יום רביעי, אפריל 07, 2010

כן

האח הגדול: והעובדה שתניה יכולה לצאת ואתה תישאר פה שוב לבד? 
שי חי: זו החברה הכי טובה שלי. זאת אומרת, אני כן בלחץ, אולי אפילו יותר משאר הדיירים, ואני כן לא רוצה שהיא תלך, ואני כן רוצה להמשיך לעשות את זה איתה. 

(האח הגדול 7, סודות מחדר האח, קשת, 2015)



כן
  • מדגיש את הניגוד בין דבריו של האחר או את ההתייחסות החיובית שבאים בניגוד לדברים האחרים שנאמרו קודם לכן או כחיזוק בתשובה לשאלה;
  • מדגיש את האמירה גם אם היא לא באה כניגוד ומוסיף חגיגיות ודרמטיות;
  • מדגיש את החיוב ולא את השלילה;

"תגידו כן" התפרסם בתפוז ב-7.4.2010 ; "לא רוצה את כן רוצה" התפרסם ב-2.11.2012, ובהארץ  "יס ווי כן". (קיבל את תו בחירת העורך בתפוז)







"אני כן רוצה ללמוד, ואני כן רוצה להתפתח, ואני כן רוצה להצליח במה שאני עושה".

בשביל מה צריך את ה"כן" הזה? האם לא די בכך שנימנע מ"לא" לפני הפועל בשביל שיבינו שזה "כן"? נראה שלא, עבור רבים.


תכירו את קרן מדייט בחשכה (רשת, ערוץ 2, 2012), שכן אוהבת לשלב את המילה "כן":
  • "אז אני חושבת שאני כן רוצה לתת צ'אנס לנווה"
  • "אני כן רוצה להתמסד"
  • "אני כן רוצה להתחתן"
  • "אני כן רוצה לראות אותך באור"
  • "מה שחשוב לי זה כן שאני אהיה עם מישהו"

ותכירו את צוקי, שגם הוא כן אוהב: "שירה, כביכול, זה מה שאני כן מחפש".

התוספת של "כן" מדגישה את החיוב במשפט, וכמו שאומר דוד קיגלר בחיקוי של פרופסור עמוס רולידר: "לא רוצה, לא רוצה, לא רוצה - אז כן רוצה!"

אני כן מבינה את רולידר שזקוק ל"כן" הזה כדי להרתיע הורים וילדים מפוחדים, ואני כן מבינה את הצורך ב"כן" כשזה בא כניגוד או כחיזוק בתשובה לשאלה, אבל אני לא מבינה את ה"כנים" האחרים. 

שמתי לב שזה מופיע בעיקר בשפה של אנשים קצת רוחניים שלא רוצים להשתמש במילים שליליות. אנסח את זה אחרת: הם מעדיפים להימנע ממילים שליליות. ראיתם איך זה עובד בלי "לא"? צריך כן למצוא תחליפים טובים! צריך כן לחשוב חשיבה חיובית, כן לאהוב את עצמנו, כן להגיד כן!


קרן: "תן לי רק הרצאה כי זה מה שכן מעניין אותי" (דייט בחשכה, רשת, 2012)
"על מה את רוצה [את ההרצאה]?" קרן: "על משהו שהוא כן מקורי וכן יצירתי" (דייט בחשכה, רשת, 2012)
קרן: "איזשהו משהו יתקדם, כי הוא כן רוצה לראות אותי באור" (דייט בחשכה, רשת, 2012)
קרן: "וכן הייתי רוצה להכיר אותו קצת יותר" (דייט בחשכה, רשת, 2012)
"כן גרם לי לדאוג" (משתתפת בדייט בחשכה, רשת, 2012)

"ושהוא כן מתכנן להגיע רחוק" (משתתפת בדייט בחשכה, רשת, 2012)
"שירה, כביכול, זה מה שאני כן מחפש" (משתתף בדייט בחשכה, רשת, 2012)
"ויש כאילו כן חברות מאוד גדולה וטובה ואהבה מאוד גדולה" (עופר שכטר, סמול טוק, הוט, 2012)
השימוש המקובל ב"כן": "זה לנהל עסק. בזה אני כן מבין" (שי אביבי בדמותו של בני, "הבורגנים", 2000-2004) 

