יום חמישי, דצמבר 24, 2009

להעצים; עוצמתי; להקטין; לצמצם; לגמד; להנמיך

טליה ואופק, האח הגדול 4, רשת, 2022
טליה ואופק, האח הגדול 4, רשת, 2022

 

"האח הגדול" וי-איי-פי 2: צופה מתקשרת לבית האח ומדברת עם סטלה עמר:

הצופה: אז אני רוצה להגיד לך שממש ממש שמחתי שנכנסת לבית האח, כי האג'נדה שלך מאוד מאוד דיברה אליי וחיכיתי לראות איך ולאן את הולכת לקחת את כל מה שדיברת עליו - על העצמה נשית, על נשים שצריכות להרגיש טוב עם עצמן, ומהרגע שנכנסת, כל מה שעשית בבית זה בדיוק הפוך. לא העצמת נשים אלא צמצמת אותן, בזת להן, ריכלת עליהן, וזה מרגיש שאת מקנאה בנשים יפות.

סטלה עמר: איך הגעת לזה שאני מקנאה בנשים יפות בדיוק?

הצופה: הגעתי לזה בעקבות זה שאת מרשה לעצמך להגיד כל דבר שעולה בדעתך שהוא רע על כל אחת מדיירות הבית. את נכנסת והצלת את איציק כשנכנסת לבית. לא חשבת לרגע אפילו להציל אישה מהדחה.

סטלה: נכון, בואי נגיד שאולי אף אחת מהן לא דיברה אליי בשום צורה.

הצופה: גם ברוב ההעמדות שלך להדחה העמדת נשים, לא העמדת גברים.

סטלה: העמדתי נשים בגלל שהן לא עומדות מאחורי מה שאישה צריכה להיות.

הצופה: איך אישה צריכה להיות בעינייך?

סטלה: בטוחה בעצמה, חכמה, משדרת משהו אחד מעבר ליופי.

הצופה: יש נשים מאוד בטוחות בעצמן בבית הזה, אבל את בוחרת לראות את כמה הן טיפשות בעינייך.

סטלה: אף אחד לא פנה אליי כדי לשאול אותי או להתעניין במשהו... כל אחת היתה עסוקה בעניינים שלה.

הצופה: אז בגלל זה ריכלת והקטנת?

סטלה: על מי ריכלתי והקטנתי?

הצופה: אני רוצה לדעת איזה אישה העצמת בבית, חוץ מסתיו.

סטלה: סתיו הוא לא אישה. הן העצימו את עצמן. כשאני צועדת על במה עם כל הגודל והעוצמה שלי, אני לא פותחת את הפה, אני לא אומרת את זה במילים, אבל האִמרה שלי פיזית אומרת את מה שיש לי להגיד.

(האח הגדול וי-איי-פי 2, קשת, 2015)

*****

"האח הגדול" 7: גילי אומר לתמר ולאור שכל הבנות מזדנבות אחרי ברק:

 אור: אבל למה להקטין אותי למישהי שמזדנבת אחריו?

אור פורשת והולכת לסלון,  שם נמצאים ברק, פלורי ודיירים נוספים:

אור: אנחנו שמונה בנות שמזדנבות אחריך, ברק. יש לך זנבות.

ברק: אה, עכשיו הוא אכל תסביך עליי? נו, את מבינה? הבן אדם בטוח שאני גם העמדתי אותו (להדחה). הוא פצוע. 

פלורי: אבל אור, לְמה להגיד את זה, כאילו שיותר יעשה יותר זה. לְמה?

ברק: להגיד, בטח להגיד.

אור: למה? כי אני מרגישה את זה וזה מבאס אותי, פלורי. זה מבאס אותי שמישהו מרגיש בנוח לגמד ולהקטין אותי למישהי שמזדנבת אחרי מישהו, פלורי.

(האח הגדול 7, קשת, 2016) 

*****


"חתונה ממבט ראשון" 3. אריק ודובי מדברים באוטו. אריק אומר שהוא מרגיש לבד בתהליך, שהוא הגיע מוכן לתהליך והיא לא:

דובי: [...] מאז שיצאנו מהחופה זה הנושא (הטענה הזו שלך) ועליו יושב כל האישיו. והרגשת שאני מקטינה, שאני משפילה, אבל אני לא שם, אני לא כזאת. אני בן אדם עוצמתי, אני בן אדם עם המון המון נוכחות. 

