, דצמבר 16, 2011

למדר



"מידור מחתרתי בגן" התפרסם בתפוז ב-16.12.2011

בזמן האחרון אני נתקלת הרבה, כך נדמה לי, ב"למדר". מהו מידור?

על פי מילון אבן שושן: [מן מדור] 1. חלוקה למדורים; 2. שיטה בארגוני מחתרת שלפיה אין חבר בחוליה אחת מכיר את חבריו בחוליה אחרת, מטעמי ביטחון.
במילון רב מילים אחת המשמעויות המוצעות היא: "יצר חיץ, חסם, מנע גישה, הגביל".

פועל דומה הוא "להדיר" [נ-ד-ר]: למנוע, לנשל, לאסור, להרחיק, לשלול, להוציא. למשל: הדיר רגליו, הדיר שינה מעיניו, הדיר מנכסיו, הדרת נשים.

דוגמאות מגוגל:

  • משרד הבריאות הורה למד"א לא למדר ארגוני הצלה ולבטל את ההוראה החדשה שהעביר לאנשיו שלא לספק למתנדבי ארגונים אחרים מידע מדויק בביפרים על אירועים עם נפגעים.
  • נתניהו ממדר את סילבן שלום. החליט שדף המסרים העובר לשרים לא יעבור אליו יותר.
  • כך ממדרים את האבות הגרושים: מדוע המידע הנוגע לילד מגיע מהרשויות רק לכתובתה של האם?
זה מזכיר לי את התקופה שבה עבדתי בגן ילדים בקיבוץ. אחרי ארוחת הבוקר הילדים נהגו לשחק בחצר בזמן שהמטפלות שתו קפה, ואז עמית נכנס לגן בוכה.
הגננת: "עמית, מה קרה?"
עמית: "הם הפרישו אותי מהמשחק..."

זה היה לפני יותר מעשרים שנה. אם זה היה היום הוא כנראה היה אומר "הם מידרו אותי".

"את הצד שממדר, את הצד הלא נגיש" (אמילי מואטי, תיק תקשורת, חינוכית, מאי 2015)
"הטיעון הגדול שלה, שאני מרחיק אותה, אני ממדר אותה" (נדב אבוקסיס, נדמה לי, "מחוברים", הוט 2015)
מגששת באפלה 4316/12/2011 | 19:31
:-) שבת מחוייכת לך! 

גגג האחת 16/12/2011 | 21:27
רשומה מסקרנת וחמודה...
מאחלת לך שבת נהדרת!



veredgy 17/12/2011 | 09:19
המדור לחיפוש קרובים אין ספק שילדים רבים בגיל הגן היום בכלל לא יודעים מהן המשמעויות השונות של המילה הפרישו.
פעם המדור היחיד ששמעתי עליו היה זה שנועד לחיפוש קרובים. שארית הפליטה מתקופת השואה. אח"כ היה המדור של המשטרה ומדורים (במקום מחלקות) בבתי חולים במיוחד המדור של חוליים לא גופניים. . אני חושבת שבתקופתנו זו הפעם הראשונה משתמשים בפועל "למדר".
מכל מקום יפה שהארת עינינו ובחרת להביא את המונח הכל-כך נפיץ הזה. "להדיר".


motior 17/12/2011 | 09:50
או שהוא היה אומר "הם הדירו אותי"... די להדרת עמית! :-)



ע נ נ ת 18/12/2011 | 15:20
מעניין, תודה! 

עופר D23/12/2011 | 05:30
חג שמח, יקרה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.