יום שישי, יולי 18, 2008

מאיזה מקום זה בא?; "זה בא ממקום של; במקום של"; "למקום של"

צילום מסך: השף מושיק רוט: "אני אומר את זה מהמקום המאוד ביקורתי".  "משחקי השף" 6, רשת 13, 2022
צילום מסך: השף מושיק רוט. "משחקי השף" 6, רשת 13, 2022


מאיזה מקום זה בא?; "זה בא ממקום של; במקום של"; "למקום של"

בהשראת עולם הפסיכולוגיה, הקואוצ'ינג והניו אייג'. מסר של מודעות עצמית, בירור עצמי, רגישות, כנות. 

מקום

1. אזור או שטח פיזיים.

***

הוא בחר לגור במקום מבודד מאנשים.

 

2. חלק; היבט; עניין; נושא; סוגיה; תחום; דבר; פרט; "נקודה"; קטע. 

***

"אני חושב שבמקום הזה היא נכשלת". (השופטים ב"מאסטר שף" 5 דנים במנה של אחת המשתתפות. קשת, 2015)

 

3. אזור מטפורי של - כוח פנימי; אנרגיה; רגש; הרגשה; תחושה; מצב; מצב רגשי; מצב נפשי; שלב בחיים; הלך רוח; רצון; צורך; מטרה; כוונה; שאיפה; דחף; חשיבה; מחשבה; גישה; דעה; עמדה; אמונה; עיקרון; רציונל; השקפה; מעמד; נקודת מבט; אירוע; התרחשות; מקרה; חוויה; זיכרון; ועוד.

***

"אני במקום שהיא חייבת לחזור כרגע." (מושיק רוט, אחרי שטהוניה עזבה. "היחידה" 2, הוט בידור ישראלי, 2015)

***

"זה זורק אותך כאילו למקום של, אתה כל הזמן מתחבט אם אתה ראוי לזה, אתה לא ראוי לזה, אם אתה באמת טוב". (רות, "מאסטר שף" 5, קשת, 2015)

***

"החוכמה היא לקום מהמקום, גם מהפחות טוב". (חיים כהן לרות, "מאסטר שף" 5, קשת, 2015)

***

"אבל אני לא לוקחת את זה למקום של 'עכשיו שוברים את הכלים ולא משחקים'". (רחלי קדוש, "מאסטר שף" 5, קשת, 2015)

 ***

אילנה מספרת לשחף שבזוגיות שלה בחוץ יש לה כוח, ופה עם דניאל זה הפוך: "ואני לא רוצה להיות במקום הזה. אני רוצה להיות מי שאני." ("האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)

מאיזה מקום ...?; ממקום; ממקום של

1. בירור לאיתור המקום המטפורי או הצהרה על האזור המטפורי שמאחורי אמירה, מעשה, רגש וכדומה. הגדרה של המקום, מקורו, הסיבה להופעתו, היסוד, השורש; המניע; מקור ההנעה הפנימי; המטרה; הכוונה; הרקע; הגורם; הגירוי (טריגר).

***

"אתה יודע, ראובן, אני נזכרת עכשיו בדבר הראשון שאמרת לי כשבאת אליי לפני שנתיים. אתה זוכר? לא ראיתי אותך כל כך הרבה שנים, ובאת, והדבר הראשון שאמרת היה שאין לך סבלנות למטופלים שלך. שלפעמים בא לך פשוט לסגור את הדלת. [...] בוא נחשוב רגע מה עברת בחודשים האחרונים. בוא נחשוב מאיזה מקום אתה מרגיש ככה". (הפסיכולוגית גילה לראובן דגן, "בטיפול", הוט 3, 2005-2008)

***

"אני מגיע ממקום של רעב לכסף." (ישי גרין, גלובס - רנן נצר, 1.3.2012) 

***

"אני בהחלט בודק אותך ובוחן אותך, אבל לא ממקום של כאילו להכשיל, אלא ממקום של אני בוחן כאילו מי את".  (ליעד ללימור, "חתונה ממבט ראשון", עונה 5, קשת, 2022) 

***

"אני אישית באה ממקום של באמת דאגה לכולם". (ג'ני צ'רוואני, "הישרדות" הונדורס, רשת, 2016)

***

"אתה מבשל מהמקום של פליזר (מְרצה)". (מיכל אנסקי לאחד המשתתפים, "מאסטר שף", קשת, 2012)

***

"שאגב הוא [הצורך שלי לבקש מקאזם סליחה] מאוד בשבילי ממקום אגואיסטי אפילו, אני אגיד לך". (שחף, "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)

 

2. קביעה או הבהרה של הלך הרוח המניע. 