אריק: אני לא ראיתי את העוצמות שלך. 

דובי: אז לא ראית את העוצמות, אוקי.

אריק: איפה, איפה? איך בדיוק?

דובי: אין לי עוצמות, אין לי עוצמות.

אריק: איך העוצמות שלך בדיוק מתבטאות? באיזה דרך? כאילו, שאת מנסה להקטין את האחר? תספרי לי כאילו.

דובי: אני ממש לא...

אריק: באיזה דרך את רואה את עצמך עוצמתית. ו...

דובי: אתה שמעת מה עשית עכשיו? "אני לא רואה את העוצמות שלך".

אריק: כן, אני לא רואה.

דובי: אתה שופט, מבקר וגם עוקץ. תעצור לי בבקשה, אני רוצה לרדת מהאוטו.

(חתונה ממבט ראשון, עונה 3, קשת, 2020)

*****


"האח הגדול" 4: אופק שואל את טליה מה קרה ואם היא כועסת עליו, וטליה אומרת לו איך היא מרגישה:

טליה: אני לא אוהבת את ההתנהגות שלך ולא אוהבת את ההתנהלות שלך ואת השיח שלך, לא מוצא חן בעיניי. [...]  הכול מקטין, הכול מתנשא. לא לרוחי, לא אוהבת. [...] הציניות שאתה מגדיר אותה, הציניות שלך היא בהקטנה. אתה יודע, יש ציניות ויש ציניות, יש ציניות שבהתנשאות ובהקטנה ויש ציניות על משחקי מילים [...] כשזה נטו נהיה זה, וכשזה נטו על הדברים הלא טובים, וכשזה נטו מרגיש הקטנה, אז לא. [...] לעצמך אתה הכי רגיש שיש, הכי רגיש, אבל כשזה נוגע למישהו אחר, הכול נהיה ככה קטן וככה מתגמד. [...] 

אופק: אז אם אני אומר כל דבר שהוא בציניות והקטנה, מה הקטנתי אותך? [...] השיח שלי הוא שיח ציני מהיום הראשון והוא נשאר ציני [...] אז אני באמת מתנצל, אמיתי, אני באמת מתנצל אם את מרגישה הקטנה או מתנשא. [...] אם נתתי לך להרגיש קטנה או שהתנשאתי מעלייך, אני מאוד מתנצל, אמיתי, זאת לא הייתה הכוונה שלי. [...] 

(השיחה התנהלה בדיאלוגים, הבאתי כאן במרוכז חלק מהדברים שכל אחד אמר. האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)

*****

"האח הגדול" 4: אחרי שהאח מודיע לדיירים שדיאן ונתנאל מועמדים להדחה, הם מדברים בחדר הארונות. ברקע יש עדיין משקעים מצידה של דיאן אחרי שנתנאל דיבר ב"נסט" עם אופק, למורת רוחה של דיאן שרבה איתו (עם אופק) יומיים לפני כן:

[...]

דיאן: יש אנשים שאני בטוחה (שהעמידו אותנו להדחה) ויש אנשים שאני חושדת. שרין אני לא בטוחה. 

נתנאל: שרין אני בטוח שלא. אני בטוח, אני אומר לך.

דיאן: בסדר, האינטואיציות שלך... אני פחות מתייחסת אליהן.

נתנאל: אל תמעיטי באינטואיציות שלי.

דיאן: בסדר, שלי.

נתנאל: בסדר, אבל זה לא פייר שאת מקטינה אותי.

דיאן: לא מקטינה.

נתנאל: מקטינה, מקטינה, את לא שמה לב אפילו.

הוויכוח בין דיאן ונתנאל מסלים על רקע הריב שהיה לגבי אופק והטענה של דיאן שהם לא אחד בשביל השני כמו שסוכם ביניהם:

[...]

נתנאל: במקום לנסות להבין שנייה אותי, את פשוט רק יורה בי בלי הפסקה,

דיאן: נתנאל אני רואה אותך... 

