יום שני, אוגוסט 31, 2015

תכלס

נתי ולירז, מטומטמת 1, הוט, 2016
נתי ולירז, מטומטמת 1, הוט, 2016




"מטומטמת" 1: שירי מבקשת ממפיק הסרט של בן הזוג שלה נמרוד, שיחכה לנמרוד כמה ימים. המפיק חושק בה ואומר שהוא מסכים בתנאי שהיא תגיע אליו לאודישן שבו היא תשחק בתפקיד של תיכוניסטית. שירי נאלצת להסכים. נתי ולירז (נקרא גם "לירוי") מלווים אותה ומחכים לה בחוץ. מעשנים ומדברים:

לירז: בחייאת נתקה, היית מזדיינת בשביל תפקיד?

נתי: נראה לך? בחיים לא.

לירז: תכלס. גם אני.

נתי: כאילו... אם זה תפקיד ממש רציני, אז אולי... אולי.

לירז: כן, כאילו הוליווד סטייל.

נתי: כן, כן. למרות שגם בארץ יש אחלה תפקידים.

לירז: תכלס. אבל אחד כזה שתופר לך קריירה.

נתי: כן, תכלס. גם תלוי איך הוא נראה.

לירז: תכלס. כאילו, אם רוברט רדפורד היה מציע לך הצעה מגונה, מה לא... לא היית זורמת?

(נתי מחייכת, מסמנת "כן"). 

לירז: ברור.

נתי: תכלס.

לירז: לא אבל זה עדיין זול, זה זול אחושרמוטה.

נתי: כן. האמת, אם אני חושבת על זה רגע... הזדיינתי בשביל הרבה פחות מזה.

לירז: תכלס גם אני.

נתי: בצבא היה לי אחד שהזדיינתי איתו רק שיעשה לי כביסה.

לירז: רוצה לשמוע בושות? כשהייתי שמן היה איזה דבע אחד שהייתי שוכב איתו שלושה חודשים רק בשביל הפְריקָסָה (סנדוויץ' תוניסאי) של אימא שלו.

נתי: אשכרה? גדול. תאמין לי לירוי, אנחנו מה זה מוכרים את עצמנו בזול.

לירז: תכלס. מה רע לה למטומטמת הזאת (שירי)?

נתי: פאק איך בא לי להזדיין.

לירז: תכלס גם לי.

נתי: תכלס

(מטומטמת עונה 1, הוט, 2016)



תַּכְלֶס

  • אהה; וואלה; אשכרה; ממש ככה; נכון; צודק; ברור;
  • האמת; בעצם; בעיקרון; בפועל; למעשה; בשורה התחתונה; בגדול; באופן כללי; באופן ספציפי;
  • דוגרי; ישירות; ללא ללא כָּחָל ושָׂרָק; נטו; נקי; ללא תוספות; לעצם העניין; עניינית; לעיקר; בלי ללכת סחור סחור; כפי שזה באמת; זאת המציאות בלי ניסיון לייפות אותה; 
  • תשמע; תראה; אתה יודע; אם לא ידעת, אז תדע ש...; בוא נודה באמת; בינינו; 
  • אני בטוח בזה; אני אומר את זה באחריות


"תכלס, תכלס זה כיףפורסם בהארץ ב-31.8.2015  

כשם שבפועל, המילה "בעצם" לא מתפקדת כמו "בפועל" או כמו "למעשה" ואינה מציעה הסבר, פירוש, מידע חדש או הסתכלות חדשה למצב ("ואז בעצם התגייסתי לצבא"); ומאחורי "בעיקרון" ו"ברמת העיקרון" לא עומד עיקרון ("בעיקרון הייתי בדרך הביתה"); ומאחורי "האמת" או "ת'אמת" לא עומד גילוי לב מסעיר שהדובר החליט לחשוף בפנינו ("האמת היא שעברתי דירה"), ובאופן השימוש הזה, "בעצם", "בעיקרון" ו"האמת" הן תרגום של בייסיקלי, ואפשר להבין את המשפט בלעדיהן, אבל בפועל הן מחזיקות את המשפט, הן השלד שלו, הבסיס שלו, ובלעדיהן המשפט נשמע אנמי וסתמי ואין לו קיום, אין לו תוקף - כך גם עם "תכלס".
תכלס של היום היא הרבה דברים: היא בעצם, האמת, אכן (אשכרה), וואלה, נכון, צודק, בעיקרון במשמעות בייסיקלי או במשמעות המקורית, היא "בפועל", "למעשה", "בשורה התחתונה", "בגדול", "באופן כללי" או "באופן ספציפי", היא "שמע", "תראה", "אתה יודע...," "אם לא ידעת, אז תדע ש...", "בוא נודה באמת גם אם לא נעים להגיד אותה", "בוא נגיד את הדברים כפי שהם ללא כחל וסרק, בלי לייפות אותם", "עזוב את כל השאר, מה שאני אומר עכשיו זה העיקר". 

