יום שני, דצמבר 13, 2010

לעוף; להעיף

רמי פורטיס ומשה פרץ, אקס פקטור 2, רשת, 2015
רמי פורטיס ומשה פרץ, אקס פקטור 2, רשת, 2015
שחף וטליה, האח הגדול 4, רשת, 2022
שחף וטליה, האח הגדול 4, רשת, 2022



רחלי: טלי, בואי תטעמי את הפשטידה שעשיתי אתמול, יצא נדיר, טעים ברמות קשות, אין דברים כאלה.

שרה (צוחקת): עפה על עצמך אה?

רחלי: הפעם עפתי, לא עשיתי לפי המתכון. 

טלי: וואלה. מה אבי אמר על זה?

רחלי: זה העיף אותו. הוא עף על זה.

טלי: אהב אה?

רחלי: להפך, ממש לא אהב. אז העפתי אותו.

טלי: מה? על זה הוא עף?

רחלי: לא רק על זה. הוא עף עליי, האשים אותי שאני לא בסדר איתו, דיבר לא יפה, אל תשאלי.

טלי: אה, אז בגלל זה הוא עף.

רחל: לא רק בגלל זה. גיליתי שהוא עף על מישהי אחרת.

*****

"הכוכב הבא" 9, ריאיון מקדים בהנחיית אסי עזר ורותם סלע, עם  ינון ועמית קאפח, זוג נשוי וצמד זמרים: 

רותם: איך הגעתם להיות צמד?

ינון: בעיקרון בדייט הראשון אנחנו יושבים אחד מול השני ואני משמיע לה אותי שר, כי אני עף על עצמי.

עמית: ואז הוא עף, עף על עצמו, ואז אמרתי לו: שומע? גם אני זמרת, גם אני שרה.

(הכוכב הבא 9, קשת, 2022) 

*****
"משחקי השף" 6. אסף אטיאס עבד במסעדה של השף אסף גרניט "יוד'לה". המנה שהגיש באודישן (לפת בטקסטורות שונות) קיבלה 6 סכינים:

אסף גרניט: אסף, יש בודדים שקיבלו 6 סכינים. אתה עשית את זה, ממש בזכות ולא בחסד. עשית פה מנה שהעיפה אותנו, ואני, וואו אני כל כך גאה בך.

(משחקי השף 6, רשת, 2022) 


מתוך "עפה עליכם", התפרסם בתפוז ב-13.12.2010

מעכשיו השפה העברית כבר לא תהיה מה שהייתה פעם. רשמו לפניכם את המילה "לעוף" או "לעוף על". זה כבר לא "לעוף" במובן של "להתחפף", זאת מילה רב גונית עם פירושים שונים:

עף על עצמו
מפרגן ומחמיא לעצמו; מתרברב; מרוצה מעצמו; מתלהב מעצמו ומבטא זאת מול אחרים; מתרכז בעצמו; מקדיש תשומת לב לעצמו.

עף עליו
  • מתלהב ממנו; נדלק עליו; מת עליו; מאוהב בו; מרוצה ממנו; מחמיא לו; כרוך אחריו; מתפעל ממנו; נופל לרגליו;
  • תקף אותו; התפרץ עליו; רב איתו; התנפל עליו בכעס; התעמת איתו; "נכנס" בו; יצא עליו; התהפך עליו;
  • מסתלבט עליו; צוחק איתו; עובד עליו; 
עף
  • זז; חייב ללכת; מסתלק;
  • מפוטר; נזרק; מגורש; מסולק; 
  • מתלהב; נסחף; מרגיש ב"היי"; מרגיש כמרחף בשמיים מהתרגשות, הנאה או התלהבות; זורם; מרגיש בראש טוב, בסבבה;
  • נותן את המקסימום; פועל מתוך חירות ויצירתיות; משוחרר ופורץ גבולות; עושה דברים לא שגרתיים; לוקח את עצמו (או משהו שבטיפולו) למחוזות חדשים.


