יום שבת, 13 ביוני 2015

תהיה בריא

האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 10, קשת

פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("שתי הערות: סוגיה; שתהיה בריא") ב-25.4.2012

בתגובה לכתבה בהארץ על בג"ץ שהורה להקצות מגרש מגורים לזוג ערבי בגליל שנדחה פעמיים על ידי ועדת הקבלה ביישוב רקפת, כתבה חנה חורש (תגובה 2): "גזענות מובהקת. אין ספק שהזוג הזה בעל רמה הרבה יותר גבוהה מרבים ביישוב רקפת. השאלה איך ישפילו אותם אחר כך?"
סמי הגיב: "מאוד מתוחכמת. גברת חורש, כמה פעמים נפגשת עם הזוג המדובר? כמה פעמים ועם כמה מאנשי הישוב נפגשת? ומה ההכשרה שלך לקבוע 'רמה'? תגובה מטומטמת, אווילית, ומשוללת כל בסיס. שיהיה לך אחלה יום".
המעבר החד מדיבורים על טמטום לאיחול הלבבי ומקללות ל"מה אני אגיד לך - שתהיה בריא" מזכיר לי את התכנית בוקר טוב ישראל בגלי צה"ל. "אין לי לחם, אין לי חלב, אני לא יודע איך לעבור את היום", בוכה הגבר שנייה לפני נעימת הפתיח, ומוסיף מיד: "בוקר טוב ישראל", וזה האות לנעימה הנמרצת והעליזה של בוקר טוב ישראל Flight to Paradise - Rory Gallagher.

שיהיה לכם יום קסום!



"יאללה, תהיי בריאה, ביי ביי" (איציק זוהר לנטלי עטיה, האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 7, קשת)
"אוי, די עם המילים הנמוכות האלה 'תהיי בריאה'" (נטלי עטיה, האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 7, קשת)
"(איך היא ניצחה? איך היא זכתה?) שתהיה בריאה" (רותם אייזק לא מרוצה מכך שסטלה עמר חסינה מהדחה, האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 10, קשת)
"אני מתה עליך, שתהיה לי בריא, נשמה, אוהבת אותך" (האם לבנה, "מפונקים", רשת)
לפוסט תהיה בריא (קצרים)
לעמוד קצרים (שיחות דמיוניות)
לעמוד מילים וביטויים פופולריים
לעמוד סלנג / שפת הדיבור / תרגום מאנגלית
לכל הנושאים בבלוג
___________________
20 תגובות בתפוז:
 •לאחרונה את בתנופת כתיבה!
גגג האחת ו25/04/2012 23:37
יפה לך

על תהיה לי בריא הרהרתי גם כמועמד לרשומה, אבל אני רואה את זה אחרת ועל כן מן הסתם הדוגמאות היו אחרות.

"תהיה לי בריא" שאני אומרת לאדם בפניו או "מוישה, שיהיה בריא,חושב / אמר ש..." הנאמר כחלק מסיפור לאחר תמיד מלווים באנחה קלה והבקורת תמיד נראתה לי לגמרי על השולחן. בעיני זה אפילו חביב ואירוני בצורה נעימה.

חג שמח!

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° ה"תהיה בריא" הזה בסדר גמור
ל_ת 
המילים של עינת ו26/04/2012 20:34  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תהיה לי בריא" נהיה מסוכן כמעט כמו
שרוני 18 ו26/04/2012 01:14
  
."שתדע לך שאני אוהב אותך....."
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כן, וגם ה"תהיה לי" מעצים את 
המילים של עינת ו26/04/2012 20:36
  
האירוניה
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תתחדשי על המסך
עופר D ו26/04/2012 08:05
גם אם הוא גדול מדי :-)
ולעניין "תהייה לי בריא" - זה מזמן לא איחול לבבי, עם או בלי מרכאות, לא?
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כן, אבל המגיב ההוא הצחיק 
המילים של עינת ו26/04/2012 20:38
אותי. "שיהיה לך אחלה יום", כי נתקלתי בזה הרבה.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אופס. עד עכשיו חשבתי שמדובר
אנימו ו26/04/2012 09:26
במסך טלויזיה. טעות שלי. תתחדשי.
ובטח שאני מאחלת לך שתהיי בריאה. בלי מירכאות. גם לעצמי אני מאחלת זאת ולכל אוהביי ואהוביי. נכון שאם הייתי מוסיפה לזה איזו אינטונציה ואולי תנועת יד - הייתי יכולה להפוך את הכוונה על פיה....אבל זה לא המקרה.

ושני ה-"י" . מסתבר שספרייה יש לכתוב ב-2 יודים. קשה לי להתרגל.

חג שמח


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° גם אני מאחלת לך אנימו
ל_ת 
המילים של עינת ו26/04/2012 20:39
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
-)
לשונאי10 ו26/04/2012 09:48
אצלי זה "רק בריאות".
תתחדשי על צג המחשב!
:-)

יום עצמאות שמח!