נתנאל: מקטינה אותי ברמה הכי קשה שיש... 

דיאן: אני רואה אותך... 

נתנאל: משפילה אותי.

(האח הגדול עונה 4, רשת, 2022)


להקטין; לצמצם; לגמד; להנמיך

לפגוע בכבוד של אדם; להוריד מערכו; להשפיל אותו; לבזות אותו; להעליב אותו; לבייש אותו; ללעוג לו; לזלזל בו; לזלזל ברגשותיו; לא להעריך אותו; לא להכיר ביכולותיו; לרוקן אותו מכוחותיו; להציג אותו באור שלילי; להחליש אותו; לרדת עליו; לצחוק עליו; להציג אותו באור מגוחך; להתנשא מעליו; להפגין כלפיו יהירות ושחצנות; לא להכיר בו כישות נפרדת ועצמאית; להימנע במכוון מהבעת שבחים והערכה כלפיו; לבוז לו; להתעמר בו; להקניט אותו; להתנהג אליו בגסות; להתייחס אליו כילד קטן ולא בוגר; לגרום לו להרגיש קטן ולא חשוב; לבטל אותו.


להעצים

להפוך אותו לעצום (או לבעל עוצמה); לחזק אותו; למלא אותו בכוח ואנרגיות; להדגיש את הטוב שבו; לתת לו מקום ונוכחות; לתת לו תחושה שהוא חשוב וחזק; להדגיש את כוחותיו; להפנות אליו את הזרקור; לתמוך בו; לפרגן לו; לרומם אותו; להרים לו.

עוצמתי

חזק; בעל עוצמה; בעל כוחות ותעצומות נפש; בעל נוכחות; בעל השפעה; בעל אנרגיות חזקות


"השימוש העוצמתי בעוצמתי" פורסם בתפוז ב-24.12.2009 ; "אל תקטין אותי" פורסם בהארץ ב-16.08.2016 


"נֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ וּלְאֵין אוֹנִים עָצְמָה יַרְבֶּה" (ישעיה מ כט). 

עוצמה (החל מ-2017 - עם ו' בכתיב המלא) היא כוח, חוזק, חוסן, עוז, דבר מה בעל השפעה, בעל משמעות ובעל נוכחות, המותיר את חותמו. נשים אוהבות להשתמש במילה "עוצמתי" כשהן מדברות על עצמן ועל נשים אחרות או כדי לתאר את העולם מנקודת מבטן. בדומה למילים החזקות "לגמרי", "מושלם", "מטורף", "פצצה" ועוד, "עוצמתי" האופנתית, שמחליפה את "בעל/רב עוצמה", מבטאת את מגמת ההדגשה וההקצנה בשפה ואת הצורך להעביר מסרים באופן מיידי, מוחלט וחד משמעי, ולכן סרט טוב הוא בהכרח סרט "מטלטל" ו"עוצמתי".

"עוצמה" ו"עוצמתי" נאמרות בדרך כלל בהקשרים חיוביים (לעומת "כוחני" הנגזרת מ"כוח"). זוהי אנרגיה, כוח פנימי, חיוניות שמוקרנת החוצה. נשים שמשדרות עוצמה מעמידות את עצמן במרכז, הן מעזות, נחושות, משפיעות, סמכותיות, משמיעות את קולן באופן חד וברור, הן בעלות ביטחון עצמי, תעצומות נפש ויכולת התמודדות עם קשיים ואתגרים, הן שולטות בחייהן ומודעות לעצמן ולסביבה.

בצד "עוצמתי" יש "העצמה". להעצים - להפוך אותו לעצום (או לבעל עוצמה), לחזק, לתת כוח, להגדיל, להגביר, לתגבר, לממש, לרומם, לפרגן, לעודד, לתמוך, לגבות: "וַיֶּפֶר אֶת-עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו" (תהילים קה כד). 

