יום שבת, 6 ביוני 2015

סטריאוטיפים ותקינות פוליטית בכתיבה ("חטופים")

"חטופים", מאקו





פורסם לראשונה ב"הארץ" ("ב'חטופים' לא תמצאו אף שם משפחה מזרחי ") ב-24.11.2012, וב"תפוז" ("סטריאוטיפים על מזרחים ואשכנזים בסדרות דרמה ישראליות") ב-28.11.2012

29.11.2012

שאלה: מה המשותף לשמות הבאים: נמרוד קליין, טליה קליין, דנה קליין, חצב קליין, אורי זך, יוסק'ה זך, יקי זך, אסף זך, עמיאל בן חורין, יעל בן חורין, אילן פלדמן, ברק דגון, ד"ר שמואל אוסטרובסקי, ד"ר חיים כהן,  ד"ר לרנר, ד"ר זאב קפלן, ברק דגון ועטר שורר?


תשובה: המשותף הוא שמות משפחה עבריים או האופייניים ליהודים מארצות אירופה, כלומר אשכנזים.
השמות לקוחים מהסדרה "חטופים" (קשת, ערוץ 2). ב"חטופים", שיוצרה הוא גידי רף, אין מזרחים. אין מרוקאים, פרסים, עיראקים, תימנים, גרוזינים, אין בנים ליוצאי ארצות ערב, צפון אפריקה, אסיה, קווקז, טורקיה. הרי לא ייתכן שחטופים, משפחות של חטופים ועובדי מוסד יהיו עם שמות מזרחיים. נראה לכם הגיוני שבסדרה יהיה פסיכולוג ששמו אברג'יל? חס וחלילה. ולכן שמו של הפסיכולוג – שהוא לא סתם פסיכולוג אלא יש לו דוקטורט – הוא ד"ר שמואל אוסטרובסקי.
הפסיכולוג ד"ר שמואל אוסטרובסקי, בגילומו של דליק ווליניץ ("חטופים", מאקו)
נראה לכם ששמו של הפסיכיאטר בסדרה, ולא סתם פסיכיאטר אלא "פסיכיאטר מאוד מאוד מוערך", יהיה ד"ר צוברי? ממש לא. ולכן, שמו של הפסיכיאטר המאוד מאוד מוערך הוא ד"ר זאב קפלן.
הפסיכיאטר ד"ר חיים כהן, בגילומו של גל זייד ("חטופים", מאקו)
ובסדרה "בטיפול" (הוט 3), שיוצרה הוא חגי לוי, אותה תופעה: ראובן דגן הוא פסיכולוג עם שם עברי מובהק, ולכל המטופלים שלו הוענקו שמות עבריים או שמות משפחה האופייניים ליהודים ממזרח אירופה, שהרי ידוע שיוצאי אסיה ואפריקה וצאצאיהם לא הולכים לפסיכולוג. יש לנו את רונה דגן, נעמה לרנר, ידין ירושלמי, מנחם ירושלמי, אפי ברעם, איריס בן אריה, תמי סביון, אורנה מיכאל נוימן. מזל שיש את גילה אבולעפיה (גילה אלמגור), המנטורית של ראובן דגן. 
"בטיפול" (הוט, אתר ynet)
בסדרה "תיבת נח" (יוצרים: רני בלייר, מאיה הפנר ושמוליק קלדרון; רשת, ערוץ 2, 2009) נח הוא פסיכותרפיסט לשעבר העורך מפגשים טיפוליים שבועיים קבוצתיים. המטופלים שלו מופיעים בשמם הפרטי בלבד (מנחם, רוני, מילי, ישי, רותי, אורי, סלה, אסיה), אז ייתכן שהם מזרחים ואנחנו לא יודעים על כך. שיהיה. אבל במרינה ביפו, שם עוגנת היאכטה של נח, הוא לא יכול לפגוש, למשל, את שירלי קיסוס, כי היא בסדרה אין "קיסוס". מי שתהיה שם היא טסה בלום, שעושה לו עיניים והוא בהחלט מעוניין בה. יש מזרחי אחד לרפואה, אם כי זה לא הופך אותו לד"ר, שמו אליהו (אורי גבריאל), דייג עם חוכמת חיים במבטא מזרחי.
"תיבת נוח" (רשת, אתר nrg )
לאן נעלמו מימון, מעודה, זריהן, קיקזאשווילי, זביטשווילי, קיסוס, סבאג, אזולאי, אמסלם, ביטון, אמזלג, תורג'מן, פרץ, אוחנה ועוד הרבה אחרים?
לא תמצאו אותם בסדרות כאלה, אלא, למשל, בסדרה כמו "זינזאנה" (טלעד, ערוץ 2). זינזאנה, שיוצרה הוא חיים בוזגלו, מספרת על אסירים וסוהרים בבית סוהר לגברים ובית סוהר לנשים ועל דמויות נוספות מחוץ לכלא. שמות המשפחה של האסירים מזרחיים, והשמות הלא מזרחיים שמורים לאסירים שבמקרה התגלגלו לכלא או לבעלי תפקידים כגון עובדי בית הסוהר, אנשי משטרה, רופאים וכדומה. למשל, איילה שני-הלפרין, דיטה זינגר, הופמן, נוגה שני, יואב לרר, צבי הלפרין, גיא בן יוסף, הבלש כצנלסון, ד"ר נלי ועוד. מי שצפה בסדרה באדיקות כמוני אולי שם לב לכך ששמו של מפקד הכלא הוא אלברט אסולין. אסולין הוא שם מזרחי, אבל זה משום שהסדרה מבוססת על סיפור חייו של מי שהיה מפקד כלא באר שבע, תת-גונדר שלמה טוויזר. יש להניח שבמצב אחר מנהל הכלא היה מקבל שם אשכנזי או עברי מובהק, שכן גם בוזגלו, מזרחי עם שם משפחה מרוקאי, שבוי בסטיגמות שנוצרו על ידי אשכנזים.
סצנה מתוך "זינזאנה" (טלעד, ערוץ 2, הועלה ע"י איציק חן, יוטיוב)
שמות מזרחיים נמצאים גם בסדרת הטלוויזיה "הכבוד של מרציאנו" (ערוץ 10), אף היא פרי יצירתו של חיים בוזגלו. הסדרה מתארת את המלחמה בין שתי משפחות פשע מאורגן יריבות עם שמות מזרחיים: מרציאנו וברדוגו. ומה שמו של קצין בכיר במפלג לפשיעה מאורגנת ביאחב"ל? רב פקד שטרודל. ויש רוסייה, שמה ורוניקה, המאהבת של עמוס ברדוגו. (הפוסט לא עוסק בערבים, רוסים ואתיופים, שכן הם מקבלים שמות משפחה ערביים, רוסיים ואתיופיים בהתאם לארץ המוצא שלהם. גם התפקידים שלהם מבוססים על סטריאוטיפים, אך הפוסט עוסק בשמות משפחה האופייניים למזרחים או לאשכנזים).
"הכבוד של מרציאנו" (ערוץ 10, הועלה ע"י Shlomi Rachamim, יוטיוב)
ובל נשכח את "הבורר" (הוט 3) שנוצרה על ידי רשף לוי ושי כנות. מצד אחד יש לנו את ברוך אסולין, אבי אסולין, יגאל מזרחי, עמרם חשביאן, משה עמרני ועוד, השייכים באופן ישיר או עקיף לעולם התחתון, ומצד שני יש לנו את הבן של ברוך אסולין, אבל מכיוון שהוא חי כבן מאומץ במשפחה אחרת והוא עובד סוציאלי, הדביקו לו את השם נדב פלדמן. לנדב יש משקפיים, ויש לו גם חברה, שמה אורנה קליינמן. במהלך הסדרה אורנה ונדב עוברים בעיות בזוגיות, אבל אל דאגה, יש להם שפע של פסיכולוגים אשכנזים ב"חטופים", ב"בטיפול" וב"תיבת נח". וכשנדב השובב מפלרטט עם בת הדודה היפה, היא חייבת להיות נירה נרקיס. 
נדב פלדמן בגילומו של יהודה לוי ("הבורר", הוט, הועלה ע"י oTazMano, יוטיוב)
עוד שמות עבריים ואשכנזיים ב"הבורר" שמורים לשוטר הקשוח (עידו וינר), לפרופ' שמשוני (מרצה באוניברסיטה), לעורך הדין (יואל בן דוד), לאיש השב"כ (עופר נרקיס), לאשתו של רואה החשבון (סימה גולדשטיין) ועוד. אמנם לקצין המשטרה קוראים דוד אילוז, אבל זה לא נחשב, כיוון שהוא משחק את המושחת שמשתף פעולה עם הבורר ועם יגאל הנאצי. המאהבת הרוסייה של נדב מהצד היא אירנה קובלובה. ברור.
אבי הטחול בגילומו של שלומי קוריאט ("הבורר", הוט, הועלה ע"י oTazMano, יוטיוב)
שאר השמות המזרחיים קיימים עמוק במציאות הישראלית שאין בה שחור-לבן, אך תסריטאים, יוצרים וסופרים רבים המושפעים מסטריאוטיפים ומנציחים אותם מתעלמים מהם באופן בוטה. איזה חיים קלים הם מסדרים לנו. לא צריך להתעמק הרבה בעלילה. ברגע שרואים את שמות הדמויות אפשר להבין מיד מה יקרה, מי נגד מי, מי הטובים ומי הרעים. יש לנו פסיכולוגים מזרחים, פסיכיאטרים מזרחים, רופאים, אקדמאים, פרופסורים, אנשי מוסד, סוהרים, קציני משטרה, מנהלים, רואי חשבון, עורכי דין מזרחים, שעמלו קשה כדי לצמצם את הפער העדתי ואת חוסר שוויון ההזדמנויות שנוצר בשל מדיניות מקפחת שהחלה בשנות החמישים – אבל זה לא יעזור להם. 
בסדרות הטלוויזיה, בסרטים ובספרים שמור להם מקום קבוע, והם לא יוכלו לזוז ממנו.

