יום שבת, יוני 06, 2015

מבחינתי, אני אישית, אני באופן אישי


הוא: נו, מה את חושבת עליה?
היא: אני אישית באופן אישי לא ממש מחבבת אותה. ומה דעתך עליה?
הוא: אני חושב שהיא אחלה. למה את חושבת ככה?
היא: לי באופן אישי היא נראית צבועה ונורא מפונקת. מה אתה אומר?
הוא: לי היא נראית דווקא סבבה. את חושבת שזה רציני ביניהם?
היא: אני אישית חושבת שזה לא יחזיק מעמד הרבה זמן. למה אתה שואל עליה כל כך הרבה שאלות? נדלקת עליה?
הוא: אני אישית?


פורסם לראשונה ב"תפוז" ("אני אישית לא אוהבת את "מבחינתי". סתם מיותר בעיניי") ב-2.1.2010

04.01.2010


"מבחינתי" מתווספת לרשימת מילים שבאמצעותן הדובר מדגיש שדבריו מובאים מנקודת מבטו: אישית, אני אישית, אני באופן אישי, אני בדעה ש..., אני חושב, אני סבור, בחוויה שלי, בעיניי, לדעתי, לדעתי האישית, להבנתי, להערכתי, לטעמי, לעניות דעתי, לפי דעתי, ועוד.

כשמדובר בדעה, בחלק מהמקרים השימוש ב"אני אישית באופן אישי" נועד לסייג ולהדגיש שהדברים מבטאים את דעתו של הדובר ושהם אינם מייצגים את הכלל. במקרים רבים המטרה הלא מודעת של הדובר היא לייחד את דעתו ולהעלות אותה לדרגת הגיג פילוסופי שבה הוא יצטייר כאדם רגיש המודע לעצמו. אפשרות אחרת היא שכמו השימוש ב"האמת", "בעיקרון", "בעצם" החורג מהמשמעות האמיתית של המילים, זוהי תוספת קוסמטית שנועדה לתת למשפט גוון וצבע ובלעדיה המשפט היה נראה אולי אנמי, יבש, מנוכר ומרוחק.

אם במאמר טיעון הכותב ממצב את דעותיו בחוג שיח ואומר: "יש הסבורים ויש הטוענים כי", ומוסיף את "לדעתי", זה בסדר. לעומת זאת, אני אישית באופן אישי חושבת שכאשר הכותב מרבה להשתמש במילים האלה לפני שהוא מציג את דעותיו, הן מעמידות אותו במרכז במקום שדעותיו יהיו במרכז. אמירות כאלה מיותרות גם משום שהמאמר מייצג ממילא את דעתו של הכותב. "אני" היא מילה שממנה עולה שהדובר מביע את נקודת מבטו. לכן להבנתי, לטעמי, לעניות דעתי ומבחינתי - האמת היא שאני אישית באופן אישי חושבת שבעצם, בעיקרון אין במילים המתווספות ל"אני" כל צורך.


"אני, באופן אישי, ממש לא מתחבר" (שי ברנדס, משתתף ב"מאסטר שף", קשת)
"זה הארון, מבחינתי" (משתתפת ב"דייט בחשכה", רשת, מציגה את ארון הבגדים שלה. מבחינתה)
שימוש מתבקש ב"מבחינתו" "מבחינתך": "מבחינתו הרצפה מבריקה מבחינתך הוא צריך ניקול" (פרסומת לניקול)
שימוש מתבקש ב"אני אישית" שמדגיש שהיא עצמה טרחה ויצרה קשר עם העירייה: "אני אישית יצרתי איתם קשר" (צינור לילה, 20.6.15)
הזמר יואב יצחק: "אני באופן אישי משתדל מאוד לא לעשות טעויות" ("נתיבי אילון", ערוץ 10)
"יואב, אני אישית מאוד מעריץ אותך" (יוסף אילון לזמר יואב יצחק, "נתיבי אילון", ערוץ 10)
"אני אישית מעדיפה את הארגז הזה" ("האח הגדול וי-איי-פי 2", פרק 3, קשת)
"אני אישית לא הייתי מחליף" ("הכל כלול", 3.5.15, ערוץ 10)
"אני אישית הייתי מאוד מרוצה" ("אהבה מעבר לפינה 3 פרק 218 הוט בידור ישראלי)
"אני מיואשת. באופן אישי נגמר לי האוויר" (שירי מימון, אקס פקטור 2, פרק 9, רשת)
________________________________________
לעמוד דברים מעצבנים בשפה העברית, באתר עריכה לשונית