***

"אני לא חושב שסבתא שלי עשתה את מה שהיא עשתה [נתנה לך במתנה תכשיטים כבר בפגישה הראשונה] ממקום רציונלי. אני חושב שהיא עשתה את זה ממקום מאוד מאוד רגשי". (בן למעיין, "חתונה ממבט ראשון", עונה 5, קשת 12, 2022)

***

"הוא דיבר ממקום של תסכול, של מרמור, של קנאה". (איציק על נירו, "האח הגדול" VIP, קשת, 2015)

***

"שוב אני מבקש סליחה, אנא מכם קבלו אותה, כי היא באה ממקום מאה אחוז טהור וזה מה שיש לי להגיד". (דניאל, "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)

***

"אני שאלתי אותו 'מה אתה עושה'. שאלה פשוטה. לא ממקום רע." (שחף, אחרי הריב עם קאזם. "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)

***

"אני אומר את זה מהמקום המאוד ביקורתי". (השף מושיק רוט, "משחקי השף" 6, רשת 13, 2022)


3. מצב; רקע; נסיבות; עמדה; מעמד; הלך רוח; כוח פנימי. 

***

"הוא בא ממקום מאוד שהוא יודע מה הוא רוצה מעצמו".  (אילון יוסף, "נתיבי אילון", ערוץ 10, 2016)

***

"אנחנו במקום של אהבה". (משה גלאמין לרון שובל, "הישרדות" הונדורס, רשת, 2015)

***

"מהרגע שקיבלתי את השרשרת [שמעניקה חסינות מהדחה], זהו. אין את אותו יובל מסכן, חלש שבא לבקש דברים. לא. הפעם אני בא ממקום של כוח". (יובל שם טוב, "הישרדות" VIP 5, רשת 13, 2021)

***

"אני רוצה שזה [הקשר הרומנטי עם שחף]  יבוא ממקום של  חופש, לא ממקום שאני סגורה איתו באותו בית". (טליה, "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)


4בתור; בתפקיד של; בפוזיציה של; בעמדה של; ב"כובע" של...; כ...; כמי ש...

***

"בסופו של דבר אנחנו מגיעים מהמקום של הנחיית הורים". (נעמה סבג שמש, מנהלת מכללת עידן ההורות, חדשות ערוץ 10, 2012)

***

"אני אומרת לך את זה ממקום חברי. אני לא רוצה שתגיעי למקומות האלה שצריך לתפוס אותך". (בר לדיאן, "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)

 

5. בגלל; הסיבה לכך היא; בהיבט של...; בנושא; בסוגיה של.

***

"גם הלחיץ אותי, מהמקום של הבנק". (דב נבון, "סמולטוק", הוט בידור ישראלי, 2012)

***

ריווא מעמידה את דניאל ומרינה להדחה ומסבירה: "זה נטו ממקום שאין לי כבר מה לעשות, אין לי את מי לבחור. באמת". ("האח הגדול" 4, רשת 13, 2022)

***

"לאגם יש מדיניות ספוילרים מאוד קשוחה. היא לא מספרת לאף אחד [על הסדרה "פצועים בראש"], אפילו לא לחבר: 'אני לא מספרת לו, מהמקום שאני פשוט רוצה שיראה את זה ודרכו אני אבין אם זה מעניין אותו או לא". ("חדשות הבידור", הוט בידור ישראלי, 2016)



צילום מסך: מושיק רוט: "אני במקום שהיא חייבת לחזור כרגע." "היחידה" 2, הוט 3, 2015
צילום מסך: מושיק רוט. "היחידה" 2, הוט 3, 2015

צילום מסך: אילנה טרננקו ושחף רז. אילנה: "ואני לא רוצה להיות במקום הזה. אני רוצה להיות מי שאני". "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: אילנה טרננקו ושחף רז. "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: ג'ני צ'רוואני:"אני אישית באה ממקום של באמת דאגה לכולם. "הישרדות" הונדורס, רשת, 2016
צילום מסך: ג'ני צ'רוואני. "הישרדות" הונדורס, רשת, 2016

צילום מסך: יובל שם טוב: "לא. הפעם אני בא ממקום של כוח." "הישרדות" VIP 5, רשת 13, 2021
צילום מסך: יובל שם טוב. "הישרדות" VIP 5, רשת 13, 2021

צילום מסך: בר כהן ודיאן שוורץ. בר: "אני אומרת לך את זה ממקום חברי". "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: בר כהן ודיאן שוורץ. "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: דניאל מלכה: "שוב אני מבקש סליחה, אנא מכם קבלו אותה, כי היא באה ממקום מאה אחוז טהור וזה מה שיש לי להגיד". "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: דניאל מלכה. "האח הגדול" 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: שחף רז וטליה עובדיה. שחף: "[אני שאלתי אותו 'מה אתה עושה'. שאלה פשוטה.] לא ממקום רע, לא בשביל זה. שאלתי אותו 'מה אתה עושה'". "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: שחף רז וטליה עובדיה. "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022