ההפך מ"להעצים" - "להקטין". נשים משתמשות הרבה ב"להקטין", "להנמיך" או "לצמצם" כדי לבטא את מה שהן רואות כפגיעה בנשים או כניסיון להוריד אותן ולהשתיק אותן. "אני חושבת שבין חופש הביטוי לבין הצורך שלא לפגוע באדם ובעיקר לא בנשים - זה קרוב לליבי, ופוגעים בנשים באופן שמקטין אותן ומחפצן אותן... זה סוג של הקטנה של נשים", כך פרופ' יולי תמיר, נשיאת מכללת שנקר, על הציור של הסטודנט ים עמרני שבו מופיעה אישה עירומה שמזכירה את שרת המשפטים איילת שקד. "יש עבודות הרבה יותר פוליטיות ואין לי בעיה עם זה", היא אומרת, "יש לי בעיה עם הנמכת נשים" (הארץ 21.7.16; 16.7.16).

"מקטין" (או "מנמיך" / "מצמצם") הוא לפגוע בכבוד, להוריד מערכו של אדם, להשפיל, לבזות, להעליב, לבייש אותו, ללעוג לו, לזלזל בו, להציג אותו באור שלילי, להחליש אותו, לרדת עליו, לצחוק עליו, להתנשא מעליו, להפגין כלפיו יהירות ושחצנות, לבטל אותו, לבוז לו, להתעמר בו, להקניט אותו, להתנהג אליו בגסות, להתייחס אליו כילד קטן ולא בוגר. 

כשמישהו או משהו מקטין אותי, הוא מוריד או מנסה להוריד מכוחי, הוא גורם לי או מנסה לגרום לי להרגיש רע עם עצמי, הוא יוצר או מנסה ליצור אצלי פחד וחוסר אמון בעצמי ולהפוך אותי לקטנה ולא חשובה.

לעומת "עוצמתי", מילה שמדגישה ומחזקת את עוצמת הרגשות - ב"מקטין" יש עידון וריכוך, ניתוח של המציאות מנקודת מבט סוציולוגית. בצד "זה בא ממקום של", "להכיל", "לשתף", "מאתגר", "מורכב", "אני בוחרת", "לדמוע" (ולא לבכות) ועוד, שתפסו את מקומן של מילים אחרות, "להקטין", הלקוחה אף היא מעולם הפסיכולוגיה והרוחניות, מחליפה את "להשפיל", "לפגוע" או "להעליב". כשאני אומרת "אתה מקטין אותי", אני מפגינה שליטה וחשופה פחות לפגיעה. אני מבהירה שזיהיתי את העוול שנעשה, אני משמיעה את קולי ופועלת לשינוי המצב. כשאני אומרת "אתה משפיל אותי", זה עלול להעביר מסר שהפגיעה חדרה אליי והשפיעה עליי ושאני פועלת מתוך כאב ועלבון. ב"אתה מקטין אותי" אני מציבה לזה שמולי מראה (או במילה אופנתית אחרת - "משקפת" לו או "מציפה" לו), שמעידה עליו, לא עליי. זה לא אומר שמה שהוא עושה לא פוגע בי, זה אומר שהפגיעה לא משתקת אותי, אלא בדיוק להפך, היא מניעה אותי לפעולה.

המשותף ב"עוצמתי", "להעצים" ו"להקטין" הוא שהן ממקמות אותי בעולם. אני לא שקופה, אני לא מפוחדת וחסרת אונים, אני בעלת מודעות עצמית ומודעות חברתית ומזהה את העוול שנגרם, יש לי יכולת להגדיר את רגשותיי ולהביע אותם, יש בי כוח ואומץ לפעול בנחישות, אני דואגת גם לאחרים וגם לעצמי, אני פועלת ובוחרת, מעצימה את עצמי ואת אחרים ולא מבטלת, אני לא מקטינה את עצמי ואת אחרים ולא מאפשרת לאחרים להקטין אותי. זה אוצר מילים שמעביר מסר של צדק, מוסר ושוויון ונשים מאמצות אותו כחלק מהזהות שלהן. כשאני אומרת על משהו שהוא "עוצמתי", אני אומרת גם משהו על עצמי, על המילים שמבטאות אותי, על עולם הערכים שלי ועל מה שאני רוצה לשדר.

עם הזמן גברים משתמשים באוצר המילים שבדרך כלל אפיין נשים, ומדברים על תחושה של הקטנה כלפיהם מצד נשים. 