להעיף
  • לגרום למשהו לעוף באוויר;
  • לסלק; להעזיב; לגרש; לזרוק; לפטר;
  • להלהיב ולסחוף; לגרום לאחרים הנאה עצומה; להעיף למחוזות אחרים טובים; לקחת לעולם אחר טוב; להפתיע לטובה;
  • למכור סמים (סלנג מתוך "מטומטמת")


"חדשות הבידור". רון אלוף מדבר בריאיון על השתתפותו ב"הישרדות": "'הישרדות' זה משהו שנורא הרים לקריירה שלי [...] וזה מרים לי ברמות וכיף לי להיות בהרגשה הזו". בכתובית בצד נכתב בנימה היתולית: "רון אלוף עף על עצמו" (חדשות הבידור, הוט, 2015)
"חדשות הבידור". רון אלוף מדבר בריאיון על השתתפותו ב"הישרדות": "'הישרדות' זה משהו שנורא הרים לקריירה שלי [...] וזה מרים לי ברמות וכיף לי להיות בהרגשה הזו". בכתובית בצד נכתב בנימה היתולית: "רון אלוף עף על עצמו" (חדשות הבידור, הוט, 2015)


"אקס פקטור" 2. רמי פורטיס מדבר עם השופטים על הזמרת בתוכנית: "אני עף עליה. היא יודעת להופיע, היא יודעת לזוז." (אקס פקטור 2, רשת, 2015)
"אקס פקטור" 2. רמי פורטיס מדבר עם השופטים על הזמרת בתוכנית: "אני עף עליה. היא יודעת להופיע, היא יודעת לזוז." (אקס פקטור 2, רשת, 2015)

"הכוכב הבא" 3: בתחרות רבע הגמר, אסף אטדגי נותן "אדום" ללהקת שטאר ואומר: "[..] יש משהו שלא התקדם מהאודישן הראשון, זה אותו טריק [...] אתם צריכים לבוא עם משהו אחר שיעיף את הקהל, שיעיף אותנו. גם הקהל, לדעתי, לא עף איתכם." (הכוכב הבא 3, מאקו, 2016)
"הכוכב הבא" 3: בתחרות רבע הגמר, אסף אטדגי נותן "אדום" ללהקת שטאר ואומר: "[..] יש משהו שלא התקדם מהאודישן הראשון, זה אותו טריק [...] אתם צריכים לבוא עם משהו אחר שיעיף את הקהל, שיעיף אותנו. גם הקהל, לדעתי, לא עף איתכם." (הכוכב הבא 3, מאקו, 2016)


"הכוכב הבא" 3. קרן פלס אומרת על הזמרת נוי בן ברית: "היא רומנייה, והרומניות הן מה זה יפות". מוקי: "אם את עפה על עצמך זה סימן שאנחנו לא עפים עלייך מספיק. זאת אשמתנו." (הכוכב הבא 3, מאקו, 2016)
"הכוכב הבא" 3. קרן פלס אומרת על הזמרת נוי בן ברית: "היא רומנייה, והרומניות הן מה זה יפות". מוקי: "אם את עפה על עצמך זה סימן שאנחנו לא עפים עלייך מספיק. זאת אשמתנו." (הכוכב הבא 3, מאקו, 2016)


"מאסטר שף" 10: רותי ברודו אומרת למשתתפת מיכל מוטיל שהכינה מנה מוצלחת: "כולנו עפים עלייך, מרפסת (חסינות מהדחה)". מיכל אנסקי: "אני עפה עלייך גם." (מאסאר שף 10, מאקו, 2022)
"מאסטר שף" 10: רותי ברודו אומרת למשתתפת מיכל מוטיל שהכינה מנה מוצלחת: "כולנו עפים עלייך, מרפסת (חסינות מהדחה)". מיכל אנסקי: "אני עפה עלייך גם." (מאסאר שף 10, מאקו, 2022)

"חתונה ממבט ראשון" 5. במפגש זוגות מאי מספרת לבנות איך היא מרגישה בקשר עם משה ששודך לה בתוכנית: "אני דווקא הייתי רוצה שהוא יעוף עליי יותר מאשר שאני עפה עליו." (חתונה ממבט ראשון 5, מאקו, 2022)
"חתונה ממבט ראשון" 5. במפגש זוגות מאי מספרת לבנות איך היא מרגישה בקשר עם משה ששודך לה בתוכנית: "אני דווקא הייתי רוצה שהוא יעוף עליי יותר מאשר שאני עפה עליו." (חתונה ממבט ראשון 5, מאקו, 2022)

"האח הגדול" 4. ב"תעודת הזהות" של הדייר החדש דרור רוקנשטיין הוא מציג את עצמו באופן חיובי. דרור (צוחק): "אני לא עף על עצמי...". האח הגדול: "לא... אתה לא עף על עצמך בכלל." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4. ב"תעודת הזהות" של הדייר החדש דרור רוקנשטיין הוא מציג את עצמו באופן חיובי. דרור (צוחק): "אני לא עף על עצמי...". האח הגדול: "לא... אתה לא עף על עצמך בכלל." (האח הגדול 4, רשת, 2022)


