יום שבת, פברואר 14, 2009

סימן שאלה (שאלה רטורית)

ארקדי דוכין מי אוהב אותך יותר ממני - ארקדי דוכין הערוץ הרשמי
ארקדי דוכין - מי אוהב אותך יותר ממני
"מה את מבינה?" פורסם בתפוז ב-14.2.2009

שאלה רטורית היא משפט שבסופו יש סימן שאלה אך השואל אינו מצפה לקבל תשובה, מאחר שהיא ברורה לו. הוא מעדיף שהנשאל ישתוק או שייתן לו תשובה של "כן" או "לא" המחזקת את דבריו. המטרה בשאלה רטורית היא להבליט את הטיעון של הדובר או של הכותב או לעשות רושם על השומע. יש המשתמשים בסימן הפיסוק "?!" כדי לבטא שאלה רטורית, כלומר זאת הצהרה ולא שאלה. אני לא אוהבת את זה.

דוגמאות לשאלות רטוריות: 


"מה את מבינה?" (ג'וני שועלי לאהובתו)

 

"מי אוהב אותך יותר ממני?" (ארקדי דוכין לאהובתו)
  • "אני קוף?" (דוד לוי ב"נאום הקופים")
  • "אני לוזר?" (שמעון פרס בנאום הלוזרים - ותודה לסיי-מור-באטס)
  • "עודך מחזיק בתומתך?" (אשתו של איוב לאיוב, שהמשיך להאמין באלוהים גם אחרי שהוכה בשחין)
  • "את הטוב נקבל מאת האלוהים ואת הרע לא נקבל?" (איוב לאשתו)
  • "השומר אחי אנוכי?" (קין לאלוהים)
  • "הרצחת וגם ירשת?" (אלוהים לאחאב)
בכתיבתי אני משתדלת להמעיט בשאלות רטוריות. אני מעדיפה שהמילים והתוכן ידגישו את הרעיון ולא האמצעים החיצוניים. אני אוהבת משפטים שכוחם אינו תלוי בעמדותיו של הקורא האנונימי. כאשר הכותב משתמש בשאלות רטוריות הוא מנהל דו-שיח דמיוני עם הקורא. במאמרי דעה אני מעדיפה חיץ בין הכותב לקורא - אלא אם כן זהו בלוג הפונה לקהל.

לכן, במקום "הרצחת וגם ירשת?" אלוהים יכול להגיד לאחאב: "וואלה, נסחפת בגדול!"

אבל לאלוהים מותר להשתמש בשאלות רטוריות. לא?

"הדייר הראשון שאני ארצה להעמיד להדחה השבוע היא סטלה. למה? שאלה רטורית כאילו" (שיר אלמליח, האח הגדול VIP, קשת)



מתגעגעת לאבא  14/02/2009 16:12
• אהבתי
יפה לך לבקר את אלוהים :)


המילים של עינת 14/02/2009 16:49
° ועוד בשבת :)


קטנים כגדולים  14/02/2009 18:03
° אם כבר אז כבר :


המילים של עינת  15/02/2009 12:02
° :) (נכתב ביום ראשון)
 
renana ron  14/02/2009 23:12
• כרגיל - שמחתי ללמוד ולהחכים
אגב סוגריים, מה דעתך לגבי כותרות שיש בהם סוגריים, כפי שראיתי בכותרת הרשומה הקודמת שלך - "על כוחן של המילים (של עינת) " ?
רננה

המילים של עינת  15/02/2009 11:58
• זה דבר שלא ייעשה
אבל לי, באופן חריג, מותר.
מה, לא? (שאלה רטורית)

seymore butts  15/02/2009 10:25
• מה עם "אני לוזר" ?
אני מתפלא עלייך, בתור חובבת תהפוכות הלשון של נשיאנו היקר, אל שלא כללת את השאלה הרטורית האולטימטיבית הזו ברשומה ;-)
ולגבי "הרצחת וגם ירשת" - אני חושב שכשמשתמשים במשפט הזה בהשאלה יש משהו בדברייך, אבל דווקא בסיפור המקורי של כרם נבות השאלה הייתה במקום ונכונה פשוטה כמשמעה. החבר`ה האלה באמת רצחו את נבות וירשו את הכרם שלו...
תענוג לקרוא אותך, כמו תמיד }{


המילים של עינת  15/02/2009 12:01
• נו, אתה רואה? מה אני מבינה?
הכנסתי את המשפט הזה.
ותודה. תענוג גם לקרוא את התגובות החמות שלך.


seymore butts  15/02/2009 13:06
• התגובה שלך אומרת שאת שולחת את עצמך
למטבח? ;-)
תודה על שציינת את שמי ברשומה אבל כמו שטוענים שהפוליטיקאים אומרים - העיקר שתאייתי אותו נכון. "באטס" ולא "בוטס" (ריבוי של תחת באנגלית).


המילים של עינת 15/02/2009 14:07
• אתקן. וזאת לא אני ששולחת את עצמי
למטבח. זה אפי :)


מלאך בשלילה  18/02/2009 16:43
° מה את אבשלום קור?.


המילים של עינת  19/02/2009 00:18
° חוץ מהשפם, אין לנו שום דבר משותף
 
ישראלית שאיכפת לה  19/02/2009 01:32
• השאלה הרטורית
היא מזמינה למחשבה לעומק
ויש בה פואטיות
אבל - לא נריב על זה
ואיש באמונתו יחיה
(אבל הרשימה חביבה עד מאד - והדוגמאות מאירות ומעירות עיניים)


המילים של עינת  19/02/2009 12:36
• תודה :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.