כתבה ב"המגזין": עינת ברגר, מנהלת בי"ס תל חי כפר שלם תל אביב, למדה פילוסופיה רוחנית והכניסה את המדיטציה לבית הספר בניהולה, שהובילה להצלחתו: "אבל זו הייתה שנה מאוד עוצמתית." ("ימים של שקט: השפעת המדיטציה בחיי היומיום", המגזין, ערוץ 10, אפריל 2015)
כתבה ב"המגזין": עינת ברגר, מנהלת בי"ס תל חי כפר שלם תל אביב, למדה פילוסופיה רוחנית והכניסה את המדיטציה לבית הספר בניהולה, שהובילה להצלחתו: "אבל זו הייתה שנה מאוד עוצמתית." ("ימים של שקט: השפעת המדיטציה בחיי היומיום", המגזין, ערוץ 10, אפריל 2015)
"מאסטר שף" 5. שופטת "מאסטר שף" מיכל אנסקי מפרגנת למיכל אפשטיין: "ובאמת עשית רביולי שהוא היה קשה ועוצמתי." (מאסטר שף עונה 5 , מאקו 2015)
"מאסטר שף" 5. שופטת "מאסטר שף" מיכל אנסקי מפרגנת למיכל אפשטיין: "ובאמת עשית רביולי שהוא היה קשה ועוצמתי." (מאסטר שף עונה 5 , מאקו 2015)
כתבה ב"חדשות מוצ"ש": בכתבה על סדנאות למציאת זוגיות, דנה מספרת שבסדנה הנחו אותם לצאת למכולת בבגדים הכי יפים בארון - שמלות, נעלי עקב  וכו'. המראיינת: "אבל את לא מקטינה את עצמך?" דנה: "להפך, זה מעצים אותך הרבה יותר, את מרגישה יותר סקסית" ("מחפשים אהבה: סדנאות למציאת זוגיות", חדשות מוצ"ש, ערוץ 2, 19.9.15)
כתבה ב"חדשות מוצ"ש": בכתבה על סדנאות למציאת זוגיות, דנה מספרת שבסדנה הנחו אותם לצאת למכולת בבגדים הכי יפים בארון - שמלות, נעלי עקב  וכו'. המראיינת: "אבל את לא מקטינה את עצמך?" דנה: "להפך, זה מעצים אותך הרבה יותר, את מרגישה יותר סקסית" ("מחפשים אהבה: סדנאות למציאת זוגיות", חדשות מוצ"ש, ערוץ 2, 19.9.15)
"הישרדות" הונדורס. ג'ני צ'רוואני סיפרה על האנטישמיות בקזחסטן ועל ההשפלות וההצקות שנאלצה לספוג בילדותה כיהודייה. דנה ברגר: "לא מפתיע אותי שג'ני היא כזאת אישה עוצמתית." (הישרדות הונדורס, רשת, 2015)
"הישרדות" הונדורס. ג'ני צ'רוואני סיפרה על האנטישמיות בקזחסטן ועל ההשפלות וההצקות שנאלצה לספוג בילדותה כיהודייה. דנה ברגר: "לא מפתיע אותי שג'ני היא כזאת אישה עוצמתית." (הישרדות הונדורס, רשת, 2015)
"האח הגדול" 7: גילי אומר שאור ובנות אחרות מזדנבות אחרי ברק. אור: "אבל למה להקטין אותי למישהי שמזדנבת אחריו?" (האח הגדול 7, מאקו, 2016)
"האח הגדול" 7: גילי אומר שאור ובנות אחרות מזדנבות אחרי ברק. אור: "אבל למה להקטין אותי למישהי שמזדנבת אחריו?" (האח הגדול 7, מאקו, 2016)

"האח הגדול" וי-איי-פי 2: צופה ב"האח הגדול" מדברת בטלפון עם סטלה עמר: "לא העצמת נשים אלא צמצמת אותן." (האח הגדול וי-איי-פי 2, מאקו, 2015)
"האח הגדול" וי-איי-פי 2: צופה ב"האח הגדול" מדברת בטלפון עם סטלה עמר: "לא העצמת נשים אלא צמצמת אותן." (האח הגדול וי-איי-פי 2, מאקו, 2015)



