יום שני, ספטמבר 06, 2010

ציד או צייד, דיג או דייג?

"בחמש קם צייד" התפרסם ב"תפוז" ב-6.9.2010; "עונת הציד החלה" התפרסם בתפוז ב-2.4.2012 (קיבל את בחירת העורך)



ב"היום שהיה" (5.9.2010) הודיע גיא זהר על יוזמה של רשות הטבע והגנים "לאסור את עונת הצייד", והגה אותה צַיִד. ברקע צולם שלט של רשות הטבע והגנים שבו נכתב: "אזור אסור בצייד". נכנסתי לאתר רשות הטבע והגנים כדי לבדוק איך הם כותבים את מה שנהגה כ"צַיִד", וזה מה שמצאתי:
  • "ביום שלישי, 1 בספטמבר, נפתחה בישראל עונת הצייד";
  • "מותר לצוד במהלך עונת הצייד תורים, שלווים, אגמיות, וברווזים בלבד";
  • "... מעבר לכך חשוב לנו להדגיש כי צבאים, חוגלות, דורבנים וארנבות אינם מוגדרים בישראל כחיות צייד, ואסור לצוד אותם או כל חיה אחרת שאינה מוגדרת כחיית צייד";
  • "בשנה האחרונה הצלחנו להעביר בוועדת הפנים של הכנסת תיקון לתקנות הצייד";
  • "אני מקווה כי השטח שבו ביקשנו לאסור את הצייד יישאר גן עדן לעופות מים וציפורים".


הצייד המסכן. במקום לאסור את הציד אסרו אותו. מוטב שאצייד את רשות הטבע והגנים בכמה תקנות משלי, תקנות עין ביו"ד אחת של עינת:

  • צייד (hunter) הוא אדם העוסק בלכידת חיות או עופות או בקטילתם. המילה נהגית tzayad, ונכתבת בכתיב מלא בשתי יו"דים ( בניקוד - צַיָּד), וכך גם דייג (fisherman), חייל (soldier), שייט (rower) וכדומה.
  • צַיִד (hunt) הוא עיסוקו של הצייד - לכידת חיות או עופות או קטילתם. המילה נהגית tzayid ונכתבת ביו"ד אחת הן בכתיב חסר והן בכתיב מלא, בדומה ל: דַיִג (fishing), חַיִל (corps), שַׁיִט (cruising), בַּיִת, זַיִת, לַיִל, קַיִץ ועוד.
  • צֵיד בסמיכות נהגית tzeid ונכתבת ביו"ד אחת הן בכתיב חסר והן בכתיב מלא, בדומה ל: דֵיג (deig), חֵיל (cheil), שֵיט (sheit), בֵּית (beit), לֵיל (leil) ועוד.

לפיכך, לצייד אין תקנות - לעיסוק בציד יש תקנות; הבקשה של רשות הטבע והגנים היא לא לאסור את הצייד, אלא את פעולת הציד; ב-1 בספטמבר לא נפתחה העונה של הצייד; וצבאים, חוגלות, דורבנים וארנבות אינם חיות של הצייד.
חשבתי שבזה הסתיים העניין, אבל אתמול בטיול בפארק הלאומי ברמת גן ראיתי שלטים ליד האגם: "אזור אסור לדייג".
דייגים, ראו הוזהרתם.

לסיכום:
בחמש קם צייד בשתי יו"דים, ויצא את ביתו ביו"ד אחת. הוא נופף לשלום לבתו (בלי יו"ד) והחל לצעוד לכיוון הפארק הלאומי.
חמש דקות אחר כך קם דייג, שכמוהו, יצא את ביתו, נופף לשלום לבתו והחל לצעוד לפארק הלאומי. בדרך הם נפגשו.
"צייד, לאן אתה הולך?" שאל הדייג
"סתם משוטט", השיב הצייד, "אין לי מה לעשות. עונת הציד החלה, אבל אסור לי לגעת באף חיה. לא צבאים, לא חוגלות, לא דורבנים, לא ארנבות. ממש ציד מכשפות עושים לי".
"גם אצלי אותו הדבר", אמר הדייג, "כל אזור שאני נוגע בו אסור לדיג, ואני שותק כמו דג".
בעוד הם משוטטים ומבכים את מר גורלם הם ראו שייט, גם הוא בדרכו לפארק הלאומי.
"מי אתה?" הם שאלו.
"אני שייט".
"בשתי יו"דים או באחת?"
"בשתיים. אסור לי להתעסק עם שיט ביו"ד אחת".
"תראה מה זה. גם לך אסור? גם אותך רודפים? לא ציד, לא דיג, לא שׁיט".
"אשתי אסרה עליי לעסוק בשיט, כך היא ציוותה בבית. בואו נשתה משהו. לפחות יש לי כאן בקבוק יין".
"וכוסות?"
"אַין".