אז תזכרו את הנוסחה: שמות עבריים, שמות מיוחדים, אקזוטיים, מודרניים ושמות של אשכנזים שמורים לאנשים שהולכים לטיפול פסיכולוגי או לקבוצות תמיכה, לחטופים, למשפחות חטופים, לאנשי המוסד, לסוהרים, לקציני משטרה, לחוקרי משטרה, לעובדים סוציאליים, למנהלים, לבוסים, לאנשי המעמד הבינוני והגבוה, לרופאים, לפסיכולוגים, לעורכי דין, לאדריכלים, לבעלי מקצועות חופשיים, או סתם ליאפים חבוטים, רגישים ומתלבטים.

שמות מזרחיים שמורים לאסירים, לאנשי מאפייה, לאנשי העולם התחתון, לעבריינים, לחדרניות בבית מלון, לפועלים, לעובדי ניקיון, לאנשים קשי יום משכונות מצוקה ועיירות פיתוח, לזונות.  

לבטיפול דחוף.

1. אייל גרוס:
24 בנובמבר, 2012, בשעה 03:03
תודה, מעניין, ותשווי ליצוג במשפט: http://www.fightracism.org/Article.asp?aid=17

2. אפי:
24 בנובמבר, 2012, בשעה 14:25
יש לנו סדרות לאשכנזים וסדרות למזרחיים מעניין מתי מתי תהיה סדרת שבה תהיה אינטגרציה

3. שרלי:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 09:58
אל תגידי גם שם עברי אלא שמות החונטה האשכנזי קבעה שהם עבריים.
השמות העבריים האלה למשל לא נחשבים לעבריים בשביל האשכנזים על אף שהם משורש עברי יותר מכל שם אשכנזי:
בן דיין
דהן
עוזר
בן הראש
עוזרי
בן זמרה
ויש עוד רבים כאלה. גם את השמות העבריים למהדרים האלה נאלצו רבים לשנות כמו האב של פרוס בר אשר שזכה בפרס אמת השנה (שהיה בן הראש).
ככה שאין לזה ממש קשר לשמות עבריים ולעברית אלא לשליטה האשכנזית על השמות ועל המילים ומתוך כך על המדיה.
אני בטוח שאם תהיה סדרה בשם "אנסים" תמצאי שם רק שמות של מזרחים

4. מיקי:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 10:26
חלוקת השמות והתפקידים משקפת היטב את המציאות. גם במציאות ובחיי היומ-יום המזרחים הם אנשי פשע, אלימות והעולם התחתון, והאשכנזים הם האליטה שבונה את הארץ.

5. איציק תירוש:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 10:49
הסדרות אכן מתבססות על ראייה סטריאוטיפית, אבל קיים מתאם עובדתי דיי מובהק עם המציאות. הטעות שלך נובעת מכך שאת מעמידה, בדור השלישי, את המיזרחי לעומת האשכנזי. גם ראייה זו היא סטריאוטיפית. במציאות שלנו זה המיזרחי לעומת הישראלי. המיזרחיות מנסה לשמר עבר מסוים. היראליות לעומת זאת פונה אל תרבות המערב הליברלית. השמות שאנשים בוחרים לעצמם רק משקפים זאת, לאו דווקא את המוצא הגנטי שלהם.

6. יוסי:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 11:12
יפה !
עוד פן לאפלייה המובנית השוררת בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מדינה שהיא אור לגויים.

7. עמי דגני:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 11:57
אבל יש שם ערבים…
חוץ מזה, בן-חורין, זך וכו', יכולים בקלות להיות מזרחיים – אלה שמות ישראלים.

8. א:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 13:08
צודקת מיליון אחוז.. אני חושב שפשוט הכי קל שכל המזרחיים יחליפו את השם משפחה ולא יהיו יותר בוזגלו וכו' ויתחילו להתחתן רק עם נשים אשכנזיות … אז אולי האשכנזים יצטרכו למצוא קבוצה אחרת לרכב עליהם …

9. הסתרה:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 13:14
ההתעסקות באפליית המזרחים שכבר לא קיימת מסתירה את האפליה האמיתית שקיימת היום בחברה הישראלית- אפליה שהמזרחים לוקחים בה חלק נגד אוכלוסיות חלשות יותר: אפליה נגד עולים חדשים מרוסיה ואתיופיה, אפליה נגד עובדים זרים ואפליה נגד ערבים. אין היום מזרחיים מופלים, אין יותר תקרת זכוכית עבור מזרחיים ואין יותר בעיה למזרחים להתברג לכל תפקיד, מזמרים מצליחים, דרך פוליטיקאים, פרשנים בטלויזיה, ועד לבתי המשפט והאקדמיה. די עם זה. תתעסקו עם המופלים האמיתיים.

10. אורניה:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 13:27
סדרות הטלויזיה נועדו למבוגרים, לא כאמצעי פדגוגי לילדי הגן והכיתות הנמוכות. לכן הן משקפות את החברה ואת הקלישאות הנפוצות, כפי שיוצרי הסדרות (כן, לפעמים גם מזרחים) תופסים אותן. שמות אשכנזים לבעלי מקצועות חופשיים או מטופלים בפסיכואנליזה. שמות מזרחיים לפועלי דחק, שוטרים, סוהרים, רוכלים בשוק ..גם עבריינים. זו הכללה, באוניברסיטות ובמעבדות המחקר והפיתוח כבר מוצאים לא מעט בני עדות המזרח. בפשיעה, בעיקר, פשעי צווארון לבן ופחות בפשעים אלימים, מוצאים גם יוצאי אירופה. כשהתופעות האלה תהפוכנה נפוצות יותר הן תבואנה לביטוי גם בסדרות, שבסך הכל משתדלות להראות אמינות ולשקף את פני החברה. לא תמיד בהצלחה.