• לא בטוח שאני מסכים איתך כאן 
עופר D ו02/01/2010 09:02
הסייג שמייצג את דעתו של מביע הדעה, בא לא פעם להבחין בין עובדה לדיעה. 
לא תמיד זה ברור לשומע, כי אולי זו הנחה רווחת, עובדה בדוקה, או סוג של דעה פרטית של האומר
אבל גרמת לי לחשוב על הנקודה 
אז תודה, ושנה אזרחית טובה♥ 

• הרבה פעמים דווקא כשאני מנמקת 
המילים של עינת ו04/01/2010 00:42
אני לא מצליחה להעביר את התחושה האמיתית שלי. כנראה אי אפשר להעביר את זה כשמשהו סתם מעצבן ואין סיבה הגיונית. אני פשוט נחרדת מה"מבחינתי" הזה ומה"בעיניי". זה כמו "לטובת" ו"עוצמתי" - רבים לא הבינו מה הקטע שלי. נגמרים לי הצידוקים ההגיוניים אבל עדיין, בכל פעם המילים שאני כותבת עליהן מעצבנות אותי באותה מידה. 
תודה 

• הבאת כאן חומר למחשבה 
לשונאי10 ו02/01/2010 13:59
האם שימוש בהסגרים (לדעתי, לפי עניות דעתי) מבטא יהירות ולא ענווה? איני בטוח. תלוי באדם המתבטא כך ובאופיו הכללי. 

• תודה יאיר 
המילים של עינת ו04/01/2010 00:56
ובהזדמנות זו אני גם מודה לך על התיקון ברשומה על "עוצמתי". לא ידעתי שעפ"י האקדמיה יש לכתוב "אוניה". תיקנתי בהתאם :) 

 בבקשה. אגב - אונייה ולא אוניה. 
לשונאי10 ו10/01/2010 06:00
סחתיין על בחירת העורך (פעמיים). 

• מסכים 
עופר D ו04/01/2010 01:08
ובדומה למה שכתב תחתיך עדי, הצביעות שבענווה היא המאוסה, כי יש אנשים שאין בהם ענווה, או כוונה לסייג את דעתם כדעה פרטית, ואז זה מתקבל רע ומעצבן. 

• לדעתי מה שמפריע לך הוא... 
עדי א רן ו02/01/2010 18:56
הזניית השפה - כלומר שימוש בביטוי בניגוד לכוונתו המקורית, בידיעה שזה כך, ובמטרה לבצע מניפולציה בעזרתו. 
מדברייך על רוני דניאל - שאני לא צופה בו כבר שנים - עולה בדיוק תמונה זו. הוא לכאורה רק אומר את דעתו. אלא שהוא יודע מראש שהוא אומר אותה בטלוויזיה, בתכנית שהוא מוצג בה כמומחה, כשאף אחד לא מביע דעה אחרת, וברור שכוונתו היא שלמחרת "דעתו" תהיה נחלת הציבור
בכתיבה אקדמית - יש שיאמרו שכל מה שנכתב הוא דעה, אחרים יטענו שאמורים לכתוב רק עובדות ומסקנות לוגיות "נוקשות". זה תלוי גם בדיסציפלינה (סליחה, אבל יש מלה עברית מתאימה?). אותי אישית מרגיז לקרוא מאמרים בנושא חינוך שבהם מוצגות דעות במסווה של עובדות. נכון שלא נהוג להשתמש בקידומות כמו "לדעתי" במאמרים, אבל לדעתי חבל שזה כך

• דיסציפלינה 
המילים של עינת ו04/01/2010 00:50
מקצוע, שטח, ענף, כר, תחום, שדה, תחום דעת. 
מבחינתי אף אחת לא טובה כמו המילה בלועזית :) 
וגם קרא את תגובתי לעופר D. 

