יום שישי, 5 ביוני 2015

שלוש נקודות

"ערב טוב עם גיא פינס", 19.11.12, נענע 10
פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("שלוש...") ב-31.8.2008, ובהארץ ("שלוש נקודות, אגב, לא אמורות לעשות את מלאכתו של הכותב") ב-5.12.2012

"ליבי ליבי עלייך…היזהרי מקמטי קנאה גם כך היופי הוא לא הצד החזק שלך…ראש אגב הוא לא רק לצמח שיער..הוא מקום לשכל בינה ותבונה…"

אלה הם דבריה של ציפי רפאלי, אמה של בר רפאלי, בוויכוח בטוויטר מול ליאורה גולדנברג כפי שהועלה בתכנית "ערב טוב עם גיא פינס" (19.11.12, נענע 10).

דבריה של ציפי רפאלי בטוויטר כפי שהוצגו ב"ערב טוב עם גיא פינס", 19.11.12, נענע 10

לא הצגתי אותם כדי לדון בשאלה הפילוסופית האם ראש, אגב, נועד לשיער בלבד או שהוא גם מקום לשכל, בינה ותבונה (אגב, אני לא אוהבת אמירות אגב שאינן סטייה מנושא השיחה) – אלא לצורך הדיון בשלוש נקודות בטקסט.

יש כמה סוגים של שלוש נקודות:

  • השמטה בציטוט לפני ואחרי: "... היזהרי מקמטי קנאה..."
  • קיצור בציטוט משפטים מוכרים: ועל כך נאמר: "המתחיל במצווה…" 
  • תפנית במשפט: "כמה פעמים אמרתי לך ש…" לפתע נאלמתי דום. 
  • סימן לטעוּת: אופס… טעות. 
  • ביטוי להיסוס, בלבול או מבוכה בכתיבה ספרותית: אה… תגידי… בא לך להיפגש לקפה? 
  • אמירה שנועדה לוודא שהדברים נכתבו בצחוק: אם תמשיך ככה אני קורעת לך ת'צורה… 
  • המשך שיבוא: המשך יבוא… 

ויש מטרות אחרות בשימוש בשלוש הנקודות. במקום שהמילים יביעו, מוטל על שלוש הנקודות המסכנות משא כבד והן צריכות לעשות את כל העבודה:

יצירת דרמה: "ואז הוא אמר לי שאני בנו המאומץ…" אילו זו היתה טלנובלה, אפשר היה להחליף את שלוש הנקודות ב"בום" ענק או בכינורות דרמטיים.
שלוש הנקודות באות לבטא את הגיחוך שבדבר. לדוגמה, במאמר הדן בחשיבותה של עריכה לשונית באתרים ברשת האינטרנט כתבתי: "חובבי הסדרה 'סיינפלד' זוכרים את הפרק שבו ג'רי וג'ורג' ערכו חשבון נפש על מצבם כרווקים. ג'רי נותר רווק מאחר שבכל פעם הוא נפרד מחברותיו עקב סיבות של מה בכך. בפרק הנ"ל הוא נפרד מחברתו רק משום שאכלה את האפונה אחד-אחד..." עם כתיבת מאמר זה מחקתי את שלוש הנקודות. נאה דורש נאה מקיים. 