"מטומטמת" 1: אסף, מנהל בית הספר, מדריך את התלמידה בתנועות ונשימות בשיטת הצ'י: "אני אזרוק לך מילים, את נותנת להן להעצים אותך, גם מבחינה פיזית." (מטומטמת 1, הוט, 2016)
"מטומטמת" 1: אסף, מנהל בית הספר, מדריך את התלמידה בתנועות ונשימות בשיטת הצ'י: "אני אזרוק לך מילים, את נותנת להן להעצים אותך, גם מבחינה פיזית." (מטומטמת 1, הוט, 2016)

"האח הגדול" 4: במסגרת משימה סודית, דינה ושרין היו צריכות לשכנע בדרכים שונות את "בני ישראל" להפסיק ללכת ב"מדבר" כדי שלא יגיעו ל-40 ק"מ, לכן דינה אמרה למרינה שהיא רואה שהיא בקושי הולכת ושכדאי שתעצור. מרינה, שלא ידעה שמדובר במשימה סודית, אמרה אחר כך לדינה: "תקשיבי, אם את חשבת שאני בקושי הולכת, זה שלך. אבל אני הלכתי סבבה לגמרי [...] אני בחיים לא אמרתי 'אני מתה' ובחיים לא אמרתי שאני עייפה. אני אמרתי שלא משנה מה, אנחנו ממשיכים. בחיים אף אחד לא שמע ממני שאני עייפה ומתה, אז אל תקטיני אותי." (האח הגדול עונה 4, 2022)
"האח הגדול" 4: במסגרת משימה סודית, דינה ושרין היו צריכות לשכנע בדרכים שונות את "בני ישראל" להפסיק ללכת ב"מדבר" כדי שלא יגיעו ל-40 ק"מ, לכן דינה אמרה למרינה שהיא רואה שהיא בקושי הולכת ושכדאי שתעצור. מרינה, שלא ידעה שמדובר במשימה סודית, אמרה אחר כך לדינה: "תקשיבי, אם את חשבת שאני בקושי הולכת, זה שלך. אבל אני הלכתי סבבה לגמרי [...] אני בחיים לא אמרתי 'אני מתה' ובחיים לא אמרתי שאני עייפה. אני אמרתי שלא משנה מה, אנחנו ממשיכים. בחיים אף אחד לא שמע ממני שאני עייפה ומתה, אז אל תקטיני אותי." (האח הגדול עונה 4, 2022)

"האח הגדול" 4: טליה מתעמתת עם אופק על סגנון הדיבור שלו: "אני לא אוהבת את ההתנהגות שלך ולא אוהבת את ההתנהלות שלך ואת  השיח שלך, לא מוצא חן בעיניי. [...]  הכול מקטין, הכול מתנשא. לא לרוחי, לא אוהבת." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: טליה מתעמתת עם אופק על סגנון הדיבור שלו: "אני לא אוהבת את ההתנהגות שלך ולא אוהבת את ההתנהלות שלך ואת  השיח שלך, לא מוצא חן בעיניי. [...]  הכול מקטין, הכול מתנשא. לא לרוחי, לא אוהבת." (האח הגדול 4, רשת, 2022)

"האח הגדול" 4: אופק מבקש מטליה שתיתן דוגמאות למה שאמרה: "אז אם אני אומר כל דבר שהוא בציניות והקטנה, מה הקטנתי אותך?" (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: אופק מבקש מטליה שתיתן דוגמאות למה שאמרה: "אז אם אני אומר כל דבר שהוא בציניות והקטנה, מה הקטנתי אותך?" (האח הגדול 4, רשת, 2022)


אריק ודובי ברכב. חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020
"חתונה ממבט ראשון" 3. אריק ודובי מדברים באוטו. אריק אומר שהוא מרגיש לבד בתהליך, שהוא הגיע מוכן לתהליך והיא לא. דובי: "[...] אני לא כזאת. אני בן אדם עוצמתי, אני בן אדם עם המון המון נוכחות".  אריק: "אני לא ראיתי את העוצמות שלך." (צילום מסך עליון ותחתון - חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)
"חתונה ממבט ראשון" 3. אריק ודובי מדברים באוטו. אריק אומר שהוא מרגיש לבד בתהליך, שהוא הגיע מוכן לתהליך והיא לא. דובי: "[...] אני לא כזאת. אני בן אדם עוצמתי, אני בן אדם עם המון המון נוכחות".  אריק: "אני לא ראיתי את העוצמות שלך." (צילום מסך עליון ותחתון - חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)