צילום מסך: דב נבון. יונתן ריגר: "וזה הלחיץ אותך". דב: "גם הלחיץ אותי מהמקום של הבנק". "סמולטוק", הוט בידור ישראלי, 2012
צילום מסך: דב נבון. "סמולטוק", הוט בידור ישראלי, 2012

צילום מסך: ריווא רסלאן: "זה נטו ממקום שאין לי כבר מה לעשות, אין לי את מי לבחור, באמת." "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022
צילום מסך: ריווא רסלאן. "האח הגדול" עונה 4, רשת 13, 2022



"זה בא ממקום של" התפרסם בתפוז ב-18.7.2008; "טיול להכרת מקומות" התפרסם בהארץ ב-3.12.2012

אירוס הנגב 3718/07/2008 | 06:26

באיזה שהוא מקום... 
לא הייתי מודעת למה שכתבת פה ....זה נהפך לחלק משפה שגורה.
(-: ..סתם..
מה שכתבת רק מוכיח את משמעות דיוק השפה וכוחה של מילה ומינוחה.
להגיד באיזה שהומקום..זה לא לקחת אחריות על דיוקה של המילה ומשמעותה.
"באיזה שהוא מקום."=איזור דמדומים לפני השקיעה..שם יש חוסר בהירות.. אולי זה מקום יפה ואפשר לטייל שם לפעמים..מי יודע..(-:
שבת שלום לך.


lovlyone118/07/2008 | 06:55
כתבת יפה,ומתנהלת לה שפה קצת 
שונה משגדלנו עליה,אולי ממלא חוסרים,אולי תוצר של דור אחר...
יש לנו דברים מן המשותף.
שמחתי שנכנסתי באקראי ..
את מוזמנת אליי בכיף,נראה שתמצאי עניין..
יום נפלא.



אתי אברהמי 18/07/2008 | 12:44
עמימות 
מילת המילים בלכסיקון החדש(-:
מגלים טפח ומעלימים טפחיים
הכל בחסות"החוק"
מעמעמים לנו את האור שנמצע עדין כשביב אור בקצה המנהרה(-:


איש 18/07/2008 | 14:14
מה שמרגיש לה 
עינת,
את מדליקה אותי.
דברייך דברי אלוהים חיים
דברי אישה חכמה
עינגו אותי


string of pearls19/07/2008 | 01:29
וכאן איאלץ להודות שאני חוטאת בשימוש בשני הביטויים המוזכרים, ולעיתים קרובות למדיי (אולי מתוך עיסוקי במקצוע טיפולי פלצני במקצת).
למרות זאת אני מסכימה עם רוב הנאמר כאן.
אני מאד נהנית מסדרת המאמרים שפרסמת בבלוג. הם בהחלט מספקים חומר למחשבה לחובבי השפה העברית.

תגובות בהארץ

1. יגאל: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 02:01
הבלוג שלך נהדר, אל תעלמי לשום מקום!

2. סתם אחד: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 16:08
ומה עם "סוג של", כמו למשל ב"סוג של בלוג". הרי "סוג של", במקור, נועד לחלוקת קטיגוריות פשוטה: מלפפון הוא סוג של ירק; חתול הוא סוג של יונק. והנה, ראה זה פלא, "בלוג" כבר איננו בלוג, אלא "סוג של בלוג", דהיינו: יש בו מן הבלוגיות, אבל לא לגמרי.
או שזו לשון דיבור לגיטימית?

3. חוזר מארה"ב: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 16:24
מישהו בארה"ב (אמריקאי) אמר לי את המשפט הבא:
Actually, Eventually, At some point along the way, I'm gonna do it


4. ענת, אלטנוילנד: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 16:30
נהדר. מילים כדורבנות.
איכשהו השפה נהיית יותר ויותר רזה, שפת הסמסים. משפטים מתקצרים, אוצר המילים מתדלדל. ואולי בגלל דלות השפה, ואיתה באיזה שהוא מקום היכולת ההולכת ופוחתת להתבטא, ממלאות המילים הכל כך מיותרות האלה, אבל בעלות איזשהו ניחוח של "שפה גבוהה" את מקומן של מילים אמיתיות.
יכול להיות שזה בא מהמקום הזה.
😀

5. עינת קדם: 3 בדצמבר, 2012, בשעה 20:30
למגיב מס' 2 ("סתם אחד")
קרא את "הצהרת כוונות" ואת הקישור שבפוסט ותבין למה קראתי לבלוג שלי "סוג של בלוג".


6. סתם אחד: 4 בדצמבר, 2012, בשעה 14:22
חוזר בי. עניין של חשד מובנה ביחס להבחנה – שלא תמיד ברורה – בין טוהר השפה לטהרנות

7. עודד: 7 בדצמבר, 2012, בשעה 00:00
כי אנחנו באיזשהו סוג של מקום איפשהו, וגם לא יודעים מאיזה מקום באנו. עובדה שאנחנו מדברים ככה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.