יום שישי, יולי 18, 2008

סוגריים

"באופן שלא יפגע ברצף הקריאה" פורסם בתפוז ב-18.7.2008


וידוי אישי: בעברי האפל הייתי פריקית של סוגריים (עגולים). כמעט כל משפט שכתבתי כלל סוגריים. עם הזמן נגמלתי מההרגל המגונה, ולא זו בלבד, אלא שבדומה למעשנים שנגמלו מעישון סיגריות ואינם מסוגלים לסבול מעשנים בקרבתם, כך גם אני. כאשר אני נתקלת בהצפה של סוגריים, בעיקר סוגריים שתוכנם יכול או צריך להשתלב בגוף הטקסט, יש לי צורך עז להעיף אותם הצידה ולשאוף אוויר צח.


דוגמאות מביקורת טלוויזיה באתר וואלה:

  • כעת (ובביטחון רב) אני... 
  • זוהי הדרך הקלה ביותר להתמודד... (למרות שעוצמת הרגשנות של תגובות הנגד לסדרה עשויות דווקא להצביע על כך שהיא כן חשפה ללא מעט עיתונאים איזה עצב). (שני פישר על "תעשה לי ילד")
  • מול שכנתה הבלתי נסבלת סיליה (ומאוחר יותר מול חבורת אופנוענים סוחרים שמאיימים על סיילוס) וכמות יחסי המין (והשותפים ליחסי מין. גברת, גם בפרברים קליפורניים יש מחלות) ההולכת וגדלה... (גיא שמי על "העשב של השכן")
    נראה שהכותבים ישובים מאחורי מכונת ירייה ולא מקלדת, ומפציצים להנאתם אוטוסטרדה של מאמרים מוסגרים שמזכירים את "החדשות בהרחבה" של אייל קיציס ב"ארץ נהדרת". 

    באתר "השפה העברית" מוצגים כללים לפיסוק נכון. הסוגריים מוגדרים כך: 

    "משמשים את המחבר כדי להוסיף מידע או זווית ראייה נוספת באופן שלא יפגע ברצף הקריאה".


    שימוש מרובה בסוגריים הוא סגנון כתיבה אופנתי. יש בו טשטוש של גבולות בין פנים וחוץ וניסיון ליצור פרובוקציה ואמירה אישית. בכתיבה טובה רצוי להימנע ככל האפשר משימוש בסוגריים. ריבוי סוגריים חושף כתיבה קופצנית ולא בוגרת. באמצעות הסוגריים יש ניסיון ליצור מעין קשר סחבקי עם הקורא: "האמת, בינינו... אבל אל תגלה לאף אחד". הכותב מבקש למצוא חן ורוצה שכתיבתו תיחשב לטובה, ייחודית ושנונה.

    לכן כעת, ובביטחון רב, אני ממליצה: המעיטו בסוגריים! (וגם בסימן קריאה!)



    אתי אברהמי 18/07/2008 | 08:37
    את ארץ נהדרת אהבתי את הגששים אוהבת יותר.
    לא אהבתי את הפוליגרף.
    מציצנות בדיוק כמו החוטיני.
    ומי שמשתמש יסבול בעתיד ממחלות באזור
    מה לא עושים למען הריטינג(-:
    אתי


    המילים של עינת 18/07/2008 | 09:42
    גם אני אהבתי 

    הגר 33118/07/2008 | 12:18
    לא ממש מסתכלת טלוזיה יקרה,
    סופ"ש נעים.


    string of pearls 19/07/2008 | 00:37
    נהניתי לקרוא ואני מסכימה לגבי הנמכת רמת הטקסט. אם כי אני מודה שלעיתים גם אני משתמשת בסוגריים יתר על המידה, לא בטקסטים "חשובים" כגון דו"חות או רשומות בבלוגי היקר, אך כן במיילים ובהודעות בפורומים - ובעיקר מתוך עצלות (שילוב הנאמר בטקסט בצורה זורמת וללא סוגריים לעיתים דורש חשיבה).


    המילים של עינת 19/07/2008 | 01:05
    את צודקת: שילוב המשפטים בתוך הטקסט 

    string of pearls19/07/2008 | 01:39
    תודה על המחמאות ברור לך שעכשיו אחשוב פעמיים לפני כל סוגר וסוגר. למעשה, גם את המשפט האחרון סביר להניח שהייתי מכניסה לסוגריים, אבל התאפקתי :-)

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה

    שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.