"מאסטר שף" 10: ג'יזל שרה ללוש מספרת על עצמה מול המצלמה: "הרבה שנים שמתי את עצמי בצד, ואני רוצה עכשיו לעוף על עצמי, זהו." (מאסטר שף 10, מאקו, 2022)
"מאסטר שף" 10: ג'יזל שרה ללוש מספרת על עצמה מול המצלמה: "הרבה שנים שמתי את עצמי בצד, ואני רוצה עכשיו לעוף על עצמי, זהו." (מאסטר שף 10, מאקו, 2022)

"הכוכב הבא" 9. עמית וינון קאפח, זוג נשוי וצמד זמרים, מספרים בריאיון עם אסי עזר ורותם סלע שבדייט הראשון ינון השמיע לעמית את עצמו בנייד ועף על עצמו. עמית: "ואז הוא עף, עף על עצמו, ואז אמרתי לו: "שומע? גם אני זמרת, גם אני שרה'." (הכוכב הבא 9, מאקו, 2022)
"הכוכב הבא" 9. עמית וינון קאפח, זוג נשוי וצמד זמרים, מספרים בריאיון עם אסי עזר ורותם סלע שבדייט הראשון ינון השמיע לעמית את עצמו בנייד ועף על עצמו. עמית: "ואז הוא עף, עף על עצמו, ואז אמרתי לו: "שומע? גם אני זמרת, גם אני שרה'." (הכוכב הבא 9, מאקו, 2022)


"האח הגדול" 4. טליה מספרת לדינה על התקופה שבה היא יצאה עם אליאב: "הוא היה אצלי בבית. אבא שלי עף עליו. אבא שלי, פעם ראשונה בחיים שלי אמר לי 'אוקי, מבחינתי תתחתני איתו'." (האח הגדול 4, רשת, 2022)

"האח הגדול" 4. טליה מספרת לדינה על התקופה שבה היא יצאה עם אליאב: "הוא היה אצלי בבית. אבא שלי עף עליו. אבא שלי, פעם ראשונה בחיים שלי אמר לי 'אוקי, מבחינתי תתחתני איתו'." (האח הגדול 4, רשת, 2022)




"האח הגדול" 4. שחף שאל את קאזם במטבח "מה אתה עושה?" וקאזם התפרץ עליו ונוצר ריב קשה. אחרי הריב שחף מדבר עם טליה: "לא בא לי שאנשים יעופו עליי פה על מאה כשאני שואל אותם שאלה פשוטה. אני סבבה פה עם כולם. מי שרוצה לעוף עליי, יקבל פי אלף חזרה." (האח הגדול 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4. שחף שאל את קאזם במטבח "מה אתה עושה?" וקאזם התפרץ עליו ונוצר ריב קשה. אחרי הריב שחף מדבר עם טליה: "לא בא לי שאנשים יעופו עליי פה על מאה כשאני שואל אותם שאלה פשוטה. אני סבבה פה עם כולם. מי שרוצה לעוף עליי, יקבל פי אלף חזרה." (האח הגדול 4, רשת, 2022)

"משחקי השף" 2. השף מאיר אדוני מחפש משתתפים לנבחרת שלו: "אני מחפש אנשים שבאמת באו לעוף פה על החיים של עצמם." (משחקי השף 2, רשת, 2016)
"משחקי השף" 2. השף מאיר אדוני מחפש משתתפים לנבחרת שלו: "אני מחפש אנשים שבאמת באו לעוף פה על החיים של עצמם." (משחקי השף 2, רשת, 2016)



"משחקי השף" 6, השף יוסי שטרית על המנה של הודיה אלחריר (קציצות סלמון ברוטב מרוקאי וקרם חציל) שלא עברה לשלב הבא: "קיבלנו כבר מלא מנות של קציצות של דג. זאת מנה שאם היא מבוצעת טוב, היא מעיפה אותך." (משחקי השף 6, רשת, 2022)
"משחקי השף" 6השף יוסי שטרית על המנה של הודיה אלחריר (קציצות סלמון ברוטב מרוקאי וקרם חציל) שלא עברה לשלב הבא: "קיבלנו כבר מלא מנות של קציצות של דג. זאת מנה שאם היא מבוצעת טוב, היא מעיפה אותך." (משחקי השף 6, רשת, 2022) 