"אזור אסור לדייג" (שלט בפארק הלאומי, רמת גן) במקום "דיג"

"רק תעשיית הציד" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1)
"הצייד הוא אספן, הוא לא צייד" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1)
"הצייד בשטח מגודר הוא למעשה אספן. זה כלל לא כמו ציד" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1)
"מכניסים את האריה לשטח מגודר ואז הצייד בא, יורה בו ולוקח אותו" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1)
"הם חייבם להיפטר ממנו. וכאן נכנסים לתמונה עסקי הציד" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1)

"אתה מעשיר את תעשיית הצייד המגודר" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1) במקום "ציד"
"מגיע בסופו של דבר לעסקי הצייד?" ("60 דקות", 23.5.15, ערוץ 1)
במקום "ציד"
"אוהב שייט באנייה?" (איליה, רק בימי חול, 1960, הוט) במקום "שיט"
"אז אני אקח אותה לשייט" (איב ענן, מאסטר שף 5, קשת) במקום "שיט"

לשונאי10  06/09/2010 | 00:31
רשומה חשובה ויפה
ציד לעותמת צייד
כך גם: שיט לעומת שייט (האדם ששט).
אהבתי!


שרוני 18 06/09/2010 | 08:07
אהבתי את השייט שעוסק בשיט


אתי אברהמי 06/09/2010 | 08:13
תענוג לקרוא.
עדין ממתינה למילון(-:
שתהיה לך שנה נפלאה
אתי

 seymore butts06/09/2010  | 10:07
מסכנים התורים, השלווים,האגמיות
והברווזים. יש לי הרגשה שלא כל כך אכפת להם אם זה צייד או ציד :-(
שנה טובה לך יקירתי, הפעם בניגוד למצב בדרך כלל לא חידשת לי, אבל כמו תמיד תענוג לקרוא !

ע נ נ ת 07/09/2010 | 14:46
שנה טובה, ללא ציד!
בשנים האחרונות יש נטיה להכפיל את האות י` ולהוסיייייייף אותה בכל מיני מקומות מוזרים - אני מאמינה שזה חלק מהמגמה הזו, ואף אחד שם לא חשב על מה נכון או לא...

 motior11/09/2010  | 12:29
את צודקת
אבל אני נגד ציד וצייד במידה שווה :-)
שנה טובה!

הדיוט גמור 14/09/2010 | 15:01
האמת - החלטה מטופשת
אכן, נשמע הגיוני יותר

גגג האחת 02/04/2012 | 06:58
השיר שהבאת והשיח שבעקבותיו הזכירו 
לי את הגירסא (מותר עם י' בכתיב מלא?) האווילית משהו, שלא לומר איפנטילית עד מאד, שרווחה בצעירותי -
בחמש קם צייד
עם הזין ביד
אל היער ירד
לעשות ביד
מבחינה לשונית אהבתי מאד את הרשומה והדוגמאות הנהדרות שיסייעו לי לזכור מה מותר ומה אסור, למרות שכמי שגדלה על הכתיב החסר ה'נכון' תמיד נראה לי ציד גם לגבי האדם וגם לגבי פעילותו שכצמחונית הפכו שניהם להראות לי מחליאים...
מאחלת לך המשך יום נהדר וחג שמח!

המילים של עינת 02/04/2012 | 15:08
גרסא (או גרסה) בלי יו"ד הן בחסר הן במלא 

עופר D02/04/2012   | 08:34
מה שמבהיר שוב
שמאוד מסובך הדקדוק העברי, שבצדק חיפש דרכים להיפטר מהניקוד העתיק והלא יעיל, והצליח לפשט את הרוב, אבל עדיין זה מורכב לא פעם.
אולי יעברו לכתיב באותיות לועזיות. ראי כמה קל היה לך להבהיר את ההיגוי הנכון :-)
בוקר טוב ושבוע טוב, עינת יקרה


 seymore butts02/04/2012  | 10:13
הדיאלוג השנון שלך בסוף הרשומה לא רק העלה חיוך על פניי אלא גם פותח פתח לדיון נוסף - לגבי הריבוי כוסות...:-)
בעצם זה דיאלוג או טריאלוג ?


