יום שבת, 16 בינואר 2016

עוצמתי, להעצים, להקטין




הצופה: אז אני רוצה להגיד לך שממש ממש שמחתי שנכנסת לבית האח, כי האג'נדה שלך מאוד מאוד דיברה אליי וחיכיתי לראות איך ולאן את הולכת לקחת את כל מה שדיברת עליו - על העצמה נשית, על נשים שצריכות להרגיש טוב עם עצמן, ומהרגע שנכנסת, כל מה שעשית בבית זה בדיוק הפוך. לא העצמת נשים אלא צמצמת אותן, בזת להן, ריכלת עליהן, וזה מרגיש שאת מקנאה לנשים יפות.
סטלה עמר: איך הגעת לזה שאני מקנאה בנשים יפות בדיוק?
הצופה: הגעתי לזה בעקבות זה שאת מרשה לעצמך להגיד כל דבר שעולה בדעתך שהוא רע על כל אחת מדיירות הבית. את נכנסת והצלת את איציק כשנכנסת לבית. לא חשבת לרגע אפילו להציל אישה מהדחה.
סטלה: נכון, בואי נגיד שאולי אף אחת מהן לא דיברה אליי בשום צורה.
הצופה: גם ברוב ההעמדות שלך להדחה העמדת נשים, לא העמדת גברים.
סטלה: העמדתי נשים בגלל שהן לא עומדות מאחורי מה שאישה צריכה להיות.
הצופה: איך אישה צריכה להיות בעינייך?
סטלה: בטוחה בעצמה, חכמה, משדרת משהו אחד מעבר ליופי.
הצופה: יש נשים מאוד בטוחות בעצמן בבית הזה אבל את בוחרת לראות את כמה הן טיפשות בעינייך.
סטלה: אף אחד לא פנה אליי כדי לשאול אותי או להתעניין במשהו... כל אחת היתה עסוקה בעניינים שלה.
הצופה: אז בגלל זה ריכלת והקטנת?
סטלה: על מי ריכלתי והקטנתי?
הצופה: אני רוצה לדעת איזה אישה העצמת בבית, חוץ מסתיו.
סטלה: סתיו הוא לא אישה. הן העצימו את עצמן. כשאני צועדת על במה עם כל הגודל והעוצמה שלי, אני לא פותחת את הפה, אני לא אומרת את זה במילים, אבל האמרה שלי פיזית אומרת את מה שיש לי להגיד.
הצופה: ... אז אני מאוד אשמח בכמה ימים שנשארו לשמוע ממך את מה שבעצם רציתי לשמוע מתחילת העונה.
סטלה: בסדר. (לסתיו): העצמתי אותך אבל, אותך העצמתי.
סתיו: אני חושבת שאני מספיק אישה. חוץ מזה גם אותי לא העצמת וכשהיה צריך לתת ביקורת נתת גם לי ביקורת.
סטלה: נכון.
(האח הגדול VIP2, 11, קשת)

עוצמתי, להעצים, להקטין
יש לומר "בעל עוצמה", אך ישנה העדפה להטיה "עוצמתי".
"עוצמתי" מתאר חוסן מעבֶר לכוח רגיל. נשים מרבות להשתמש ב"עוצמתי" וב"מעצים" לעומת "מקטין", בדרך כלל כדי לתאר את העולם שלהן ואת עולמן של נשים אחרות, במסגרת העצמה נשית.
עינת ברגר, מנהלת בי"ס תל חי כפר שלם תל אביב, למדה פילוסופיה רוחנית והכניסה את המדיטציה לבית הספר בניהולה, שהוביל להצלחתו. המגזין, ערוץ 10, 18.4.15)
"ובאמת עשית רביולי שהוא היה קשה ועוצמתי" (מיכל אנסקי מפרגנת למיכל אפשטיין, מאסטר שף עונה 5 2015, קשת)
דנה מספרת שבסדנה למציאת זוגיות הנחו אותם לצאת מכולת בבגדים הכי יפים בארון - שמלות, נעלי עקב  וכו'. הכתבת: "אבל את לא מקטינה את עצמך?" דנה:"להפך, זה מעצים אותך הרבה יותר, את מרגישה יותר סקסית" (חדשות מוצ"ש, ערוץ 2, 19.9.15)
"לא מפתיע אותי שג'ני היא כזאת אישה עוצמתית" (דנה ברגר על ג'ני שסיפרה על האנטישמיות בקזחסטן ועל ההשפלות וההצקות שנאלצה לספוג בילדותה כיהודייה. הישרדות הונדורס 2015, רשת)
"אבל למה להקטין אותי למישהי שמזדנבת אחריו?" (אור לגילי, שטען שאור ובנות אחרות מזדנבות אחרי ברק. האח הגדול 7, 10, מאקו)
"לא העצמת נשים אלא צמצמת אותן" (הצופה לסטלה עמר, האח הגדול VIP2, 11, מאקו)
"תוך התמודדות מול הכנסייה ומול גורמים בעלי עוצמה" (שימוש נדיר ב"בעלי עוצמה". תיק תקשורת 28.1.16)
__________
לפוסט "השימוש העוצמתי בעוצמתי", תפוז, 24.12.2009
לעמוד הראשי