אבל לרוב, זוהי תוספת קוסמטית שאין בה כל צורך. אם נוריד אותה המשמעות לא תשתנה, ובכל זאת, נראה שאי אפשר בלעדיה. היא משדרגת את המשפט ונותנת לו כוח ועוצמה, היא מתמקדת ברעיון ומעלה אותו לרמה של הגיג פילוסופי כמעט, היא מעניקה למשפט צבע, חיים ונפח, היא מדגישה את הכוונה ומעידה על הדובר.

"תכלס" חזרה לאופנה בין היתר בשל הצורך בשינוי ובגיוון. "בעצם", "בעיקרון" ו"האמת" נשמעות קצת אנמיות, לעומתן, "תכלס" היא מילה מוחלטת, חזקה, שגם הצליל שלה נשמע חזק: תככככככככלס, וזה משתלב טוב עם רשימה ארוכה של מילים חזקות ומוחלטות כמו "חיים שלי", "די לא נכון", "מטלטל", "מתרסק" ועוד. 

בצד המילים המודרניות המוחלטות כמו "לגמרי", "מעולה", "מושלם", שהן תרגום מאנגלית, גם ייבוא של מילות רטרו הוא שינוי מרענן, ולכן גם "אני שרופה עליך" חזר, אבל אם פעם ייחדנו את "שרוף/שרופה" לזמר נערץ או לקבוצת כדורגל, היום אנחנו אומרים את זה על כל דבר - על תיק, על נעליים, על הבעל, על מקום העבודה.

גם התכלס של היום היא לא התכלס של פעם. בעבר היא הועלתה בעיקר כדרישה או הצהרה לדיבור ישיר: "בוא נדבר תכלס!". כיום הדובר מנדב את המילה "תכלס" ביוזמתו ובלי קשר לדרישה או לציפייה ממנו לדיבור בתכלס ומבלי שהוא יתחייב לדבר תכלס, והוא יכול לשלב אותה בכל הזדמנות, בכל משפט, סתם כי זאת תוספת נחמדה. כי גם אם בפועל, משפט עם "תכלס" לא מבטא בהכרח את השורה התחתונה, "תכלס" שמעלה ניחוח של פעם נותנת אשליה של אותנטיות, של אמינות וכנות. כשאורי גוטליב אומר "בתכלס, יותר נוח לי להיות לבד" (גולשי ספות 2, הוט), הוא מרכך, מצד אחד, את האמירה, שאולי היתה נשמעת קשה בלי "בתכלס", ומצד שני הוא לא מנסה לייפות אותה, ונותן לנו להבין שהוא הולך עם הכנות עד הסוף. 

כששיר אלמליח אומרת לבעלה "הייתי צריכה את החיבוק שלך תכלס כמעט כל יום" (האח הגדול VIP2ׂ), היא אולי מרגישה שבלי "תכלס" זה לא יעביר את עוצמת הגעגועים שהיא הרגישה כשהם לא היו ביחד. 

"תכלס" היא מילת סלנג של הדור הישן, אבל כשאני אומרת "תכלס", לא רק שזה לא משייך אותי לדור של פעם, זה דווקא מדגיש את הפער ביני לבין עולם המבוגרים. זה אומר שאני צעירה, גם אם אני לא ממש צעירה בגיל, שאני קלילה וזורמת עם הזמן, כשאפרת גוש נשאלה באירוע להשקת בושם למה היא שמה בושם, היא השיבה: "תכלס, בושם זה כיף". בלי "תכלס" זאת היתה אמירה סתמית. "תכלס" הפכה אותה לאמירה ייחודית, בלי שגוש תישמע כבדה. זה מה שיפה ב"תכלס".

ל"תכלס" ו"וואלה" (או "אשכרה") יש מאפיינים דומים, וכנראה שזאת הסיבה לכך שהן פופולריות כל כך. מצד אחד הן משדרות ישירות, כנות ואמת, ומצד שני הן קלילות ונוחות ובלתי מחייבות, ואפשר לשלב אותן בקלות במשפט. 

ואולי בכך טמון סוד קסמה. זוהי מילה לא מחייבת, שאפשר לשלב אותה איפה שרוצים וכמה שרוצים והיא תמיד תוציא אותנו בסדר. מי שלא רגיל להשתמש בה ויתרגל אותה כמה דקות, יגלה שוואלה, בתכלס "תכלס" לא רק נגישה, נוחה וכיפית ומתנגנת נהדר ומשתלבת יפה בכל מקום, זה ממש ממכר וקשה להיגמל מזה, בתכלס. 