• גם אני לא ממש מסכים 
motior ו03/01/2010 09:30
אני מבין שיש מקרים שבהם את צודקת במאה אחוז אך כמו עופר גם אני חושב שיש מקרים בהם שימוש במילים אלה נדרש כדי להבדיל בין עובדות מוחלטות להשערות או הבעת דעה. 
למשל: "לדעתי, גדי לפתור את הבאג יש להקים סביבת בדיקות חדשה


• תודה מוטיאור 
המילים של עינת ו04/01/2010 00:52
וקרא את תגובתי לעופר D

• זה כמובן תלוי בהקשר 
ע נ נ ת ו03/01/2010 09:45
ובהקשרים שאת העלית, "לדעתי" ודומיו ממש מרגיזים ומקוממים, בדיוק בגלל מה שכתבת - הנסיון להעמיד את הדובר בתור מישהו צודק, צח וטהור - וכולנו, כל שומעיו, מטומטמים חסרי בינה אם לא נסכים איתו. 
זה מזכיר לי את אוריה היפ מדיויד קופרפילד, שהיה "עניו ומתרפס" אבל בעצם נוכל גדול
ויש מילה אחת שלא ציינת שאני מאד אוהבת - "לדעניותי" - קראתי את זה פעם, אני לא זוכרת אצל מי, זה שיבוש מכוון של "לעניות דעתי" - והוא דווקא מוצלח

• חמוד, "לדעניותי". אבל אני לא 
המילים של עינת ו04/01/2010 01:03
אוהבת את "לעניות דעתי הקובעת". 

• הזכרת לי מקרה מימי הלימודים שלי 
seymore butts ו03/01/2010 17:37
היינו בכנס סטודנטים, ערב תחילת שנה"ל, והרצה בפנינו פרופסור שהמליץ לנו לנקוט בקו מסוים בבחירת מסלול ההתמחות שלנו במסגרת הפקולטה. הוא נמנע מלהגיד "לדעתי", "מבחינתי", וכולי. לפי גישתך היה ניתן להבין שדבריו מייצגים את דעתו. אבל היה שם סטודנט שהתעקש לשאול אותו "כן אבל מה דעתך" מספר פעמים, עד שלבסוף אותו פרופסור ענה שאם שואלים לדעתו האישית הוא ממליץ בדיוק את ההיפך ממה שאמר קודם... 
בקיצור אני מצטרף לעופר ול-motior, לא יכול להזיק אם הדובר ידגיש שמדובר בדעתו בלבד במקום לסמוך על כך שהמאזינים לו יבינו זאת כולם גם מבלי שיבהיר זאת

• תודה סימור 
המילים של עינת ו04/01/2010 01:01
קרא בבקשה את תגובתי לעופר D
 הוספת  תגובה לתגובה זו
• קראתי 
seymore butts ו04/01/2010 10:45
אז עושה רושם שזה לא עניין לגמרי רציונלי אצלך. 
בדבר אחד אני מסכים איתך: ה"נדמה לי" של רוני דניאל, כמו הרבה מטבעות לשון אחרים שהוא נוהג להשתמש בהם, מעצבןןןןןןןןן


• איני מוצאת פסול בשימוש במילים הנ"ל 
המקום של אור ו03/01/2010 22:07
לפעמים זה ממש נדרש, כמובן לא בהגזמה. 
מצטרפת לדעתם של סימור ועופר
שנה חדשה וטובה ומוצלחת, וחיבוק ממני

