יום ראשון, מאי 23, 2010

נקודתיים

"נקודתיים: אל תרבו בהן פורסם באתר מאמרים ב-27.3.2009; "מזמן לא כתבתי על סימני הפיסוק פורסם בתפוז ב-23.5.2010

השימושים העיקריים בנקודתיים בעברית הם:
1) לפני פירוט של רשימה 
קניתי מצרכים מהמכולת: חלב, לחם ויוגורט.
2) לפני הבאת דוגמה: 
לדוגמה:
למשל:
כגון: 
אפשר להחליף את הנקודתיים בפסיק.
שימוש אחר הוא בכותרת עליונה או צדדית.
א) נקודתיים:

בהקדמה לכללי הפיסוק של האקדמיה ללשון העברית נכתב:
"... הואיל וכמה מן הדברים תלויים בטעמו, במזגו ובסגנונו של אדם, מסור השימוש בסימני הפיסוק במידת מה לרצונו של הכותב".
 
מי שמכיר אותי כבר יודע: כמו בסימני פיסוק אחרים, אני משתדלת להמעיט בנקודתיים. הנקודתיים שייכות לקבוצת ה"מתאמצים". המתאמצים הם סימני פיסוק שריבוי שלהם מרמז על מאמץ מצד הכותב להיות מובן. 
תאמרו: אבל הכותב צריך להיות מובן (וזאת דוגמה לנקודתיים). עליו להיות מובן, אבל לא בשל הסימנים: בשל המילים. 
גם כאן השתמשתי בנקודתיים, אך יכולתי להחליף אותן בקו מפריד:
"אבל לא בשל הסימנים - בשל המילים", או להחליף את הנקודתיים בנקודה/פסיק:
"... אבל לא בשל הסימנים. בשל המילים".
אני מעדיפה את הנקודה על פני הקו המפריד, ולו רק בשל המאמר הבא שייכתב: "הקו המפריד", שבו אמליץ להמעיט בשימוש בו.
גם במשפט הנ"ל השתמשתי בנקודתיים. במקרה הזה אין להן תחליף טוב. 
אציג כאן דוגמאות למשפטים שהנקודתיים בהם מיותרות, לדעתי, ואפשר להחליף אותן בנקודה אחת פשוטה. המשפטים הבאים והנקודתיים המשולבות בהם לקוחים מתוך טקסטים, בחלקם הנקודתיים הן תוספת שנעשתה בעריכה לא שלי, בשינויים קלים: 
  • ההתקדמות הייתה איטית למדי: ראשית, לנירית עדיין לא הייתה סבלנות לעבוד יותר מכמה דקות ברצף. שנית...
  • מצב רוחו השתנה: הוא הרגיש טוב יותר והיה שקט יותר.
  • "המגפה השחורה" הייתה אחד האסונות הגדולים ביותר בהיסטוריה של אירופהמעריכים ששיעור התמותה ביבשת היה בין שליש למחצית מהאוכלוסייה. 
  • אסור שבית הספר ילבש את האופי הבלתי מתגמש של החיים: עליו לשאוף לא להיות יותר מאשר משחק בחיים.


הבעיה שלי עם הנקודתיים האלה היא הדידקטיות שמסתתרת מאחוריהן. הכותב מתאמץ להורות על כוונתו. הוא כאילו אומר לקורא: "שים לב, הנקודתיים מסמנות לך שמה שיבוא אחריהן הוא הסבר. אז אל תפריד בין מה שלפני למה שאחרי. זה קשור".

זהו צורך של הכותב (או של העורך) - לא של הקורא. הקורא אינו זקוק לסימן המקדים. במקום הנקודתיים אפשר לשים נקודה פשוטה. לא צריך את הדרמטיות הזאת.

micka0011   3/05/2010 18:01
• במקרים שציינת
הנקודותיים מפריעות לרצף הקריאה ומהוות נתק כמעט לא מורגש אך מעייף למדי.