שלוש הנקודות אמורות לגרום לקורא לחשוב שמאחורי המילים עומדת שנינות או התחכמות שאמורה לשעשע אותו. כאשר קהל מוזמן לאולפן הקלטות של תכנית אירוח המשודרת בטלוויזיה הוא מוחא כפיים בהתאם להנחיות של מפיקי התכנית. שלוש הנקודות בטקסט מחליפות את ההוראה למחיאת כפיים והן מורות לקורא: חייך, גחך, צחק, חשוב עליי ככותב שנון ומשעשע. לדוגמה: "הם תמיד מסתובבים עם אוזניות ונראים מנותקים מהסביבה. גם בלי אוזניות הם נראים כאלה…"
שלוש נקודות כמו בדוגמה שהצגתי, שאומרות: איזו תשובת מחץ מדהימה נתתי כאן. הראיתי לו מה זה. אחרי הדברים האלה כבר לא יהיה לו מה להגיד, סתמתי לו את הפה. יצאתי גדול. אדם שנזקק לשלוש נקודות כדי להביע במילים שלו כוח ועוצמה יוצא די קטן. שלוש הנקודות לא יעזרו לו להציג תובנות ייחודיות מעוררות מחשבה אם הן לא מופיעות שם, גילויים מסעירים, חשיבה מקורית ונועזת, דעות אמיצות שלא נכתבו עד כה, שנינות וחריפות המביאות את הקורא לחשיבה חדשה או להשתקתו. כותב עם ביטחון עצמי לא נזקק לעזרים מהסוג הזה. הוא נותן לקוראים לשפוט. העוצמה צריכה לעלות מהמילים – לא מהסימנים.

רק שלא יכסחו אותי עכשיו בטוויטר…

______________________________
9 תגובות בתפוז

עכשיו את נזכרת?
אמאלה 4 אוצרות ו31/08/2008 01:43
כבר בתגובתי הראשונה בבלוג שלך טעיתי בשימוש בשלוש נקודות (גם עכשיו מדגדג לי בקצות האצבעות להשתמש בהן אבל אני מתאפקת).

הספקתי לקרוא כמה רשומות שלך בהנאה רבה ונראֶה לי שאשמח להסבר לגבי ההבדל בין כמה רשומות למספר רשומות.

מקווה שהיתה מסיבה מוצלחת.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
הכלל:
המילים של עינת ו31/08/2008 23:59
"כללים מספר"; "כמה כללים"; "כללים אחדים" אבל לא "מספר כללים".
לא מצאתי הסבר לכך אבל אנסה לנחש:

ההיגיון אומר שאחרי המילה "מספר" צריך לבוא מספר. למשל: "עמוד מספר שלוש" ולא "עמוד מספר...".

באותו אופן, אי אפשר לכתוב "מספר כללים" בלי שאחרי המילה "מספר" יבוא מספר, ולכן המשפט לא תקני

המילה "מספר" יכולה לבוא רק בסוף או שיש להימנע מהשימוש בה בצורה הזו ולבחור בחלופות האחרות

המסיבה היתה מוצלחת מאד. באו מספר אנשים והיה נחמד :)



הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תודה :-)

ל_ת 

אמאלה 4 אוצרות ו01/09/2008 15:42
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
שלוש נקודות
אילה56 ו31/08/2008 07:04
מבחינתי שלושת הנקודות מבטאות - יש המשך, והוא ידוע לי ואני מניחה שאתם כבר מבינים לבד.
אצל כל אחד שכותב שלוש נקודות, ומרבה להשתמש בהם, יש לו הסבר שונה לתופעה הזו - ואולי כדאי לברר באופן אישי מה זה מביע.
בטוח שיגיעו הרבה תשובות.

אצלי שלושת הנקודות ביטאו גם, "תבינו לבד" אין לי כח להמשיך ולהקליד את מה שאני מתכוונת להגיד.
מה שבטוח מבחינה אישית, שלי, שהיום שאני מרשה לעצמי לבטא יותר את עצמי, בלי לחשוש, בלי להשמיט...(הנה כן זה נכון), אז השימוש בשלושת הנקודות פחת מאד.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
טוב מאד, וזו בדיוק הכוונה:
המילים של עינת ו31/08/2008 23:38
המילים אמורות להביע, לא הסימנים.
יופי מותק :)