"כן, הייתי צריכה את החיבוק שלך תכלס כמעט כל יום" (שיר אלמליח לבעלה, האח הגדול VIP2, חוזרים הביתה, מאקו טי-וי)


"האח הגדול" 4: בין בר ואליאב מתחיל להיבנות קשר זוגי בבית האח. כמה ימים אחר כך נכנסת לבית האח האקסית טליה, והמצב מסתבך. בר מדברת עם ריווא: "תקשיבי, אני מהיום הראשון ידעתי שאם אני רוצה את אליאב, אליאב יהיה פה. אני אומרת לך את זה תכלס. אין פה אף בחורה שמערערת אותי." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)


"האח הגדול" 7. תניה מספרת לפלורי על ארבל: "אני עצבנית עכשיו [...] אמרתי לה 'בואי נעשה כלים', אז היא אומרת לי 'בתכלס אני עשיתי הכי הרבה כלים'. עכשיו אני הלכתי לעשות [...] אני עשיתי את כל הכלים שם, אני עשיתי." (האח הגדול, עונה 7, קשת, צילום מסך תקשורת ציונית IL, 2016)
"האח הגדול" 7. תניה מספרת לפלורי על ארבל: "אני עצבנית עכשיו [...] אמרתי לה 'בואי נעשה כלים', אז היא אומרת לי 'בתכלס אני עשיתי הכי הרבה כלים'. עכשיו אני הלכתי לעשות [...] אני עשיתי את כל הכלים שם, אני עשיתי." (האח הגדול, עונה 7, קשת, צילום מסך תקשורת ציונית IL, 2016)
"האח הגדול" 4: בין שחף ודניאל היה ויכוח מול ריווא. שחף ודניאל התנגדו ש-3 דיירים, ובהם ריווא, יקבלו 80 אחוז מכמות הטבק - 30 גרם כל אחד, בזמן ששאר הדיירים שמעשנים יקבלו 20 אחוז מהכמות - 15 גרם כל אחד. דינה, קאזם ושרין הם חברים של ריווא. הם הסכימו עם שחף ודניאל אבל לא התערבו. דינה: "תכלס, הם (שחף ודניאל) צודקים. 80 אחוז (ל-3 דיירים) זה מוגזם". שרין: "נכון, בטח שהם צודקים." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: בין שחף ודניאל היה ויכוח מול ריווא. שחף ודניאל התנגדו ש-3 דיירים, ובהם ריווא, יקבלו 80 אחוז מכמות הטבק - 30 גרם כל אחד, בזמן ששאר הדיירים שמעשנים יקבלו 20 אחוז מהכמות - 15 גרם כל אחד. דינה, קאזם ושרין הם חברים של ריווא. הם הסכימו עם שחף ודניאל אבל לא התערבו. דינה: "תכלס, הם (שחף ודניאל) צודקים. 80 אחוז (ל-3 דיירים) זה מוגזם". שרין: "נכון, בטח שהם צודקים." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: משה ודרור נכנסו לבית האח בשלב מאוחר יותר. הם יושבים בחצר עם בר, אופק, טליה ונתנאל. בר שואלת את משה איך הם נראו להם ומה הם חשבו עליהם. דרור אומר לבר: "אני חששתי גם ממך, מה זה 'חששתי', אני לא חושש משום דבר... (משה ואופק צוחקים) תכלס אני לא חושש משום דבר, אחי, בוא." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)
"האח הגדול" 4: משה ודרור נכנסו לבית האח בשלב מאוחר יותר. הם יושבים בחצר עם בר, אופק, טליה ונתנאל. בר שואלת את משה איך הם נראו להם ומה הם חשבו עליהם. דרור אומר לבר: "אני חששתי גם ממך, מה זה 'חששתי', אני לא חושש משום דבר... (משה ואופק צוחקים) תכלס אני לא חושש משום דבר, אחי, בוא." (האח הגדול, עונה 4, רשת, 2022)

"מטומטמת" 1: שירי מבקשת ממפיק הסרט של בן הזוג שלה נמרוד, שיחכה לנמרוד כמה ימים. המפיק חושק בה ואומר שהוא מסכים בתנאי שהיא תגיע אליו לאודישן שבו היא תשחק בתפקיד של תיכוניסטית. שירי נאלצת להסכים. נתי ולירז מלווים אותה ומחכים לה בחוץ. מעשנים ומדברים: [...] לירז: "תכלס. כאילו, אם רוברט רדפורד היה מציע לך הצעה מגונה, מה לא... לא היית זורמת?" (נתי מחייכת ומסמנת "כן") לירז: "ברור". נתי: "תכלס." (מטומטמת 1, הוט, 2016)

"מטומטמת" 1: שירי מבקשת ממפיק הסרט של בן הזוג שלה נמרוד, שיחכה לנמרוד כמה ימים. המפיק חושק בה ואומר שהוא מסכים בתנאי שהיא תגיע אליו לאודישן שבו היא תשחק בתפקיד של תיכוניסטית. שירי נאלצת להסכים. נתי ולירז מלווים אותה ומחכים לה בחוץ. מעשנים ומדברים: [...] לירז: "תכלס. כאילו, אם רוברט רדפורד היה מציע לך הצעה מגונה, מה לא... לא היית זורמת?" (נתי מחייכת ומסמנת "כן") לירז: "ברור"נתי: "תכלס." (מטומטמת 1, הוט, 2016)

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.