יום ראשון, אוקטובר 19, 2008

זמן ציווי

"פנייה נרגשת לאקדמיה ללשון העברית" התפרסם בתפוז ב-19.10.2008


ב-2005, כשלימור לבנת הייתה שרת החינוך, פנו אליה ארגוני המורים בקריאה בשלטי חוצות: "לימור, הרסת את החינוך, תתפטרי!"

בטורו משחק מילים (תתפטרי? התפטרי! הארץ, 20.5.2005) המליץ אהוד אשרי לשקול שוב את נוסח הקריאה, "לא משום ששרת החינוך מצטיינת פתאום בתפקידה, אלא משום שהנוסח העברי הנכון הוא 'התפטרי!'"

אבל תודו (או הודו) שהגיע הזמן שזמן הציווי יתפטר מהשפה העברית. רבים אינם משתמשים בזמן ציווי, ומחליפים אותו בזמן עתיד. זה מקובל ולגיטימי במאמרי טיעון, בספרים לילדים ולמבוגרים ואף בשירה. מי שמתעקש לשמור על זמן ציווי הטקסט שלו נשמע ארכאי, מאולץ ולא טבעי, בייחוד בציווי של פעלים כגון ליהנות (hehane?), לירות (yere), לייגע (yega), להגיע (haga), להריח (harach), להביע (haba), להשקיע (hashka) ועוד. זה נשמע מוזר, ורבים אינם מכירים את צורת הציווי של פעלים אלה.

את זמן הציווי אפשר לשמור למילים קצרות, כגון: לך, בוא, תן, שב, רוץ וכדומה. רפי-בוא-תן-לי-להבין-רשף מומחה בפעלים כאלה.


כתוביות הנאמנות לדיבור הטבעי. נכתב כפי שנאמר "תסתכלי" בעתיד ולא "הסתכלי" בציווי: "מוניק, נשמה שלי, הי, תסתכלי עליי" (הסדרה "בובות", הוט, 2007-2008)



סבלנות אין קץ  19/10/2008 22:23
בשלב מסויים אני מניחה שהאקדמיה
אכן תיכנע לדרישות הציבור.
בקורס בלשנות לפני אי-אלו שנים המרצה אמרה שכל הכללים משתנים לבסוף לפי השפה הדינמית. הדוגמא שנתנה היתה מחרידה: היא אמרה שבעוד מאה שנים, סביר להניח שהשיבוש השגור בשם המספר יהיה תקני ("שלוש בנים").
ואני אתהפך בקברי.


איש  20/10/2008 01:17
את לא
את לא פורעת חוק
את מנסה לתקן לשון ארכאית שהגיע עת להשלים עם הצורך לשנותה ולה שלים אם מה שאנשים עצמם עשו.
כלומר תיקנו.
כשם ש
האקדמיה אישרה שביטוי נוא הוא לא רק שםואר לדבררעאלא אדיר
וכשם שויתרה על התתעלפנה או תשתגלנה. והרשתה לומר תתעלפו
ועל המילה השניה אנילא אחזור גם אם יכו אותי בשוטים. תשתגלו?
חס וחלילה!


המילים של עינת  20/10/2008 23:16
הפועל ש.ג.ל. ממילא כבר אינו בשימוש


seymore butts  23/10/2008 12:54
הפועל ש.ג.ל. דווקא כן בשימוש
לפחות אני משתמש בו רבות ברשומות שלי. כמה פעמים אפשר להשתמש ב-ז.י.ן ? חייבים לגוון.
חוץ מזה לא שמעת על שגליהו פינקוס ?


הנחליאלי  22/10/2008 19:25
יש אורח חדש בבלוג. התחדשי!


המילים של עינת  23/10/2008 11:07
תודה. כיף להתחדש עם בואך :)


seymore butts  23/10/2008 12:58
אכן "היהנה" נשמע ארכאי לחלוטין
כדי להוריד לך עוד סעיף מכתב האישום - הייתי ממליץ לאקדמיה לאמץ רשמית גם את המילה "פלצני" ולהגדיר באותה הזדמנות אחת ולתמיד מה זה אומר בדיוק.


לשונאי10  13/09/2009 13:57
אהבתי את הרשומה
לחלק מהדברים מסכים בהחלט. לרשימה הייתי מוסיף גם את:
הרחבת הצורה התקינה "זה לזה" גם ל"זה לזו" וכיו"ב.
אפשרות לקבלת "במידה ש" כתיאור תנאי בלשון ימינו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.