יום שבת, 4 ביוני 2016

להתנהל




"זה הניב פירות והגעתי לבן אדם. והוא הפרויקט החדש שלי, שי חי. אני מתקרב לרגע הזה שאני אנער אותו ואני אתפוס אותו ואני אגיד לו: 'אחי, בוא נלמד להתנהל עם בני אדם'. אנחנו הבסיס שלנו מאוד דומה. אני חושב שאני הבן אדם שכן יכול להראות לו איזשהו צד שונה ולהוות לו איזושהי מראה. כשהוא יצא מפה אז הוא ידע להתנהל עם אנשים בצורה שונה ובמקום לריב עם שישה אנשים כל יום, אז הוא יריב אולי עם אחד או שניים".
(עמרי על שי חי, סודות מחדר האח 1, האח הגדול 7, קשת)


להתנהל


"התנהל" משמש בדרך כלל לתיאור של שמות עצם דוממים (ישיבה, שיחה, פגישה, חברה, גוף ציבורי וכדומה) ולאופן שבו הם מתבצעים, מתקיימים, נערכים, מתפתחים, מתקדמים או מתנהלים באמצעות בני האדם. כשאנחנו מתייחסים לבני אדם, "התנהל" הוא הלך, התהלך לאטו, צעד. כעת "התנהל" הוא פועל העומד בפני עצמו ומתאר מגוון של פעולות: נהג, התנהג, פעל, היה, עשה, התמודד, טיפל, תפקד, התייחס, ביטא גישה או עמדה, חי, מחזיק או מאמין בערכים, באידיאולוגיה, בגישה, באמונה או בעמדה, מנהל את חייו, חי על פי סגנון חיים או על פי דרך חיים מסוימת, בחר בדרך מסוימת, העביר מסר של..., חי את היומיום.

"התנהלות" היא התרחשות, מה שקרה, מה שהיה, מה שעשית, הדרך שבה טיפלת או התמודדת עם הנושא, הדרך שבחרת ללכת בה, הגישה או העמדה שנקטת בה. אין לשאול: "איך הייתי?" אלא "איך התנהלתי?" כמו ש"לסיים" תפס את מקומו של "לגמור", "לבצע" החליף את "לעשות", "לרשום" החליף את "לכתוב", "לומר" החליף את "להגיד", כך "התנהל", שמצלצל גבוה יותר, מחליף את הפעלים הנ"ל. מין שפה של מנהלים הפועלים בהיגיון ובשיקול דעת, ומי שהוגה את הפועל, מנסה להעביר לנו מסר של חוכמה ותחכום: "אני מתקרב לרגע הזה שאני אנער אותו ואני אתפוס אותו ואני אגיד לו: 'אחי, בוא נלמד להתנהל עם בני אדם'. כשהוא יצא מפה אז הוא ידע להתנהל עם אנשים בצורה שונה ובמקום לריב עם שישה אנשים כל יום, אז הוא יריב אולי עם אחד או שניים". כך עמרי על שי חי (האח הגדול עונה 7), וכשטהוניה רובל ב"היחידה" כועסת על עדי שילון, אורנה דץ אומרת לה: "אנחנו צריכות לחיות איתה באותו חדר, טהוניה, את צריכה לחיות איתה, להיות איתה באוטובוס, את צריכה להתנהל איתה". ל"התנהל" יש עוד תפקיד - תקינות פוליטית. מכיוון שזוהי מילה כללית ועמומה, אפשר להשתמש בה בלי לחשוש מהסתבכות, כשם ש"ניצול ציני" היא החלופה הגבוהה והמתחמקת ל"איזה גועל נפש של התנהגות".


