יום רביעי, 13 במאי 2015

בעיקרון, ברמת העיקרון

פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("כמה עקרונות על 'ברמת העיקרון'") ב-7.11.2010 וב"הארץ" ("אנשים עם עקרונות") ב-21.11.2012


לפעמים בשיחה סתמית עם אנשים אנחנו מגלים שיש להם עקרונות מוצקים.
הנה, למשל, יעל בר זוהר, כוכבת הפסטיגל, שמספרת שכששמעו את הבום, היא היתה בעיקרון כבר עם התיק ועם המפתחות והטלפון, בדרך הביתה. חתיכת עיקרון.

על פי מילון אבן שושן המלא "עיקרון" הוא:
1. יסוד ושורש, מקור וראשית שעליהם מתבסס דבר מה (שיטה מדעית, תיאוריה, מדיניות וכדומה).
2. חוק, כלל, הנחה יסודית ובלתי מעורערת.
3. הנחה שאדם מחזיק בה ללא שינוי, כלל מוסרי או חברתי, דעה מוצקה.

היום, כל כוונה, מטרה, פעולה, כוונה לפעולה או תיאור מצב שאתה נמצא בו, הוא עיקרון. יש כמה סוגים של עקרונות:

1
שאלה: "רוצה לצאת לפאב?"
תשובה: "בעיקרון התכוונתי ללכת לסופר".
כאן ה"בעיקרון" יוצר התנצלות עקיפה. אם המשיב היה אומר "התכוונתי ללכת לסופר" בלי "בעיקרון", זה היה נחרץ ותוקפני מדי. זה כמו "בעצם", "האמת", ו"ככה" שמרככים את הכל: "מתי באמת, ככה, היא נפטרה בעצם?" נשמע אחרת, לא?


2
"זה הסלון, בעיקרון".
סתם, פשוט סתם, כמו "זה הארון, מבחינתי"' ו"זה בעצם הסלון". כשם שאין שום בחינה, נקודת מבט או מסקנה מתבקשת ("בעצם") – כך אין שום עיקרון.

"זה, בעיקרון… זה דג עם… אה… עגבניות צרובות" (מתוך "טריני וסוזנה", פרק 5, נענע 10)
3
"הייתי בעיקרון כבר עם התיק"
כמו "בעצם" ו"האמת", "בעיקרון" הזה מתאר מצב.


"אנחנו בעצם גרים במודיעין קרוב לחצי שנה" ("המגזין" ערוץ 10, 14.5.15)

4-6שיחה בין רן שריג לאמו, מתוך "מחוברים" (2010) פרק 25, הוט:


4
אמו של רן: "אני רוצה להגיד לך שהאדיר מילר הזה, אני לא יודעת איך אתה עובד איתו".
רן: "למה?"
אמו של רן: "ככה, כי הוא מתחמק בכל מיני דרכים".
רן: "אימא, אני ישבתי לידו. ברמת העיקרון את ביקשת ממנו להתחייב על הופעת התנדבות חינם ביום שישי, כשיש לו חמש הופעות ביום הזה". 
ברמת העיקרון = למעשה, בפועל.

רן שריג, מחוברים, הוט פלוס

5
אמו של רן: "לא, לא, לא, חס וחלילה. אמרתי לו: 'תשמע, אני יודעת שאם יהיו לך דברים, זה ברור לי שאתה תלך לדברים האחרים, רק ברמת העיקרון, אם זה אפשרי". ברמת העיקרון = אני רוצה את הסכמתך באופן כללי, "בגדול".

רן שריג, "מחוברים", הוט
רן: "טוב, אימא, בואי רגע נדבר רגע ברמת העיקרון. את באה לפה, או מה את רוצה לעשות? לא הבנתי". 
ברמת העיקרון = בואי נדבר לעניין.
רן שריג, "מחוברים", הוט


לסיכוםאין בשימוש ב"בעיקרון" או ב"ברמת העיקרון" שום רמה, וגם לא עיקרון, אבל כדאי לזכור את העיקרון הבא: כשהמילה "עיקרון" באה בנפרד, יש להוסיף בכתיב המלא יו"ד ולהגותה עִיקרון. כשהיא באה בסמיכות, יש להשמיט את היו"ד (בכתיב המלא) ולהגותה עֶקרון. (למשל, עֶקרון חוק השימור).

נ.ב. אני לא צופה ב"ערב טוב עם גיא פינס" וב"מחוברים". מתוך עיקרון.


"תראי, כעיקרון, כל מה שיש פה ירד" ("חלומות מפלסטיק" עונה ארבע, הוט בידור ישראלי)
"יותם בעיקרון חי בקאריביים" ("6 אימהות", רשת)
"אני כעיקרון בעמותה (אחראית על נושא של בתי אומנה)" ("נתיבי אילון", ערוץ 10)
"בעיקרון, אני קצת אספר לכם..." (מספרת על עבודתה) ("נתיבי אילון", ערוץ 10)
"והייתי בעיקרון כבר עם התיק…" (יעל בר זוהר, 19.11.12, "ערב טוב עם גיא פינס", נענע 10)
__________________________________________


13 תגובות בתפוז:

תודה. הצירוף הזה `לא צלצל לי`. 
אנימו ו07/11/2010 01:12
עכשיו אני יודעת גם למה ומודה לך על ההסבר
לילה טוב