11. מה לעשות:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 13:56
מה לעשות וכל המזרחיים עסוקים ונמצאים במקומות אחרים?
ובמילים אחרות, כשהמזרחיים יעלו כיתה ויאיישו גם בחיים תפקידים אחרים למעט שוטרים וגנבים, ימצא להם יצוג גם במחזאות.
ראינו מה קרה כשקדמו מזרחיים לתפקידים רק בגלל הייחוס שלהם ולא בגלל הכישורים.
ראינו את יציק מרדכי. את שאול מופז, את משה קצב, ראינו את דן חלוץ, ראינו את שלמה מעוז, ראינו.
מספיק לבכות אכלולנו שתולנו, תשלחו את הילדים לאוניברסיטאות שילמדו משהו בחיים , ולא לגנוב עבודות גמר, אלא ללמוד.

12. נגה:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:10
תודה לך.
אינני יודעת מי את, אך בוודאי הסבת את תשומת לבי למשהו שלא שמתי לב אליו.
תרשי לי להוסיף על זה: מגישי חדשות בטלויזיה הם אף פעם לא שחורים, לא כהי עור, ובשום אופן לא בעלי הגוי של עיצורים לועיים. למשל, מגישה תימנייה שחומת עור בעלת תלתלים שחורים שבפיה מעט ח – אין סיכוי, לא עוברת מסך אצלנו (הייתה לתקופה קצרה לפני שנים רבות). לעיניים של עמישראל לא נוח לראות אנשים כהים, ולאוזניים שלהם לא נעים לשמוע ח, ע.
ושרק נהיה בריאים.

13. זה עוד כלום:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:21
אם תסתכלו על שמות היהודים שזכו בפרסי נובל לאורך השנים 99% הם אשכנזים. אין בושה לשבדים האלו מוועדת פרס נובל שמפלים את המזרחיים.

14. סתם אחד:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:33
ואיזה שם זה קדם? אשכנזי? מזרחי? האם זה תרגום מילולי לשם "מזרחי" או דווקא ל"אוסטרייכר"? מציע לכותבת הנכבדה שתימנע מצפיה בסדרות זבל, וכך תימנע מהקלישאות הכרוכות בהן, כחלק מהפניה למכנה המשותף הנמוך ביותר.

15. טובה:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:35
ואני סבורה שצריך להעריך את העובדה שאסי כהן ויורם טולדנו, ויעל אבקסיס ועוד מבצעים תפקידים ראשיים.. כהן (הפסיכולוג) הוא שם מזרחי לכל דבר, ואילו אוסטרובסקי – מה את בדיוק רוצה, שלדליק 'ילבישו' שם אשכנזי ?
עכשיו, בנוגע לחטופים עצמם – עבור חטוף עם שם מזרחי מתאמצים פחות מאשר עבור מישהו עם שם כמו של גלעד שליט, למשל, וזו תעודת עניות לחברה שלנו. אני מסכימה לגמרי עם מגיב 9 : המזרחים כבר מזמן השתלטו על עמדות מפתח בחברה הישראלית, וממשיכים, כיד המסורת – להתעמר ולהפלות את החלשים יותר. כדאי באמת להתעסק בעיקר.

16. ענת א:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:41
בן חורין, כהן, ירושלמי ובן ארויה (מדגם מהשמות שהזכרת) הם שמות מזרחיים. דגון, זך וסביון הם שמות מעוברתים, שיכולים להיות גם מזרחיים.
את צודקת שבראייה כוללת השמות המזרחיים המובהקים מאפיינים סדרות שעוסקות בעולם שסטראוטיפית מוצמד לספרדים, או בסדרות שיוצר שלהן הוא מזרחי עם מודעות לנושא העדתי. ובסדרות אחרות יהיה שם אחד או שניים כדי לצאת ידי חובה, כמו אבולעפיה בבטיפול.
אבל אני מסכימה במידה רבה עם תגובה מס' 9. איפה שמות אתיופיים? איפה שמות של רוסים (כאלה עם מבטא – לא אלה שהקימו את המדינה)? מן הסתם אם יהיו הם יהיו הדמות של המנקה. בסדרה 30 ש"ח לשעה יש הרבה כאלה.
איפה שמות ארגנטינאים?
וזה אגב, עובד גם בשמות פרטיים, תמיד הדמויות החיוביות יהיו מיכל, איל, אירית ואורן. לא יהיו שמות בעלי מטענים או סתם שמות מיוחדים – ע"ע ענווה, דמות בסדרה של דניאלה לונדון-דקל. שיש לה כמובן של ערך סטלבט על שמות מוזרים של האוכלוסייה השינקינאית.
אנחנו חיים במדינת מהגרים, עם כל המורכבות שלה. וזה באמת משתקף גם בתוכניות וסדרות טלוויזיה.
יש בהחלט מקום לשיפור וכמו שאמרה תגובה 9, צריך לצאת מהפריזמה של האפליה נגד מזרחיים, מאז "התקדמנו" ויש אפלייה גם נגד אוכלוסיות רבות אחרות.

17. אחת:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:47
מעניין שמגיב מס' 11 לא זוכר אנשי מקצוע מזרחיים אחרים, שגם הם חלק מבנין הארץ .
הוא לא זוכר למשל את מני מזוז,
הוא לא זוכר את דוד לוי, עמיר פרץ, פואד בן אליעזר, סילבן שלום.. ועוד רבים
הוא לא זוכר את מוישה וחצי, גבי אשכנזי
להמשיך?
מגיב מס' 11 שוכח בעיקר שעל כל מזרחי ברשימה שלו יש ארבע אשכנזים שנמצאו אשמים גם הם, ואפילו במעשים חמורים מאלו שמופיעים ברשימה שלו(פרט לקצב)…
אגב שאול מופז-אחד הרמטכ"לים הטובים שהיו פה, מה רע בו ? במה הוא נאשם מבחינתך?

18. אני סתם שאלה:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 15:48
מה מקור שם המשפחה ״קדם״?

19. חצי חצי:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:00
אף פעם לא נמאס לכם.
דגן, דגון,שורר, בן חורין, ירושלמי,אלה שמות שיכולים להיות מזרחיים בדיוק כמו שהם יכולים להיות אשכנזים. ואם כולם מוזכרים בסדרה "תיבת נוח" בשם הפרטי שלהם- מה לעזאזל גורם לכם לחשוב שהם אשכנזים ולא מזרחים? בולשיט מוחלט מבית היוצר של המסכסך הלאומי- הלוא הוא "הארץ" .

20. ששון:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:11
שערוריה גם שבחטופים כל הערבים הם בעצם דמויות של חוטפים.

21. עינת קדם:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:16
תשובה לשואלים:
שם המשפחה "קדם" הוא שינוי של שם המשפחה "קדמפור" – שם משפחה פרסי.
את שם המשפחה הזה החלטתי לשנות בין היתר כשנוכחתי לראות שה"פור" של המשפחה שלי עצוב.
ייתכן שהיום לא הייתי עושה את זה.