"אני באמת דמוקרט, וגם כל ההתנהלות שלי לא יכולה להיות שעה אחת בדיקטטורה" (יורם שפטל, אולפן שישי, אוגוסט 2013) (moshe Halevi)
"תגיד שאתה חילוני ותתנהל כמו שאתה רוצה" (אולפן שישי 14.8.15, ערוץ 2)
"אני מתחיל לקבל תובנות לגבי התנהלות לא טובה ולא נכונה שלי לפני שנכנסתי לפה" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, 11, קשת, מאקו, מאי-יוני 2015)
"המעריצים אולי צעירים, אבל ההתנהגות היא כמו מסביב לכוכב רוק" (איך להיות - יובל המבולבל, ערוץ 10, יולי 15)
"ליאל מתנהל היום כמו כל ילד אחר, משחק ושומר על אחיו הקטנים" (חדשות ערוץ 2 28.7.15)
"איך מתנהלים בכל מיני מצבים, כי בכל זאת..." (טיטי, הישרדות הונדורס, 22, רשת, 2015-16)
"יש לך עצות לחתול וכלב בבית כדי שאני אדע איך להתנהל עם זה?" (מוקי, הכוכב הבא 3 17, 2015-16)
"ואחרי זה אנחנו מתנהלים מולו" (לילה כלכלי, ערוץ 10, אוגוסט 15)
"אני מתקרב לרגע הזה שאני אנער אותו ואני אתפוס אותו ואני אגיד לו: 'אחי, בוא נלמד להתנהל עם בני אדם'" (עמרי, סודות מחדר האח 1, האח הגדול 7, קשת, 2015-16)
"אתה לא יכול להמשיך להתנהל כמו שהתנהלת קודם" (ערן זרחוביץ', סמולטוק, הוט, ווינט)
"השבוע שוב התנהלתם נכון באגף המחזור" (האח הגדול VIP2, 9, קשת, מאקו, מאי-יוני 2015)
"לבוא מאמריקה עד לפה בשביל להתנהל בתוך רשת של רכילויות זולות" (איציק זוהר, האח הגדול VIP2, 10, קשת, מאקו, מאי-יוני 2015)
הצופה: "כן אבל זה לא קשור ללחשוף את עצמך. כאילו כל ההתנהלות נראית לא אותנטית. מישהו שמדבר אל המצלמות, מתרברב בקשרים שלו בעבר, אבל כל הזמן בקטע של לרדוף אחרי תשומת לב" (האח הגדול VIP2, מאקו)
"אנחנו צריכות לחיות איתה באותו חדר, טהוניה, את צריכה לחיות איתה, להיות איתה באוטובוס, את צריכה להתנהל איתה" (אורנה דץ על עדי שילון, היחידה 2, פרק 7, 2016) (seretbox.com)
"אני בן אדם שיודע להתנהל בשיח נורמלי, בכבוד, בדרך ארץ" (עדי שילון,  היחידה 2, פרק 7, 2016) (seretbox.com)
"באנו לכאן כדי לקבל כלים נכונים איך להתנהל" (פרסומת לקונטרול)
"זה מה שאנחנו אומרים כל הזמן, הוא מתנהל בשתי זירות" (תיק תקשורת, 31.12.15, חינוכית)
"האם יש בעיה בהתנהלות של החברה שלך?" (חדשות ערוץ 2, 14.1.16)
I held תורגם כ"התנהלתי": "איך את מרגישה (סטיב הארבי מראיין את מיס קולומביה, אחרי שהכריז עליה בטעות כמיס עולם במקום מיס פיליפינים, גיא פינס, ערוץ 10, ינו' 16)
"כשאת פתאום מבינה את ההתנהלות הזאת שלה" (גיא זוארץ, הישרדות הונדורס 17, רשת)
"חוזרים לחיים. כאילו זה לא אומר שהוא ככה בחיים האישיים שלו, וגם אם הוא התנהל לא טוב או מישהו אחר במשחק..." (רוסלנה בחדשות הבידור על רון שובל, פבר' 16, הוט בידור ישראלי)
_____________________
לפוסט "לך תתנהל", תפוז, 30.12.2010
לפוסט "ונא לדייק בהתנהלות", הארץ, 6.6.16
לעמוד הראשי