"חתונה ממבט ראשון" 3. במפגש זוגות דובי הציעה משחק שבו כל אחד ידגים בתנועה את התכונות שלו. דובי הייתה ראשונה. אחרי שהדגימה את עצמה בתנועה, היא הסבירה שכיוונה לכך שהיא נינוחה, קלילה, "מתקתקת", בוחרת במה שהיא רוצה. אריק, בן הזוג שלה בתוכנית, שאל אותה: "עכשיו זה היה אמיתי מה שעשית? שאני אדע בשביל עצמי כאילו". דובי: "כן". אריק: "בסדר, לקחתי." אחר כך דובי אומרת למצלמה: "[...] למה היית צריך לעקוץ אותי בצורה כזאת? ליד כולם כאילו? למה? עוד להקטין אותי, לעשות איזה... כאילו 'זאת את? [...] למה? אני כל כך משתדלת לשמור על הכבוד.'" (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)
"חתונה ממבט ראשון" 3. במפגש זוגות דובי הציעה משחק שבו כל אחד ידגים בתנועה את התכונות שלו. דובי הייתה ראשונה. אחרי שהדגימה את עצמה בתנועה, היא הסבירה שכיוונה לכך שהיא נינוחה, קלילה, "מתקתקת", בוחרת במה שהיא רוצה. אריק, בן הזוג שלה בתוכנית, שאל אותה: "עכשיו זה היה אמיתי מה שעשית? שאני אדע בשביל עצמי כאילו". דובי: "כן". אריק: "בסדר, לקחתי." אחר כך דובי אומרת למצלמה: "[...] למה היית צריך לעקוץ אותי בצורה כזאת? ליד כולם כאילו? למה? עוד להקטין אותי, לעשות איזה... כאילו 'זאת את? [...] למה? אני כל כך משתדלת לשמור על הכבוד.'" (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)

"חתונה ממבט ראשון" 3. אריק מדבר עם הפסיכולוג דני פרידלנדר על הקשיים בקשר עם דובי ששודכה לו בתוכנית: "אני מרגיש גם כל הזמן שהיא מנסה לגמד אותי. אני לא יודע למה כאילו. בסדר, מה, אני לא ניסיתי לגמד אותך, למה את מנסה לגמד אותי? היא לא הזכירה אפילו פעם אחת את השפה שלי בספרדית, את ההתמצאות שלי בברצלונה. היא אמרה לי 'אריק יפה'? איזשהו פידבק? לא." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)
"חתונה ממבט ראשון" 3. אריק מדבר עם הפסיכולוג דני פרידלנדר על הקשיים בקשר עם דובי ששודכה לו בתוכנית: "אני מרגיש גם כל הזמן שהיא מנסה לגמד אותי. אני לא יודע למה כאילו. בסדר, מה, אני לא ניסיתי לגמד אותך, למה את מנסה לגמד אותי? היא לא הזכירה אפילו פעם אחת את השפה שלי בספרדית, את ההתמצאות שלי בברצלונה. היא אמרה לי 'אריק יפה'? איזשהו פידבק? לא." (חתונה ממבט ראשון 3, מאקו, 2020)

"האח הגדול" 4: נתנאל ודיאן רבים. נתנאל: "במקום לנסות להבין שנייה אותי, את פשוט רק יורה בי בלי הפסקה (דיאן: "נתנאל אני רואה אותך"), מקטינה אותי ברמה הכי קשה שיש (דיאן: "אני רואה אותך"), משפילה אותי." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: נתנאל ודיאן רבים. נתנאל: "במקום לנסות להבין שנייה אותי, את פשוט רק יורה בי בלי הפסקה (דיאן: "נתנאל אני רואה אותך"), מקטינה אותי ברמה הכי קשה שיש (דיאן: "אני רואה אותך"), משפילה אותי." (האח הגדול 4, רשת, 2022)