22. נו מה...:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:17
לגברת או מר 11.
נכוותה ידך וטוב שכך, עמוד שדרה הוא דבר הכרחי בחיים ו״גניבת״ עבודת גמר היא דבר שפל. אך כמעט בכל המקרים הנ״ל שני אידיוטים, אחד מבקש והשני מספק (ובדרך כלל ברמות נמוכות של איכות) את הסחורה. אינטליגנט, אם את\ה כזה עילוי למה לא יכולת בתמורה לתת לשותף שלך עיצה אמיתית שתעזור לו ולך באמת. הגדרת מטרות, יישום כיוון, עבודה מרוכזת וכו. מה שכן בחרת הוא המסלול היותר שפל שמייצר תורם ומעודד קיטוב.
מזרחים\ספרדים\מדינת ת״א\פריפריה\צפונים\דרומים\אשכנזים. כמה עצוב……
אין צורך להכנס לדיון\שיחה\עימות על כל הגורמים שהביאו הלום מציונות מזרח אירופאית שתבורך, ליהדות צפון אפריקה וערב שתבורך, אתיופיה, רוסיה וכו וכו. כולנו שונים אך עומק היכולת היהודית טמון בוזגלו, ליבוביץ, ושות. אי היכולת או הרצון או העצלנות לטפח אותה, הפולריזציה המכוונת, הן הפשע הגדול.

23. roi:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:18
הסדרות אכן מתבססות על ראייה סטריאוטיפית, אבל קיים מתאם עובדתי דיי מובהק עם המציאות. הטעות שלך נובעת מכך שאת מעמידה, בדור השלישי, את המיזרחי לעומת האשכנזי. גם ראייה זו היא סטריאוטיפית. במציאות שלנו זה המיזרחי לעומת הישראלי. המיזרחיות מנסה לשמר עבר מסוים. היראליות לעומת זאת פונה אל תרבות המערב הליברלית. השמות שאנשים בוחרים לעצמם רק משקפים זאת, לאו דווקא את המוצא הגנטי שלהם.

24. מישו:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:21
ניחוש, הכותבת היא פוסט ציונית

25. harel:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:26
ברור לכולם כי מצב זה שריר וקיים ומעניין מתי מישהו ירים את הכפפה ויחקור את עניין הפירסומות ששם הסטיאוריטיפ זועק לשמיים

26. נו מה...:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:31
בנוסף, שמות המשפחה של כל העם היהודי לדורותיו העמוקים (וכולם שוכחים את זה), שונו, השתנו, ב״מחשבי״ משרד הפנים של מאות מדינות לאורך מאות שנים, תחת שלטונות נוצריים, מוסלמים, לסירוגין, וכו. תפתחו את ספרינו הישנים שם תמצאו את השמות האמיתיים של כולנו.
100 .200 השנים האחרונות מהווים דגימה קטנה מדי מבחינה סטטיסטית בכדי להוות בסיס לוויכוח הזה. אז במטותא מכולנו, שנתרכז ביכולת שלנו להיות גדולים מסך החלקים? נצטנע קצת, ניתן יותר, ונהיה ערים לזולת.

27. איציק:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:35
משתמשים בשבכ כדי להכשיל את המזרחים כבר 64 שנה
אז תעמולה ודמגוגיה ממוסדת בתקשורת ובמערכת החינוך זה טריוויאלי

28. ניר:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:43
ג'מאל, זה מזרחי לגמרי

29. רות:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 16:44
עינת שלום
פוסט חשוב וכתוב היטב. רק להוסיף משהו שאולי שכחת או לא שמת לב : המזרחים, דווקא מוכי הגורל, העצובים, המובסים והנלעגים, (לא המשכילים, מצליחים ומגשימים את עצמם) מככבים גם אצל טריני וסקיני, אלה שמבקרות בבתים של הנלעגים ומסדרות להם את החיים מחדש בעזרת… בגדים

30. אזולאי:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 17:03
כיום אין אפליה בין מזרחים לאשכנזים במגזר העסקי אולם האפליה קיימת בעולמות הרוח שטלוויזיה היא אחד מאותם תחומים. המזרחים צריכים להגיע לעמדות מפתח לא רק בתחומים עסקיים או במקצועות שמרוויחים בהם כסף. השינוי הבא אצל מזרחים צריך להיות במעבר מהחומר אל הרוח. לפתח בקרב הדור הבא יותר סופרים, יותר חוקרים, יותר במאים, יותר אנשי תיאטרון – כל אלה יוכלו לעצב תמונה אמיתית של המזרחי ולא סטריאוטיפית כפי שמוצגת על ידי יוצרים או חוקרים אשכנזים.
הכותב הוא חוקר מזרחי שעוסק שכל עיסוקו יצירת תמונה אחרת של המזרחי.

31. מיכל:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 17:14
אבל היא מתפספסת בזה שאת מחפשת בכוח גם איפה שזה לא ממש ככה.
קדם, ירושלמי, כהן, בן-אריה – כולם יכולים להיות גם מזרחיים. וגם דגן, לצורך העניין, אבל אי אפשר לצפות שיתנו לאסי דיין שם כמו אברג'יל. אין ספק שחסר ייצוג מזרחי על המסך של דמויות חיוביות שאינן מתקשרות בעולם הפשע, וב"חטופים" זה אכן חוטא למציאות, אבל ב"בטיפול" למשל יש כמה דמויות שהיו יכולות בקלות להיתפס בעיניי כמזרחיות, ולמען ההגינות היית יכולה לציין גם סדרות בהן יש ייצוג מאוזן כמו "פרשת השבוע" (שם גם יש ערבים, רחמנא ליצלן!)

32. אוהל:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 17:39
אולי כולנו צריכים שמות משפחה עבריים? אנשים, תהיו אמיצים ומקוריים ואמצו לכם שם.

33. אחת:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 17:43
בגדול כניראה צודקת. אבל בן-חורין שם ספרדי (מכירה), לא מעוברת.

34. שרלי:
25 בנובמבר, 2012, בשעה 17:49
הטלוויזיה לא רק משקפת מציאות היא גם מיצרת מציאות. לקח הרבה שנים של רופאים שחורים וסופרים שחורים בטלוויזיה האמריקאית כדי שאובמה אחד ייבחר. במציאות זה נכון שבגלל הדיכוי החינוכי העמוק שממנו סבלו המזרחים החל משנות החמישים יש פחות חוקרים מזרחים, ויש פחות רופאים מזרחים. ובכל זאת יש מנהלי מחלקות מזרחים, יש אונקולוגים עם שם עולמי שהם מזרחים, יש סופרים מזרחים ויש גם פסיכולוגים מזרחים, בכל מדינת ישראל. כך שזאת לא תהיה דמות לגמרי הזויה, כמו למשל רמטכ"ל ערבי, וההכנסה של דמות כזאת לתוך סדרות וסרטים יכולות לשנות דברים. למשל ב"הערת שוליים" כל המרצים אשכנזים ובכלל כל הסרט אשכנזים, האם אין מרצה בשם אווה אילוז בעברית? האם אין מאיר בוזגלו? האם סמי שלום שטרית לא לימד באוניברסיטה העברית? אבל בסרט אין אפילו דמות אחת כזאת בין כל אנשי האקדמיה. העניין הוא שהבמאים והתסריטאים ממשיכים את הדיכוי דרך האיפיון הזה והם עושים את זה כי זו מערכת שלמה של התניות שבעצם מביאה אותם להיות אלה שעושים סדרות וטלוויזיה. זו מלחמה, פשוט מלחמה, האשכנזים משתמשים בכל הכלים ובכל הכוחות שעומדים לרשותם, כולל המטקבקים. זה לא קורה במקרה.

35. שוש:
30 בנובמבר, 2012, בשעה 18:41
כהן זה לא מזרחי?

36. אליפז:
6 בדצמבר, 2012, בשעה 05:02
הסבתא שלי אומרת שהשמות המזרחיים יגיעו כאשר יגיעו לסדרה-הגנבים,הליסטים,"התחמנים".חכמה הסבתא.