שי חי: "זו החברה הכי טובה שלי. זאת אומרת, אני כן בלחץ, אולי אפילו יותר משאר הדיירים, ואני כן לא רוצה שהיא תלך, ואני כן רוצה להמשיך לעשות את זה איתה" (האח הגדול 7, סודות מחדר האח, קשת, 2015)

גגג האחת 07/04/2010 | 07:10
הרשומה נהדרת!
מעולם לא שמתי לב לזה כתופעה. גם לא זכור לי ששמעתי את האנשים הרוחניים שאת מזכירה, אבל ההרגשה היא (ולא לראשונה) שאני נלווית לאדם עם זכוכית מגדלת רבת עוצמה בסיור במחוזות מוכרים ולפתע מבחינה בדברים שעד היום חמקו ממני. זה כיף!
תודה רבה עינת מתוקונת!
}{



המילים של עינת 09/04/2010 | 18:10
בכיף גגג }{ ♥
אני לא יודעת אם אפשר לכנות אותם רוחניים. קשה לי להגדיר את הקבוצה הזאת.


שרוני 1807/04/2010 | 07:38
אוסיף על דברייך מתוך ספרו של
יורם יובל " מה זו אהבה"
ליבט עלך ניסוי ומצא כי חצי שניה לפני שאדם נעשה מודע לרצונו החופשי להרים את אצבעו , כבר "יודע" המוח שלו שרצון כזה עתיד להתרחש – פוטנציאל המוכנות.
מבחינה סובייקטיבית נדמה לנו שהרצון החופשי שהתעורר בנו הוא הסיבה להרמת אצבע , אבל במציאות ההיפך הוא הנכון – הרצון החופשי שחשנו כנראה אינו הסיבה , אלא תוצאה של מוכנות במוח, תהליך המתעורר ופועל מחוץ למודעות.
הדבר המפתיע – קיימת ספונטניות והיא דווקא בהחלטה שלא לעשות משהו.
כשאתם מגיבים לדברים ב"לא" כהרגל, האגו מתחזק. אמירת "כן" מחלישה את האגו. האגו, הזהות של הצורה שלכם, אינו יכול להתקיים במצב של כניעה. ( אקהרט טול)
לסיכום - אין ספונטניות בלומר "כן" , אך יש ספונטניות בלומר "לא"


המילים של עינת 09/04/2010 | 18:16
אצלי זה דווקא יותר ספונטני וטבעי
להגיד "כן" מאשר "לא". מה זה אומר על האגו שלי? בכל אופן, האגו שלי גדל לאחרונה, בייחוד לאחר פרסום "תגידו כן". :)

motior 07/04/2010 | 08:54
גם אני לא נתקלתי בתופעה יותר מדי
אבל מיד בתחילת הרשומה חשבתי על זה כתרגום של I do


המילים של עינת 09/04/2010 | 18:08
I love you"
I do, I do, I do, I do, I do"
(abba)



אתי אברהמי 07/04/2010 | 21:48
אהבתי רוצה להביא לידיעתך
שיש בתל אביב ברחוב הפרדס 3 מרכז חמד"ע. תיכון מדעי שיש בו הרצאות לציבור בערבים בין 19-21 המקום נגיש כולל חניה.
אתמול השיח היה על מדע ופנטזיה
מה נכון ומה לא(-:
חושבת שהיית נהנית
http://www.hemda.org.il/template/default.asp?maincat=14
בין מדע למדע בדיוני
הקורס שלקחתי הפעם
ערב טוב
אתי

תודה אתי על המידע. נשמע מעניין.
המילים של עינת 09/04/2010 | 17:55
שבת שלום♥


מנורה 07/04/2010 | 22:51
תמיד מענין וגורם לחשוב אחרי שקוראים
את הפסטים שלך
לילה טוב♥


המילים של עינת 09/04/2010 | 17:42
תודה מותק ♥


המיזנטרופית 08/04/2010 | 03:17
אני כן נהינתי מהפוסט שלך!


