יום שבת, 6 ביוני 2015

הכותב היודע כל


פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("תרגיע") ב-30.3.2012


המספר הכל-יודע שייך לעולם הספרות. הוא יודע הכל על הדמויות שלו, על מחשבותיהן, על רגשותיהן, על העבר שלהן ועל העולם שהוא מתאר בספר. וישנו אחיו - הכותב הכל-יודע בעבודות אקדמיות ובספרי עיון או הדרכה. הוא יודע הכל על העולם, ובעיקר עליכם, הקוראים.
הוא יודע מה אתם חושבים ("רבים סבורים מן הסתם");
מה אתם חושבים בטעות ("רבים סבורים בטעות");
הוא ידקלם לכם את המשפטים הנדושים ביותר כאילו שמעתם אותם לראשונה ממנו ויטחן את המידע שכבר ידוע לכם מכיתה ג' ("כידוע", "ידוע לכל ש", "עובדה ידועה היא ש");
הוא יספר לכם מה אינכם יודעים ("רבים אינם יודעים ש...");
מה עליכם לדעת וחשוב שתדעו ("חשוב לדעת ש...");
יטרח לציין דברים שמן הראוי לציין אותם, וידגיש שלמותר לציין שדברים אלה הם בגדר "לא למותר לציין", ומהם הדברים שהם בגדר "שלא לדבר על";
ומהי דעתו הנחרצת, שברור למדי שתהיה גם דעתכם ("אין ספק ש", "ברור למדי", "בוודאי");
על מה מן הראוי שתצטערו ("למרבה הצער"), ויציג זאת כאילו כל העולם מונח על כתפיו, ולא נותר לו אלא להביע את צערו על הכאוס השורר בו;
ועל מה מן הראוי שתברכו ("למרבה המזל,");
הוא יספר לכם על סברות שהן בגדר עובדה מוצקה, על השערות שהן מסקנות ("אין מחלוקת על העובדה ש...", "המסקנה העולה מכך היא...");
ייתן ציונים לדוגמאות שהוא מביא ("דוגמה מעניינת", "דוגמה מרתקת", "דוגמה מצוינת", דוגמה מייצגת", "דוגמה מובהקת"), ויקבע שהיא "מבטאת בהכרח את..." והיא "עדות לכך ש...", ושכל דבר הוא "עדות לכך ש", או "ביטוי לכך ש", ויהיו לו הרבה ביטויים כאלה שיבטאו זאת;
ושכל דבר "מהווה" ו"הִנו";
הוא יספר לכם על הפחדים שלכם, וירגיע אתכם שזה אנושי וזה בסדר, למרות שאתם כבר יודעים שזה אנושי וזה בסדר;
הוא יודע מה אתם חושבים שאתם רוצים ומה אתם רוצים באמת, מה אינכם רוצים לדעת, ומדחיקים בלי לדעת שאתם מדחיקים;
הוא יודע מה אתם לא רוצים לשמוע אותו אומר והוא יגיד לכם את זה בכל זאת, כי הוא מאמין שככותב יודע-כל או הכל-יודע הוא חייב לכם את זה;
ובעוד אתם זוממים להעיף אותו מעליכם, הוא יסיק מסקנות גורפות מפה ועד הודעה חדשה על טיבו של המין האנושי, שהוא, למרבה הצער, נכלל בו, אבל בשלב זה, כל עוד הוא הכותב הכל יודע, הוא צופה בו מהצד;
ואם לא תהיו ערניים מספיק הוא יזכיר לכם את דבריו ב"כאמור", "כמו שכבר נאמר", "כפי שצוין קודם לכן";
הוא ידבר בגוף ראשון רבים - "אם נסתכל", "אם נתבונן לעומק", או בגוף שני רבים – "אם תסתכלו", "אם תתבוננו" עד שיבוא לכם לשאול: "ואם לא נסתכל לעומק, מה תעשה לנו?"
זהו הכותב היודע כל.
לפעמים בא לי לקרוא למספר יודע כל ולבקש ממנו שידבר עם הכותב היודע כל ויגיד לו שקצת ירגיע, זה הכל.
___________________________
17 תגובות בתפוז:
:-)
עופר D ו30/03/2012 04:08
אני מחייך מהתבונה שבדברייך.
וגם ממבוכה, כי נראה שגם אני נוטה ליפול לפעמים למלכודות שכאלה.