37. אלי:
27 בינואר, 2013, בשעה 01:21
יאללה מספיק עם ההתבכיינות ועם החשבונאות
כל יוצר רשאי לבחור שמות כרצונו

38. ניר:
7 בפברואר, 2013, בשעה 22:26
האשכנזים הנצלניים האלו עובדים על המזרחיים בעיניים , ואין מה לכעוס , פשוט תיקחו מה שמגיע ועכשיו ,
וטבעי שהחוצפנים הנצלנים יאמרו שהמזרחיים מתלוננים, ומסכנים נצחיים , בכו לי , שתו לי .. ,כי הם לא רוצים להיפרד מהפרה החולבת , פשוט ניצלו את העובדה שהם היו הרוב עד שנות ה60 , ולקחו וניכסו לעצמם כל מה שיכלו , על חשבון המזרחיים בכלל ,
ועד היום עושים זאת , בכל מקום מנסים להדיר את המזרחיים, ואפילו בפרסומות ,ובפריים טיים אין שחומים , רובם לבנים .
כי ככה הם מנסים בכוח להנציח את השליטה במשאבים . המשאבים היו מעטים , והעדיפו להחזיק בהם בכוח , שהרי לא כולם יכולים להיות מנהלים … , ועד היום מנסים בכוח להחזיק , אם זה במשפט ובכלכלה .
ולכן רק תביעה כנגד המדינה של 100 מליארד שח בגין עוולות העבר , לטובת המזרחיים , תשים סוף לניצול הציני , ואני מוכן לתרום 10,000 ש"ח לתביעה שכזאת
39 תגובות בתפוז

מה מקור השם טוויזר?
עדי א רן ו28/11/2012 15:45
אני יודע שזה שם מזרחי אבל הצלצול שלו דווקא אשכנזי.
לגבי הגיבורים והסדרות: עוד סיבה לא לצפות. אפשר במקום זה לקרוא ספרים. יש סופרים מצויינים שכותבים בעברית משובחת, אשכנזים, מזרחיים, מעורבים ובלתי מזוהים.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תודה עדי, אבל סופרים רבים כותבים
המילים של עינת ו29/11/2012 14:05
בדיוק באותו אופן סטריאוטיפי.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
חיפוש שלי בגוגל העלה שמקור
המילים של עינת ו29/11/2012 14:07
שם המשפחה טוויזר הוא עיר הנקראת "טוזיר" בתוניסhttp://familynames.co.il/index.php?m=text&t=19229
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מחקרי תקשורת שמסבירים מדוע בסופו
שרוני 18 ו28/11/2012 15:48
של דבר , הסטריאוטופים מצליחים ומי שמנסה להתחכם עם הדמויות נכשל

לוי שטראוס (אופוזציות בינאריות ), טוען:

הצופים בתוכניות טלוויזיה מעוניינים בסיפורים הבנויים על מבנה המחשבה האנושית המבוססת על חשיבה בינארית , חלוקת העולם לקטגוריות של שחור ולבן, טוב ורע , אנחנו והם, גבר ואישה.
לכל אחת מהקטג' הבסיסיות נצמדות תכונות נוספות (למשל -לגבר נצמד -חוץ , טבע רציונאליות ולאישה בית , תרבות , אמוציונאליות
רוב הסיפורים האנושים בנויים על כמה מתוך 7 הדמויות הבאות:
גיבור , חכם , תורם (אדם בעל כח פלאי המספק לגיבור כוח לפעול) , עוזר , קרבן , נסיכה , משלח (מפקד שנשאר מאחור) , גיבור כוזב.
גרבנר וגרוס-בדקו אינדיקטורים תרבותיים -מסרים חד ממדיים -של תקשורת המונים. ודרך האינדיקטורים למדו לגבי המציאות.
לדעתם ניתן למצוא מכנים משותפים חד ממדיים לאנדיקטורים.
הם עשו מחקר במשך 20 שנה במהלכו בחנו אידיקטורים תרבותיים המשודרים דרך הטלויזיה.
*הטלוויזיה מבנה עולם סמלים שהקשר בינו לבין עולם המציאות מקרי בלבד, למרות שהוא נתפס בתוך מציאות.
דוגמא ל*אינדיקטורים בתרבות האמריקאית -צדקנות , מקצועות חופשיים
*אינדיקטורים תרבותיים הם כמו סטיגמות.
ניוקומב - המסר הטלו' מאותת לכיוון האינטימיות -בתוך זמן קצר של צפייה אנו מכירים את הדמויות , החפצים שמסביבם ויצרים אנטימיות (הכורסא של ארצ'י) . המשכיות- לדמויות בטלו' יש זכרון , הן מתפתחות תוך שהן מגיבות לעבר.
הסטוריה-התמודדות הטלוו' עם העבר היא בראייה עכשוית . הטקסט תלוי בתקופה. -קשה לצפות בסרטים ישנים שלא מותאמים להווה .
איך יוצרים סדרה לפי אקו - סידרה-מספר מוגבל של דמויות , אליהן מצטרפות דמויות משנה המקיימות אינטראקציה עם הדמויות הקבועות. בסדרות יש גם תופעת הספירלה -הדמויות זוכרות מה קרה להם בעבר והצופה יכול להשוות את הדמות בעבר ובהווה - דאלאס.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תודה, מעניין
המילים של עינת ו29/11/2012 14:01
כתבתי על הטיפוסים הקבועים כאןhttp://www.language-editing.co.il/stere
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
"נמרוד קליין" ממש לא נראה אשכנזי
ליאור המקורית8 ו28/11/2012 16:51
ולפי שמו האמיתי - "טולדנו" - הוא לא

אני לא מבינה מה הבעיה עם 'עיברות' שם המשפחה? באמת שלא.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
בדיוק, הוא לא נראה אשכנזי,
המילים של עינת ו29/11/2012 14:03
אז מה זה ה"קליין" הזה, וגם אם הוא לא נראה מזרחי, למה אין שם משפחה מזרחי? הרי בחברה שלנו יש בנים ובנות למשפחות יוצאות ארצות צפון אפריקה, ערב, קווקז וכדומה. איפה הם נעלמו?

הבעיה היא לא בעברות. הבעיה היא שאין כאן שום ייצוג לבנים למשפחות האלה, וזה לא משקף את המציאות הקיימת.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ככה זה
uma cuica ו29/11/2012 20:56
הסכסוך העדתי עוד חי ונושם והוא כאן.

המזרחיים משתלבים בעשורים האחרונים בתחומים רבים אחרי שנים של נידוי ומידור, הרבה גם בזכות הטלווזיה המוסיקה והקולנוע .

נכון כרגע הם מוצגים באופן הסטראוטיפי שאת אומרת, אבל זה שלב לדעתי והטלווזיה המוסיקה והמעורבות שלהם בתרבות הישראלית מאפשרת להם להגדיר את עצמם מחדש ולשלב עצמם עם התרבות השולטת , זה טבעי שהמזרחיים מוגדרים בדיוק הפוך ממה שהאשכנזים מוגדרים לטוב ולרע.

זה קצת מזכיר את השחורים בארה"ב, גם הם הרבה שנים חיו באפליה נידוי וכ"ו, וכשההיפ הופ השתלט על הכל הם הוגדרו לפי ההיפ הופ כלומר ראפרים, אלימים, עבריינים, עניים לא מצליחים כי הם לא יכולים וכ"ו אבל לאחרונה זה משתנה והשחורים הפוכים להיות חלק, כבר יש להם הרבה הרבה הכרה (יחסית יש עוד הרבה מה לעשות) ואפילו נבחר נשיא שחור, ועכשיו החברה השחורה תאלץ להגדיר את עצמה מחדש .
אני מקווה שהמזרחיים זה גם שלב של הגדרה עצמית ושתעזור להם לגשר על הפערים החברתיים עם שאר החברה הישראלית.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ממש לא
לא מחשיב את היהודים המזרחים כשחורים אולי את היהודים התימנים(_: ועל דרך ניקח שמות כמו אייל גולן שנהפך לזמר לאומי של מדינת ישראל
הגנבים הכי גדולים של מדינת ישראל היו האליטות שהקימו בנקים וגנבו כספי ירושה של ניצולי שואה אותם !אותם הורים שהפקידו כספים לילדים שלהם בבנק פלשתניה ההורים נספו בשואה והילדים באו לכאן בחוסר כל עד היום הבנקים חייבים מליונים לניצולי שואה.
גם בתחום הדיור היתה אפליה מאוד קשה במיוחד בשנות ה70 כאשר בכפר שלם נכנס שוטר אשכנזי לבית והרג את בעל הבית וכל זה בגלל תוספת חדר אחד כל הבלאגן סבב סביב ההפגנות גדולות בקשר לדיור זאת היתה ההפגנה היחידה שנהרג אזרח ישראלי ממוצא מזרחי

ואילו אצל הקיבוצניקים נתנו שטחים וויתרו להם על חובות ועוד...