המילים של עינת 09/04/2010 | 17:41
כן נהניתי, כן נהנינו, כן ליהנות♥

טולה הורוביץ 08/04/2010 | 11:36
אכן כן..
המילה כן היא חיובית. וחשיבה חיובית מביאה לתוצאות חיוביות..
בכלל, להשתמש בכן במקום בשלילה נותן להכל חיזוק וכח.. תקראי לזה רוחני או איך שלא יהיה, אני חושבת שזה פשוט אופטימיות מעשית :)
אהבתי. בכלל, מעניין פה.. אשוב לבקר ;)


המילים של עינת 09/04/2010 | 17:53
בכיף, טולה מתולתלת :)

אפרת מים עמוקים 08/04/2010 | 12:28
לא יודעת מאיפה הוצאת את זה..
רוחניקים משתמשים בניסוח כזה.. המממ... ממש לא שמעתי שום דבר כזה בסביבה.
אולי זה בסביבה שלך כך?
ואגב זה לא נכון מה ששרוני אמר לגבי ספונטניות - יש אנשים שיש להם נטיה בשאלה (ללא קשר לניסוחים שכתבת) לענות ב"כן" ואחרים שיש להם נטייה להשיב ב"לא". לכל אחד הנטייה שלו, ואם יודעים מה הנטייה של מישהו, קל יותר לנסח שאלה שתוביל בהסתברות גבוהה יותר לתשובה שרצויה לצד השני.


המילים של עינת 09/04/2010 | 18:13
"רוחניקים"? נחמד :)

playtrip 08/04/2010 | 13:26
You do wanna!
You Don`t Wanna! I do Wanna!
I don`t Wanna!
You do wanna!
I don`t Wanna!
You do wanna!
I don`t Wanna!
You Don`t Wanna!
I do Wanna!
You Don`t Wanna!
I do Wanna!
You Don`t Wanna!
I do Wanna!!! And you don`t gonna stop me!!!

תושב חוץ 08/04/2010 | 14:39
זה מזכיר לי את מה שכתבת בעבר על
השימוש ב"בעצם".
אנשים מוסיפים מילים מיותרות כי זה נשמע יותר מתוחכם או חיובי.
בהזדמנות הזאת רציתי לשאול אם "למרות ש" זאת טעות?


המילים של עינת 09/04/2010 | 17:35
"למרות ש" זאת טעות, אבל יותר ויותר
אנשים, וביניהם אני, מרשים לעצמם להשתמש בזה, וזה בהחלט נסלח. 


ע נ נ ת 09/04/2010 | 13:21
וואו, כל כך חיובי
יכול להיות שזה התחיל אחרי ססמת הבחירות של אובאמה?
Yes, We Can!!!


המילים של עינת 09/04/2010 | 17:36
עוד הרבה לפני כן.
 וחוץ מזה לדעתי לא אובמה המציא את yes we can אלא חברת יס, לא? :)


ע נ נ ת 05/11/2012 | 15:03
הזכרת לי סרט ישן עם קיאנו ריבס - "המפסע המופלא של ביל וטד" - שם, כשאחד מספר לשני משהו מדהים במיוחד, השני אומר "No Way!" - והראשון עונה מיד: "Yes Way!"


ע נ נ ת 05/11/2012 | 15:04
המסע. בלי פ'.

עלמה 705/11/2012 | 22:07
(-: גם ב"עולמו של וויין" אחד מהם כל הזמן אומר: "No way", והשני עונה "'!way"


חתולי 808/11/2012 | 20:31
למה בכלל את מסתכלת על התכנית הזו? זו תכנית כן מעצבנת... (וגם כל האחרות).....


המילים של עינת 15/11/2012 | 00:16

על דייט בחשכה? בעיקר מטעמי מחקר 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.