 Tal Ai02/04/2012  | 11:04
הו, למדתי משהו חדש היום שציד, hunt, נכתב כך הן בכתיב חסר והן בכתיב מלא.
תודה (וגם אני אהבתי את השיח בסוף).


מגששת באפלה 4302/04/2012 | 11:08
יום יפה... 


איש 02/04/2012 | 16:08
צחקתי מלוא לוגמי. כמה פשוט וכמה אלמנטרי לכתוב את המילים נכון ולהגות אותן נכון.
חבל שלא שלחת אליהם את הכתוב כאן.אולי יתקנו המעוות.


motior02/04/2012  | 16:47
היודים האלה מתרבות בקצב רצחני אולי בגלל שאין להן טורפים טבעיים? 


עדי א רן 02/04/2012 | 17:58
ובמה עוסק החייט? על פי קדיה מולודובסקה (ובעצם אלתרמן) -
החייט עוסק בחיט, וילדים לו מלוא הבית.
(וזה עוד לא הכל. יש שם עוד שורות בנות אלמוות כמו "צד ימין אני מסרתי לחתול אשר זכרתי")
וכידוע, הטייח עוסק בטיח (הטובים לטיח) וכיוצא בזה.

המילים של עינת 03/04/2012 | 11:53
יפה, נתת לי רעיונות לדוגמאות נוספות תודה עדי, אני אוהבת לראות אותך כאן.

 EYTAN15502/04/2012 | 20:23
החסרת יוד אחת השם הוא - קדיה מולודובסקי או כפי שמבטאית זאת ברוסית – מולודובסקיה

המילים של עינת 03/04/2012 | 11:54
שמעת עדי? גם כאן יש לנו עסק עם יו"דים

איש 02/04/2012 | 20:24
העיקר שכחתי לומר את מאד יפה בתמונה למטה. עם החיוך המתוק והושובב

המילים של עינת 03/04/2012 | 11:55
סוף סוף! הרי כל הרשומה הזאת קמה כדי שמישהו יגיד על זה משהו. סוף סוף צדיק אחד בתפוז :)

איש 03/04/2012 | 19:16
מה זה הצדיייק נעיילב! כי לא הגבת (מאטעמי צנזורה?) על הקודם שכתבתי כאן.
ועכשיו כבר בכיתי מלוא לוגמייי
את באמת מאד יפה בתמונה.
יש לו טעם לאיש שלך. אבל מדוע הואמ תעקש לשמור אותך רק לעצמו? כבר אין אלטרואיזם? גם לחיה יש נשמה.

ע נ נ ת 02/04/2012 | 21:47
רשימה מצוינת! נהניתי מאד!

המילים של עינת 03/04/2012 | 11:56
תודה עננת, חג אביב שמח בשילוב עננים חמודים כמוך!

לעגן צמרת 05/04/2012 | 18:32
כל הכבוד הפלת אותי בפח של הדקדוק, אבל מסכנות החיות עם יוד אחת או עם שני יודים. הציד כיום הפך לטבח (לטבח קוראים היום שף ) חכמים על חלשים 


yaelkana05/04/2012 | 22:04
חחח... צחקתי והחכמתי ועכשיו אין סיכוי שלא אדע בדיוק מתי זה י' אחת ומתי שתיים :)


יוצרת אני 05/04/2012 | 22:53
עברית קשה שפה במיוחד לישראלים ילידי הארץ, שזוהי שפת אמם.
ואולי, בעצם, בגלל שפת אמם? (אנגלית:)
חחח
אהבתי את הרשומה
אני לא ילידת הארץ
אני לא מומחית בשפהך, כמוך
ועם זאת, העברית שלי טובה יותר מרוב הצברים שהכרתי.


אלמוג 15306/04/2012 | 00:37
משעשע וטוב מאוד שאת שמה לב לדקויות האלה וגם מאירה אותנו בטעויות כתיב ומילים. אני מאמין שיש תקווה להגייה.
חג שמח:)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.