רק אחרי הפגנת כח של הפנתרים השחורים שמנהיגים הגדירו עצמם שמאל קיצוני והשיגו את המטרות שלהם עלה לשלטון מנהיג ימני וכך עד היום ניתן ליחס את המזרחים לכיוון הימין למרות שזאת לא היתה המטרה של הפנתרים השחורים

רוב המזרחים שומרי מסורת וכשרות ואילו אצל האשכנזים היהדות מחולקת ל3 -קונסרבטיבי,רפורמי,ואורטודוקסי יאיר לפיד תומך ברפורמים כך שעדין יש פער גדול בין מזרח למערב יש היום סרט "היכן הכספים של יהודי ארצות ערב"? האם מדובר על עולים חדשים מארצות ערב ומדובר על יהודים עשירים מאוד שכספם נגנב בארץ.... ואילו משפחות עשירות אשכנזיות שהגיעו מחו"ל הקימו בישראל מפעלים 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
?
uma cuica ו30/11/2012 00:11
לא הבנתי את הקשר למה שאמרתי למה שאתה אמרת ....
לא אמרתי שהמזרחיים הם שחורים. (??) אמרתי שהסיפור של האפרו אמריקאים מזכיר את המזרחיים והאשכנזים באפליה החברתית ובזה שהייתה אליטה לבנה והשחורים היו במעמד נמוך מהם.
אתה מנית סיבות לאפליה ועל כך שגם האשכנזים אז לא היו תלית שכולה תכלת...אני לא רוצה להתחיל לפרט את סיפורי השחיתות הדילים והפנקסים שהלכו במפא"י !
אי אפשר להתעלם מזה שבעבר המזרחים היו עניים יותר ולכן גם היה אצלם יותר פשע ועוני באופן טבעי, והפערים החברתיים היו עצומים וכמובן שחלק גדול מאוד מהמזרחיים לא היו כאלה (למשל : המשפחה שלי) .
הנקודה החשובה פה, זה שהשילוב החברתי שלהם הוא הדרגתי, וכמו שהשחורים השתלבו בהתחלה בחברה אבל הוצגו באופן סיטרואטיפי (כלומר עם דעות קדומות שלא נכונות על חלק גדול מהאוכלוסייה באמת) אבל היום הזהות שלהם משתנה כי חלק מהחברה השולטת (יש להם נשיא שחור חברי פרלמנט שחורים דבר שפעם היה בלתי מתקבל על הדעת) .
הפנתרים החשורים אכן הביאו לשנוי תודעתי שנכשל בטווח הקצר אבל עם הזמן התודעה להפחית את האפליה חלחלה , אבל זה לא נגמר כבר אין אפליה אמיתית בפועל אבל עדיין יש עוינות בין התרבויות וייקח זמן עד שכל הצדדים יגדרו את עצמם מחדש.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תודה :)

ל_ת 

המילים של עינת ו30/11/2012 16:56
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
פוסט מעולה.
bucky23 ו29/11/2012 21:41
כל הכבוד על ההשקעה, מדהים כל פעם לראות כמה אנו עיוורים לגזענות.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תודה :)

ל_ת 

המילים של עינת ו30/11/2012 16:56
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני חושבת שאת מגזימה
פטרושקי ו29/11/2012 22:16
בתור אשכנזיה מעולם לא שמתי לב לזה..

שימי לב שמי שיצר את רוב הסדרות הוא בוזגלו, ממש לא אשכנזי..

ודווקא ד"ר צוברי מאוד מסתדר,

האמת שברגע שעדות המזרח יפסיקו לחשוב שהם נחותים המצב ישתנה, ודרך אגב בתור אשכנזיה צברית, מי שהסביר לי שאשכנזי = חננה, ומזרחי = ערס
היו החברים המזרחיים שלי ;) 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
זאת האמת ותמיד היתה האמת
האשכנזים קיפחו את המזרחים בלימודים ובכלכלה וכיום רואים תוצאות--יותר מזרחים עבריינים יותר אשכנזים "מתורבתים" המורה להיסטוריה שלי סיפר שסבא שלו היה שואב מים ברומניה... הסבא רבא שלי היה מהנדס וידע מספר שפות וגם גיבור מלחמת העולם ה-2 מהצבא האדום ולא אני לא אשכנזי אני אחת מעדות המזרח. האשכנזים בנו את המדינה הזאת לעצמם ולאחר מכן כל היהודים מכל העולם הגיעו. הם גם טענו שיהודי לוב לא הושמדו בשואה... אין מה לעשות זאת האמת--האשנכזים נחשבו לאליטה אך זה לאט לאט משתנה עם השנים ויותר אליטות הם הרוסים מהעליה של ה20 שנה האחרונות
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
שוב ברגע שתפסיק לחשוב שאתה נחות
פטרושקי ו30/11/2012 13:29
אתה תגלה שאתה לא...

אני מכירה הרבה אנשים מעדות המזרח שבמצב כלכלי הרבה יותר טוב ממני..

כי הם לא מתלוננים כל היום על הקיפוח! אלא עובדים ומוכיחים שהם "מתורבתים"

לי אישית מי שלימד שאשכנזי הוא "מתורבת" הם לא ההורים שלי, אלא אנשי עדות המזרח שהרגישו נחותים
האשכנזים בנו את המדינה כי רוב עדות המזרח הגיעו רק אחרי שהעיפו אותם מארצות מוצאם, אין מה לעשות עובדתית זה נכון (דגש על הרוב! היו פה קצת מעדות המזרח)
ואף אחד לא טען שיהודי לוב לא הושמדו, אולי נתקלת במישהו בור,
אימא שלי לדוגמא נכנסה לכיתה ללמד והילדים שם טענו שיום השואה לא מעניין אותם כי הוא של "אשכזנים" אני מניחה שמי שלימד אותם את זה הם ההורים שלהם.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

דיעות קדומות וגזענות ההבדלים
דיעות קדומות תמיד היו לאשכנזים כלפי המזרחים

וזה לא נכון שהם אלה שבנו את המדינה היו גם מזרחים שעלו לכאן בשנות 20 של המאה ה19 כמו מהעדה שלי הם הקימו את השומר הצעיר הם היו השומרים של חברי עיריית תל אביב ואף ערבי לא העז להתעסק איתם --ובתחום הביטחון הגיעו לדרגות גבוהות מאוד אחד מהם יקותאל אדם ז"ל שהיה אלוף בצבא ונהרג במלחמת לבנון2 . בם בילדותי ובבגרותי הרגשתי את הדיעות הקדומות של האשכנזים . לעומת זאת ראיתי במו עיניי מזרחים שהיו בגזענות בדיוק כמו שאת נתקלת באופן מוזר אחת מהם חשבה שאני עולה חדש מברית המועצות--וזה היה בשנת 1998 במכללת הגליל המערבי באתי לצלם דפים והגיעה תלמידה ממוצא מזרחי אני מניח שהיא היתה מרוקאית לא הכרתי אותה שאלה אותי אם יש עוד כמה דפים יש לי לצלם--ועניתי עוד קצת...וקיבלתי ממנה צעקות רצח "אתה בכלל לא צריך להיות כאן,מה אתה עושה בכלל במדינה הזאת" הייתי קצת בהלם אך לא עניתי לה