° חיבוק בחזרה :) 
ל_ת 
המילים של עינת ו04/01/2010 00:52

 זה סוג של סלנג שהתפתח בקרב 
שרוני 18 ו04/01/2010 09:00
אנשי תקשורת שמחקים את עמיתיהם בחו"ל . אלו הן מטבעות לשון שחילחלו בסופו של דבר גם לציבור הרחב. רפי רשף היה אחראי על לא מעט מטבעות לשון שהוטמעו בקרב אנשי תקשורת והציבור בכלל. זה סוג של מעבר בין ריפורטר לקוני לבין ריפורטר סחבק. 
בכל אופן , אני חייב לציין כי המאמר שלך כתוב כדבעי ומעורר מחשבה 
ואגב, היה נורא אם הייתי פותח את דברי כך -"אני רואה זאת סלנג שהתפתח...." 

• אילו פתחת את דבריך כך, 
המילים של עינת ו07/01/2010 00:01
זה לא היה נורא כמו השימוש ב"זה סוג של" ("זה סוג של סלנג", "זה סוג של מעבר") 
וב"אגב" ("ואגב, היה נורא אם...") 
תודה שרוני :) 

• וחוץ מזה יש צדק בדברייך . מומלץ 
שרוני 18 ו04/01/2010 09:04
להשתמש במילים חד משמעיות המבטאות מראש את יחסו של הדובר לנושא הנדון . למשל - לדאבוני , או לשמחתי, או אני מיצר על כך ש... , זה מעודד לחשוב כי ... 

• מדויק ונכון עד אימה 
אליזד (האתר שלי)ו04/01/2010 10:49
מסכים עם כל מילה. 
בתור אחד שחטא הרבה בחטא הזה, אני מבטיח להשתדל להקפיד יותר בניסוח. כבר פעמים רבות חשבתי להפסיק עם אובססית ה"לדעתי" ששוטפת אותי בניגוד לרצוני, והתיאור היפה הזה הוא בהחלט הזדמנות לבדק בית מחודש. 
נכון עד אימה וכתוב מעולה. לדעתי כמובן... 

° אם אתה מבטיח אז זה בסדר :) 
ל_ת 
המילים של עינת ו07/01/2010 00:28  

 מה? חולק עלייך לגמרי 
אסף ו04/01/2010 13:11
אם בן אדם אומר "לדעתי", איזה סיבה יש לחשוב שהוא בעצם אומר ""דעתי מייצגת את המציאות האובייקטיבית. אתם טועים - אני צודק. דבריי נכונים, מדויקים, חכמים, ואני ממליץ שגם אתם תחשבו כך. אם תמשיכו להחזיק בדעה שונה משלי, זה אומר שאתם (כך לדעתי, בעיניי, מבחינתי וכו`) לא בדיוק הכי חכמים שבעולם" (1). "? 
הוא אמר "לדעתי". זה ש-את- משליכה על זה -משהו הפוך לגמרי-, זה רק עניין שקורה במחשבה שלך! באמת, לא ברור לי למה את חושבת שהבן אדם התכוון למשהו ההפוך לגמרי. יכול להיות שיש אנשים שבאמת מתכוונים לההפך, אבל יכול להיות שיש אנשים שלא! למה להשליך עליהם את העניין הזה? 
תסתכלי על זה מבחינה יותר אובייקטיבית (לדעתי, וכשאני אומר לדעתי אני מתכוון בדיוק לזה - יותר אובייקטיבי ל-דעתי האישית-): בן אדם אומר "לדעתי". זה מה שהוא אומר. ספיציפי. למה לחשוב מפה שהוא מתכוון להפך

• לא התכוונתי לכל אחד שאומר "לדעתי" 
המילים של עינת ו07/01/2010 00:32
יש סוג מסוים של אנשים שכאשר הם אומרים "מבחינתי", "לדעתי" זאת כבר לא דעה אלא ניסיון להגיד משהו אחר. קשה להגדיר את הקבוצה הזאת ואת מאפייניה אבל אני מזהה כשאני רואה, ובצד המילים האלה הם משתמשים בעוד הרבה מילים שכתבתי עליהן. זה לא מקרי. זאת עסקת חבילה כזאת. 
תודה על דבריך :) 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.