יום שבת, 6 ביוני 2015

מסירת מידע בכתיבה ("למה לייגע?")

פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("למה סתם לייגע?") ב-21.6.2010

יש אנשים שחושבים שאם הקורא לא יקבל את כל הפרטים במלואם כמו בדוח משטרה, הוא יפספס את העלילה ולא יוכל להסיק בעצמו מה קרה שם.
דוגמאות:
  • "נכנסתי לרכב, הנעתי, נסעתי עד ל..." אם תכתוב "כשהגעתי ל..." נוכל להסיק מכך שעד אז עשית את כל הפעולות האלה (לפעמים זה משרת מטרה. למשל: אם אני רוצה לתאר משהו שעשיתי באופן מונוטוני, כמו אוטומט, כמו זומבי, אולי כתגובת היפוך לסערה רגשית - אז "נכנסתי לאוטו, הנעתי" וכו' יכולים לציין זאת).
  • "חשבתי לעצמי", "הרהרתי", "קיוויתי בסתר לבי" ברור שחשבת לעצמך, ברור שאם קיווית זה היה בסתר לבך. אתה יכול לכתוב את המחשבות עצמן. תאמין לי, נוכל לנחש (בסתר לבנו כמובן) שזה היה בסתר לבך.
  • "הוא ביקש שנדבר מאוחר יותר. הסכמתי כמובן". אם תכתוב מה קרה כשנפגשתם, נסיק מכך שהסכמת לבקשתו ולא התווכחת איתו. (במקרים אחרים אפשר לכתוב "הסכמתי כמובן".)
  • "אם מזמינים אותי כל כך יפה, אני נכנס. אז נכנסתי". לא חשבנו שהפעם חרגת ממנהגך ולא נכנסת.
  • "עכשיו יכולתי לעשות כך וכך, ואכן כך עשיתי", או: "החלטתי לעשות כך וכך, וכך היה". אם יכולת לעשות את זה, או אם החלטתי לעשות את זה, סימן שכך עשית, אלא אם כן כתבת מדוע לא יכולת לעשות זאת או מדוע לא עשית זאת.
  • "כמעט אמרתי לה כך וכך, אבל לא אמרתי". אם זה "כמעט" (וגם אם תכתוב מה קרה הלאה) אנחנו מבינים שלא אמרת. סמוך על האינטליגנציה שלנו.
  • שאלתי", "אמרתי", "עניתי" וכו'. פעמים רבות זה מיותר, בייחוד כשיש דיאלוג בין שני אנשים, ואז זה פעם הוא פעם אתה, ובייחוד כשדו-השיח מתנהל בין זכר לנקבה.
  • "למה הוא פעל כך? בטח יש לו משהו להסתיר, שאלתי ועניתי לעצמי". זה ממש מיותר, לא? (קבעתי ומיד אחר כך שאלתי שאלה רטורית שהתשובה עליה ידועה מראש).
אז למה סתם לייגע?

_____________________________
12 תגובות בתפוז

זה משהו שהיה צריך להלמד בבתי ספר 
שרוני 18 ו21/06/2010 09:49
החל מכיתה א` . זה היה תורם רבות לתקשורת בין בני אדם. לקוניות זה לא בהכרח משהו רע
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני זוכרת רק דבר אחד שלמדנו בחיבור
המילים של עינת ו21/06/2010 11:24
לכל דבר יש פתיח, אמצע וסוף. וגם זה לא נכון

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תכתבי על זה(-: 

ל_ת 

אזרח מספר אחד ו21/06/2010 12:22
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° אולי משלמים להם לפי מילה

ל_ת 

motior ו21/06/2010 10:47
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° "על זה לא חשבתי", היא אמרה וצחקה

ל_ת 

המילים של עינת ו21/06/2010 11:23
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
רעשית, זה מאד מעניין אותנו 
גגג האחת ו21/06/2010 12:58
או לפחות אותי, כמו כל דבר שאת כותבת. הפעם אפילו אין לי השגות וזו התקדמות יפה. עם זאת, לא הייתי מנסחת קביעה כזו באופן גורף. יש פעמים שהמידע, הלכאורה מיותר, נועד למטרה כלשהי. ולו רק כדי לשתף את הקורא בתהליך הפנימי. להשאירו עוד רגע במה שהיה מסובך ומורכב עבור הדובר. על עצמי אני יודעת שהרבה פעמים בדיוק דבריים קטנים מעין אלה עוזרים לי לשמר מידע בזיכרון, כי השהות שלי עם ובתוך הטקסט היא יותר ארוכה

את בהחלט מוזמנת לעשות הגהת עינת לתגובה שלי. זה יהיה מאד מעניין, ולא פוגעני עבורי

אז המשך יום מוצלח

♥ 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תודה על החיזוק. לא ידעתי, אולי אני 
המילים של עינת ו21/06/2010 13:40
סתם מייגעת אתכם

ואכן, גגג היקרה, לפעמים זה משרת מטרה. למשל: אם אני רוצה לתאר משהו שעשיתי באופן מונוטוני, כמו אוטומט, כמו זומבי, אולי כתגובת היפוך לסערה רגשית - אז כן: "נכנסתי לאוטו, הנעתי" וכו`. זאת הערה חשובה. אז את רואה? בכל זאת יש לך השגה, וכרגיל, חכמה

♥ 



הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מונטי פייתון, למשל
ע נ נ ת ו21/06/2010 13:53
כדי להבהיר נקודה, היו פותחים מילון ומשתמשים בכל המלים הנרדפות של מושג מסוים

זה בולט מאד במערכון "התוכי המת" (Dead Parrot Sketch) - ג`ון קליז ספר פעם, שהם פתחו מילון מלים נרדפות - ומה שהוא אומר שם על התוכי המת זה פשוט רשימת המלים הנרדפות שהיו במילון... ;-) 



הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
לא רק שאינך מיגעת אלא מלמד ומענין 
מנורה ו21/06/2010 16:46
יום טוב♥ 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כל כך נכון 
אתי אברהמי ו21/06/2010 20:42
  
את מאתגרת מרשומה לרשומה 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° נהדר!! 

ל_ת 

nomi99 ו23/06/2010 10:49
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תודה על השיעורים 
עופר D ו14/07/2010 08:43
בזכותך אני מודע יותר למה מעצבן לי בטקסטים (-: 

בוקר טוב, עינת יקרה 

♥