"האח הגדול" 4: אליאב ובר בזוגיות בבית האח. הם יושבים במיטה ולידם עוד דיירים, ובמהלך הדיבורים אליאב אמר ליד כולם: "אני מרגיש נשוי 10 שנים", ואחר כך אמר לדיאן שוב, כשבר לא לידו: "זה כמו עשר שנים שנות נישואים". בר נכנסה ואמרה ליד כולם: "תקשיב תקשיב, עוד פעם אחת אתה אומר את המשפט הזה, הינה, בילד שלי, אני לא מתקרבת אליך. אתה תפסיק עם המשפט המטומטם הזה, וסע. יש לך עוד אופציה בבית. תיזהר להגיד לי את הדבר הזה. יא אידיוט". אחר כך ריווא מדברת איתה ואומרת לה שהיא הייתה צריכה לדבר עם אליאב בצד ולא לצעוק עליו. "אבל למה בצעקות לאורך כל הבית?" בר: "כי בא לי לקרוע אותו". אבל זה מקטין". בר: "שיוקטן. הוא לא יגיד את המשפט הזה." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: אליאב ובר בזוגיות בבית האח. הם יושבים במיטה ולידם עוד דיירים, ובמהלך הדיבורים אליאב אמר ליד כולם: "אני מרגיש נשוי 10 שנים", ואחר כך אמר לדיאן שוב, כשבר לא לידו: "זה כמו עשר שנים שנות נישואים". בר נכנסה ואמרה ליד כולם: "תקשיב תקשיב, עוד פעם אחת אתה אומר את המשפט הזה, הינה, בילד שלי, אני לא מתקרבת אליך. אתה תפסיק עם המשפט המטומטם הזה, וסע. יש לך עוד אופציה בבית. תיזהר להגיד לי את הדבר הזה. יא אידיוט". אחר כך ריווא מדברת איתה ואומרת לה שהיא הייתה צריכה לדבר עם אליאב בצד ולא לצעוק עליו. "אבל למה בצעקות לאורך כל הבית?" בר: "כי בא לי לקרוע אותו". אבל זה מקטין". בר: "שיוקטן. הוא לא יגיד את המשפט הזה." (האח הגדול 4, רשת, 2022)




אינה קריימר 24/12/2009 | 23:50
פוסט עצמתי!
:-)


איש 25/12/2009 | 00:28
צירוף מקרים
תראי איזה צירוף מקרים משונה
עיינתי ממש לפני שעו אחדות היום במשהו שכתבתי. וראיתי שם את המילה עוצמתי. מסומנת בצהוב,מה שמלמד שהיה לי ספק לגביה. כלומר "לעיון מחדש"
עברתי הלאה אבל הספק נשאר
והנה באת והערת עיניים.


גגג האחת 25/12/2009 | 06:17
אחלה פוסט, ממש עוצמתי חבל"ז
נראה לי שהו` נחוצה אחרת נראה פוסט כל כך מצמרר, הורס, מפיל שכל הלילה לא עצמתי עין!
שבת שלום לך עינת חמודה!
{♥}


אתי אברהמי 25/12/2009 | 08:28
כתבה מלאה עוצמה
מה עם המילון שדברנו עליו?


לשונאי 1025/12/2009 | 10:06
לפי כללי האקדמיה אכן יש לכתוב: עצמה, עצמתי, תכנה, תכנית, קרבן, ערמה (אבל: אונייה!) וכו`.
אפשר להוסיף ניקוד חלקי: עָצמתי...


motior 26/12/2009 | 08:16
באנגלית יש שתי מילים נפרדות, strong ו-powerful, ואני מנחש שמי שכותב "עוצמתי" מנסה נואשות לומר powerful בדרך עוצמתית יותר מ"חזק".
מבחן תרגום גוגל: ביקשתי מגוגל לתרגם את כותרת המאמר (בלי הגרשיים)מעברית לאנגלית, ואת התוצאה לתרגם חזרה לעברית. וזה מה שיצא:
השימוש העוצמתי בעוצמתי ==> Using powerful intensity ==> שימוש בעוצמה חזקה
עוצמתי, לא?


ע נ נ ת 27/12/2009 | 11:31
שוב אני מסכימה איתך :-)
תודה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.