אני מקווה שאני לא כ"כ נורא ,-)

אולי זה עניין של מינון? או של נקודת מוצא? כי אלה שהזכרת יודעים הכרל, ואצלם (כך הבנתי) אין סימני שאלה. בעיקר סימני קריאה, או לפעמים גם נקודה.

בוקר טוב וסופ"ש מוצלח, עינת יקרה


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אתה ממש לא כזה. אתה מחבק
המילים של עינת ו30/03/2012 19:39
בכתיבה שלך, ואני אוהבת את זה.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תודה :-]
עופר D ו30/03/2012 19:45
אני משתדל..
פשוט הזכרת לי בדוגמאות שנתת, כמה מהמטבעות לשון שגם אני משתמש בהם. אני מניח (ומקווה) שההקשר עושה את ההבדל.

סופ"ש נהדר לך, יקרה
וחיבוק נוסף

{}

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אוי. אוי. אוי. גם אני מחליקה...
אנימו ו30/03/2012 08:42
ועוד יותר גרוע כשזה נעשה בשעת הדיבור. שם קשה לנתק את השטף. בשעת הקריאה , אפשר לנתק מגע.
סופ"ש נעים .

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° גם לך אנימו :)
ל_ת 

המילים של עינת ו30/03/2012 19:40
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מעניין אם אותם מספרים וידענים
יוצרת אני ו30/03/2012 10:00
כשהם קוראים את הרשומה הזאת
מה הם חושבים?

...נו, זה היה ברור הרי, שכך אחרים כותבים
אנחנו, לעומת זאת, מתנסחים בצורה מושלמת, באופן גורף.

אני והוא, הוא ואני, וכל מי שמסכים איתנו מסתמכים על מקורות ידועים,

אשר, מיותר לציין, מציינים זאת כבר הרבה מאוד זמן.

מן הסתם, אהבתי את רשומתך עד מאוד!(:

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
חחח תודה :)
המילים של עינת ו30/03/2012 19:41
שאני לא יודעת מיהו.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
יש את
דורוןו30/03/2012 16:27
"ויש ***את*** הכותב הכל-יודע..." כמה חבל...

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
 ° ויש את דורון. כמה נחמד!
ל_ת 

המילים של עינת ו30/03/2012 19:36
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מחייכת
השכנה שלכם ו30/03/2012 16:54
כולנו כאלה לפעמים לא? יודעים יותר מדי..חושבים שאנחנו מבינים על האחרים יותר ממה שהם בכלל הבינו אי פעם על עצמם.....
לא? או שזה רק אני?.....

תודה על ההתעכבות והכתיבה.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° :)
ל_ת 

המילים של עינת ו30/03/2012 19:37
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כתוב מאוד משעשע ודוקר. יש לי 
שרוני 18 ו30/03/2012 18:04
יסוד להניח שיש את מי לדקור.
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° יש :)
ל_ת 

המילים של עינת ו31/03/2012 00:31
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כידוע, וכמו שכתבתי בעבר
motior ו31/03/2012 21:07
אם תסתכלו היטב תבינו שכולם כותבים שטויות חוץ ממני, כי אני באמת יודע הכל ;-)
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° איזה יופי!
ל_ת 

אישו31/03/2012 21:22
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° חחחחח :-) 
ל_ת 

ע נ נ ת ו02/04/2012 21:44
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
והכי גרוע..
nomi99 ו04/04/2012 00:53
זה לפגוש בו בכתיבה ספרותית
שם יש לו כוח עצום

וכשהוא משתמש בכוח הזה לכתיבה מגוייסת

הספר הופך מבחינתי לבלתי קריא.

{}