"משחקי השף" 6, אסף אטיאס (במרכז) עבד במסעדה של השף אסף גרניט "יוד'לה". המנה שהגיש באודישן (לפת בטקסטורות שונות) קיבלה 6 סכינים: אסף גרניט: "אסף, יש בודדים שקיבלו 6 סכינים. אתה עשית את זה, ממש בזכות ולא בחסד. עשית פה מנה שהעיפה אותנו, ואני... וואו אני כל כך גאה בך." (משחקי השף 6, רשת, 2022)
"משחקי השף" 6, אסף אטיאס (במרכז) עבד במסעדה של השף אסף גרניט "יוד'לה". המנה שהגיש באודישן (לפת בטקסטורות שונות) קיבלה 6 סכינים: אסף גרניט: "אסף, יש בודדים שקיבלו 6 סכינים. אתה עשית את זה, ממש בזכות ולא בחסד. עשית פה מנה שהעיפה אותנו, ואני... וואו אני כל כך גאה בך." (משחקי השף 6, רשת, 2022) 




לשונאי10 13/12/2010 20:40
עפתי מהרשומה 
ולמדתי סלנג חדש.
יופי!


LashonIvrit 13/12/2010 21:03
קצת מזכיר את מרחף
הוא מרחף, נמצא בעננים.


סנפרמי 13/12/2010 21:22
אתה עף עלי
וגם לגמרי שניהם נהגים ללא הרף בערוץ 20
אבל לעוף שם תמיד במובן של אתה מסתלבט עלי סלאש עובד עלי ולא במובן של לרחף או להנות.

המילים של עינת 14/12/2010 11:52
תודה! אוסיף לרשומה.

סנפרמי 14/12/2010 13:00
תודה על הקרדיט :)
למעשה אני קצת מסייג את עצמי כי אמנם המשמעות של מסתלבט עליי נפוצה אבל גם משמעויות אחרות כמו שכתבת מלכתחילה.
בכל מקרה אחלה פוסט וכמובן בלוג !


אתי אברהמי 13/12/2010 22:16
לרגע חשבתי
שעפת עם הרוח החזקה(-:


אנימו 13/12/2010 23:50
שוקלת לאמץ את ה"לגמרי".
ה"עף" אפעס, לא יושב לי טוב בפה. אבל מי ייודע .אולי עוד אתרגל....


אנימו 14/12/2010 17:05
גם על ה"כאילו" יש לחץ כבד שכבר הגיע לתודעה.....


אישה ממקום אחר 14/12/2010 02:40
וואלה?
עפתי!


שרוני 18 14/12/2010 08:11
מילים אלו צצות בהקשר אחר וחודרות
ללקסיקון דרך הופעות סטאנדאפ .

365מעלות 14/12/2010 08:32
רגע מכונן
"מעכשיו, השפה העברית כבר לא תהיה מה שהייתה פעם"? לא קצת נסחפנו?


המילים של עינת 14/12/2010 11:49
עפתי קצת, כן :)


motior 14/12/2010 09:24
אני עדיין לא שמעתי על "עפתי"...
אז תודה על החידוש :-)
"לגמרי" לדעתי זה תרגום של סלנג אמריקאי - totally


לשונאי10 14/12/2010 09:28
מסכים אתך
:-)


איש 14/12/2010 10:08
מה אומר ומה אדבר
חמורים קשישים קשה להם להתרגל לחידושים וחידשונים.
לכן הם מפנים מקום לצעירים
רק שלעתים מה זה קשה לי לעמוד במטבעות הלשון שלהם
ו"מרגיש לי" בכלל מאיים להביא עלי את קצי.


סנפרמי 14/12/2010 13:32
מה לגבי "ברגיל"
גם בסלנג הזה משתמשים הרבה מאוד בבית האח הגדול
מאיפה זה הגיע אלינו ? ומה בדיוק המשמעות שלו? האם תוכלי לחקור? האם זה אח קטן של "בקטנה"?


סנפרמי 14/12/2010 14:29
המקור או לפחות אבן דרך "עף עלי"
בינואר לפני שנה באח הגדול אמר אלירז את המשפט הבא :
"אתה עף עלי?" (אלירז לארז טל, מנסה להבין מה הם רוצים מחייו)
למרות שבחיפושים בגוגל נראה שהישראלים בפורומים משתמשים בצירוף הזה במובן של מה אתה מתנפל עלי ולא במובן של מסתלבט עלי..
דרכים רבות לעוף בימינו :)

ע נ נ ת 14/12/2010 21:14
עפתי?!
אני כנראה "כבדה" מכדי לעוף: לא שמעתי עוד את הביטוי הזה...


עופר D 19/12/2010 11:50
עפתי עליו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.