לבחורה קראו חן ולאחר כמה שנים פגשתי אותה עובדת בכח אדם או אר אס בקריון בקרית ביאליק היא לא זכרה אותי. אני נתקל בזה המון בגזענות ממש אלימה מצד המזרחים כלפי עולים חדשים מברית המועצות...למרות שאני ממש לא עולה חדש ולא מהעליה של שנות 90. לעומת זאת לאשכנזים תמיד היו דיעות קדומות על מזרחים ונתקלתי בזה מבחורה אשכנזית נחמדה ואינטלגנטית לא אהבתי את זה

למרות שהיא היתה נחמדה אלי


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
טעות קטנה
יקותאל אדם נהרג ב1981 במלחמת לבנון 1 וכן הוא אח של סבא של הזמר עומר אדם. וגם הסבא של עומר אדם בדרגת אל"מ והיה ממקימי הימ"מ
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

רשמתי בפירוש שהרוב שהיו פה לפני קום
פטרושקי ו30/11/2012 18:19
המדינה הם אשכנזים, וממש הדגשתי את זה, שהם הרוב לא כולם!, ורק שתדע שבזמן העלייה הראשונה הייתה גם עלייה גדולה של תמנים לארץ

ומעולם לא טענתי שמזרחיים לא יכולים להגיע לדרגות גבוהות באף מקום.. אתה בטוח שבכלל קראת את התגובה שלי????

להיפך יש המון אנשים מצויינים מעדות המזרח שממש לא תואמים לסטיגמה, שאני מדגישה למדתי עליה מעדות המזרח עצמם..

וגזענות יש גם כלפיי העלייה הרוסית, וגם כלפי האשכנזים, בידיוק כמו התלמידים שרשמתי עליהם בתגובה הקודמת שלא מעניין אותם השואה כי זה של אשכנזים.. גם זו סוג של גזענות
בשורה התחתונה כולנו יהודים, ואי אפשר להגיד שמישהו נחות במיוחד שרובנו כבר כמה דורות בארץ, ואין לנו קשר לארץ המוצא של הסבים שלנו


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תקראי שוב את ההודעה שלי
הבדלתי בין דיעות קדומות לבין גזענות!!! דיעות קדומות היו ויש עדין אצל אשכנזים גזענות מאוד רשעית דווקא ראיתי מצד המזרחים כלפי העלייה מחבר העמים גזענות שלא היתה מביישת נאצים ששונאים יהודים בחו"ל . אני אישית לא ענין אותי יהודים-נוצרים וכו".. ראשית כל אדם הוא אדם אך עם הבגרות של השנים הבנתי שכל אחד חייב למצוא את הקבוצה שהוא שייך אליה והאויבים הכי גדולים שלי הם ערבים ויהודים שמלאנים קיצונים מאוד. אני לא יכול לדבר בשם העדות האחרות חוץ מהעדה שלי--קווקזית הם עלו בשנות ה20 הקימו ישובים ושמרו עליהם והיו שותפים מלאים בבניית הארץ (השומר הצעיר, סיפור תל חי ויוסף טרומפנדול שהיה רוסי שהגיע מהקווקז) ,לצערי הרב בעליות של שנות 90 עלו ברברים שעוד שם היו פושעים בכלא הסיברי של רוסיה כך שבישראל בית כלא זה בית הבראה בישבלם מוציאים שם רע מאוד ומאוד אלים כי רוב העדה משנות 20 ועד שנות ה80 היו פטריוטים ישראלים ולא פושעים וכולם היו יהודים 100 אחוז. לצערי הרב האשכנזים היה להם דיעות קדומות..וזה פגע בהכל בדיור בתעסוקה ועוד.. וכן מסכים איתך שכולנו יהודים ועוד יותר מסכים שהיה צריך לעשות מזמן טרנספר לאויבי ישראל ולא לקבל פליטים ערבים מוסלמים מאפריקה לישראל ולשמור עליהם .

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
וכן יהודי לוב לא קיבלו פיצויים
רק לאחר מספר שנים רב קיבלו יהודי לוב את הפיצויים המגיע להם

כנ"ל יהודי יוון


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אתה בטוח שרק האשכנזים בנו את 
eoli ו02/12/2012 01:24
המדינה ? אתה בטוח שהם עלו מתוך שאיפה טהורה לעלות וליישב את הארץ ?

האם האשכנזים עלו לארץ,כי היה להם כל-כך טוב באירופה ? הצחקת אותי. שכחת את הפוגרומים ? את עלילות הדם? את הפרעות ? את הגירושים? את השואה ?

ולמרות מה שהם עברו,כמה אחוזים מהם עלו לארץ ? כמה אחוזים מיהדות ספרד עלו לארץ מתוך אהבה לארץ,ולא בגלל בעיטה בתחת כמוכם האשכנזים? לך ללמוד היסטוריה.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כמה דברים,
המילים של עינת ו30/11/2012 16:47
1. את אומרת שבתור אשכנזייה לא שמת לב לזה. זה לא אומר שהתופעה לא קיימת.

2. גם מזרחים שבויים בסטריאוטיפים.

3. אם את חושבת שהפוסט הזה נובע מתחושת נחיתות שלי כמזרחית (אני פרסייה) או שאני זועקת את זעקתם של המזרחים שנדפקים כל הזמן - את טועה.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני אומרת שבתור אשכנזייה אני נתקלת 
פטרושקי ו30/11/2012 18:12
בדברים האלה רק מעדות המזרח, כולל ירידות עליי כאשכנזייה שאני דווקא נחותה,

אצלי בבית לא אומרים שאשכנזים יותר טובים, ואף אחד מהמשפחה שלי לא אומר ולא חושב ככה.. את כל הסטיגמות למדתי שגדלתי ומחבריי יוצאי עדות המזרח

ואת לא יכולה להגיד שבוזגלו מפלה את המזרחים

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
יפה מאוד אך ממש לא מרגש אותי 
התרשמתי מאוד מהרשומה שלך ותשומת הלב כלפי האפליה העדתית אך זאת האמת וזאת המציאות ששוררת בישראל 65 שנים למרות שבמציאות המרגל הכי טוב של ישראל היה אלי כהן ז"ל ממוצא מצרי שנתפס על ידי הרוסים בגלל אנשי המוסד האשכנזים שהסגירו אותו. גם מעומדים לקורס טייס נכשלים במבחן הפיסכולוגיה למרות שאת רוב המבחנים עברו..או שהם לא לבנים או שאין להם עיניים כחולות או לא מספיק יפים למרות שהם מאוד מוכשרים וחכמים. אך אין מה לעשות יש יותר עבריינים מזרחים ועבריינים רוסים מאשר עבריינים אשכנזים 
הטלוויזיה משקפת את המציאות בישראל

ואישית הייתי מעדיף את ליברמן בתור ראש ממשלה ולא את עמיר פרץ ששם לי שר ספורט ערבי .

