יום שישי, יולי 16, 2010

1. מאז; 2. בעוד; 3. כל עוד

מפונקים, רשת


"מאז ש לא כתבתי" פורסם בתפוז ב-16.7.2010

היום כשעדכנתי את הפוסט "בינינו" שמעתי שוב את שירו היפה של דודו טסה "אני רץ", המלווה את הפרסומת של לאומי דיגיטל. הטעות בשיר - "כל עוד ש..." - סיפקה לי הזדמנות להעלות מחדש את הפוסט שבו כתבתי על "מאז ש" ו"בעוד ש":

1. "מאז ש" או "מאז"?

"שוב לא רואים נרות דולקים בחלונות מאז עזבנו, כשאת הלכת הלכו איתך כל אותם הידידים איתם תמיד צחקנו" 

שר מני בגר ב"זה היה ביתי".



כשאנחנו אומרים "הם נפרדו בספטמבר. מאז הם לא נפגשו", אנחנו מתכוונים שמאז הזמן שדובר עליו (ספטמבר) והלאה הם לא נפגשו. אבל כשאנחנו אומרים: "15 שנים עברו מאז נערך מכרז", הנטייה שלנו היא להוסיף "ש" אחרי "מאז": "מאז ש-נערך מכרז". על פי מדריך הלשון לרדיו ולטלוויזיה (1974), זוהי שגיאה, וכך כותב אבא בנדויד: "שלוש מילות זמן אין אחריהן 'אשר' ואינן מצריכות ש: מאז, בטרם, בעוד".
  • מאז התפטרה העותרת, היא לא מצאה עבודה.
  • מאז פרצה הלחימה בישראל, שמרנו על שקט.
מאז שאני יודעת על זה, פעמים רבות במסגרת התקשורת המוזרה שאני מנהלת עם האקדמיה העברית ללשון אני מתירה לעצמי פה ושם להשתמש ב"מאז ש", "למרות ש", למרות שעל פי בנדויד זוהי שגיאה. אלה טעויות נסלחות בעיניי.


2. "בעוד ש" או "בעוד"?

  • בעוד הרשויות מתקוטטות, המכון להתפתחות הילד בחולון נסגר ביוני.
  • בעוד ישראל מכריזה על ארגון ה-IHH כארגון טרור, סגרה טורקיה את המרחב האווירי.
  • בעוד אובמה דורש הקפאה, הממשל מעניק הטבות לתורמים להתנחלויות.
הנטייה הטבעית שלנו היא להוסיף "ש" אחרי "בעוד", אך על פי בנדויד זוהי שגיאה ויש לכתוב "בעוד" כמו בדוגמאות המוצגות.


3. "כל עוד ש" או "כל עוד"?

נחזור לדודו טסה, ששר:
"אני רץ, אני חייב להספיק כל עוד שאני מגיע כל זמן שאני מזיע"

"כל זמן ש(אני מזיע)" - נכון, אבל "כל עוד ש(אני מגיע)" - טעות. יש לומר "כל עוד אני מגיע" בלי "ש". ; "
כִּי-כָל-עוֹד נִשְׁמָתִי בִי וְרוּחַ אֱלוֹהַּ בְּאַפִּי אִם-תְּדַבֵּרְנָה שְׂפָתַי עַוְלָה וּלְשׁוֹנִי אִם-יֶהְגֶּה רְמִיָּה" (איוב כז ב).

כל עוד אתם יודעים את זה, אני יכולה להמשיך לשמוע את השיר.




"כל עוד שאני יכול, הכל אני" ("מפונקים", רשת)
"כל עוד שיש לי אותך ויש לך אותי" (אקס פקטור, רשת)


לשונאי10  16/07/2010 18:49
• נדמה לי שרק על פי בנדויד זו שגיאה
מפהני שלי האקדמיה ולפי רוח העברית - חייבבים להוסיף ש הזיקה: מאז שנולדת, מאז שהגעת... בדיוק כמו: בזמן שישנת, בזמן שנעדרתי..
אין דרך אחרת בעברית זולת הוספת ש הזיקה.
כך שלדאבוני, בכל הכבוד לבנדויד, בעניין זה הוא טועה.
ואגב, אכן אן לומר למרות ש ובגלל ש, אחריה למרות ובגלל יבואו רק ה"א הידיעה או "זאת".


לשונאי10  17/07/2010 08:48
• קודם כול, מתנצל על שגיאות ההגהה
בתגובתי הראשונה (זה מה שקורה כשכותבים בחושך והמחשב אטי מאוד).
דבר שני, לעניות דעתי בנדויד נמצא כאן בדעת יחיד, איני מכיר עוד בלשן או חוקר לשון שנמצא בדעתו. לכן נדמה לי שהוא טועה כאן, ואם אינו טועה - זו דעתו ודעתו בלבד.


אנימו  16/07/2010 19:01
• מאז אני קוראת בבלוגך, אני נהנת.
זה נכון?
שבת שלום.


המילים של עינת  16/07/2010 21:19
• כן, זה נכון מאוד!
אבל אאמין לך שאת נהנית גם אם תכתבי "מאז שאני קוראת בבלוגך" :)
תודה אנימו.


מנורה  16/07/2010 19:24
• מענג ומלמד
שבת שלום♥


שרוני 18  16/07/2010 21:31
° תודה שוב על השיעור החביב

עופר D  17/07/2010 04:20
• יחי הדינמיות של השפה
שלפעמים המציאות גוברת על הכללים הנכונים. אםילו שבנדויד כתב אותם יפה.
כן, כמוך, גם אני חוטא בכל מדי פעם :-)
שב שלום, עינת יקרה
ותודה על עוד שיעור חביב


אתי אברהמי  17/07/2010 13:34
• מילון -באינטרנט? בSMSM
מזל שיש אותך להאיר את החשכה(-:
היום השפה מקצרת ובולעת את המילים.
אין זמן
הכל מהר מהר מהר.
ברגע שמסיימים את הלימודים,מי זוכר פרורי שפה?
היום יש את במינוח הקלוקל שהטלויזיה שוטפת לנו בו את המוח.
הגדיל לעשות דן בן אמוץ במילונו. לפחות למדתי כמה מהחידושים.
אישית,נגד תרבות הרדודה.
הקצב של היום מכתיב את המילים.


motior  18/07/2010 07:04
• מאז שקראתי את הרשומה שלך
אני מבין שאני שוגה וגם טועה יותר מפעם שלא לדבר על נכשל בלשוני ;-)


ע נ נ ת  18/07/2010 15:33
• מעניין.
ל"בעוד" אני לא חושבת שאי פעם הוספתי "ש". זה לא נשמע לי נכון.
בניגוד ל"מאז".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.