המילים של עינת  23/05/2010 18:40
• הגדרת את זה יפה מיקה.
הצצתי בבלוג שלך. את יצירתית ומעניינת. התעכבתי על מרכך הכביסה. אני מתה על בגדים עם ריח של כביסה יותר מכל דבר אחר.


micka0011  23/05/2010 18:44
° חן חן :-)


שרוני 18  23/05/2010 19:20
 ° תודה על השיעור הפרטי(-:


המיזנטרופית 24/05/2010 00:03
• עינת יקירתי, קראתי עכשיו
 את כל מה שכתבת על סימני הפיסוק. אני חשה בעצמותי, שמכאן ואילך אני עומדת להוסיף פוביה למגוון פוביות הבית הישנות: הפחד לפסק. ברור לי שקוראים נוספים יחושו כך, ולכן אני ממליצה לקרוא לפחד לפסק "פובית עינת" או "עינתופוביה".
אחרי שאקח ואבן ואפסק קטע זה, ארצה גם להודות לך על המידע המרתק שחלקת עימנו.


המילים של עינת  24/05/2010 09:38
• תיקון: "אני חשה בעצמותיי שמכאן..."
לא צריך פסיק. קראי את הרשומה מהיום. אבל הנקודתיים אחרי "הישנות" היו במקום (סימן קריאה)
בברכה, (פסיק)
עינתפוביה בע"מ


המיזנטרופית  24/05/2010 20:32
° אההההה! (זו היתה צעקה מקפיאת דם)
 
אתי אברהמי  24/05/2010 09:58
• אוי וייז מיר(-:
אם תציצי בבלוג שלי תמצאי הרבה שגיאות, הדיסלקסיה שלי ,החלפת אותיות,פסיקים במקום נקודות והפוך.
לא ימנעו ממני לרשום.
תודה לשעור המאלף. משתדלת,לא תמיד הולך)-:


עדי א רן  24/05/2010 13:37
• נקודה-פסיק
הדוגמאות שנתת נראות כמו בלבול של הכותב בין נקודתיים לנקודה-פסיק; שימוש בנקודה-פסיק במקרים אלה הוא נכון ולפעמים מתאים יותר מאשר נקודה.
עם זאת, גם לנקודה-פסיק יש בעיות; שימוש תדיר מדי בנקודה פסיק גורם לי לעצבנות.
אולי זו בעיה פרטית שלי; אבל אני חושב שצריך להיזהר.
(אוף, קשה לכתוב ככה)


המילים של עינת  24/05/2010 14:39
• אני משתמשת בנקודה-פסיק
בסוף סעיף שאחריו יש המשך, או ברשימה של דברים שמובחנים זה מזה. וכפי שאתה רואה, עצבנות מסימני פיסוק היא לא רק בעיה פרטית שלך; יש עוד כמוך.


motior  24/05/2010 17:07
• תודה על ההסבר
כבר חששתי שאני משתמש לא נכון בנקודתיים: מסתבר שטעיתי ;-)


ע נ נ ת  24/05/2010 22:12
• הסבר יפה
 אפשר גם להוסיף מתי אפשר להשתמש בנקודתיים...
ומיקה צודקת - בדוגמאות שנתת, הנקודתיים מפריעות ולא מבהירות.
:-)


המקום של אור  26/05/2010 18:54
• הנקודותיים האלה ...-
 מרשה לעצמי להסכים איתך גם אם איני עורכת לשונית במקצועי.
זה מפריע עד כדי שמפסיק לי את הנשימה.
(ואגב, מה שלומך? לונג טיים נו סי...!)


עופר D  21/06/2010 02:51
• מעניין
 על היום לא נתקלתי השימוש כזה. או שלא הבחנתי..
בוקר טוב, עינת


איש  27/10/2010 09:45
• צורם
סימן הנקודותיים אפילו צורם בדוגמאות הקיצוניות שהבאת.
אבל במקרים פחות קיצוניים אני בעד סיני פיסוק שיקלו על הקורא את הבנת הנקרא. קל וחומר אם הוא קורא שאין לו 10 במקצוע הבנת הנקרא :-)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.