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ברמת העיקרון צפיתי במחוברים והגעתי 
שרוני 18 ו07/11/2010 08:31
למסקנה שהאמא הזו גידלה ילד נכה ריגשית
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ברמת העיקרון ידעתי שזו טעות 
motior ו07/11/2010 10:56
להשתמש בביטוי (ולא צפיתי במחוברים
נדמה לי שהרבה זמן לא כתבת... שמחתי לקרוא רשומה חדשה 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
צירוף מעצבן 
ע נ נ ת ו07/11/2010 11:06
שמקוטלג אצלי יחד עם "נבדק מחקרית" ו"נחקר מדעית" המעצבנים... 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אכן צירוף מעצבן ולא במקומו
לשונאי10 ו07/11/2010 12:39
מה שלא פחות מעצבן הוא היידוע היתיר שב: "אני רוצה להגיד לך שהאדיר מילר הזה", שכן שם עצם פרטי מיודע מעצמו ואין צורך להוסיף לו יידוע. (כלומר צריך להיות: "...שאדיר מילר הזה..."). 
:-) 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ואני רוצה להגיד לך 
עדי א רן ו08/11/2010 10:13
שאני רוצה להגיד לך, שאני רוצה להגיד לך, שאני רוצה להגיד לך, שאני רוצה להגיד לך, שגם זה מעצבן
(אז תגיד!) 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° חחח נכון
ל_ת 

המילים של עינת ו08/11/2010 11:30
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ממש איש עקרונות הרן שריג הזה 
seymore butts ו08/11/2010 10:47
סוף סוף אני יודע עליו עוד משהו חוץ מהשמועות שהוא זיין את דנה ספקטור. מה שמעניין באמת - איך ידעת לדוג בדיוק את הקטע הזה ב"מחוברים" אם את מחרימה את הסדרה מתוך עקרון
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כי מספיק שאני מזפזפת בערוצים
המילים של עינת ו08/11/2010 11:34
ובערוץ 20 של הוט משדרים פרקים ממחוברים, ואז משהו תופס את תשומת לבי, ואני נעצרת על השיחה הזאת וזוכרת את הקטע. זה נצרב במוח, ואז בהמשך, אני מחפשת באיזה פרק זה היה, חוזרת אליו ומתעדת אותו
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
נחמדה ההבהרה 
עופר D ו10/11/2010 23:34
של עקרונות השימוש ברמת העיקרון :-) 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
עכשיו יודעת למה הצרוף מוזר 
מנורה ו14/11/2010 16:29
גם אני לא מחוברת למחוברים 
שבוע טוב♥ 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
רשומה כלבבי!
חתולי8 ו15/11/2012 01:12
ברמת העיקרון....

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° :)
ל_ת 
המילים של עינת ו19/11/2012 00:08


תגובות לרשומה בהארץ

1. דוד:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 17:50
עינת, יש מצב שנביעת השפה אצלנו לא מתעניינת במיוחד במערכת השורשים והמשמעים כמו שהאקדמיה ללשון עברית מתארת.
מרחבי משמעות הוא הענין הבא שיכול להסביר את נפלאות העיקרון שפרשת
ואני בדרך להסביר אבל לא עכשיו


2. יהוידע:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 18:01
בעיקרון הטרחנות הפדנטית הזאת לא שווה את הנייר שמבזבזיפ עליה


3. מואה:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 18:08
יופי, באמת. כאילו שאין לנו דברים יותר חשובים לדאוג בקשר אליהם. ובזה אני מתכוונת לשימוש הלא-נכון במילים "כאילו" ו"בעצם".


4. שחר:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 18:30
אני בעקרון יש לי מערכת של עקרונות-ואם זה לא מוצא חן בעיניך אז בעקרון אני אשנה את המערכת


5. זה ההבדל בין '*ב*עקרון' לבין 'עקרון':
21 בנובמבר, 2012, בשעה 18:33
כנ"ל 'ב-רמת העקרון'. הוספת הב' עושה את השינוי.
בעקרון את צודקת, אבל צריך פשוט לעדכן את מילון אבן שושן לשפה החדשה. :)
זו בסה"כ התפתחות השפה. (ברמת העקרון כמובן)


6. יניב:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 19:32
טרחנות קטנונית לשמה.


7. אור:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 20:51
תודה רבה!


8. מוקי:
21 בנובמבר, 2012, בשעה 21:24
אני חושב שתתפסי יותר זבובים עם דבש מאשר עם חומץ.
לא חייבים לתקוף כדי לתקן – אין הקפדן מלמד ואין הביישן למד בכ"ז…
מצד שני אני די בטוח שאם לא היית צולה את כל המכובדים בכתבה על אש גבוהה טוב טוב, כפי שהיטבת לעשות, אז לעולם לא היית מגיעה לשער בהארץ.
אז מה זה אומר עלייך שכתבת את הכתבה? ועליי שקראתי אותה? על הארץ כבר ברור מה זה אומר.


9. דורון:
27 בנובמבר, 2012, בשעה 07:34
תענוג.


10. אנוניני:
20 בנובמבר, 2013, בשעה 09:37
אה.. לי בעיקרון אין דיעה חד משמעית בנושא ;-)