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

אז אתה אומר שאין פסיכולוגים 
המילים של עינת ו30/11/2012 16:48
ופסיכיאטרים מזרחים, אין אנשי מוסד מזרחים, אין דוקטורים מזרחים. כולם אנשי העולם התחתון, עבריינים בפועל או בפוטנציה.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אל תצחיקי אותי(_:
  
לפני יותר מעשור היה רופא יהודי מאזרבזאן הרופא הזה המציא ניתוח ברגליים לילדים שנולדו עם רגליים עקומות וישארו נמוכי קומה בבגרותם,הניתוח הזה יישר להם את הרגלים והילדים גדלו ליותר ממטר שמונים כיום הסטודנטים שלו ברוסיה נהפכו לפרופסורים ומשפחתו בישראל יש להם מקצועות חופשים בהוראה וברפואה
בצבא הרגיל רוב החיילים היו מזרחים אתיופים ועולים חדשים מחבר העמים בצבא של היחידות המובחרות וטייסים וחיל הים--היו הרוב אשכנזים--->עובדה מוכחת
אך זה עדין לא אומר שהם יותר מוצלחים ויותר חכמים 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
נושא שדובר ונדוש ללא הועיל
eoli ו29/11/2012 22:51
לדעתי,השינוי יחול רק אם קהילות ספרד ומזרח יקימו מתוכם תסריטאים ובימאים גדולים,שאינם מנסים למצוא חן בעיני האשכנזים ששולטים במדיה,בתקווה שהמערכת תתעשת ותיתן להם את המקום המכובד והראוי ללא מאבקים מתישים

"הדרך ארוכה היא ורבה ..." אך מאבק איתן בצדקת הדרך סופו לנצח .

אגב, מי המציא את המושג " השד העדתי" ? 



הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
שום שד עדתי. פשוט יוצרים מקובעים
המילים של עינת ו30/11/2012 16:49
ללא מעוף, מנותקים מהמציאות.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
לא הבנת את השאלה
eoli ו02/12/2012 00:38
משמעות הביטוי ברורה לי.רק רציתי לדעת מי המציא את הביטוי "השד העדתי"? 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תמונה עגומה
kalligula ו30/11/2012 00:06
אשכנזים תמיד יהיו אלה שגרים בוילות רחבות ידיים בהרצליה פיתוח, מעונבים,מחונכים,תרבותיים והספרדים תמיד יהיו עובדי נקיון,נהגי מוניות, ונראים כמו עלובי החיים.

אפשר לראות זאת בליהוק בתוכניות ריאליטי מי יהיה הספרדי הטיפוסי הוולגרי, זה שמקלל ומעורר מהומות ואילו האשכנזים בחבורה יהיו הנחמדים,השקטים,והמופנמים שגם בטוחים שהם הם המושכים בחוטים ושוכחים שבסופו של יום עמך ישראל מעדיף לתת את המליון לאנדרדוג ולא למשכיל והשבע,צחוק הגורל חחחחחחחחחחחחחחחח

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני דווקא לא עושה את החלוקה הזאת
המילים של עינת ו30/11/2012 16:54
של אשכנזים וספרדים. נכון אמנם שאם נעשה בדיקה נגלה שמצבם הסוציו-אקונומי של האשכנזים עדיין טוב יותר, כבעבר, מזה של המזרחים, ונכון שמצב סוציו-אקונומי קשור להשכלה, ניעות חברתית ועיסוק. אדם שאין לו כסף ללמוד, לא יכול להגיע להישגים ולהיות פסיכולוג או פסיכיאטר, ובכל זאת, מזרחים מצליחים להתגבר על הקשיים האלה. מה גם שמזרחים רבים עלו לארץ כשהם רכשו השכלה בארץ המוצא שלהם, אבל היוצרים והסופרים מעדיפים להישאר בקיבעון שלהם.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
דווקא כן 
bucky23 ו30/11/2012 22:17
צריך לעשות את החלוקה הזאת בין אשכנזים למזרחים, כדי לראות את האפליה שקיימת ולהפסיק אותה. היוצרים והסופרים לא סתם בקבעון הם חלק מאותה הגזענות והאפליה בחברה, שרואה את המזרחים כנחותים מהאשכנזים (אפילו אם הם לא מודעים לזה). 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כשאת רואה את בעין אחת את
eoli ו02/12/2012 01:10
"אוכלי הבולבוסים" של ואן גוך,אז כן תמונה עגומה .נשמע שאת מאד סטראוטיפית. ונגועה בגזענות שמצופה בסימפתיה לספרדים המסכנים והאומללים. אז בואי ואפקח את העין השנייה שלך. יש הרבה מאד ספרדים משכילים מאד ואנשי עסקים מבריקים,ותתפלאי הם גם גרים באזורים יוקרתיים. ויש ספרדים פשוטים יותר שהוולגריות מהם והלאה. הם הראשונים שיגישו עזרה למסכן .לאשכנזים יש הרבה מה ללמוד מהם

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
בתור אשכנזיה
bucky23 ו30/11/2012 22:11
אין לך מושג איך מפלים את המזרחים, כי את לא זאת שמופלת.

בממשלה וברשות השופטת יש בהרבה יותר אשכנזים מאשר מזרחיים, באונברסיטאות הסגל הבכיר 95% אשכנזי, את המזרחים שיכנו בפריפריות והשקיעו ומשקיעים בהם הרבה פחות. והם מופלים מבחינה תעסוקתית כל הזמן. אז מה עשו כדי להילחם בזה? החליטו להשתיק, להגיד שאין כזה דבר מזרחי-אשכנזי ומי שאומר את זה כנראה גזעני בעצמו, אז עכשיו יש את אותה האפליה רק שלא מדברים עליה, מי שמעז להגיד משהו אז כמו שאמרת יגידו שהוא מגזים וסובל מרגשי נחיתות

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° אופס, התגובה היא לפטרושקי

ל_ת 

bucky23 ו30/11/2012 22:12
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
שוב צריך להבדיל בין גזענות לדיעות 
קדומות, או יותר נכון אפליה עדתית גזענות זה דבר רע מאוד פיזית זה דבר אלים מאוד . דיעות קדומות זה סיפור אחר ואכן נכון שהאליטות הקימו ממכללות איזוריות כדי שהערבים,אתיופים,ומזרחים לא יתערבבו עם הילדים שלהם זה לא אני אומר זה אומר פרופסור אשכנזי שגורש מאוניבריסטאת חיפה על הנאום שלו הוא גם הופיע בעבר בערוץ בריזה ביס על תוכנית שעסקה באפליה עדתית.
וכן גם מפלים בתחום התעסוקה

הכי מצחיק היה במילואים כששאלתי שאלה פשוטה בחשבון איזשהו"מהנדס מכונות"אשכנזי שגר במקום די אליטה בצפון הוא למד באורט בראודה במקום טכניון והוא טעה.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אין כסף לא נהפך לתירוץ
במיוחד כיום כשיש מלגות ומענקים אחרי הצבא מנסיוני למדתי בדרך הקשה לא היה לי מה לעשות עם מענק מטומטם שהעניק חוק יצחק רבין ז"ל ולכן בחרתי בדרך הלימודית וגם למדתי במכינה "קדם אקדמי" במכללת הגליל המערבי המורים האשכנזים התנהגו אלינו כאל תלמידי תיכון בצורה זוועתית ניסו להכיל עלינו משמעת ועוד..!דווקא מקרובי משפחה שלי שעלו בשנות ה90 לישראל הם קיבלו חינוך גבוה מאוד בדרום רוסיה ובישראל הסתדרו מצוין בלימודים... הכל מתחיל מהבסיס מכיתה א כשהבסיס לא טוב יהיה מאוד קשה להצליח בלימודים

אישית עברתי "מתארים אקדמים" למקצועות כמו מכונאות מכניקה והבנתי שאני מעולה בכל החינוך הטכנולוגי...

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מעניין מאוד, עינת
עופר D ו05/12/2012 08:11
לא הבחנתי כמובן בתופעה.

מעניין אם היא נועדה לשקף מציאות (כי למרבה הצער בבתי הכלא יש יותר מזרחיים), או יוצרת מציאות תודעתית שמשמרת את המצב הקיים.

רשומה חשובה. תודה!