יום שני, מאי 18, 2015

לשתף



היא: מאמי, בוא רגע, שב.
הוא: מה קרה מותק?
היא: לא קרה כלום, אני רוצה לשתף אותך במשהו.
הוא: מה קרה חיים שלי?
היא: אתה יודע שחשוב לי שנהיה פתוחים בזוגיות שלנו.
הוא: כן, אבל מה קרה? תגידי לי.
היא: ואני משתפת אותך בהכול ואתה משתף אותי.
הוא: תספרי לי מה קרה, דברי איתי.
היא: אני משתפת!
הוא: נו תשתפי כבר נשמה, אני בלחץ.
היא: לא נשארו לך מים חמים בדוד.

********

דיאן: מה יש לך?
נתנאל: יושב עליי כל מיני דברים.
דיאן: כמו?
נתנאל: כאילו אשכרה הגעתי למצב שאני, הבן אדם שאני הכי אמור לשתף אותו, אני מפחד לשתף אותו בדברים.
דיאן: אוקי אז אל תשתף אותי.
נתנאל: כאילו, באמת, לפעמים את נותנת לי הרגשה שאני כלום ושום דבר. את כועסת ועצבנית עליי, לא משנה על מה... את כאילו לוקחת אקדח ויורה לי לתוך הנשמה, אני לא מבין למה...
דיאן: אתה לא חושב שאתה חוצפן קצת?
נתנאל: ... מותר לי להרגיש ככה, את לא תזלזלי ברגשות שלי.
דיאן: אה, אבל מתי שאתה מזלזל ברגשות שלי זה בסדר.
נתנאל: לא זלזלתי ברגש שלך.
דיאן: מה אתה אומר? כל פעם שאני באה ומשתפת אותך אתה מזלזל.

(האח הגדול 4, רשת, יוני 2022) 


לשתף

מילה שתפסה את המקום של "לדבר", "לספר", "להודיע", בהשראת עולם הפסיכולוגיה והניו אייג'.

לדבר עם אדם אחר או יותר על משהו; לספר לו; להפוך אותו לשותף למידע, לתמונות, לחוויות, להתלבטויות, לרגשות וכדומה; להעלות עניין מסוים בפניו; לסמוך עליו ולפתוח את הלב בפניו; להציף לו את הדברים; לדווח/לגלות לו משהו שהוא לא ידע; להראות לו; להשמיע לו; 

ב"לשתף" הדובר מבקש להעביר מסר של שלווה פנימית, פתיחות, מודעות עצמית ורגישות. השיתוף מקנה לסיפור ייחודיות, משום שהדובר בוחר להוציא את זה מהתחום האישי והפרטי ובכך הוא מעט מסתכן אך מעביר מסר שהוא סומך על הצד השני. כשהדובר משתף יש דגש על הבחירה והרצון שלו. ב"לשתף" יש גם מודעות לנכונות של השומע להקשיב.

"לשתף" מרככת את האמירה ומשמשת כהקדמה למידע אינפורמטיבי יבש. למשל, מנהלת שמודיעה ללקוחות התלויים בה: "אני רוצה לשתף אתכם שאני יוצאת לחופשה". כשהיא משתפת אותם הם כבר לא פסיביים, הם מעורבים, לכאורה.

"ואני שמח שאת משתפת אותי" (האב לבתו, אהבה מעבר לפינה, הוט בידור ישראלי)
"אני רוצה קצת לשתף בתובנות שלי מהימים האחרונים" (נפתלי בנט, "המקור", ערוץ 10, 8.1.2013, shadgoony)

"בקיצור, אם את רוצה לשתף, שתפי" (רתם אייזק, האח הגדול האח הגדול VIP2,, 5, קשת, 2015)
"אני אשתף אותך בסוף, זה בטוח" (שיר אלמליח לרתם אייזק, האח הגדול VIP2,, 5, קשת, 2015)
"אני אשתף אותך בהתלבטות שלי" (האורחת שצריכה לבחור עובדת, "נתיבי אילון", ערוץ 10, 2015)
"אז הקוקו, אני אשתף אותך, הקוקו זה פאה" (הבוס שמגלה לעובדת מיהו. בוס בהסוואה, רשת, 2015)
"זה אותם המקומות שהוא שיתף אותי" (נטלי עטיה על איציק זוהר, האח הגדול VIP2, 7, 2015, קשת)
"ולא שיתפתי אותם" (הודא מספרת על הכעס של חבריה על כך שהיא לא סיפרה להם (שיש לה פסלון חסינות?) הישרדות הונדורס 2015, 26, רשת)
"אם היית משתפת, אני בטוחה שכולנו היינו מחבקים אותך ומנסים לעודד אותך אבל את יושבת בצד (ג'ני להודא, שמרגישה שהיא לא שייכת. הישרדות הונדורס 2015, 26, רשת)
"דברי, שתפי" (שי מיקה מנסה לדובב את תניה. האח הגדול 7, 14, 2016, מאקו)
"ונועה תשבי ואסתי גינזבורג משתפות מחוויות האימהות" (חדשות הבידור, פבר' 16, הוט בידור ישראלי)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.