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מילא שיש כל כך הרבה ללמוד על סימן 
לילית462 ו31/08/2008 11:39
פיסוק פשוט, שמסתבר שהוא לא כל כך פשוט בעצם. אבל לכתוב את זה באמצע הלילה ? עינת.. חשבתי שסוף השבוע הוקדש לבילויים וחגיגות.
כרגיל כתוב נהדר, ברור ועם זאת שנון וחיכני - בדיוק כמו שאני רוצה שהספר שלי יהיה ;-)

דורית, המתחנפת מאוגנדה... (שימי לב לשימוש בשלוש הנקודות)


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
הכתיבה היא מנוחה עבורי, צ`ופר, אחרי
המילים של עינת ו31/08/2008 23:32
שעבדתי קשה מאד בהכנות, ביום ההולדת עצמו וגם אחר כך
הקטע הוא שאחרי כל זה אפי הוא זה שאמר שהוא עייף ולא בא לו על סקס. חוצפה שכזו...


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
באמת חוצפן
לילית462 ו31/08/2008 23:47
תגידי לו שהוא חייב למלא את כל משאלותייך כי את בחודש חגיגות היומהולדת.
אני לא צוחקת, במשפחתי, או יותר נכון במשפחתו של בעלי, נהוג `חודש חגיגות` שבמהלכו חוגגים שוב ושוב ושוב, בכל הזדמנות וארוע.

ככה זה פולנים אוהבים הרבה תשומת-לב.

וחוץ מזה, בלי קשר ליומהולדת,

מגיע לך

האמת היא שגם בעלי סרבן סקס בשעות כאלו של הלילה, ולכן אין זה פלא שאנחנו מבלות מול המסך.

ואחרון,
יש שיגידו `תן לאצבעות ללכת בשבילך`, או `אם אין אני לי, מי לי`
והמבין יבין.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° :)
ל_ת 

המילים של עינת ו01/09/2008 00:03


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מבחינתי 
אתי אברהמי ו31/08/2008 17:12
שלוש נקודות הן שלוש נקודות
מדוע צריך לפרשן כל דבר? ... 

סתם בא לי לצייר שלוש נקודות

חטאתי?

אם משתמשת ולרוב לא, יש המשך למשפט שכל מי שקורא יכול לפנטז עליו

שבוע טוב

אתי

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
לא חטאת כלל אתי!!!!
המילים של עינת ו31/08/2008 23:34
המשיכי כך... :)

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני גכ"ק ואני מרבה (מדי) בשימוש 
קטנים כגדולים ו31/08/2008 21:19
בשלוש הנקודות דנן...
כבר חודשים שאני בתהליך גמילה מואץ. (בא לי לסיים בסימן קריאה, אבל נראה לי שעדיף להשתמש כאן בנקודה בודדת וצנועה)
א.

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
דנן, כדלקמן, כדלהלן
המילים של עינת ו31/08/2008 23:37
טוב, צפי לרשומה חדשה בנושא הזה.

ויפה שהיית מודעת לעניין הזה כבר קודם. זה מסיר ממני אחריות כי אחרי התגובה של אתי אני מרגישה קצת אשמה.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
בכל פעם שאני משתמשת בסימן פיסוק
string of pearls ו31/08/2008 22:27
אני נזכרת בדברים שכתבת עליו ובחלק ניכר מהמקרים מוחקת או מחליפה אותו בנקודה הבודדת. אני חייבת להודות שהמשפט לרוב נשמע טוב יותר כך.
בנושא שלוש הנקודות, אנשים באמת עושים בהן שימוש-יתר, בעיקר באינטרנט
לילה קסום...
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° מניאקית...
ל_ת 