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
הגודל לא קובע?
עדי א רן ו26/04/2012 10:32
מסתבר שבמסך דווקא כן... :-)
ובעניין הכתבה והתגובה: ראיתי מספר מקרים שבהם כתבה בעיתון סיפרה סיפור חד צדדי לחלוטין, למרות שהכתב הכיר את שני צידי המטבע והיה יכול לאזן.
יש לי שני הסברים אפשריים לכך:
1. כתבה שממומנת ישירות או בעקיפין ע"י הצד ש "יוצא טוב" (דבר שקורה לפעמים, אבל אם לא מדובר ב"ישראל היום" הוא די נדיר ושערורייתי).
2. הצגת שני הצדדים תוריד מהערך ה"חדשותי" של הסיפור - תקהה קצת את תחושת השערוריה, תוריד את עוצמת התגובות-מהבטן, ותגרום לפחות טוקבקים.

הכתבה שממנה ציטטת נראית מתאימה מאוד להסבר השני, בהחלט יש צד שני בסיפור (ואולי גם שלישי ורביעי) אבל הצגת צדדים נוספים תציג תמונה מסובכת שקשה להזדהות איתה. אפשר לראותה (כמו כתבות רבות אחרות) כהרמה-להנחתה לטוקבקיסטים

ותגובה הולמת ל"תהיה בריא ואחלה יום" היא" בסוף כולם נמות / צריך לקחת בקלות. (אהוד מנור - נכון

?)
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° מה פתאום? מיק ג'אגר :)
ל_ת 
המילים של עינת ו27/04/2012 14:04  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תתחדשי על המסך
motior ו26/04/2012 17:27
שאלה לי אלייך... כל שנה היו מדליקים משואות. השנה השיאו אותן. האם זה נכון לומר?
תודה ומוצאי חג שמח :-)

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אתה צודק מוטי
המילים של עינת ו27/04/2012 14:21
השיא משואה - העלה משואה, הדליק מדורה (רב מילים). כאן "השיא" בא רק כחלק מצירוף.
מילון רב מילים מביא שימושים נוספים ל"השיא":
1. חיתן את בנו או את בִתו.

2. בלשון המקרא - פיתה ("וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה, הַנָּחָשׁ הִשִּׁיאַנִי וָאֹכֵל")

3. הסיח או הסיט שיחה, תשומת לב וכד' מעניין אחד לעניין אחר ("הוא השיא אותי לעניין אחר").

4. העתיק קטע מוזיקלי מסולם אחד לסולם אחר תוך שינוי גובה הצלילים בלבד.

5. מליצית נתן, העניק ("והשיאנוּ ה' אלוהינו את ברכת מועדיך לחיים ולשלום..." (מן התפילה) או השיא עצה.
כל ה"השיא" הנ"ל נהגים בחיריק ב-ה'. הִשיא כמו "הִגיע" ולא הֵשיא כמו "הֵביא לי ת'סעיף".

חג שמח!


° תודה :-)
ל_ת 
motior ו27/04/2012 16:38
  
מעניין 
ע נ נ ת ו26/04/2012 18:01
בכל המלים שהזכרת בסעיף הראשון, בדיבור השווא הופך לחיריק. לא ידעתי שאמור להיות שם שווא...

תודה לך
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
נכון, בדיבור זה נשמע אחרת
המילים של עינת ו27/04/2012 14:08
כמו שבית ספר נשמע: בצפר וכמו בשיר של דורי בן זאב "גנבים", הוא שואל: "מה את מוצאת אצלו?" וזה נשמע "מה את מוצצת לו?" חח עכשיו מי שיקרא את זה ידע איך הראש שלי עובד.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

שתהיה לי בריא
יהודית שמר ו26/04/2012 18:44
בהחלט לא חיובי ומעיד על מורת רוח של הדובר. שתהיה בריא' לעומת זאת מכוון למקום אחר. המילה הקטנה 'לי' עושה את ההבדל.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני מאחלת את זה לכל מי שעוזר לי.
המילים של עינת ו27/04/2012 14:06
אומרת לו "תהיה בריא" ומתכוונת לזה
הגב/י לתגובה זו
 הוספת  תגובה לתגובה זו

אני מאוד אוהבת את כל איחולי ה-
עלמה7 ו27/04/2012 00:25
"תהיה בריא" (או "שתהיה *לי* בריא) למיניהם. אין כמותם להדגשת האירוניה והתקווה שבעצם תהיה חולה.
אם כי כשאני רוצה לקלל מישהו, אני משתמשת בהפוך של תהיה לי בריא, בתוספת הדגשה כלכלית - שתשתמש בכסף לתרופות.
אחלה סופשבוע שיהיה לך


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כן, כמו שכתבה יהודית, ה"לי" עושה
המילים של עינת ו27/04/2012 14:10
את ההבדל, אלא אם כן זה נאמר בחיבה: "הו, שתהיה לי בריא".