המילים של עינת ו31/08/2008 23:27
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
עינת, איש ושלוש הגמדות 
איש ו02/09/2008 02:19
יפה כתבת וגם נהניתי הנאה די חושנית מן הכתיבה, הרבצת פרק נוסף על הקפדה על לשון נכונה.ואני זיקפתי מגיעה לשיאה מעונג כשעושים כדבר הזה עם השפה מפנקים אותה דואגים לה. ומשפרים אותה. כמו כשאני צופה בסרט ארוטי (לא פורנוגרפי). טוב תגידי לי שאני מופרע ולא נורמלי גם
אבל יש גם שימוש אחר בשלוש הנקודות. במקום שהמילים יביעו, מוטל על שלוש הנקודות המסכנות משא כבד והן אלה שאמורות להביע אותו אולי בצורה קצת דרמטית
למשל בימים אלה כתבתי אגדה-ריאליטי מצמררת על סבא, רוז הקטנה, רבתא ומארי-שרמוטה.
האגדה שמיועדת בעצם גם למבוגרים, מסופרת על ידי אמא. באחת השורות המספרת אומרת "וסבא-חרה... אופסס, סבא מאד כעס" וגו`

אז השימוש שעשיתי בשלישית הגמדות הוא נכון.שלוש הנקודות הביעו מחנק קל של המספרת. חזרה בה מן הדברים.
בכל גיבוב המילים הזה שלי התכוונתי לומר שאת עסקת בצורה מרתקת כמעט רק בשלילת שלוש הנקודות. אבל לא לקחת את הקוראים הצמאים לדברייך אל המקומות שבהם הן מותרות לכל, (כמו אישה אחריה גרושיה?...) לדעתי הדבר היה חסר
נ.ב: לא סיפרת כלום על היום הולדת. חוץ מן החיבוק שהענקת לי. הוא היה בסדר? (יומולדת לא החיבוק)

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
לא שללתי אותן
המילים של עינת ו02/09/2008 14:26
 הבאתי חמש דוגמאות בהן קיים שימוש מקובל בשלוש הנקודות. לא כתבתי שימוש "לגיטימי" כי אז זה יוצא כאילו אני מאשרת את השימוש בו. אחרי שהבאתי את 5 הדוגמאות הנ"ל, להן אוסיף את הדוגמה שלך, הבאתי דוגמאות לשלוש נקודות שאמורות להחליף את העוצמה שאמורה להיות במילים.
בדוגמה שהבאת הנקודות לא אמורות להחליף את המילים ולכן זה בסדר כי זה סימן לשינוי, לתפנית לטעות כביכול. "וסבא-חרה... אופסס, סבא מאד כעס". 

כעת אוסיף את הדוגמה שלך.

לגבי החיבוק... אופס, לגבי יום ההולדת, היה נהדר.


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
זהו הלך עליי
seymore butts ו02/09/2008 10:20
אני משתמש בלי סוף ב"שלוש הנקודות"....כמעט כל משפט שני שלי בעולם הוירטואלי מסתיים בהן...
מעניין מה את חושבת על שכמותי... ;-)


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
מה אני חושבת?
המילים של עינת ו02/09/2008 14:31
שזהו, הלך עליך...:)

תגובות בהארץ:

1. מודרניסט:
7 בדצמבר, 2012, בשעה 00:03
אמ, סרגי דובלטוב, אחד מטובי הכותבים במאה ה20, ידוע בשימושו הנרחב בשלוש נקודות…

2. חנן:
7 בדצמבר, 2012, בשעה 02:47
כה לחי…

3. motior:
9 בדצמבר, 2012, בשעה 13:11
אני גם משתמש יותר מדי בשלוש נקודות. בד"כ כסימן למבוכה.

4. עברית מתחדשת:
11 בדצמבר, 2012, בשעה 09:39
אני מוכרת נקודות / כל נקודה 10 שקלים / זה היה סוג של סטרטאפ / זיהיתי את הצורך בשוק, וקניתי מראש ובזול את כל הנקודות, ואחר כך מכרתי ביוקר /
ככה עשיתי את ההון הראשוני שלי וקניתי את הצמוד קרקע שלי בשוהם /
עד שבא ליברמן והלאים לי ת'נקודות ואני נאלצת להשתמש בקו נטוי ימינה במקום /